Kiezen of delen *zucht*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Kiezen of delen *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:05

Heb gister weer eens les gehad met m'n geweldig koppige merrie Haha! Sinds dat ze weer op conditie is nadat ze een jaar kreupel gestaan heeft zijn we weer hard bezig met trainen. Maar nu de hogere klasses in het zicht komen moet mevrouw toch iets beter haar achterhand gaan gebruiken en haar nek op de goede manier aanspannen.

Gister in de les dus weer eens hard aan gewerkt, zoals elke les. Maar het gaat nog steeds niet echt lekker en zonder gigantische inspanning. Nu heeft mijn instructeur gezegd dat ik misschien de volgende les maar eens een slofje moest proberen, om haar er wat eerder en beter aan te kunnen zetten...

Op zich ben ik het met hem eens dat ze nu echt eens wat harder aan het werk moet met d'r achterkant en haar halshouding, maar ik was altijd van mening dat het zonder hulpteugels ook moet kunnen. Dat kan ook wel, maar het zal allemaal met meer gevechten gepaard gaan dan als ik er nu één keer een slof bij gebruik en het gelijk goed voor elkaar krijg.

Aan de ene kant ben ik dus nog steeds anti-hulpteugel, maar aan de andere kant ben ik de gevechten met mijn paard ook goed zat en die gevechten bevorderen ook niet de vriendschap tussen mijn paardje en mij...

Ik heb er zo'n dubieus gevoel bij... Maar ik probeer het denk ik maar een keer en ook absoluut alleen in de les. Als het niet bevalt gaat ie er gewoon nooit meer om. Ik weet trouwens wel hoe ik een slof moet gebruiken hoor, dus maak je geen zorgen, ik begrijp het woord 'hulp' in hulpteugel maar al te best Knipoog Het gaat er gewoon om dat ik 'm bij mijn eigen paard tot nog toe nooit heb hoeven gebruiken...

Nou dat wou ik even kwijt Lachen Commentaar is welkom natuurlijk.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:13

Ik zou niet voor de hulpteugel gaan. Zeker niet als ze normaal naar behoren loopt.
Weet je zeker dat ze het werk al aan kan, wat je van haar vraagt?
Zorg dat ze een goede spieropbouw heeft.
Straks ga je te ver en heeft ze helemaal geen zin meer om te werken. En probeer dat maar weer goed te krijgen!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:15

Tja, je kan het natuurlijk altijd een keer proberen.
Als je het nu idd in de les doet, met goede begeleiding erbij, zie ik er niet zoveel kwaad in.
Maar ik kan me ook erg goed vinden in het verhaal van Amanda.
Probeer het gewoon een keer, maar doe het verder rustig aan, bouw haar spiere goed op, alles op zijn tijd.
Succes!:)

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:21

Kijk dat is dus het punt. Ze loopt niet naar behoren. Ze moet haar achterhand er meer bij zetten en haar nek beter aanspannen (ze heeft een valse knik). Uiteindelijk met veel geworstel komen we ook wel op het punt dat ze loopt zoals het moet, maar als ik haar er iets eerder aan kan zetten (eventueel dmv hulpteugel) dan kan ik haar daar beter in doortrainen. En elke keer een gevecht voordat ik er iets doorkrijg lijkt me ook niet optimaal...

Wat betreft het aankunnen van het werk: me dunkt van wel. Tis een 11-jarig paard en ze is al enkele maanden weer gewoon in topconditie. Het is niet zo dat we overhaast ineens rare dingen van haar gaan vragen, ze spant zich gewoon nog te weinig in.


En ja, ik kan me dus ook in beide dingen vinden: proberen met of gewoon zonder blijven oefenen...
Laatst bijgewerkt door Effy op 10-06-04 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:22

Heb je een duidelijke foto van hoe ze loopt?
Dan kan ik het me iets beter voor me halen.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:24

In m'n profiel staan enkele foto's, maar ik zal even kijken of ik een betere heb.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:29

Mijn idee is ook zoveel mogelijk zonder hulpteugels.. maar ja zo af en toe is het wel handig voor net even dat stukje erdoorheen te helpen..
Ik doe het zelf ook sporadisch maar af en toe kan het helpen en dat is ook het doel van de Hulp teugel. Ik zou dan inderdaad ook in de les met slof rijden zodat je instructeur met je mee kijkt en denkt en tips kan geven. Ik was vroeger zo'n schattig penny typje dat sporen en een slof "zielug" vond en de eerste keer dat ik met slof reed voelde ik me ook echt slecht en een dierenbeul. Ik deed het ook alleen in de les omdat ik weldegelijk vind dat je er wel even handig mee moet worden.

Anders kan je proberen de slof eraan te hangen en gewoon een stuk vrij te geven en alleen even op de moeilijke momenten erbij te pakken. Ik had het met heel zwaar/sterk worden in galop hals eruit drukken en weg willen schieten van mijn paard. Normaal los je dat je been op..maar als reactie op dat been stond ik binnen een seconde 20 meter verderop. Ik ben er ook tegen om dan te gaan zitten flossen of vechten. Nou dan liet ik hem met losrijden en draf gewoon hangen en in de galop even 10/ 15 minuutjes erbij hand stil houdenen en niet gaan zitten vechten daarna kon ie er weer af. Twee keer gedaan met hulp en dan is ze er nét doorheen en de slof hangt weer stoffig te worden in de kast.

En als je het één keer met begeleiding probeert dan heb je ook weer niet gelijk ja paard naar de filistijnen, als het echt neit bevalt weet je dat ook weer.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:32

Laat me 1 tip geve:
Mocht je toch besluiten er een slof bij te pakken, doe het dan wel onder begeleiding van iemand die je er mee kan helpen. Want bij verkeerd gebruik....

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:34

Heb zo goed mogelijke foto's proberen te vinden, maar ik heb er verder ook niet zoveel op deze computer staan.


Afbeelding

Afbeelding


Enne ja, zit er niet echt florisant op, maar ja, het gaat nu even om het paard Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:34

soms is een slofteugel geen verkeerde keuze hoor

bekijk het eens zo, nu ben je ene uur lang aan t worstelen, en gaat het rijden gespannen, dat is niet wat je wil en niet fijn voor t paard, en niet fijn voor jou.

Met een slof zal je een stuk sneller duidelijk kunnen maken aan je paard wat je wil en wat de bedoeling is.
Als je de slof alleen gebruikt met je instructeur erbij za hij er vast en zeker wel op letten dat je hem goed gebruikt, en dus niet je paard in de krul trekt en op de voorhand laat lopen.

Bij goed gebruik kan een slof een hele hoop goeds doen voor je, bij slecht gebruik is het idd een martelwerktuig, maar dat geld hetzelfde voor zwepen/sporen etc....

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:37

Renske20 schreef:
soms is een slofteugel geen verkeerde keuze hoor

bekijk het eens zo, nu ben je ene uur lang aan t worstelen, en gaat het rijden gespannen, dat is niet wat je wil en niet fijn voor t paard, en niet fijn voor jou.

Met een slof zal je een stuk sneller duidelijk kunnen maken aan je paard wat je wil en wat de bedoeling is.
Als je de slof alleen gebruikt met je instructeur erbij za hij er vast en zeker wel op letten dat je hem goed gebruikt, en dus niet je paard in de krul trekt en op de voorhand laat lopen.

Bij goed gebruik kan een slof een hele hoop goeds doen voor je, bij slecht gebruik is het idd een martelwerktuig, maar dat geld hetzelfde voor zwepen/sporen etc....


Indeed, zo kijk ik er ook naar Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:40

dus, gewoon proberen in de els, vind je het nix of werkt het niet of weet ik wat, dan is de slof er zo weer afgehaalt, en weet je dat het nix voor je is, maar proberen kan nooit kwaad hoor, zeker niet als je het probeert met je instructeur erbij!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:41

Ze lijkt er op je hand te hangen.
Dat kun je wel oplossen, maar dat gaat heel lang duren en is moeilijk vanaf de pc uit te leggen.

Ik ben trouwens niet tegen de slof hoor! Maar ik heb gezien wat het aan kan richten. Daarom ben ik erg voorzichtig om een slof als advies te geven Knipoog

Je kunt het natuurlijk wel proberen, maar onder goede begeleiding. Ik denk dat je instructeur wel weet wat-ie doet.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:50

Hmm ja, nou eigenlijk hangt ze niet echt op m'n hand haha. Foto's geven blijkbaar toch ook niet echt de waarheid weer Haha!

Ik weet ook wat hulpteugels en vooral sloffen kunnen aanrichten, daarom zal ik de laatste zijn die er zonder goede reden mee zal gaan rijden. En ik zal ook de laatste zijn om 'm te strak te nemen of onterecht te gebruiken Lachen

Iedereen iig alvast bedankt voor jullie meningen en tips Haha!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:53

Succes!
En laat even weten hoe het loopt.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:22

Ik heb zelf ook een tijdje met slof gereden op aanraden van mijn instructrice. Emeraldo loopt er net altijd tegen aan te duwen. En zolang je paard niet goed rond is, of de achterhand er niet goed onder heeft, hebben de andere oefeningen ook niet zo veel zin om te oefenen.

Met slof erom kon ik hem er net wat meer door heen rijden, en liep na ongeveer 15 minuutjes ontspannen. De slof ging dan losser, en als hij er weer tegen aan ging duwen pakte ik hem er weer bij.

De slof wordt meer bedoeld (in mijn ogen) om het paard aan te leren in de goede houding te lopen. Bij Emeraldo is het goed gelukt, ik heb de slof al lang niet meer gebruikt.

Probeer gewoon een tijdje met slof te rijden tijdens de les, dan gaat het niet snel fout hoor!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:35

Renske20 schreef:
soms is een slofteugel geen verkeerde keuze hoor

bekijk het eens zo, nu ben je ene uur lang aan t worstelen, en gaat het rijden gespannen, dat is niet wat je wil en niet fijn voor t paard, en niet fijn voor jou.

Met een slof zal je een stuk sneller duidelijk kunnen maken aan je paard wat je wil en wat de bedoeling is.
Als je de slof alleen gebruikt met je instructeur erbij za hij er vast en zeker wel op letten dat je hem goed gebruikt, en dus niet je paard in de krul trekt en op de voorhand laat lopen.

Bij goed gebruik kan een slof een hele hoop goeds doen voor je, bij slecht gebruik is het idd een martelwerktuig, maar dat geld hetzelfde voor zwepen/sporen etc....


Hier kan ik me goed in vinden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:11

Ik heb gister ook een keer met slof gereden. Ging erg goed. Na een 10 minuten heb ik hem niet meer nodig gehad. Hing lekker los.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 09:37

Een hulpteugel komt eraan te pas als de ruiter het niet meer rijtechnisch op kan lossen. Dus is het wel "" fair" om er dan een te gebruiken?
Misschien gaat het wel makkelijker, maar moet de ruiter het zelf niet kunnen oplossen? en als de ruiter dat niet kan, is het dan wel eerlijk om het paard een slof om te hangen?
Liever een tijd langer eraanwerken, en een fijn paard ervoor terug. Da een slof eromheen, en eraan "vastzit"

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:24

Jackim: ik vind het onzin wat je verteld. Je zit echt niet meteen vast aan een slofteugel als je daarmee rijdt. Als je de slof goed gebruikt, is er niks aan de hand, en help je het paard in de goede houding te lopen op een nette manier.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:58

jackim schreef:
Misschien gaat het wel makkelijker, maar moet de ruiter het zelf niet kunnen oplossen? en als de ruiter dat niet kan, is het dan wel eerlijk om het paard een slof om te hangen?


Dus dan moet een paard maar in een voor hem slechtere houding blijven lopen, omdat de ruiter het nog niet kan oplossen? Dus het paard 'lijdt' omdat de ruiter iets nog niet kan?

Sorry, maar dit is een beetje onzin. Tuurlijk moet je niet bij ieder probleem er maar een slof omhangen, maar in dit geval wordt er goed over nagedacht en is er goede begeleiding.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:03

jackim schreef:
Een hulpteugel komt eraan te pas als de ruiter het niet meer rijtechnisch op kan lossen. Dus is het wel "" fair" om er dan een te gebruiken?
Misschien gaat het wel makkelijker, maar moet de ruiter het zelf niet kunnen oplossen? en als de ruiter dat niet kan, is het dan wel eerlijk om het paard een slof om te hangen?
Liever een tijd langer eraanwerken, en een fijn paard ervoor terug. Da een slof eromheen, en eraan "vastzit"


lees even mijn post hierboven, zoals ze nu rijdt duurt het bijna het hele uur voordat het paard fijn loopt, met een slof is dit veel sneller opgelost

jij gaat dus liever nog weken of maanden op een gespannen manier door, zonder slof, voordat het paard het snapt en lekker loopt
dan dat je er de slof, met de instructeur erbij, aanhangt, en dan veel sneller aan je paard duidelijk kan maken wat de bedoeling is, en dus veel eerder je paard lekker en ontspannen aan het lopen hebt.

en als je de slof goed gebruikt dan zit je paard er niet aan vast, dan help je hem zn hoofd in de goede richting te houden, doet je paard dat, dan is de slof los, zeker met een instructeur erbij trekt ze haar paard echt niet in de krul met de slof hoor!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:20

Ik vind wel dat je erg snel naar een hulpteugel grijpt.
In je profiel lees ik dat je L rijd.

Daar komen ook de meeste problemen naar voren.

Waarom niet eens een clinic volgen bij een totaal andere instructeur.
Vertel je probleem en wie weet heeft die een oplossing.
Ee frisse kijk kan echt geen kwaad en ik weet zeker dat dit probleem zonder slof ook wel opgelost kan worden.

Maar je moet de vraag stellen: waarom doet mijn paard dat?

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 21:55

jackim schreef:
Een hulpteugel komt eraan te pas als de ruiter het niet meer rijtechnisch op kan lossen. Dus is het wel "" fair" om er dan een te gebruiken?
Misschien gaat het wel makkelijker, maar moet de ruiter het zelf niet kunnen oplossen? en als de ruiter dat niet kan, is het dan wel eerlijk om het paard een slof om te hangen?
Liever een tijd langer eraanwerken, en een fijn paard ervoor terug. Da een slof eromheen, en eraan "vastzit"


Moet toegeven dat ik zo ook denk. Of althans, dacht. Daarom zit ik ook zo in dubio. Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens, maar aan de andere kant is het wel makkelijker om mijn paard er 1x eens goed aan te rijden, zodat ze ze snapt wat de bedoeling is. Ik kom er zonder hulpteugel ook wel, dat is het niet, maar dat gaat dus altijd gepaard met flinke 'gevechten' en het lijkt me toch dat dat het voor m'n paard ook niet leuker en makkelijker maakt.

En wat betreft het vast komen te zitten aan de slof, maak je geen zorgen. Ik heb een grandioze ***hekel aan dat ding, ik zal dus de laatste zijn die daar óóit vast aan komt te zitten. En eerst dacht ik dus ook altijd zoals jij: een goede ruiter moet alles zonder hulpteugel op kunnen lossen, kan die dat niet dan is hij/zij nog niet goed genoeg. Maar inmiddels weet ik ook dat het voor je paard misschien ook wel eens makkelijker is als je een hulpteugel gebruikt. Als je 'm dus daadwerkelijk ook als HULP gebruikt.


Aan Cowgirl: Ja, ik rijd 'pas' L. L2 op officieel wedstrijdniveau. En dit betekent voor mij dat ik in mijn training dus M niveau rijd. En dat betekent dus ook dat mijn paard ondertussen haar achterhand wel eens mag gaan gebruiken en haar nek op de juiste manier mag gaan aanspannen. Zo snel grijp ik trouwens niet naar de huplteugel, want dan had ie er maanden of zelfs jaren geleden allang om gezeten (ik heb mijn paard in alle eerlijkheid nog nooit met een slof gereden). Voordat mijn paard kreupel werd kampte ik al met dit probleem, maar ja, toen is mevrouw er meer dan een jaar tussenuit geweest en dat is zoals iedereen wel weet niet bevorderlijk voor de bespiering en conditie. Bespiering en conditie zijn inmiddels helemaal terug, en we zitten nu sinds enkele maanden weer op hetzelfde niveau als dat we zaten vóórdat ze kreupel werd. We pakten het werk dus weer op waar we gebleven waren en stuiten nog steeds op hetzelfde probleem.

Een frisse kijk zal absoluut de moeite waard zijn, maar degene waarvan ik nu les krijg kent mijn paard zelf ook goed en heeft haar ook gereden. Bovendien zou ik voor een les bij een ander de deur uit moeten en een auto met trekhaak hebben we op het moment niet, plus dat we geen geldboom in de tuin hebben staan. En ik heb trouwens ook het volste vertrouwen in mijn instructeur (en ik vind absoluut niet zomaar iemand goed, heb een sterke eigen mening en zeker wat eerlijk paardrijden betreft).

Waarom mijn paard dit doet? Het gaat niet om wat ze doet, het gaat om wat ze niet doet. Het is niet zo dat ze verzet toont, ze activeert haar achterhand gewoon niet genoeg en neigt vaak naar een valse knik in de nek. Dit is denk niet zo'n heel bijzonder probleem, komt immers bij zoveel paarden voor. Mijn paard heeft alleen meer moeite met deze dingen correct uit te voeren omdat zij ook de jongste niet meer is en zij heeft jaren gelopen zonder dat zij haar achterhand al te veel moest gebruiken. Zij vindt het dus gewoon moeilijk.

Om een lang verhaal kort te maken Knipoog : ik vind niet dat ik snel naar een hulpteugel grijp. En nogmaals: ik weet hem te gebruiken, hij hangt er heus niet constant superstrak aan, alleen wanneer het nodig is pak ik 'm erbij.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:58

jackim schreef:
Een hulpteugel komt eraan te pas als de ruiter het niet meer rijtechnisch op kan lossen. Dus is het wel "" fair" om er dan een te gebruiken?
Misschien gaat het wel makkelijker, maar moet de ruiter het zelf niet kunnen oplossen? en als de ruiter dat niet kan, is het dan wel eerlijk om het paard een slof om te hangen?
Liever een tijd langer eraanwerken, en een fijn paard ervoor terug. Da een slof eromheen, en eraan "vastzit"



Ik heb ook een tijdje met en slof gereden. hij liep wel goed nageeflijk en zijn achterhand had hij er goed onder alleen had hij de neiging om ineens 180 graden om te draaien en weg te racen als meneer iets eng vond. Hij maakte zich ook wel eens heel erg groot als er een leuke (hengstige) merrie langs kwam. Je kon dan vragen wat je wou maar die "kop"bleef erop.Nu is hij geruind (3 weken terug) en zijn we druk bezig om zijn conditie op peil te brengen. Ik rij hem nu zonder slof maar als hij weer gaat draken pak ik toch even de slof erbij.