iets veller mag wel, maar hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

iets veller mag wel, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 14:30

Mijn paard is de laatste tijd zo sloom. Eerder als ik hem in de bak los liet reesde hij als een idioot maar nu sjokt hij maar een beetje. Geen bokkesprongetjes. En met rijden is ie ook sloom. Het weer speelt natuurlijk ook mee maar hoe krijg ik hem wat veller?
Heeft het te maken met het voer, moet ik hem iets meer voeren of wordt hij daar nog trager van?? Of juist iets minder voeren??? Of een beetje haver door zijn eten gooien?

Ik rij 5 dagen in de week (2x springles maandag en dinsdag, 2x rustdagen woensdag en zondag, 3x dressuur donderdag, vrijdag en zaterdag).
Hij krijgt, ochtend 1 schep Brok, havens draversbrok en 0.5 schep reform kruidenmusli en een plak hooi. 's avonds het zelfde. En met dit weer loopt hij van 14.30 - 19.00 uur in het land.

Hoe krijg ik hem in de warme periode actiever?

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:52

Bij mijn paard werkt zwarte haver heel erg goed. Als ik haar dat geef is ze bijna onhandelbaar (dat krijgt ze dus ook niet Bloos )

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:55

Havens power plus (of zoiets) schijnt ook goed te werken, hier zitten 5 verschillende soorten granen/haver door heen....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:57

je kunt ze iets feller krijgen door granenmix of haver te voeren
zelf de haver pletten geeft een beter resultaat ..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:58

ik vind trouwens wel vreemd dat je twee dagen achter elkaar springt, en de dag ervoor en de dag erna niets doet...
beetje een vreemd schema!!
als ik gesprongen heb zorg ik dat ik de dag ervoor goed heb gereden , en de dag erna licht laat werken
lijkt me dat je beestje zo gruwelijk spierpijn heeft
daar kan ie dus ook zo sloom van zijn !!

ohw ja en eigenlijk moet je de haver apart voeren omdat ie daar meer op moet kauwen als op brok, als je het door de brok gooit word er te weinig haver benut .

hoe groot is je paard eik?
want 2 kilo is niet overdreven veel!
muesli kun je beter achterwege laten ...

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:08

Heeft hij dit niet eerder gehad, met zulk weer? misschien heeft hij te kort ijzer of zoiets, dan voelen ze zich ook sloom.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:10

hahaha wat ik lees,

Misschien heeft ie tekorte ijzers Haha! Haha! Haha! Blohont

Ik ga met Cross mee. Je kan een paard niet daags na hard werk stil laten staan. Licht werk moet je zeker wel doen

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:20

volgens mij komt dit door het weer.. want, mijn pony.. is ook niet voor uit te branden.. alleen .. als ik een 30 min. al heb gereden.. dan komt er wat meer actie in

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:28

crossmonster schreef:
ik vind trouwens wel vreemd dat je twee dagen achter elkaar springt, en de dag ervoor en de dag erna niets doet...
beetje een vreemd schema!!
als ik gesprongen heb zorg ik dat ik de dag ervoor goed heb gereden , en de dag erna licht laat werken
lijkt me dat je beestje zo gruwelijk spierpijn heeft
daar kan ie dus ook zo sloom van zijn !!

ohw ja en eigenlijk moet je de haver apart voeren omdat ie daar meer op moet kauwen als op brok, als je het door de brok gooit word er te weinig haver benut .

hoe groot is je paard eik?
want 2 kilo is niet overdreven veel!
muesli kun je beter achterwege laten ...


Die rustdag staat hij in de wei, hij staat niet stil. Hij heeft dus wel gewoon beweging. Dit wisselt ook wel af hoor, de ene keer woensdags de andere keer vrijdags. In de winter als hij op stal staat die ik lichte dressuur met hem na de 2 springdagen.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:29

Ow, hij is trouwens 1.66 meter. Stevig gebouwd. Maar worden ze sloom van te veel voer of van te weinig voer?

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:33

neej.. van te veel.. krijgen ze juist meer energie.. maar van te weinig.. als je echt bijna niks geeft een tijdje lang.. daar worden ze lusteloos van

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:43

2 kilo voor een paard van 166 ... dat is niet veel !!

en ik blijf erbij dat het trainingsschema niet in orde is
2 rustdagen is IMO ook niet nodig
longeer dan liever een van die dagen
en geef m een rustdag tussen twee dressuurdagen in
ik vind zowiezo 2x in de week een springles behoorlijk veel van het goede

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:50

Op mijn vorige stage kregen ze of geen of een halve schep brok/haver 2x p/d ze rijdt ze 20 min p/d en dat bij een paard om de dag bij de andere 5x p/w en toch heeft ze ze binnen 1,5 jaar naar de z getraint. ze zien er goed uit en rennen bokkend enzo het land door.