Hoe lang blijft een cap goed/veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Hoe lang blijft een cap goed/veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 19:06

Ik vraag me af hoe lang een cap nog goed blijft. Ik val niet vaak, maar als ik val is dat altijd op mijn hoofd (daar start ik trouwens nog even een ander topic over). Nou hoorde ik wel eens dat ze bij een motor-en brommerhelm adviseren dat als je er één keer mee gevallen bent, dat je hem dan al moet vervangen. Weet iemand of dat ook bij een cap geldt? Ik heb dan zo'n casco-helm. Wordt trouwens wel een dure liefhebberij om dat elke keer te vervangen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:18

als je het echt super veilig wilt, moet je hem na een val wel vervangen, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dat doet!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 19:42

Tja, dat bedoelde ik dus. Waarschijnlijk is er niemand die dat doet, maar eigenlijk rij je dan dus niet meer met goede bescherming op je hoofd. Ze zeggen namelijk bij motor-en brommerhelmen dat er toch een scheur inkomt die je niet kan zien, maar de volgende keer dat je erop valt kan hij dus in tweeën splitsen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:50

nou die scheur kan er in zitten, maar dat hoeft niet. ik zou dan al wel 30 nieuwe caps moeten hebben! Haha! nou als ik 2x met dezelfde cap val, is hij nog niet in 2en hoor!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:53

Ik ben twee jaar geleden vrij hard van een paard gevallen, op m'n hoofd en schouder, ik was wel bewusteloos dus zezeiden later al, dat moet vrij hard gegaan zijn dus toen zijn we met cap en al even naar Divoza gegaan en daar hebben ze gekeken en wat gebuigd en toen bleek dat die cap in het midden bijna helemaal gescheurd was......oeps ! dus toen maar een nieuwe gekocht....

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:57

maar das een ander verhaal. dan zou ik ook wel ff een nieuwe kopen natuurlijk.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 19:59

ho nou ben ik vergeten om antwoord te geven op de vraag, nou hier komt het.
Als ik jou was dan zou ik, als je op je hoofd van je paard gevallen bent, gewoon even langs de ruiterzaak gaan en die kunnen zo even voor je kijken of je cap kapot is of niet.
Maar volgens mij is hte een beetje onzin om na iedere keer dat jij van je paard valt een nieuwe cap te kopen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:01

Ik zou inderdaad ook even langs de ruitersportzaak gaan om te laten checken of je cap/helm nog helemaal in orde is.
Na elke val een nieuwe kopen is wel een erg dure liefhebberij, zeker als een abonnement hebt op de koprol Haha!
Nij brommer/motorhelmen kunnen ze een scan maken van het binnenwerk van de helm, hierop kunnen ze zien of het binnenwerk beschadigd is of niet.
Bij paardrijcaps/helmen kunnen ze het geloof ik ook voelen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:08

Mooie verkoopstruk, maar het is inderdaad tamelijk idioot om elke keer te vervangen.
Langs de ruitersportzaak gaan is beter.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 22:02

Ik zou hem gewoon laten controleren. Ik val ook wel eens en heb nog maar 2x een nieuwe cap gekocht. X 1 omdat hij te klein was, X 2 omdat ik over wou naar die casco's omdat die veel fijner zitten.
Ik ben wel 1 X heel hard gevallen(en het ziekenhuis ingeraakt, zelfs op de IC) maar dat was niet op mijn hoofd. Mij cap was alleen maar stoffig(gek he!). Ik ben toen wel buitenwesten geweest maar dat kwam omdat ik bijna geen lucht kon krijgen omdat ik mijn ribben enzo gekneust had.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 01:00

Oscar schreef:
Ik zou inderdaad ook even langs de ruitersportzaak gaan om te laten checken of je cap/helm nog helemaal in orde is.

En als leek ga je op hun advies af...leuk als ze je gewoon elke keer een nieuwe cap adviseren...ja hij is gescheurd. Kan ook als smoes zijn om je een nieuwe cap aan te smeren. Tegenwoordig goed opletten mensjes...niet zomaar overal vanuit gaan *wijst met vingertje* Haha!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 12:46

Zo extreem bedoelde ik het nou ook weer niet, dat je elke keer als je op je hoofd gevallen bent, je een nieuwe cap moet kopen. Ik ben wel vaker op mijn hoofd gevallen, maar dat was niet zo erg. Maar ik bedoelde dus als je echt behoorlijk hard op je hoofd valt en ervan buiten westen raakt (wat me van de week weer een keer gebeurde).
Maar goed, ik zal van de week wel een keer langs de ruitersportzaak gaan, maar ik vraag me af of zij dat wel echt goed kunnen zien/voelen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 12:51

Ik zou alleen laten checken als je echt hard op je hoofd bent gevallen en twijfeld
Ik ben een paar keer gevallen, maar nog nooit op de hoofd °cap°...
Dus dat ding is hopelijk nog heel! Haha!

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Hoe lang blijft een cap goed/veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 13:54

Appie schreef:
Ik vraag me af hoe lang een cap nog goed blijft. Ik val niet vaak, maar als ik val is dat altijd op mijn hoofd (daar start ik trouwens nog even een ander topic over). Nou hoorde ik wel eens dat ze bij een motor-en brommerhelm adviseren dat als je er één keer mee gevallen bent, dat je hem dan al moet vervangen. Weet iemand of dat ook bij een cap geldt? Ik heb dan zo'n casco-helm. Wordt trouwens wel een dure liefhebberij om dat elke keer te vervangen.


Een casco helm is toch goed dus denk ik dat hij zeker wel 2 jaar moet meegaan als je hoofd niet groeit.