Wanneer E achter B nodig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Wanneer E achter B nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 10:43

Hallo, ik weet eigenlijk niet zeker of dit in dit topic thuis hoort maar ja, kan iemand mij vertellen waneer je nu wel en wanneer je nu geen E rijbewijs nodig hebt,
heb namelijk een discussie met mijn vriend hierover niets ernstigs Knipoog hoor maar ik weet zeker dat ik gelijk...... Schijnheilig

ik ben benieuwd...


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:40

Voor zover ik weet mag je met b-rijbewijs rijden als de aanhanger inclusief het laadvermogen niet zwaarder is dan het trekkende voertuig en de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500 kilo.


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:46

Kijk eens op zoeken, ik weet dat hier al -tig topics over geweest zijn.

En deze link werkt natuurlijk ook prima Knipoog
www.cbr.nl

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:46

Ja gebruik je hersens Lachen

Sorry hoor, maar dit is al zo vaak geweest en waar anders kan je er info over vinden dan bij de autorijscholen?

ponylover11

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:51

Ryanne schreef:
Ja gebruik je hersens Lachen

Sorry hoor, maar dit is al zo vaak geweest en waar anders kan je er info over vinden dan bij de autorijscholen?


Je hoeft niet gelijk zo bot te doen, als je een vraag hebt mag je die toch stellen???

Ik zoek nog een date!!!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:57

Natuurlijk mag een vraag altijd gesteld worden, maar soms worden dezelfde vragen 100x gesteld en daar word men ook op Bokt wel eens moe van. Haha! Met de zoekfunctie zijn er zeker 5 a 6 topics te vinden waarin exact beschreven staat wat Leone zoekt...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:17

Maar het leuke is dat je wel alvast mag gaan beginnen want er zit een nieuwe regel aan te komen dat je zonder E achter B niet meer dan 750 kg mag gaan trekken dit om verwarring te voorkomen ...

Ik heb vorige week mijn E rijbewijs gehaald en zowel de examinator als mijn instructeur hebben bevestigd dat deze regel er aan komt ...
Dus de paarden mensen kunnen dan weinig meer zonder E achter B

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:21

BeNGeL schreef:
Maar het leuke is dat je wel alvast mag gaan beginnen want er zit een nieuwe regel aan te komen dat je zonder E achter B niet meer dan 750 kg mag gaan trekken dit om verwarring te voorkomen ...


Was dit niet al zo dan? Verward Ik dacht dat ik zoiets met theorie had gelezen toenertijd Tong uitsteken

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:31

Nee deze regel moet nog ingevoerd worden. Ik heb ook recentelijk mijn B-E gehaald en hetzelfde van de rijschool en de instructeur gehoord. De rijschool had namelijk speciaal een aanhanger aangeschaft omdat ze heel veel klanten verwachten ivm die nieuwe regel. Ik vind het een goede ontwikkeling, dat je een auto kunt besturen wil nog niet zeggen dat je ook zomaar met een flinke aanhanger kunt rijden, ookal is de auto qua gewicht zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:34

ponylover11 schreef:
Je hoeft niet gelijk zo bot te doen, als je een vraag hebt mag je die toch stellen???


Ik doe niet bot, ik vertel alleen wat ze voortaan beter kan doen.

Anders ga jij ff een date zoeken Clown

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:08

kaj schreef:
Voor zover ik weet mag je met b-rijbewijs rijden als de aanhanger inclusief het laadvermogen niet zwaarder is dan het trekkende voertuig en de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500 kilo.


Klopt, behalve dat we het dan hebben over trailer + MAXIMAAL toegestaan laadvermogen. Maakt niet uit of je er konijnen inzet of paarden, het 'gewicht' van de trailer is dan (bij mij) 1300 kilo.

Wij hebben een auto van 1350 kilo en een trailer van [eigen gewicht + Max laadvermogen] 1300 kilo = 2650 kilo dus dat mag nog.

Ik heb overigens wel m'n E, voor als we nog eens aan een andere auto beginnen of een tweepaardstrailer - en omdat het goed is om 'officieel' met zo'n ding te leren rijden, bochtjes achteruit enzo.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:14

Arwenlune: het laadvermogen is al het maximaal toegestane gewicht.

Daarom heet het laad"vermogen" dat is niet het zelfde als het geladen gewicht. Dus het woordje maximaal is eigenlijk overbodig. Dat is mijns inziens net zoiets als: de ronde cirkel Haha!

Maar goed we bedoelen hetzelfde dus het maakt verder niet uit. Knipoog

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:18

Volgens mijn theorieboek mag je geen trailer rijden als je E niet hebt...

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:58

Zal ik het nog ingewikkelder maken??? Haha!

Ik heb weer gehoord dat je voor een dubbel-assig aanhangwagen altijd E achter B moet hebben....

*zijn trouwens wel duur hoor die lessen voor E achter B, ik betaalde 2 jaar geleden al 70 euro voor 1 1/2 uur vind ik echt te gek voor woorden*

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:12

klopt, die regel die hierboven al verteld werd over trekkend voertuit moet zwaarder zijn als het te trekken gewicht geld alleen als er geen sprake is van een meerassige aanhanger!
Dus voor een tandemasser moet je ALTIJD een E rijbewijs hebben

In loving memory of all the people and animals we've so sadly lost...................
Till we meet again somewhere..............

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:33

Malibu schreef:
Zal ik het nog ingewikkelder maken??? Haha!

Ik heb weer gehoord dat je voor een dubbel-assig aanhangwagen altijd E achter B moet hebben....

*zijn trouwens wel duur hoor die lessen voor E achter B, ik betaalde 2 jaar geleden al 70 euro voor 1 1/2 uur vind ik echt te gek voor woorden*


dubbel assig is als er minimaal 1.80 m tussen de assen zit ... dit is meestal niet zo bij een trailer ...
Tandemasser is het dan ...

ik betaalde 3 weken terug € 78,- voor twee uren ... heb wel gewoon een pakket gekocht omdat je dan goedkoper bent maar heb er nog twee lesjes bij moeten plakken en dat was dus € 78,- het is enorm duur maar ja je hebt er ook veel plezier van ...

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:40

pffffff, ik heb hier op allerlei verjaardagen al zo veel discussies over gehad. Zelfs met politieagenten (ex-zwager). en iedereen verteld het weer anders,ik kreeg er een punthoofd van. Nu heb ik een vrachtwagen dus ben ik van het hele ge-emmer af. (met C rijbewijs)

Come over to the dark side, we have cookies!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:55

ja vanwege al die discussies die er zijn voeren ze nu die nieuwe regel in dat je alleen nog maar iets achter de auto mag hebben zonder E als het 750 kg of minder weegt ... scheelt een hoop geemmer

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:03

BeNGeL schreef:
ja vanwege al die discussies die er zijn voeren ze nu die nieuwe regel in dat je alleen nog maar iets achter de auto mag hebben zonder E als het 750 kg of minder weegt ... scheelt een hoop geemmer


500 kilo zou beter zijn Lachen Ik vind echt dat je zonder E niet met een paard de weg op moet gaan... Maar goed, wie ben ik Lachen

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:11

Een trailer telt inderdaad niet als dubbelasser omdat de assen vlak naast elkaar zitten...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:24

Pervinco schreef:
500 kilo zou beter zijn Lachen Ik vind echt dat je zonder E niet met een paard de weg op moet gaan... Maar goed, wie ben ik Lachen



ik vraag me ook af hoe je dat wilt doen een trailer weegt meestal al wel aardig wat en een beetje behoorlijk paard ook dan kom je echt wel boven de 750 kg uit dacht ik zo ... of zit ik nu verkeerd te beredeneren...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:26

Met een pony of klein paard in een 1paardstrailer haal je de 750 vaak niet hoor!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:39

Ryanne schreef:
Ik doe niet bot, ik vertel alleen wat ze voortaan beter kan doen.


Nou, dan zal algemeen (en heel bokt) lekker saai worden, als iedereen het maar op internet op moet gaan zoeken Clown

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 10:14

Bedankt voor alle reacties! OK dan!

Ik had het inderdaad op het internet op kunnen zoeken ja dat is waar, maar ik dacht misschien dat iemand het zo weet.... sorry als ik je verveeld heb.... Verdrietig maar je hoeft het toch niet te lezen

Nu kan ik fijn mijn vriend gaan vertellen dat ik toch gelijk had

Groetjes Léone

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:57

Citaat:
Nu kan ik fijn mijn vriend gaan vertellen dat ik toch gelijk had


Nagelbijten / Gniffelen veel plezier Haha! (daar beleef ik ook altijd veel plezier aan als ik mag vertellen dat ik toch gelijk heb)

Citaat:
ik betaalde 3 weken terug € 78,- voor twee uren ... heb wel gewoon een pakket gekocht omdat je dan goedkoper bent maar heb er nog twee lesjes bij moeten plakken en dat was dus € 78,- het is enorm duur maar ja je hebt er ook veel plezier van ...


Dat is nog wel te doen ja.

Ik had er helaas ook helemaal GEEN plezier van. Die vent zat iedere keer als ik iets verkeerd instuurde maar aan me stuur te trekken.
Na 6 lessen was is nog geen steek verder. Wist hoe ik moest aan en afkoppelen (en rijden, maar dat is het probleem niet) maar achteruit en bochtje achteruit etc was echt een drama omdat ik nooit zo het gevoel kreeg hoeveel ik in moest sturen

Misschien dat ik het nog wel een keer ga proberen bij een andere rijschool, maar zeker niet bij die!

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ange29, Annuuuhh, Anoukjuuuhh, Brandje_04, brittms, ComscoreBot, DemiSisa, Dyphusion, Ellen_ov, Emj_23, Gee, GoogleAdsense, heidy_wilco, IASCrawler, Ies_, InfinityT, jen, Jungles, Kashmino, katinker, Kimmie235, laran, Marcella, Monique1963, NadjaNadja, Patriesje, Sokje_6, Solleke_Noah, xPabloBokt, xxx88, zonnebloem18 en 185 bezoekers