Nieuwe hoefsmid geweest, geen goed nieuws... :-(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Nieuwe hoefsmid geweest, geen goed nieuws... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 10:54

Ongeveer 6 weken terug is mijn paard voor het laatst bekapt en beslagen, inmiddels stond ze al weer zo slecht op haar ijzers dat ik het weer tijd vond voor een bezoek van de hoefsmid. Mijn eigen hoefsmid wou echter niet komen omdat hij niet zo'n eind wou rijden voor een paard, zijn andere klanten zouden pas over 2 weken aan de beurt zijn dus ik zou maar even moeten wachten Boos! Aangezien haar hoeven er toch echt niet best uitzagen (ze begon ook lichtelijk buiten haar ijzers te staan en liep sinds eergister niet helemaal meer zuiver naar mijn mening Scheve mond ) ben ik maar wat rond gaan bellen, er moest toch zo snel mogelijk iemand naar komen kijken....

Gelukkig kon ik snel een andere smid regelen en gister kwam hij om 15.30 langs OK dan! Hij liet haar eerst even draven en ook hij vond haar niet helemaal zuiver. Vervolgens ging hij aan de slag met haar hoeven en de eerste opmerking volgde al snel, er lagen te kleine ijzers onder Scheve mond Vervolgens de achterhoeven, wat bleek? Mijn paard had een zoolzweer en whiteline disease Verdrietig Mijn paard had al een tijdje een scheurtje in haar achterhoef maar mijn vorige smid streepte deze altijd alleen aan na het bekappen, verder niks. Deze smid vertelde mij dus dat dit uitgesneden/gevijld had moeten worden en dat er nu dus whiteline disease was ontstaan.... Boos! Hij heeft de scheur nu helemaal uitgesneden/gevijld en de zweer verwijderd. (deze zat gelukkig niet diep)

Nu moet mijn paard dus dagelijks in het soda staan en wordt het uitgevijlde stuk behandeld met anti-schimmel spul Aanstaande zaterdag komt de smid opnieuw om nogmaals naar haar hoeven te kijken, volgens hem was het goed mogelijk dat er nog meer in zat maar hij wilde haar liever even laten rusten omdat er nu al zoveel gevijld en weggesneden was Verdrietig

Ik hoop dat het zaterdag verder mee valt en dat de whiteline disease ook nog makkelijk te behandelen is... Ik baal wel enorm van het feit dat mijn andere smid nooit iets heeft opgemerkt. Ik heb dus ook geen flauw idee hoelang het er allemaal al zit.... Verdrietig Flink balen dus...


timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:01

wie was jou eerste hoefsmid,en welke hoefsmid is nu geweest?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:01

Jeetje dat is dus niet echt goed, ik zou als ik jou was lekker verder gaan met deze smit, klinkt in elk geval een stukje beter.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:01

Smeden die niet op jouw verzoek willen komen hebben het waarschijnlijk zo druk dat ze niet de tijd(kunnen) nemen om eens echt aan de slag te gaan met problemen aan de hoef. Groot gelijk dat je een andere smit hebt laten komen. Als ik onze smit tussentijds bel dan weet hij dat het dringend gewenst is dat hij komt, ik geef mijn geld niet graag zomaar uit. Sterkte met je paardje en geef hem maar een extra appel als hij met z'n pootje in de soda staat.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 11:22

Citaat:
Smeden die niet op jouw verzoek willen komen hebben het waarschijnlijk zo druk dat ze niet de tijd(kunnen) nemen om eens echt aan de slag te gaan met problemen aan de hoef.


Dat zal het inderdaad zijn geweest ja. Kijk ik begrijp best dat ze het enorm druk hebben maar twee weken wachten als iets spoed heeft vind ik toch echt te gek voor woorden Scheve mond En zo zie je maar dat het goed is dat ik een ander heb gebeld want anders was het misschien nog steeds niet opgemerkt....

Citaat:
wie was jou eerste hoefsmid,en welke hoefsmid is nu geweest?

Ik ga geen namen noemen want dat vind ik niet echt netjes Knipoog Ik had er eerst in ieder geval een uit Belgie dus wel een eindje weg van Hoeven waar ik sta. Nu heb ik er een uit Etten-Leur.

Ik hoop in ieder geval dat het snel verholpen is. Ik voel me eigenlijk ook wel een beetje schuldig aangezien ik dus geen idee heb hoelang ze dit al heeft Verdrietig In zulke gevallen zou ik graag willen dat ik zelf genoeg verstand zou hebben van dit soort problemen, zo had ik nog nooit van WLD gehoord.... Maar ja, je gaat toch uit van het oordeel en advies van de deskundige, ook als deze niet altijd even ''deskundig'' blijkt te handelen....


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:34

He wat vervelend. Kan me heel goed voorstellen dat je er van baald. Maar je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Je kan er toch niets aan doen.

Geef je nu wel Biotine. Dat schijnt heel goed te zijn.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:47

ja verandering van hoefsmid kan wonderen doen...

ik hoop dat het allemaal snel weer op de pootjes terecht komt, en biotine voeren is idd niet eens zo een slecht idee denk ik!

Dag lieve mama...

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:02

Geluk dat je de koe bij de horens genomen hebt en een andere smid geregeld hebt, het is natuurlijk nooit fijn als zoiets zomaar boven komt drijven maar nu ben je er tenminste achter en kun je er wat aan doen!
Hopelijk knapt alles snel op nu je aan het behandelen bent. Dat zal vast wel, anders zou de smid niet zaterdag al terug komen.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:23

MarchaL schreef:
Ik hoop in ieder geval dat het snel verholpen is. Ik voel me eigenlijk ook wel een beetje schuldig aangezien ik dus geen idee heb hoelang ze dit al heeft. Maar ja, je gaat toch uit van het oordeel en advies van de deskundige, ook als deze niet altijd even ''deskundig'' blijkt te handelen....


Je moet je niet schuldig over voelen, je heb gehandeld in het belang van je paard en niet nog eens 2 wkn langer zo laten lopen OK dan!

Ieder kent zijn eigen beroep, en moet het toch kunnen om op iemand kennis en kunde te kunnen rekenen.. ja toch?

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:26

Nu is het wel zo dat net als bij tandartsen, de ene smid het werk van de ander niet zo snel zal goedkeuren. Aan die zoolzweer kan je oude smid iig niets doen, die kan zomaar de kop opsteken. De WLD is dan wel erg slordig, dat hij dat niet heeft herkend.

Ik ben heel tevreden met mijn smid, hij komt eens in de week op stal en kan dan gewoon de paarden doen die dan op het bord staan. En ik ben het helemaal met je eens dat je een hoefsmid moet kunnen vertrouwen. Helaas lopen er maar al te veel beunhazen tussen.

Je suis Charlie.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:05

Ik ben ook super tevreden met mijn smid.. hij gaat super met de paardjes om en ook al zijn die knap eenkennig, hij kan ze gewoon bekappen en beslaan zonder dat er verder iemand bij hoeft te zijn. Ook staan ze altijd keurig op de voeten. Heb al regelmatig complimentjes gekregen.
Nu was ik laatst bij een manege hier in de buurt die dan volgens eigen zeggen zo'n geweldige gediplomeerde smid hebben die iedere week wel eens komt... man man man.. wat een aanfluiting hoe die paarden daar op de hoeven staan. of te steil, of te week, ongelijk (dus links b.v. langer dan rechts) en zelfs scheef..... sorry hoor.. maar is dat dan een vakman?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:39

Je kan meer lezen over WLD op http://www.hoofcare.nl
De beste behandel methode schijnt insmeren met honing te zijn.
Dit staat op de site van hoofcare
In meer dan 6 jaar hebben wij in samenwerking met diverse mensen een programma opgezet voor het genezen van de White line disease, de schimmel die altijd schuilt achter het grote probleem bij de paardenvoet.
Wij ontdekten dat we de schimmel konden doden met honing. In de honing zit het werkzame bestanddeel propolis.
In deze 6 jaar hebben we veel paarden behandeld, en met succes. Daarbij zij vermeld dat ieder paard een andere behandeling kreeg en dat niet iedere behandeling met elkaar kon worden vergeleken.
Het is niet juist om de hoornwand in alle gevallen te verwijderen. We moesten er immers altijd voor zorgen dat het paard bleef lopen, terwijl we de agressieve schimmel toch moesten behandelen. Jammer genoeg wordt de White line disease bij het ontstaan niet goed opgemerkt. We proberen zoveel mogelijk informatie te verstekken omtrent deze doorbraak.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 13:49

Citaat:
Geef je nu wel Biotine. Dat schijnt heel goed te zijn.


Nee, dat geef ik nog niet. Maar ik wil het natuurlijk wel proberen als het mogelijk helpt. Waar is dit precies verkrijgbaar?

Citaat:
Aan die zoolzweer kan je oude smid iig niets doen, die kan zomaar de kop opsteken

Nee inderdaad, dit verwijt ik hem ook helemaal niet. Ik vond het echter wel vreemd dat er ook te kleine ijzers onder bleken te liggen Verward .

Citaat:
En ik ben het helemaal met je eens dat je een hoefsmid moet kunnen vertrouwen. Helaas lopen er maar al te veel beunhazen tussen.

Ja, je gaat toch uit van de oprechtheid en vakkennis van een smid, als je dan achteraf te horen krijgt dat je paard toch iets mankeert voelt dat knap banketstaaf... Maar fouten kunnen natuurlijk altijd gemaakt worden...

Maar goed, het is niet anders. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu een smid heb gevonden die de WLD wel heeft opgemerkt OK dan! Nu nog hopen dat het enigzins meevalt...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 13:53

Citaat:
Je kan meer lezen over WLD op http://www.hoofcare.nl
De beste behandel methode schijnt insmeren met honing te zijn.


Ik heb vandaag al druk zitten lezen op hoofcare.nl daar staat erg veel informatie op OK dan! Dat met die honing wou ik trouwens nog vragen, ik weet niet of iemand daar toevallig ervaringen mee heeft? Hoe moet je het bijvoorbeeld insmeren? Gewoon in de uitgevijlde delen of moet dit dan vervolgens nog verbonden worden etc Scheve mond ? (lijkt me niet aangezien lucht erg belangrijk zou zijn bij WLD.) De exacte behandeling staat er dan weer niet zo duidelijk helaas...

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:30

Tijd voor een andere smid....

My imaginary friend thinks you have serious problems!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:44

Ik denk dat ik weet welke smidt jij hebt....
Als hij het is die ik dnek , dan heb je zeker een goede aan hem!
Succes met de hoeven van je paard!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:48

Jij zal blij zijn dat je toch maar een ander alvast hebt laten komen
(en je paardje waarschijnlijk nog meer)

Keb gelukkig een goede smid , die flink zijn tijd neemt , de ene keer is hij zo klaar en andere keer niet ,dat heeft zo zijn voor en nadelen hij neemt altijd de tijd voor je paard en komt daadoor ook vaak te laat bij de volgende ! bij ons dus ook , hij heeft t ook niet voor niks druk,

En hij kraakt niet zomaar t werk van een ander af , integendeel soms heeft hij geen tijd en laat ik alvast voor dat ene paardje een smid komen en als hij dan een week later komt voor de rest geeft tie ook rustig een compliment weg voor die gene die al is geweest (zo hij staat er netjes op wie heeft m gedaan) en soms zal ik m ff overdoen......

ennuh propolis puur en honing zijn mij 2 wonder middeltjes tegen bijna alles! sta er niet van te kijken dat dat ook hier goed voor is.

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:20

Misschien wel een positief idee dat je er nu een ander hebt gebeld.
Nu kun je flink aan het behandelen gaan OK dan! .
Als je je oude smid nog had gehad was het misschien wel erger geworden.

PS: Biotine is in elke ruiterzaak verkrijgbaar

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:32

ik zou dan weg gaan bij die vorige wat een gehakt bal dat!!
Deze is echt goed neemt alle tijd ervoor.. en legt ook alles duidelijk uit!!

Trotse Mama van Mendy 09-03-2011

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:07

Jeetje zeg, wat een afknapper!! mooi weggaan bij die hoefsmid!!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:05

Eigenlijk wel een geluk dat je eigen smid niet wou komen anders had je paardje misschien nog zo rond gelopen!
Ik zou deze smid aanhouden hoor OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:20

MarchaL schreef:
Ik heb vandaag al druk zitten lezen op hoofcare.nl daar staat erg veel informatie op OK dan! Dat met die honing wou ik trouwens nog vragen, ik weet niet of iemand daar toevallig ervaringen mee heeft? Hoe moet je het bijvoorbeeld insmeren? Gewoon in de uitgevijlde delen of moet dit dan vervolgens nog verbonden worden etc Scheve mond ? (lijkt me niet aangezien lucht erg belangrijk zou zijn bij WLD.) De exacte behandeling staat er dan weer niet zo duidelijk helaas...

Ik heb het zelf niet gebruikt (nooit nodig geweest gelukkig) Maar een paard bij ons op stal had erge WLD en die heeft het gebruikt.
Je moet de honing op het uitgevijlde/open gedeelte smeren, en dan even laten intrekken, voor je hem op stal zt, dus niet verbinden.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 09:02

Iedereen bedankt voor de tips OK dan! Ik zal vanavond eens een potje honing halen en van het weekend zal ik eens kijken voor die biotine (helaas is de ruitersportzaak al gesloten tegen de tijd dat ik uit mijn werk kom Boos! )

Gister heb ik mijn paard voor de tweede maal behandeld. Ze liep echt enorm kreupel, ik schrok er eigenlijk wel van aangezien ze voor de behandeling beter liep als nu (toen liep ze lichtelijk onzuiver maar niet echt kreupel). Waarschijnlijk zal dit het effect zijn van de behandeling en wie weet wat er naar boven is gekomen door de soda... Scheve mond

De smid zal morgen rond 15.30 bij haar langskomen, ik hoop echt dat het mee zal vallen en dat ze er snel weer bovenop is.... Ach gut

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:49

Ik heb zo'n duister vermoeden welke smid jij eerst hebt gehad.
Daar hebben wij in het verleden al eens meer problemen mee gehad als er tussentijds een ijzer aflag en de hoef begon te scheuren .
Dan had meneer geen tijd(lees zin ) om te komen.
Die hier uit etten-leur zijn wel goed vind ik, je hebt er nu 2 hier en bij alletwee heb ik geen klachten gehoord, alleen dat henk soms wat kortaf kan doen maar verder nooit geen geklooi ofzo.
Sterkte met je paardje!

In loving memory of all the people and animals we've so sadly lost...................
Till we meet again somewhere..............

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:48

Gelukkig dat je dan een andere smid erbij hebt kunnen halen. Stel je voor dat je huidige smid kwam en die ging je paard gewoon opnieuw bekappen, dan had je nog niet geweten dat er wat aan de hand was....

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: astrea, Doppers, E4D, Esta_negra, fantj3, JorineV, Ketly, LaDonna75, Lizenlotte, luca_sun, MariekeS_, meiske04, Mitch_Beauty, nick_en_ik, Rose94, Salinah, YvonneV en 88 bezoekers