deja vu (paranormaal)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
schaduwww
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-06-04

deja vu (paranormaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 23:56

Nu ik toch een schaduwaccount heb, wil ik meteen maar even een ander onderwerp bespreken wat me al lang dwars zit: het deja vu gevoel.....

Ik heb er pas sinds mijn pubertijd last van, dat je dingen mee maakt waarvan je weet dat ze gaan gebeuren, of waarvan je op het moment dat ze gebeuren een "Hee, dit heb ik eerder meegemaakt" gevoel van hebt. Ik dacht altijd dat het toeval was, maar dan is er wel veel toeval in mijn leven.

Toen ik het vanavond met mijn ouders er over had, bleek mijn vader dit ook te hebben. Vreemd om in deze tijd zoiets te bespreken, maar wel grappig dat het een familie-iets blijkt te zijn.

Mijn moeder is al eens bij een medium geweest die zei dat ik 'de gave' ook had...morgen gaat ze er toevallig weer heen en omdat ik die omschrijving wat vaag vond heb ik haar gevraagd om meer over die zogenaamde gave van me te vragen. Het is namelijk toch een interessant iets, ondanks dat ik zo'n down to earth persoon ben. Zijn er meer mensen op Bokt met zulke ervaringen?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:00

Een deja- vu is iets wat elk mens wel eens heeft. Voor mij staat het los van het paranormale.
Een deja vu kan komen door een droom die je hebt gehad en nu beleeft. Of iets wat je in een vorig leven heb meegemaakt.

Het is iets wat je al eens eerder hebt meegemaakt in welke wereld of belevenis dan ook.

De gave daar sta jezelf achter om te ontwikkelen. As jij die wil ontwikkelen komt dat vanzelf Knipoog
Geef het de tijd!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:04

Deja Vu is een foutje in je hersenen Knipoog
Normaal gesproken wordt iets opgeslagen in je korte termijn geheugen, en daarna in je lange termijn geheugen. Bij een déja vu wordt het eerst opgeslagen in je lange termijn geheugen en daarna pas in het korte termijn geheugen. Vandaar dat je denkt dat je het al eens eerder hebt gezien Lachen

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:56

Haha! over verschillende visies gesproken...

Dat korte-termijn/lange-termijn geheugen is inderdaad een theorie vanuit de psychologie die het verschijnsel deja vu verklaard.

De post daarboven waarin gezegd wordt dat het herinneringen uit een vorige leven zijn is een andere theorie.

Dat het een gave is en voorbehouden aan enkelen is weer een andere theorie.

Ik ga ook voor het korte-termijn/lange-termijn geheugen verhaal. Niet zozeer omdat dat nou een extreeem heldere, inzichtelijke verklaring geeft, maar meer omdat de andere verklaringen zo ongeloofwaardig zijn. Waarom?

Nou, als het een gave zou zijn, zou niet bijna iedereen het verschijnsel weleens meemaken.

En het vorige-levens verhaal is moeilijk te ontkrachten, maar als ik een deja-vu heb kan dat soms redelijk lang duren. Als het herinneringen uit een vorig leven zou betreffen, zou je misschien halverwege de deja vu kunnen voorspellen wat er verder gaat gebeuren, maar dat is volgens mij niet mogelijk. Maar deze theorie is ook moeilijk te ontkrachten, en dat maakt het meteen een slechte theorie, omdat ie ontestbaar is.

Tot zover dit enigzins saaie intermezzo.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:02

als je zo down to earth bent, laat je je toch niet foppen? wat jij hebt, heeft iedereen wel eens en er is niets bovennatuurlijks aan. zoals scarlet zegt, het geheugen is in het verkeerde vakje geplaatst in je hersenen , de oorzaak daarvan is dat het ene deel van de hersenen de info eerder verwerkt heeft (mn. als je afgeleid of stresserig bent). natuurlijk zegt het medium dat je een gave hebt. pure commercie.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:10

MargaV schreef:
Als het herinneringen uit een vorig leven zou betreffen, zou je misschien halverwege de deja vu kunnen voorspellen wat er verder gaat gebeuren, maar dat is volgens mij niet mogelijk.


Ik kan het wel. Als ik een deja vu heb weet ik van te voren meestal al wat iemand gaat zeggen of wat voor beweging hij/zij gaat maken, maar ik geloof niet dat het iets paranormaals is ofzo.

En ja ik weet dat het ongeloofwaardig klinkt.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:33

Grappig...ik herken me hier helemaal in! Ik heb het ook, al vanaf jongs af a! Haha!

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:35

ik heb soms ook wel, maar ik weet dat het niet eerder gebeurd is. Vriend van me is neurochirurg en heeft het uitgelegd... Hij zal het wel goed hebben, denk ik...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:48

Dit is wat ik in een wetenschappelijk tijdscrift lees:

Tenslotte is er nog onderzoek dat uitwijst dat een déjà vu kan ontstaan op het moment dat je hersenen een fractie van een seconde een black out hebben. Dat gebeurt wel eens en gaat zo snel dat we dat verder niet merken aan ons functioneren. En het heeft verder geen schadelijke gevolgen. Maar een ervaring op één moment kan een fractie van een seconde later als een nieuwe ervaring aandoen, maar dan wel met enige herkenning omdat het nog maar zo kort geleden is.

Gaat over verschillende theoriën over Déja vu.

Maar je kan even zo goed wel een gave hebben hoor. Hoewel ik niet echt een hang naar spiritualisme heb geloof ik wel dat iedereen een doort 6e zintuig heeft. De een doet meer met voorgevoel en gevoel voor sfeer en situaties dan de andere.

Ik heb soms ook wel een soort raar gevoel dat er iets te gebeuren staat maar dan weet ik niet wat.. Als je je daar in verdiept ofzo kan ik me best indenken dat je met die rare onverklaarbare gevoelens iets kan of dat ze ergens vandaag komen.

Over déjavu zijn veel theorieën en enkele redelijk steekhoudende onderzoeken. Ik geloof alleen niet dat Déja vu een herinnering uit een vorig leven is. Ik vind het bovenstaande stukje annemelijker.

Alinda

Berichten: 1208
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:11

Ik heb er ook redelijk vaak last van, dan denk ik dat ik ergens al ben geweest, of ik weet wat er gaat gebeuren of wat iemand gaat zeggen. Heel weird...

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:14

Colitalover schreef:
Ik heb er ook redelijk vaak last van, dan denk ik dat ik ergens al ben geweest, of ik weet wat er gaat gebeuren of wat iemand gaat zeggen. Heel weird...


Ik heb precies hetzelfe!! Alleen heb het niet echt vaak. Volgens mij heeft iedereen het wel eens Lachen In vind het wel geinig....

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:37

Citaat:
Deja Vu is een foutje in je hersenen
Normaal gesproken wordt iets opgeslagen in je korte termijn geheugen, en daarna in je lange termijn geheugen. Bij een déja vu wordt het eerst opgeslagen in je lange termijn geheugen en daarna pas in het korte termijn geheugen. Vandaar dat je denkt dat je het al eens eerder hebt gezien


Kan ik me goed in vinden, maar dan deze:

Ik liep op vakantie een keer in een stad waar ik nooit geweest ben (ook niet toen ik heel klein was ofzo).
Dan krijg ik inderdaad dus een deja vu dat ik daar eerder geweest was, het rare was dat ik precies wist waar ik heen ging. M'n moeder zocht een post kantoor en toen blijk ik dus gezegd te hebben van o dan moeten we hierin en na een paar straatjes stonden we voor het postkantoor Verward

Heel weird, en m'n moeder werd er ook een beetje freaky van...

Ik heb ook wel eens een deja vu gehad met een straat van rechts waar nooit verkeer uit komt en ik altijd zonder te kijken door rij, en toen op een dag wist ik van te voren dat ik moest stoppen en toen kwam er ook wat uit rijden, maar dit zou ik ook wel met hersenfoutje kunnen verklaren. Dat andere eigenlijk niet...

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:39

Da's dan ook geen deja vu Knipoog

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:42

Da's voorgevoel en intuïtie dat bij jou blijkbaar goed werkt!! Geen déja vu

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:46

Over dat zijstraatje, zo heb je bij ons, bovenaan de afrit, 2 banan voor linksaf. Als je op de rechterbaan staat mag je eventueel ook rechtdoor, maar op de linker mag je alleen linksaf... zo stond ik daar dus bovenaan, op de rechterbaan te wachten tot t verkeerslicht op groen ging. Er stond een auto links van mij.. een fractie van een seconde voordat t licht op groen springt voel ik dat die auto wel eens rechtdoor zou kunnen gaan en ik beter wat langzamer op zou kunnen trekken en zeker even mijn richtingaanwijzer aan doen.... Op t moment dat t licht groen wordt geeft de auto naast mij een klap op de toeter en een dot gas en schiet.. jawel.. rechtdoor....
Wat is dat dan....

Annash
Blogger

Berichten: 26504
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:12

Met dat "he dit ken ik" is alles bij mij ook begonnen.
Inmiddels uitgegroeid tot veel meer.

Als je meer wilt weten of ervaringen wilt delen, kun je pb'en. Mijn msn adres staat in mijn profiel Lachen

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:21

Mijn intuitie is dusdanig sterk ontwikkeld dat ik niet meer in toeval geloof.

Ik voel vaak aan wat mensen denken of willen zeggen en praat dan voor hun. 1 tel voordat mijn tel overgaat heb ik hem vaak al in mijn handen. Vaal voel ik de drang naar een bepaalde kant te kijken, omdat ik dan een bekende zal zien die ik gedag moet zeggen... Allemaal kleine dingetjes.

Het deja-vu-gevoel heeft iedereen wel.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:51

Dat is maf, ik heb er sinds mijn puberteit juist minder last van. Voorheen voelde ik vaak van die idiote dingen aan (welke naam een docent in een voorbeeldzin op het bord schrijft, wat voor iemand vroeger in een oud gebouw woonde, etc.). Vrij bizar achteraf, maar toen niet eng ofzo.

Nu is het minder scherp. af en toe nog eens een vage (niet-gedetailleerde) droom die uitkomt ofzo (zoals de droom over Kimmy die zou stoppen met Hicky om een eigen paard te kopen). Daarentegen zijn er ook genoeg onzin-dromen (Kimmy is nog steeds niet zwanger Haha!). Maar er zitten vaak wel gevoelsmatige verschillen tussen onzin-dromen en 'serieuze'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:04

Ik heb er ook heel lang last van. Nouja, echt last heb ik er niet van, want zo vaak gebeurd het niet. Ik heb heel vaak dat we aan het praten zijn of gewoon ergens zitten en dan denk ik; he, dit heb ik al eens meegemaakt. Waarschijnlijk heb ik het dan al eens gedroomd ofzo.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:05

Ik heb ook wel dat soort dingen mee gemaakt.. bijvoorbeeld ik zit weer eens niet op te letten omdat ik (hands free) zit te bellen in de auto. Dat ik de hele afrit naar mijn huis zo voorbij rijdt.. heel erg blondT!!! Stuk omrijden dussss.... En dan thuis komen en van de buurvrouw horen die ongeveer tegelijk van de andere kan kwam dat er een ernstig ongeluk bij de bewuste afrit is gebeurd.....
Toeval, intuïtie, of mijn (inmiddels vast overspannen zijnde) beschermengel??? Ik vind dat ook wel leuke dingen net als dat ik aan mijn moeder denk en dat ze dan binne 5 minuuten aan de telefoon hangt.. ik denk dat veel mensen dat ook wel herkennen.. Of je dan gelijk een gave hebt weet ik niet.. een goede intuïtie (6e zintuig) is op zich ook een gave natuurlijk .

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:24

Ik heb ook wel es dat ik heel sterk droom, dan lijkt het net echt. En dan later dan gebeurt het echt...dat ik bijv. met iemand fiets en dan zeg ik wat...dan denk ik HUH dit heb ik gedroomt!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:32

Mendiej schreef:
Ik heb precies hetzelfe!! Alleen heb het niet echt vaak. Volgens mij heeft iedereen het wel eens Lachen In vind het wel geinig....

Ik heb het ook heel vaak. Kan dan echt voorspellen wat iemand dan gaat zeggen/doen of wat er gaat gebeuren. Heel eng vind ik dat altijd. Als ik zulk zulk ervaringen heb neem ik mij altijd voor om ze op te schrijven zodat ik ze niet vergeet maar dat schiet er iedere x bij in.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 10-06-04 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:35

Eng vindt ik t niet, maar heb t ook bijna nooit.. helaas.. zolang er ook maar geen enge dingen voor gezien/geweten worden... zoals dat ik droomde dat de schapen in de sloot lagen.. en 3 dagen later hoorde ik dat er op de boerderij waar mijn paardjes staan een schaap verdronken was... maar ja.. geloof toch wel dat iedereen dat in meer of mindere mate heeft.. zeker als ik met iemand vrij close omga en ik zit erg goed in mijn vel dan moet ik wel zeggen dat zulke dingen vaker gebeuren..... vindt t niet erg....

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:08

ik heb het eignelijk best wel vaak... niet alleen deja vú, maar ook andere dingen.. soms lijkt het inderdaad echt op een deja vú

maar soms heb ik ook dat ik gewoon 100% zeker weet dat ik zoiets eerder gedacht of gedroomd heb! ... want dan weet ik zeker dat ik daar in eht verleden na het slapen wakker werd, en terug dacht aan die droom en daar BEWUST over na heb gedacht, een paar weken later is dan precies dezelfde situatie echt gebeurd!

Ook heb ik eigenlijk heel vaak dat ik bij mezelf denk.. zul je zien dat ik straks daar die en die tegen kom. Of zul je zien dat ik zo aankom en dat die ander ook te laat is. Of dat ik op de fiets denk, zul je zien als ik zo op school kom en dat het eerste uur is uitgevallen en zo vaker van dat soort dingen en heel erg vaak komen ze gewoon echt uit, heel eng is dat..!

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:17

Ik heb het ook regelmatig, ik vind het wel leuk. Vaak kan ik bepalen of het lang of niet zo lang is geleden dat ik het eerder heb gezien, klinkt raar, maar tis wel zo. Vorige maand had ik er 1, waarvan het een hele tijd geleden was. Tong uitsteken

Iets anders wat ik ook nog wel eens heb, is dat ik dingen veel verder zie dan ze in werkelijkheid zijn. Alle bewegingen die ik dan maak (normale rustige bewegingen) voelen aan alsof het heel snel gaat. Heb dit niet zo vaak en als ik het heb probeer ik vaak verder te ontdekken over hoe het voelt om het beter onder woorden te brengen.