lang galopperen met dit weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

lang galopperen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:23

Ik had eens een vraagje? Is het gezond om met je paard lang te galopperen met dit weer? Want tijdens de manegelessen laat Astrid (lesgeefster van woensdag) de paarden lang galopperen. Ook nu! Enkele hadden al diaree. Die paardjes moeten minstens drie uur lopen. En in plaats van wat minder te galopperen met dit weer, nee even lang. Echt zielig! Ik hoop dat ze er niet van ziek kunnen worden!?!

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je


aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:26

tis nu veel te warm, en 3 uur lopen? bij ons op de manege lopen ze 2 uurtjes, en we doen verschillende dingen. ik weet nie of ze er ziek van worden maar als ze bezweet op stal gezet worden zonder wat te doen wel!

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:30

Nu hun benen worden wel afgespoten. Maar ze moeten drie uur lopen omdat Astrids lessen echt vol zitten, ze mogen blij zijn als het een uurtje rust hebben. Maar ik wil niet dat ze ziek worden !

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:31

En dat lang galopperen. Minstens een kwartiertje per uur. Is dat niet veel te veel nu met dit weer?

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:33

kan je niet zelf zeggen dat je wil stappen? Dat doe ik ook als ik merk dat het te zwaar voor hem is. Maar ik vind het ook idd sneu dat die paarden zo lang moeten galopperen met dit weer.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:34

Maar ik rij dan niet ik ga enkel kijken. Ik vind dat echt zielig, ze staan heel nat te hijgen na de les!

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:18

Als je maar goed afwissled en veel stapt kan het wel,
je moet wel zorgen dat je de benen koel houdt.

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:04

nou als het mijn pony was zou ikhem niet zo lang laten lopen.
helemaal niet met dit weer.
zowiso al niet.
maar jah als ik jou was zou ik vragen of ik ze na die 3 uur lessen even afmocht spoelen en een lekker hapje ofzo voor ze mag maken.
aangezien je er nix tegen kan doen om ze minder te laten galloperen of kortere uren te laten lopen.
nou probeer het tenminste wat ik heb gezecht en probeer ook is tegen haar te vragen of dat geen kwaad kan misschien ziet ze het dan zelf wel in die lesgever.
groetjes Ellen
ps ik zeg altijd maar paarden gaan voor mensen als het over het gezondheid van het paard gaat. daarmee bedoel ik dat als die ponys er moeite mee hebben gaan die voor de kinderen die les willen hebben op die pony op dat moment.

ben je gek van paarden en wil je er over kletsen mail dan naar howdoyoudo_yes@hotmail.com zeg ik altijd.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:32

Denk je niet dat ze zelf ook wel heel goed zullen opletten hoe het met de paarden gaat?
Ik weet niet hoe het bij jou op de manege gaat, maar de meeste manege's zijn volgens mij erg zuinig op hun paarden, dus die zullen niets doen waar hun paarden ziek van worden hoor!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:37

ik vind het ook sneu voor de paarden, maar ze zijn het wel gewend.
anders moet je inderdaad zelfs iets over zeggen, want ik vind dat ze er wel rekening mee moeten houden.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:43

Ik rij nu heel niet! Ik stap gewoon een rondje langs de weg zonder zadel en klein stukje draf maar meer ook niet. Pffff alleen als ik het bos in ga doe ik het zadel op. Hij zweet zich normaal al dood

Stal Shetbende nu 10 pony's.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:50

De meeste manegepaarden hebben een goede conditie hoor. En de manege is idd meestal wel zuinig op z'n paarden, als ze helemaal niet kunnen lopen kosten ze alleen maar geld..
Ik heb vanavond ook gewoon redelijk intensief gereden, gister ben ik eind van de middag naar buiten gegaan om rustig te rijden, maar Lady had zelf genoeg zin om wat stukjes galop te doen.
Ze zweten wel meer met die warmte, maar het betekent niet dat ze door de warmte helemaal niet meer kunnen lopen.. Vooral vanavond was het niet echt te warm om te rijden..

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:52

Tempus schreef:
Maar ik rij dan niet ik ga enkel kijken. Ik vind dat echt zielig, ze staan heel nat te hijgen na de les!


Doen ze ook niet aan uitstappen bij jou ofzo??? Scheve mond
Ik denk dat als je paarden het gewend zijn, het best mogelijk is.
Okeej, ze raken even buiten adem maar ziek worden? Ik denk nie dat je ziek kunt worden van de warmte als je veel inspand

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:16

Kan best, ik hijg ook altijd even uit na het sporten. Daar is toch niks verkeerd aan. Lekker even uitstappen en de volgende les in. Ik rijd niet op een manege maar maak wel uren lange tochten waarin ook veel gegalopeerd wordt. Met dit weer zweet hij natuurlijk wat meer maar zolang hij vaak genoeg kan drinken is er geen probleem

Bejaarde bokkers weten meer

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:18

Ik heb gister ook best intensief gereden hoor en dat was ook ro rond een uur of 4. Zolang je er op let dat je paard het aankan, zie ik het probleem niet zo erg... En mijn paard mag best een beetje moe worden hoor! Hij moet wel aan t werk blijven!
Maar ik kan me voorstellen dat je het sneu vind.. Als het zomers echt warm is, ga ik bijvoorbeeld ook savonds rijden ipv overdag...

Onderschriftloos :Y)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:41

Die paarden zijn gewend om veel te lopen en zo ontzettend warm was het de afgelopen dagen ook weer niet hoor

Dinsdag was het warm, maar toen heb ik ook gewoon mijn crosstraining gereden. Had niet de indruk dat de paarden er last van hadden En ik denk dat die in dat ruime uur een stuk harder gewerkt hebben dan die manegepaarden in drie uur les Knipoog (waar het wisselen van de ruiters ook altijd al een pauze voor de dieren is)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:11

lang galloperen kan makkelijk, veel overgangen en tempo wisselingen is veel zwaarder voor een paard.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:18

ik denk dat op die hete dagen het beter is om in stap leuke oefeningen te doen
vooral omdat de omschakeling zo groot is, vorige week hadden we nog n trui aan Scheve mond
ik zou de mensen dan lekker gymnastiek oefeningen laten doen
verder wel gewoon galoperen, maar ik zou mijn lessen er wel op aan passen ...

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:25

Waarscheinlijk zijn de paarden dat gewoon gewent hoor en als er goed wordt uitgestapt en af gespoelt kan het wel!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JorineV, Patriesje, XXleonieXX en 159 bezoekers