doffe vlekken op zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sverhoev

Berichten: 5
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hofstade - Aalst - Belgie

doffe vlekken op zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 13:11

Beste,

Vorige week heb ik een nieuw zadel gekocht, een Kieffer ''Garmisch'' AT. Ik heb er slechts enkele keren mee gereden en nu al treden er problemen op Huilen wat betreft het leder. Is het normaal dat er op de plaats waar de stijbeugelriemen hangen er doffe vlekken op het zadel komen Verward ? Bij het insmeren met leder-olie komen deze vlekken meer en meer zichtbaar.

Hebben jullie dit ook ?
Kan hier iets aan verholpen worden ?
Kan het probleem liggen bij de kwaliteit van de stijgbeugelriemen ?
Een slechte kwaliteit van leder van het zadel ?

Voor alle zekerheid heb ik er een paar foto's bijgevoegd zodat jullie een idee kunnen vormen van het probleem.

Alvast Bedankt voor de tips,

Steven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sverhoev op 08-06-04 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:17

Dat is veroorzaakt door het schuren van je, waarschijnlijk nog te ruwe, beugelriemen. Inderdaad om te huilen als je dat voor het eerst ziet.
Ik zou met een nieuwe zadel wel teruggaan. De laag zou toch wel wat sterker mogen zijn.
Maar ik moet zeggen, mijn bruine kiefer zadel heeft het ook. Dit trekt ook wel weer weg, want leer is toch een "levend" product. Mijn zadel is nu 30 jaar oud en ziet er nog prima uit, terwijl het toch best wat heeft meegemaakt.
Succes ermee Verward

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:45

Nou dat is echt om te huilen!! Als een speer weer terug naar de winkel met dat zadel!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:56

hmm mijn hele zadel ziet er zo dof uit. mar dat van mij is ook wel wat ouder. in jougeval zou ik toch wel terug gaan. want dit is wel heel snel

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:58

ja inderdaad terug, dat hoort tog niet te kunnen!!!!
Harstikke duur zadel!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:02

Nou... hoe kan dat nou?!
Dat is echt niet normaal hoor, er moet iets mis zijn met de coating. Als zoiets heb na 5 jaar, dan heb ik zoiets van; Ok, dan kan, maar dit kan echt niet!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:07

Nou ben ik dus niet de enigste met dit probleem!
Ik heb een Kieffer lech profi.
Ik heb precies de zelfde plekken als jou.
Ik had erg nieuwe stijgbeugel riemen.
Raar

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:09

Da's de toplaag die al beschadigd is. Lijkt m niet de bedoeling na zo weinig keer rijden. Maar het is 1 van de redenen waarom ik destijds mijn beugelriemen onder het zweetblad door had lopen (bij mijn huidige zadel kan het niet anders).

Eefje1987
Berichten: 167
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:43

gelijk teruggaan! Dat is het beste wat je op dit moment kan doen naar mijn mening....

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:48

Ik heb exact hetzelfde met mijn Kieffer Lech Profi (alleen deze is wel wat ouder), je doet er zelf idd helemaal niets aan!

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:52

Dat is idd om te huilen. Ik zou direct terug gaan naar de winkel, kan me niet voorstellen dat Kieffer dit als hun kwaliteit ziet.

Sverhoev

Berichten: 5
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hofstade - Aalst - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 13:41

Beste,

Ik ben dus inderdaad langsgeweest - op jullie aanraden - naar de winkel waar ik het zadel gekocht had. Volgens de winkelier waren deze vlekken volkomen normaal en te wijten aan slijtage - schuren door de stijgbeugelriemen. De reden waarom dit optreedt, was namelijk omwille van een nieuwe milieu-wetgeving die zegt dat leder niet meer mag gekleurd worden - ik citeer : getanneerd mag worden. Waarmee hij bedoelde dat het leder enkel nog oppervlakkig mag gekleurd worden door middel van een toplaag. Het is deze toplaag die weggesleten is. Vroeger werd alle leder dus wel tot in de kern gekleurd waardoor dit probleem veel minder voorkwam. Enkel behandelen met zadelvet/olie met zwarte kleurpigmenten erin kan het probleem niet oplossen maar enigzins een beetje verdoezelen.

Dank voor jullie advies.

Steven

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:49

Nou ik zou het iig niet accepteren, ik vind het wel een erg makkelijk antwoord.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:41

je kunt er moeilijk donkere olie of vet op smeren dat trekt niet alleen in je zadel maar ook mooi in je witte rijbroek.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:25

TJee, dat is snel gegaan dan, ik heb me zadel nu bijna 3 jaar, maar daar is het nog niet de helft zo weggesleten. Zit op mijn zadel toch weer iets oudere verf waarschijnlijk.

identitytje
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:35

ik had het antwoord ook zeker niet geaccepteerd. dit moet echt niet kunnen. ik heb sinds 2 maanden een nieuw kiefer zadel maar ik heb echter nergens last van.

Cloud

Berichten: 181
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:55

ik heb ook een kieffer zadel van een half jaar oud en bij mij is er nog niets te zien aan de zweetbladen, terwijl ik heel erg veel met dit zadel rij!
ik zou het antwoord niet accepteren.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:57

Sverhoev schreef:
Beste,

Ik ben dus inderdaad langsgeweest - op jullie aanraden - naar de winkel waar ik het zadel gekocht had. Volgens de winkelier waren deze vlekken volkomen normaal en te wijten aan slijtage - schuren door de stijgbeugelriemen. De reden waarom dit optreedt, was namelijk omwille van een nieuwe milieu-wetgeving die zegt dat leder niet meer mag gekleurd worden - ik citeer : getanneerd mag worden. Waarmee hij bedoelde dat het leder enkel nog oppervlakkig mag gekleurd worden door middel van een toplaag. Het is deze toplaag die weggesleten is. Vroeger werd alle leder dus wel tot in de kern gekleurd waardoor dit probleem veel minder voorkwam. Enkel behandelen met zadelvet/olie met zwarte kleurpigmenten erin kan het probleem niet oplossen maar enigzins een beetje verdoezelen.

Dank voor jullie advies.

Steven


Dit is mij idd ook verteld toen ik terugging omdat m'n leren laarzen zo hard sleten.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:07

Hmm, vind dit toch wel een erg heftige vorm van slijtage na zo'n korte periode van gebruik. Ookal klinkt het verhaal nog wel deels aannemelijk, ik zou het toch echt niet accepteren na een paar keer rijden.

In elk geval nog veel succes ermee en ik hoop dat hij in elk geval wel heerlijk rijdt! Haha!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:06

Veel zadels worden afgesmeerd met een laklaagje.(zo is het mij verteld)Dit euvel heb ik ook gehad met mijn Ainsley, mijn Rockey, mijn Lemetex en nu weer met mijn KN. Heb het alleen bij mijn Grand Gilbert niet gehad.

Mijn KN is nu 2,5 jr oud en nu zie je het lang zo duidelijk niet meer.

Het is nou eenmaal zo dat je met een nieuwzadel dit soort plekken krijgt en omdat je je er aan ergerd, zal dat alleen maar erger worden(in jou ogen dan)
Dat je er olie opgesmeerd hebt geeft het contrast alleen maar meer aan en zorgt dus voor nog meer frustratie.
Ik heb me er op een gegeven moment bij neer gelegd en nu naar dik 2 jaar, valt de slijtage reuze mee!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:30

Ik vind dat ze je iig hadden kunnen waarschuwen, misschien had je dan nog je beugelriemen onder het zweetblad kunnen doen.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:55

Hmmm ik heb dat ook! Dacht dat het leer daar gewoon meer vet nodig had, dus ik smeren... Ik heb mijn zadel nu zo'n 2 jaar (kieffer aken VZ) en het heeft het nog steeds. Toch heb ik niet het gevoel dat het zadel daar ook extra slijt. Ik blijf gewoon goed insmeren, het lijkt wel of het leer daar 'onverzadigbaar' is. Dan zou het toch geen probleem moeten zijn? Verward

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:55

Ik heb het ook, maarja wie ziet het nu als je er eenmaal opzit? Jammer, maarja het zadel zit toch lekker denk ik, en dat is het belangrijkste.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:07

Het mag volgens mij niet zo snel want het is een toplaag die er over heen zit het probleem zit wel in de beugelriemen maar van Kieffer mag je dit niet verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:36

terug naar de winkel en zadel terug!!