na je 21e elke opleiding volgen die je maar wil?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

na je 21e elke opleiding volgen die je maar wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 22:26

ik zat vanavond bij de paarden met n vriendin te praten over opleidingen.
omdat ik wat anders wil wist zei mij te vertellen dat je na je 21ste elke opleiding kon starten maakt niet uit wat vor diploma vmbo mavo havo wvo.
wie weet of dit klopt?


F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:29

nee dat kan niet. Soms kun je wel met een MBO opleiding beginnen zonder diploma's. Verder, MBO, HBO of uni moet je toch echt een vooropleiding gehad hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:29

Dit is gedeeltelijk waar. Als je 21 jaar of ouder bent, kun je ook toegelaten worden door het met goed gevolg afleggen van een soort toelatingsexamen.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:30

nee volgens mij klopt dat niet...

naar mijn weten vragen ze op vervolg opleiding meestal een vooropleiding. misschien vmbo niet, maar dat weet ik niet!

Wat voor opleiding zou je willen doen dan?? en welk niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:30

Ik weet niet of dit kan bij elke opleiding, maar bij een groot deel van de opleidingen moet je dan een 21+ toets maken, waarna ze bepalen of je de opleiding aankan en of je er geschikt voor bent.
Als je geïntresseerd bent in een opleiding zou je dus gewoon moeten informeren naar de 21+ toets.

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 22:42

ik wil de opleiding verpleegkundige doen.
heb 2 1/2 jaar de vig (oude zieken verzorging) gedaan.
maar heb door gezondheidsproblemen(whiplash) hem niet afkunnen maken.
ik heb geen last meer van me nek.
maar ik heb wel voor die 2 jaar alle modules gehald.
het is wel wat met de zorg dus.
en ik wil het omdat ik het helemaal spuugzat ben op me werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:56

Wil je HBO-V gaan doen of MBO verpleegkunde? Voor HBO -V, is er volgens mij een 21+ toets, du sdan zou het ook zo moeten zijn voor het MBO lijkt me.
Gewoon ff informeren bij de decaan van de opleiding die je wilt gaan doen!

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 23:33

ik wil ghewoon mbo gaan doen.
hbo -v lijkt me geen slim plan met n mavo diploma Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:07

superlenie schreef:
Ik weet niet of dit kan bij elke opleiding, maar bij een groot deel van de opleidingen moet je dan een 21+ toets maken, waarna ze bepalen of je de opleiding aankan en of je er geschikt voor bent.
Als je geïntresseerd bent in een opleiding zou je dus gewoon moeten informeren naar de 21+ toets.


Dit is idd 9 van de 10 keer het geval. Theoretisch gezien klopt je opmerkingen dus wel, maar je kunt absoluut niet 'zomaar' een opleiding beginnen als je 21 bent. Die toets is best pittig.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:30

Het klopt wel. Je kan als je 21 bent een toelatingstest doen als je niet over de juiste vooropleiding beschikt. Of dat nu gaat om MBO, HBO of Uni dat maakt niet uit.

Die testen zijn over het algemeen vreselijk zwaar. Een vriendin van mij studeert nu medicijnen aan de VU in Amsterdam. Zij had niet de juiste vooropleiding en deed mee met de test. Die koste (ik meen) 150euro. Ze moest 9 verschillende toesten maken op verschillende gebieden. Die testen staan gelijk aan, of zijn zelfs iets zwaarder als de eindexamens voor het gymn.
Het eerste jaar heeft ze het niet gehaald, het jaar erop wel. Maar wel na een heel jaar lang studeren.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:35

Mijn 21+ test bestond uit een gesprek dat vooral ging over mijn motivatie etc. Dus geen nachtmerries krijgen, het is niet overal een eindexamen-achtig iets Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:36

ArwenLune schreef:
Mijn 21+ test bestond uit een gesprek dat vooral ging over mijn motivatie etc. Dus geen nachtmerries krijgen, het is niet overal een eindexamen-achtig iets Lachen


Dat is waar. Ik denk dat het ligt aan de opleiding. Het zou bij een artsen opleiding vreemd zijn als je toegelaten wordt door middel van een motivatie gesprek Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:32

Zo'n toelatingsexamen wordt voor universitaire studies 'colloqium doctum' genoemd. Meer info hierover vind je o.a. op de site van de VU: KLIK HIER.

VU schreef:
Colloquium doctum

Heb je geen diploma dat inschrijving in de opleiding van je keuze mogelijk maakt, dan kun je toegelaten worden door middel van een toelatingsexamen, het zogenaamde colloquium doctum. De inhoud van dit toelatingsexamen varieert al naar gelang de vooropleiding en de gekozen richting. Aan het colloquium doctum kunnen personen deelnemen die 21 jaar of ouder zijn.

(etc.)

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 09:45

ik ga gewoon n sollicitatiebrief schrijven en hopen datik word aangenomen.
heb ondertussen al 5 jaar ervaring in de zorg.
heb oa in verzorgingshuis stage verstandelijk gehandicapten en in een verpleeghuis (somatiek en pg) gewerkt.
dus aan ervaring zal het me niet onbreken.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:38

janne schreef:
ik wil ghewoon mbo gaan doen.
hbo -v lijkt me geen slim plan met n mavo diploma Knipoog


Maar word je op basis van een mavo diploma niet sowieso toegelaten op een mbo-opleiding dan?

En die 21+ toets hoeft inderdaad niet perse zwaar te zijn hoor. Ik deed een hbo-opleiding en daar zat ook een jongen die na de mavo was gestopt met school. Hij is het leger ingegaan en begon dus later met een hbo-opleiding. Ik geloof niet dat hij echt zware toetsen heeft moeten afleggen zover ik weet kreeg hij ook alleen een gesprek.

Mmm misschien moet ik er wel bijvertellen dat hij vrij vlug met de opleiding gestopt is Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:34

kaj schreef:
Maar word je op basis van een mavo diploma niet sowieso toegelaten op een mbo-opleiding dan?


Niet bij alle opleidingen hoor. Je moet soms nog een intake gesprek doen en een paar testjes.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:36

CCCCorine schreef:
Dit is gedeeltelijk waar. Als je 21 jaar of ouder bent, kun je ook toegelaten worden door het met goed gevolg afleggen van een soort toelatingsexamen.


Dat heeft een studiegenoot van mij ook gedaan. Hij had Havo & een jaar Heao en wilde Nederlands doen aan de Uni. Hij is toegelaten, maar bakte er niks van. Na drie jaar P-loos zwoegen gaf hij het op. Scheve mond

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:37

Tessebes schreef:
Niet bij alle opleidingen hoor. Je moet soms nog een intake gesprek doen en een paar testjes.


En je moet soms verplichte vakken hebben, uiteraard (bij Meao en MBO-V bijvoorbeeld, dacht ik).

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:39

Uums schreef:
En je moet soms verplichte vakken hebben, uiteraard (bij Meao en MBO-V bijvoorbeeld, dacht ik).


O ja, dat ook nog natuurlijk. Haha!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:28

Dat was niet eens altijd zo. Pas sinds een paar jaar moet je economie in je VWO-pakket/ -profiel hebben om na het VWO economie te mogen studeren... Clown

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:35

Ja idd, dat vond ik ook altijd erg vreemd: dat je geen economie op je eindlijst hoefde te hebben om dat vak te gaan studeren. Wiskunde (A en/of B) was voldoende...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:51

Ik heb net het Colloquium doctum voor Rechten aan de UVA gedaan. Heb wel MAVO en HAVO, maar VWO was niet helemaal gelukt.
Moest examen doen in Nederlands en Engels (gewoon het vwo eindexamen) en een speciale toets voor Geschiedenis. Dat laatste was echt een drama.. vreemd boek, rare vragen op het tentamen enz. Hoor 28 juni of ik toegelaten ben.

Het is zeker makkelijker dan een heel vwo eindexamen halen, maar ik ben er toch zeker 2 weken fulltime mee bezig geweest. Als ik moeite met NL of ENG gehad zou hebben vast nog veel langer. Denk er dus niet al te licht over Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:30

kun je wel de stof leren die op zo'n toets gevraagd wordt?
Ik zit al heel lang te dromelotten aan dierenarts/paardenarts, maar dan heb ik nog zooon lange weg te gaan! Doe nu (micro) biologische laboratorium opleiding, nog een stage jaar tegaan en dan klaar. Maar dit is slechts MBO... Kan in 3 jaar HBO doen en dan nog uni, maarja dan ben ik nog 9 jaar bezig Schijnheilig


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:41

Elan schreef:
kun je wel de stof leren die op zo'n toets gevraagd wordt?
Ik zit al heel lang te dromelotten aan dierenarts/paardenarts, maar dan heb ik nog zooon lange weg te gaan! Doe nu (micro) biologische laboratorium opleiding, nog een stage jaar tegaan en dan klaar. Maar dit is slechts MBO... Kan in 3 jaar HBO doen en dan nog uni, maarja dan ben ik nog 9 jaar bezig Schijnheilig

Voor Diergeneeskunde moet je toetsen doen op vwo niveau voor NL, ENG, Bio, Wis, Schei en Natuurkunde. Een behoorlijke kluif dus..

Petje af voor degenen die dat halen.. Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:42

CCCCorine schreef:
Dit is gedeeltelijk waar. Als je 21 jaar of ouder bent, kun je ook toegelaten worden door het met goed gevolg afleggen van een soort toelatingsexamen.


En zo is het inderdaad maar net Knipoog. Alleen die toelatingsexamens zijn niet misselijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, _Jody_, _San87_, Anoukjuuuhh, Ashleytjuhh, Birgit__, CarpeDiem_, elise t., EsmeeKKK, Firebug, GrapeshotBot, Isab123, KDS, Lizenlotte, Mrskiwi, NicoleKelos, Pluisje1998, Renee1991, Rox87, SemrushBot, Suky, Whisky00, xLauLaUx, xSuuzerd, Zwerte en 66 bezoekers