Bultjes op de rug door warmte???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Bultjes op de rug door warmte???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 15:47

Ik heb al vaker paarden gezien met bultjes op de rug, op de plek waar het zadel ligt. Nou las ik hier ergens een opmerking van iemand dat als een schabrak te veel warme vasthoudt je dan bultjes krijgt????

Weet iemand hier meer van? Thanx! Haha!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:11

Dat kan... het kan ook zijn dat het paard gaat zweten en dan reageerd op het wasmiddel in het dekje of het dekje is heel erg vies en het paard krijgt irritaties

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:12

Nescio heeft ook bultjes op z'n rug, maar dat is bindweefsel, overblijfsel van een verkeerd zadel. Nu de boel in orde is trekken ze langzaam weg, je ziet nu bijna niks meer.
Je mag wel eens kijken en vergelijken hoor!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 16:13

Dank!! Maar dit zijn bultjes die wel weer een keer wegtrekken.

0oWeNdYo0

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Hoogkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:10

Het kan ook eiwit bultjes zijn. Van jong lekker mals gras... die heel eiwit rijk zijn. Zittten ook heel vaak op de rug van een paard. Na een dag of meer verdwijnen die weer.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:15

Meestal komt het door je chabrak net als Chronos schrijft: het was middel of als het al wat vies is kan het een reactie zijn. Een merrie bij ons op stal heeft het al als ze voor de 3e x met een chabrak gereden wordt (ziet er dan nog schoon uit!). Eiwitbultjes zie je meestal niet alleen onder het chabrak.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:20

Of door de horzels.. die zijn er immers al weer zo wat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:15

Je zou eigenlijk eens moeten kijken hoe Nescio er nu bij staat, die zat gisteren helemaal onder de bulten Verward
Bij hem komt het waarschijnlijk omdat hij kuilgras heeft gekregen, daar kan hij niet goed tegen, zeker nu hij niet werkt.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:14

Mijn vorige verzorgpony had ook bultjes op zijn rug. Dat waren bindweefselbultjes, maar die hoeven niet door het zadel te komen! De oorzaak weet ik er niet van. Als ze niet kapot gaan door het zadel, kunnen ze gewoon blijven zitten. Anders moeten ze operatief verwijderd worden, maar de genezing daarvan is soms nog problematischer dan de bultjes zelf!
Als het paard er geen last van heeft kunnen ze gewoon blijven zitten (als het tenminste bindweefselbultjes zijn, dat kan ik zonder foto niet beoordelen. Ze zie er een beetje uit als muggenbultjes) Verzorgpony had ook nergens last van