TQ 10 juni : galop haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

TQ 10 juni : galop haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 12:59

Bij mij op de pensionstal staat een geweldige Haflinger King (Sonja kent em wel Lachen ).

King wordt nu door mij western gereden af en toe. Hij moet beweging en tankte met ieder kind erop vrolijk weg.

Hij begint conditie te krijgen en lekker los te lopen en laat het bit keurig los, de achterhand komt er in draf en stap al een beetje bij. Dat gaat allemaal goed.

Wat minder goed gaat is de galop. Aangalopperen wil hij wel, maar naar drie sprongen valt hij terug, tenzij ik een enorme hoeveelheid been blijf geven. Hij is altijd gereden door kinderen die nogal zaten te bonken met hun benen, dus voor een deel is hij gewend om heel erg veel been te krijgen.

In stap of draf is lichte beendruk en af en toe een beetje bijdrijven genoeg om hem in de betreffende gang te houden.

Ik vraag me ook af in hoeverre hij wel heeft geleerd lekker door te galopperen. Hij heeft voor zover ik begrepen heb voor de kar gestaan.

Iemand ervaring met dit soort probleem? Graag tips Lachen

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:03

eerst voorwaarts en dan pas neerwaarts rijden , veel figuren galloperen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:08

Mijn oplossing zou zijn: corrigeren, corrigeren, corrigeren en nog eens corrigeren Haha! Aangalopperen, zodra hij terugvalt in draf weer aangalopperen etc etc. Laat hem vooral de fout maken door terug te vallen in draf. Als je dit steeds vroeger gaat corrigeren zit je op het laatst weer meer te werken dan je paard. Ook de klaverblaadjes kunnen hier goed bij helpen. Of eenvoudig weg gewoon de hoefslag volgen en puur oefenen op het in galop blijven. En vooral heel veel geduld hebben. ( maar paarden hebben vaak snel genoeg door dat zij meer geduld hebben dan de ruiter Knipoog ) Zodra hij op een gegeven moment ( ik noem maar wat ) 10 sprongen of bv een lange zijde in galop blijft zonder dat jij wat moet doen, stil zetten en rust geven. Dit dus als beloning.
En als hij eenmaal onder de knie heeft dat galop galop is en draf draf dan kan je varieren in tempo binnen de gang.
Gezien je onderschrift ken je dan ook vast wel de opmerking: take the time it takes and it takes less time. Het beestje weet zo te lezen gewoon niet beter en doet waarschijnlijk precies wat hem geleerd is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 14:15

idd Cornelie. Het is geen onwil. Hij werkt echt op zijn manier heel goed mee.

@DWSS hij is voorwaarts, denkt voorwaarts (niet rennerig voorwaarts maar gewoon aan het been) althans in draf. figuren galopperen kom ik niet aan toe nog, ik kan hem alleen langer dan 5 sprongen in galop houden als ik heel veel been blijf geven.

Cornelie zit dichter in de buurt denk ik. 10 sprongen galop zonder heel veel ondersteuning is al heel veel gevraagd van hem. Ik heb alleen geen ervaring met paarden die niet (makkelijk) galopperen kunnen. Dus ik weet niet zo goed wat de beste methode is.

Ik neem in galop ook geen teugeldruk op, ik wil dat hij eerst zelf zijn balans leert vinden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-06-04 08:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:18

wat bij Banjer wel eens helpt is op de volte blijven met galop... met rechte stukken heeft ze soms nog wel eens moeite...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:07

Wat ik zou proberen is elke keer hem voor te zijn. Dus voordat hij alweer in draf wil, vraag jij om draf.
Als je dat vaak genoeg hebt gedaan, denkt hij dat galop een "piece of cake" is, want hij mag al snel weer draven, voordat hij dat zelf eigenlijk al aangeeft te willen.
Uiteraard proberen het elke keer een beetje "spannend" te houden, dus niet elke keer bij 3 passen vragen, anders denkt ie dat galop uit 3 passen bestaat en gaat hij niet "wachten"op jouw hulpen.
Van daaruit langzaam de galop opbouwen, echt langzaam, dus in passen denken en niet in hele rondjes om de bak heen.
Voor veel paarden, zeker van dat "type" is galop erg moeilijk.

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:00

Hoi,
Ja galop is moeilijk voor die haffies, in ieder geval voor die twee van mij wel. DRAFLINGERS noem ik ze ook vaak want draf dat kan die ene (andere vroeger ook maar die is nu met de VUT) in het tempo van een pittig galopje.
Wat bij mij het beste helpt is gewoon regelmatig in het bos galopperen, dat is makkelijker voor ze en houden ze daarom beter vol.
Als ze het dan door hebben doen ze het in de bak ook een stuk makkelijker.
Verder reageert die van mij heel super op eerst een stukje zijwaarts vanaf de binnenhoefslag en dan op de hoefslag aangalopperen. Dan heeft ie een betere sprong en galoppeert hij ineens ook makkelijker.
Succes ermee!
Sandra

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:17

ik heb wel ervaring met paarden die wat moelijk galopperen Bloos

ik geef ze juist wel veel steun.

een kind dat leert lopen krijgt ook van de hele familie alle soorten loopkarren voor zijn 1e verjaardag om het leren lopen zo makkelijk en leuk mogelijk te maken.

ik rijd zonder sporen en met zweep.
voordat ik aan spring in galop wil ik een verzamelde draf hebben, dan pas spring ik aan.
ik houd voor de teugels kort en drijf met mijn kuit goed door.
ik rijd ze dus in het bit.
na een paar sprongen komen ze meestal in een echte galop sprong, maar daarna zijn ze die vaak snel weer kwijt.
dan ga ik over naar de draf, verzamel mijn paard weer en begin weer overnieuw.

als ze meerdere galopsprongen achteralkaar goed doorspringen stop ik met kuit druk en open mijn hand iets.
ik ben dan diep gelukkig als mijn paard dan ook een paar sprongen door blijft gallopperen in het zelfde ritme.

als ik voel dat mijn paard weer uit elkaar valt , pak sluit ik mijn hand en geef weer kuit druk om weer een sprong te krijgen.

maar meestal gaan hieraan veel overgangen naar de draf aan vooraf.

verder oefen ik veel schouder binnen waarts , om de achterhand sterker te maken.

ik laat ze dus juist nooit los voor omdat ze dan vaak met hun gewicht( en het zijn vaak de wat zwaardere types) op de voorhand neerkomen.
ik probeer ze dus voor iets te liften.
Laatst bijgewerkt door Jos op 10-06-04 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:18

Ik herken het probleem niet, mijn haflinger galoppeert makkelijker dan dat ze draaft. Maar mij lijkt op de volte zetten in galop, juist nog zwaarder, dan rechtuit te laten galopperen. In jouw geval zou ik de lange paden opzoeken, die heel licht begaanbaar zijn, en daar om een rustige handgalop vragen. En zo heel rustig doorvragen, hij moet doorkrijgen, dat de galop ook een fijne gang is. Voorts lijkt me die tip van Jeddah ook goed.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:26

Ik herken het probleem wel... Ik probeer(de) het altijd op te lossen met een vergelijkbare manier waar cornelie mee komt. Bij mijn Tinker heeft het goed uitgepakt, bij twee haflingers heb ik niet lang genoeg mee kunnen trainen, maar ik merkte al wel enig verschil...

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:42

Ik herken het probleem ook heel goed, en ga helemaal mee in wat Jos schrijft (al rij ik niet met zweep, en maakt het voor de galop in weze niet zoveel uit of ik met sporen rij of niet).
Het probleem bij ons lag niet alleen aan de moeite die sam met de galop had, maar ook aan mij. We versterkten elkaars tekortkomingen simpelgezegd Bloos! Doordat hij de galop moeilijk vond ging ik moeilijk zitten waardoor ik hem alleen maar in de weg zat.
Op een gegeven moment had ik hem weliswaar zover dat hij ook bij mij (bij rob was z'n galop wel goed) doorgaloppeerde (dus niet meer steeds terugviel in draf) maar het bleef bij een dralopje, of het lukte alleen heel snel maar altijd min of meer uit elkaar gevallen.
Sinds kort is bij mij het kwartje gevallen, het is me 1000x gezegd maar als je het niet goed genoeg voelt.... Verward Maar goed mijn fout was dus inderdaad dat ik hem te snel losliet, zowel met m'n benen als met m'n handen. Ik liet hem als het ware vallen, ik had hem veel meer moeten helpen.
Nu gaat het goed: als hij eenmaal mooi bij elkaar lekker doorgalopt kan ik hem heel langzaam en voorzichtig loslaten en dan blijft hij in een mooie verzamelde galop

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 00:14

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!
Hier kan ik zéker wat mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:06

Ik sluit me volledig bij Jos aan, maar zou daar aan toe willen voegen dat ik persoonlijk zulke probleempjes het liefst niet in de bak oplos, maar buiten. Heb je lekker de ruimte om 'm lang rechtuit te laten gaan. Het is al moeilijk genoeg, dus waarom op de volte of met hoeken gaan klooien? Maak die galop eerst maar eens leuk!

Voor het kiezen van de juiste galop (want dat neem ik ALTIJD meteen mee) start ik dergelijke oefeningen op een kruising, waar ik de ruimte heb om vanuit een redelijk verzamelde draf vanaf een circel aan te galopperen. Dus eerst wat circels draven (doorzitten), en dan heb je een meter of 8/9 VOOR je het rechte pad op wilt op een gegeven moment HET moment om aan te galopperen.

Laten we er even vanuit gaan dat je in de linker galop weg wilt. Circeltje dus linksom draven. HET moment om aan te galopperen, is als het LINKERachterbeen onder de massa staat. Als je dat niet voelt, spiek je maar bij de rechterschouder (WEL rechtop blijven zitten!!!!).
De linker galop begint namelijk in het RECHTERachterbeen. En niet links, zoals hele volksstammen denken.
Galopaanzet goed? Lekker het pad op, en het dier fijn een stuk rechtuit laten galopperen.
Ik ben ook geen voorstander van losgooien, ondersteun 'm juist gerust in het begin.

Als het aangalopperen in de gevraagde galop al wel goed gaat, KUN je het circelritueel achterwege laten, maar ook als dat stukje er al inzit, is het een uitstekende oefening. Vraag dan ook gerust even een stukje schouder binnen, of travers danwel renvers op het circeltje. Even kort een echt verzamelende oefening; dan wordt dat stukje galop daarna ook echt een beloning, en dus iets fijns.


Is misschien een erg softe aanpak (is niet iedereen van mij gewend, ik weet het) maar het is zo belangrijk dat het dier er plezier in heeft! Je zult er in de bak absoluut vruchten van plukken!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:40

ik heb ook een klein beetje ervareing met een bulldozer Haha! oh soory haflingers

ik reed pablo op de manier zoals jos dat uitlegde en nu na 7 jaar onder het zadel moeten ze nog steeds erop gewezen worden dat ze een sprong moeten maken
succes

MenS

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:01

Mijn paard, kent het probleem aangalloperen en doorgalloperen niet echt. Wel is ie af en toe in gallop niet vooruit te branden. Wat ik dan doe is veel overgangen rijden. En natuurlijk heel enthousiast (met de stem) zijn als ie het goed doet, want dat merken ze. Zo krijgen ze er meer plezier in.
Wat ik ook belangrijk vind is dat je alle mogelijke oorzaken nagaat (ook de oorzaken die bij de ruiter kunnen liggen). Verder zou ik zeggen: zorg dat je het voorbeen, dat in gallop het meest naar voren gaat (dus rechtergallop het rechtervoorbeen en visa versa), de ruimte geeft.

De tip om het paard terug te nemen naar draf voordat het zelf terugvalt, vind ik ook een slimme zet.

Succes! OK dan! Marianne.

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:54

lekker het bos in, het daar proberen. Zijn ze vaak ook iets meer vorwaarts.
Daar kun je ook aan zn conditie werken, en blijft ie ook fris tussen zn oren!