merrie dichtgezet, wat te doen bij geboorte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

merrie dichtgezet, wat te doen bij geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 11:28

de merrie die bij ons op stal staat krijgt een veulen binnenkort, maar vorig jaar was ze bij het veulenen iets ingescheurd en daarom hebben ze haar toen gehecht.
zal dit problemen gaan geven bij de bevalling en moeten we wat doen?
dit jaar wordt ze waarschijnlijk na een paar dagen weer geinsemineerd, moeten we haar direct laten hechten of meteen na het insemineren.
het gaat om een D pony merrie, drachtig van een paard van 1.61

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:36

Als ze dicht gehecht is wegens luchtzuigen zal ze weer 'losgemaakt' moeten worden. (ongeveer een week vantevoren geloof ik, o.v.) Verder lijkt het mij verstandig om hierover contact op te nemen met de DA.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:25

Ja die hechting moeten er uit voor de bevalling. En een merrie is 2 weken na de geboorte weer hengstig (veulenhengstigheid), dan kan ze pas weer geinsemineerd worden, dus niet paar dagen erna.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:54

Ik zou het overleggen met de DA,
vanaf hier kunnen wij niet zien in hoeverre de merrie is dichtgezet, misschien is het namelijk alleen dat kleine scheurtje wat gehecht is.
Als je zelf opmerkzaam genoeg bent hoeft de da iig niet de merrie van te voren open te maken, dat kan je ook heel makkelijk zelf doen op het moment dat de pootjesblaas naar buiten komt.
De wond kan dan dezelfde dag weer worden gehecht waardoor hij veel beter heelt en er minder kans is op infecties en littekenwefsel. Ook hoeft de merrie van te voren niet verdoofd te worden. Op het moment dat die pootjesblaas komt is alles al zo opgerekt dat de hele vulva verdoofd is, als iemand voor de zekerheid een voorvoet ophoudt kan jij paralel achter het achterbeen gaan staan en zo met een schaar van de DA een paar knipjes zetten. De DA kan je zo uitleggen hoe dat moet.

De veulenhengstigheid is gemiddeld met 10 dagen en dan zou ze weer geinsemineerd kunnen worden.

janma14
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 16:48

enkele dagen, daar bedooelde ik 8 tot 10 dagen mee,

en als het veulen er is, moet je dan direct weer hechten of na 10 dagen, dus na het insemineren pas hechten

ik zal het uiteraard ook even met de DA overleggen, maar ik ben graag een beetje op de hoogte Lachen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:33

Let op, wij hebben dit jaar een merrie gedekt op 7 dagen na de geboorte en ze is drachtig! Sommige merries tonen de veulenhengstigheid (bijna) niet dus optijd controleren.
Verder zal de DA je wel uitleggen of je best direct na het insemineren of na drachtigheidscontrole weer opnaait. De ene doet het zo de andere zo.
Ik denk dat het het best direct na het insemineren gebeurt vanwege dat ze dan geen vuil meer kan aanzuigen, natuurlijk moet de slijmprop dit theoretisch ook voorkomen.
Wij snijden gewoonlijk de vagina in bij de geboorte als we zien dat het zonder niet gaat, maar dan moet je er wel bij zijn en het zelf durven doen vermits dan wachten op een DA te lang duurt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:35

Denk dat je met hechten meot wachten tot dat ze weer drachtig is gescand Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:36

Denk dat je met hechten meot wachten tot dat ze weer drachtig is gescand Knipoog

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:42

Hangt af van wat je DA zegt. Bij onze merries die ik al langer ken, doe ik het meestal niet maar ik heb er een die wel eens moeilijker drachtig wordt en als je ze steeds moet insemineren dan scheurt het weer open en heb je ook een elende. Als je de merrie niet kent, ga dan af op wat je DA zegt.