zadelkeuze hmmm, lastig...meningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

zadelkeuze hmmm, lastig...meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 23:36

Ik ben al heel lang op zoek (2 jaar) tweedehands dressuurzadel. Dat ik er al zo lang mee bezig ben, komt doordat A. het paard niet van mij is en B. doordat ik 700 à 900 euro heel veel geld vind (plundering v. mijn bankrekening) en dat is toch de prijsklasse waarin in de betere zadels zitten.

Nou heb ik een aantal mooie zadels te koop zien staan die ook nog eens op een geschikte afstand van mijn huis zijn.
1. stubben scandica DL dressuur
2. barnsby AVG
3. Hulsebos
4. Daaleman

Welk merk is het beste?
Welke is meest waardevast?
Welk zadel zit volgens jullie het lekkerst?
Hebben jullie nog tips voor het passen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:44

Hulsebos valt bij mij sowieso af,
teveel scheve van gezien, de 'kwaliteit' rent achteruit waar je bij staat en ze zijn ook absoluut niet waardevast. Het valt mij ook altijd op dat je veel 2e hands HB inruilers bij ruitersportzaken tegenkomt, dat is toch een teken aan de wand.

Stubben scandica vind ik zelf redelijk snel slijten bij die zacht leren zadelrokjes, wel een prettig zadel en Stubben an sich is natuurlijk wel kwaliteit. Stubben staat hier ook om bekend en is daarom ook redelijk waardevast.
Met Barsby heb ik te weinig ervaring.
Een Daaleman heb ik zelf voor Ozep op maat laten maken, ik ben hier uitermate tevreden over. Erg prettig zadel om in te zitten en om te onderhouden. Hoe ze 2e hands op de markt liggen is vrij moeilijk te zeggen, Daaleman maakt over het algemeen alleen op maat en voornamelijk voor paarden waar het gewone standaard werk niet op past. Dit soort zadels passen dus maar op een heel klein aantal paarden en ik kan mij voorstellen dat daar 2e hands niet echt markt voor is.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:46

Ik ben erg gek van de Stubben scandica, mijn vriendin heeft er een, tweedehands gekocht en ziet er nog goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:49

Ik zou voor de Stubben gaan, waardevast en meestal goed passend op vele paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:36

Stubben!
Eentonig hè Knipoog.

Eigenlijk zou ik voor Barnsby moeten zijn, maar ik weet toevallig dat de AVG's niet zo makkelijk liggen op een paard, om een of andere reden zijn er daar erg veel van verkocht met te smalle boom, vraag me niet waarom.

Daaleman's zijn onderling zeer verschillend. Het zijn wel goede zadels voor het contact met je paard. Pas geleden heb ik een paar weken op een Daaleman gereden en ik kon mijn paard wel goed voelen ondanks dat de zit voor mij niet optimaal was. Ik had het zadel te leen en was dus ook niet voor ons gemaakt.

Hulschebos maak ik geen woorden meer aan vuil, zie Sjuimpje Haha!.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 09:29

Ok de Hulsebos valt zoiezo af.
De Stubben en de Daaleman mag ik passen. Van de Barnsby weet ik dat nog niet (maar eigenlijk is het gewoon een voorwaarde voor mij). Ik hen eens in een aantal winkels op allerlei zadels gezeten en de Barnsby was de enige die lekker zat (op een bokje). De Stubben heb ik toen niet geprobeerd en Daaleman zat er ook niet bij.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:35

Ik ben niet zo kapot van de Stubben dressuurzadels. Ik vind Stubben wel beter in VZH. De dressuurzadels zien er erg breed uit, en de mensen die ik ken met zo'n zadel vind ik geen mooie zit erin hebben.

Met de andere zadels heb ik geen ervaring. Zelf zou ik eerder voor een Ainsley gaan.

LouLi
Berichten: 348
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:46

ik ga met scum mee,kben ook ni zot van de stubbens. ik heb zelf een ainsley en daar ben ik heel tevrede over.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:52

Ik heb ook een Daaleman, en ben super tevreden, vaak zijn het zadels die tweedehands minder duur zijn dan een ander merkzadel. Je kan weinig zeggen van zitten op een bok vind ik, is niet te vergelijken met op een paard.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:07

Ik heb een Daaleman en ben daar erg tevreden over.
Mijn oude zadel was ook een Daaleman. Toen ik die verkocht was hij 20 jaar oud maar hij zag er nog uit als nieuw.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:20

Ik heb gehoord dat de hulsebos heel lekker zit...meer weet ik niet

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:50

Praktisch inzicht :

Het paard is niet van jou... Dus als het er een keer op aankomt dat je hem niet meer mag rijden zit jij met een zadel in je maag...

Goed passen (voor je paard) is natuurlijk nr 1 waar je naar kijkt.
Maar ik zou toch de waardebehoud in acht nemen dat er wel wat voor terug krijgt als je het paard kwijt bent...

( en dat is naar mijn mening dan weer de stubben )

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:58

In denk ook een Stubben, die zijn volgens mij ook redelijk waardevast.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:01

Ik denk dat je het meeste hebt aan ervaringen..
Zijn mensen die reageren en niet uit ervaring spreken.

Ik ben zelf helemaal weg van Stübben. Het is superkwaliteit leer en blijft kleurecht.
Ook zijn ze inderdaad waardevast.

Wat Scum zegt dat ze er erg breed uitzien.. dat kan lijken. Dat zi absoluut niet zo, juist Stübben heeft wat smallere zadels met een fijne pasvorm voor zowel ruiter als paard.

Heb een tijdje terug op een Daaleman dressuur gereden, zat lekker, zkeer als je een dressuurzadel niet gewend bent. Zelf was de eigenaresse er niet helemaal kapot van.
De andere twee merken geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door Branca op 10-06-04 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 14:31

Ik zoek ook echt ervaringen van mensen met deze types zadels. Ik heb wel gehoord van sommigen dat de Scandica heel anders is dan de andere Stubben zadels. En ik kijk ook speciaal naar de AVG, omdat ik hier ook iemand van ken die er heel tevreden mee is.
Van Hulsebos hoor je hele verschillende verhalen.
Van Daaleman weet ik het helemaal niet.

Het nadeel van het paard van een ander is hier, dat het paard niet de jongste meer is en dat hij dus van een ander is. Dat vind ik iets om mee te nemen in de aanschafprijs. Verder hoef ik niet bang te zijn dat ik hem niet meer mag rijden. Dan zou er wel heel wat moeten gebeuren. Ik rijd hem nu al 11 jaar Haha! .

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:37

Volgens mij is de AVG alleen beschikt als je maatje 34/36 hebt.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:37

Ik heb dus een Stübben Scandica spring, Colombo en gehad: Siegfried en Scandica Nova dress.

Dat wat je noemt, dat ie van een ander is, kan een nadeel zijn.
Ik moet je zeggen dat ik al genoemde zadels heb/gehad voor een paard van een ander, nu nog dus.
Ik heb de 2 genoemde Stübben zadels voor 2 paarden van een ander, omdat ik van eigen spullen houd en altijd tot mijn beschilling heb.
Heb er zelfs nog eentje aan moeten schaffen omdat ik nu zelf een IJslander heb.
Joh, reken maar dat het altijd fijner is en mocht het fout gaan, dan kan je 'm (zeker Stübben qua pasvorm) weer op een ander paard gebruiken (of verkopen).

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:05

Branca, heb jij dan nog een voorkeur voor een bepaald model van Stubben?

Nova, valt een 18 inch van de AVG dan kleiner dan normaal?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:12

Ja..heb ik wel degelijk. De Scandica! Zowel spring als dressuur.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:18

Gewoon uitproberen dan weet je hoe en wat want ik was gek van KN maar ik heb een nieuwe uitgeprobeerd en ik vond hem voor geen meter zitten. Dus probeer ze uit ...

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:45

Ja, maar ik wil zoiezo geen nieuwe, dus dan moet je het wel uit kunnen proberen. Bovendien zou je ze dan allemaal eerst moeten ophalen, uitproberen, terugbrengen en dan degene ophalen die je wilt hebben. Dat gaat denk ik niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:10

Voordeel van een Daaleman is dat hij hem ook weer voor je aan kan passen naar een ander paard
Ik heb thuis een 10 jaar (dressuur) en een 35 jaar (vzh) oude Daaleman liggen en die zijn nog prima in orde, de dressuur ziet er zelfs nog zgan uit.
Kijk anders eens op www.daaleman.nl
van Hulsebosch ben ik zeker geen fan maar dat heeft meer te maken met de service (die is er nl. niet) als er iets niet goed is.
Ik heb een 2,5 jaar oud springzadel van Hulsebosch maar dat ziet er nu al minder uit dan de 10 jaar oude Daaleman.
Met Stubben en Barnsby heb ik geen ervaring.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:29

ik ga ook voor stubben
de zit van stubben is niet zo gedwongen
ik wil zelf zitten en niet door een zadel zittend gehouden worden
en stubben blijft goed
ik heb nu een antieke stubben
zadel kan wel 25 jaar oud zijn
maar blijft mooi en heel

obelixje

Berichten: 701
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:38

ieder heeft er toch een beetje z'n eigen mening over!
ik heb zelf een stubben scandica gehad maar vond hem niet zo fijn, omdat je er meer 'op' zit ipv er 'in'.
nu heb ik een euroriding diamant, errug fijn!
ook daaleman vind ik erg goed en kn mag ook niet onderdoen. dus genoeg keus Haha!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 00:31

Gekke vraag tussendoor misschien.
Kan een wintec net zo fijn zijn in gebruik als 1 van deze zadels? Ik begrijp dat ze zoiezo sneller zullen slijten, maar ze zijn wel enorm veel goedkoper.