Inenting voor Turkije??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Inenting voor Turkije??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 07:31

Ik heb eens een reclame gezien over dat wanneer je naar Turkije op vakantie gaat, het verstanding is je te laten inenten.

Weet iemand welke inenting dit precies is, en wat dit gaat kosten?


Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:44

Toen ik naar turkije ging heb ik mij 2 jaar geleden niet geent. Dit om dat je niet van enten hoorde. Misschien is het handig om de ggd de bellen of via hus site na te gaan welke enting je precies nodig hebt. Misschien kun je het bij je huisarts navragen.

Ik vind die reklame een goed actie trouwens want er zijn veel mensen die zich niet laten enten maar of mensen dat nu gaan doen???..Ik betwijfel het.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:52

Ik ga ook naar Turkije toe, maar ik laat me niet enten. Twee jaar geleden ben ik geweest en heb nergens last van gehad. Trouwens ik zou nu al te laat zijn want ik ga over 2 weken al.

Ik ben trouwens nog wel naar het reisbureau geweest om te zeggen waarom ze het niet verteld hadden. Zegt dat mens ja had je maar beter de standaard bijsluiter moeten lezen.

Daar stond in: Neem voor eventuele entingen contact op met de GGD.
Als ik dit lees dacht ik natuurlijk niet aan Turkije maar aan andere landen.

Me nicht heeft haar wel laten enten dit kosten bij elkaar 60 euro. Echt niet normaal.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:04

Ik ga dit jaar voor de 4e keer naar Turkije,maar wij hebben geen van alle ons in laten enten!
De enting is volgens zeggen alleen voor mensen die echt in het binnenland verblijven!
Gewoon heel goed oppassen,bv geen water uit de kraan drinken,bv schaafijs kopen op de markt of langs de straat!
Samantha5 waar ga je heen Turkije?
Wij gaan 13 juli
Groetjes Lundi

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:06

Ik ga naar Marmaris en jij?

als jij heen gaat ben ik net 2 dagen terug.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Utopiaatje

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:08

Ik ga ook naar turkije, en ik laat me wel enten. Ik weet zo niet meer wat het kost, maar voor meer info kun je inderdaad contact opnemen met de GGD.

It's easier to leave than to be left behind

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:10

Wij gaan naar Kusadassi!
Heerlijk ben er al helmaal klaar voor,heb er zo een zin in!

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:16

Toen ik naar Turkije ging hoefde dat ook niet.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:28

Ik ben een aantak jaar geleden in Istanbul geweest en ik heb mij ook niet laten enten. Toen ook niks over gehoord eigenlijk. Nu hoor ik het trouwens wel steeds vaker,dat het toch een 'risicoland' is (qua ziektes) en dat het verstandig is je te laten enten. Geen idee hoor, niemand die ik ken heeft het gedaan.

*toevoeging* Mijn vader is in april geweest en heeft zich ook niet laten enten*
Laatst bijgewerkt door DominiqueDG op 10-06-04 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:29

Vorig jaar ben ik ook naar turkije geweest, en heb me niet laten enten.
Dit jaar ga ik naar Egypte, en ik weet nog niet of ik me laat enten. Egypte lijkt me gevaarlijker dan turkije...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

JoviGirl
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:30

Je kan je inderdaad laten enten als je naar Turkije gaat, maar dit is niet noodzakelijk.

Wanneer je naar een toeristische plaats gaat of grote stad, dan is er niets loos. Ga je bijvoorbeeld het platteland in en blijf je daar (omdat je er bijvoorbeeld iemand kent), dan is het vaak wel verstandig.

Ik ben al verschillende keren naar Turkije geweest en heb me niet één keer laten enten.

With love: Rocky & Anita

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:31

Wij laten ons ook niet enten.
Mijn ouders hebben nu net een huis in alanya en hebben ook advies gevraagt maar hoefde niet geent te worden.
Als je naar het platteland zou gaan zou ik het wel doen.
Toen ik naar Egypte ging heb ik het ook wel gedaan.

JoviGirl
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:52

Ik ook toen ik naar Libanon ging hoor.

Zodan, gaaf een huis in Alanya! Ik ben er ook al een paar keer geweest en ik ben helemaal verkocht aan die plaats!

With love: Rocky & Anita

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:53

Enting is niet nodig.
Alleen oppassen met water. Flessenwater is geen overbodige luxe in de steden. Veel plezier!

JoviGirl
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:59

Precies, gewoon geen kraanwater drinken, maar water kopen in de winkels. Ook ff oppassen met ijsklontjes in je drinken.

With love: Rocky & Anita

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:00

*reisadviseuse*
Inenten is om het volgende;

De toerstische gebieden (Alanya, Kusadasia Marmaris Bodrum etc) zijn op zich geen risicogebieden. Maaaaaar, in de hotels en restaurants werken vaak mensen die zelf wel in het binnenland/risicogebieden wonen (hoeft niet altijd hoor). Die bereiden dus jouw eten en drinken. En dan loop je dus in die gebieden dus toch wel risico.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:08

Pfff... ik zit hier ook al zo tegenop te hikken. Wij gaan in september voor het eerst naar Turkije en de meningen over zo'n spuitje zijn zeer verdeeld.

Wat voor inenting is het ook alweer precies? Heb je er veel last van??? Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:11

Mijn zusje heeft een paar jaar geleden drie maanden stage gelopen in Istanbul en toen heeft ze zich wel laten inenten. In ieder geval tegen hepatitis A, die andere enting weet ik even niet. Die laatste moest ze een paar weken van tevoren halen, hepatitis A kon ze de ochtend van vertrek nog op Schiphol halen. Overigens komt ze nu nog regelmatig in Turkije (soms ook voor een maand aaneengesloten) en voor zover ik weet laat ze zich niet meer inenten. Ik ben zelf 2 x een week geweest en heb me ook nooit laten inenten.

Een enting verkleint natuurlijk het risico op besmetting, je doet het voor je eigen veiligheid. Maar je kunt ook een hoop zelf doen om besmettting te voorkomen. Die dingen zijn hierboven al genoemd.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:29

Ik ben vorig jaar naar Marmaris (Turkije) geweest. Wij hebben ons wel laten inenten Haha! Het is niet zo goedkoop kan ik mij nog herinneren, maar als je daar wel ziek word ben je nog verder van huis. Wij hebben toen in elke arm 1 spuitje gehad.
Tyrza: je hebt er maar weinig last van, je voelt het een klein beetje.

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

nicolientje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:22

tegen mij is altijd gezegt dat als je naar de toeristische kustgebieden gaat dat dan een inenting niet nodig is, maar als je meer het binnenland ingaat wel

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:34

Ik mis hier waartegen je je zou moeten laten inenten, of lees ik daarover? Ik heb een paar jaar geleden een paar weken rondgetrokken in Turkije, zonder inenting, en leef nog steeds Haha! 't Is idd wel slim om geen kraantjeswater te drinken, dus ook oppassen met ijsklontjes in je drankje enz.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:39

Interessant artikel over inenten, uit het U-blad: http://ublad.warande.uu.nl/ubladen/33/39/07reis.html

Citaat:
(...) Gelukkig laten de meeste reizigers zich - voor zover mogelijk - inenten tegen de gevaarlijke aandoeningen. Maar soms ligt inenten niet zo voor de hand, vertelt infectieziekten-arts Herbert Schilthuis. Hij is hoofd van het vaccinatiebureau van de Amsterdamse GG&GD en hij leidt het Landelijk Coordinatiecentrum Reizigersadviezen, LCR.

"Iemand die naar Tanzania gaat, zal zich wel laten vaccineren. Maar bij sommige landen ben je er helemaal niet op verdacht dat het gevaarlijk kan zijn", zegt Schilthuis. Turkije is zo'n onderschat land. Het ligt deels in Europa, terwijl het grootste deel toch echt in Azie ligt. "Daar heersen epidemieen en komen bacteriele aandoeningen voor die het gevolg zijn van een gebrek aan hygiene. Ook in badplaatsen en hotels." (...)

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:46

joeylover schreef:
Ik ben vorig jaar naar Marmaris (Turkije) geweest. Wij hebben ons wel laten inenten Haha! Het is niet zo goedkoop kan ik mij nog herinneren, maar als je daar wel ziek word ben je nog verder van huis. Wij hebben toen in elke arm 1 spuitje gehad.
Tyrza: je hebt er maar weinig last van, je voelt het een klein beetje.



Elke arm 1????? My God....

Hoe lang duurt zo'n spuitje? 1 tel of een paar seconden?

Ja sorry hoor, maar ben als de dood voor spuitjes...

Wij gaan naar Bodrum. (www.rixos.com. Iemand daar geweest, overigens? Haha!)

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:18

Tyrza schreef:
Elke arm 1????? My God....

Hoe lang duurt zo'n spuitje? 1 tel of een paar seconden?

Ja sorry hoor, maar ben als de dood voor spuitjes...

Wij gaan naar Bodrum. (www.rixos.com. Iemand daar geweest, overigens? Haha!)


Je voelt het echt maar een klein beetje
En het gaat heel snel OK dan!

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:46

Ik ga dit jaar voor de tweede keer naar Turkije, ik heb me de vorige keer niet laten inenten, maar dit jaar doe ik het wel (tegen hepatitis A en DTP (op advies van de dokters assistente) ) Gewoon voor de zekerheid, als je de Hapatitis A na een half jaar weer doet, dan ben je hier de rest van je leven tegen ingeënt,
Tyrza een spuitje stelt niks voor, het is een klein en dun naaldje, gewoon niet kijken en ontspannen, dan is het zo voorbij.
(Lundi--> nog VIER weken (en een beetje) *LOL* )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, _Zoe, Afanaisa91, Ann, DromenLies, Esmee_RS, Eulogy, Happy_Hippie, Hootje, IndianSu, JoT, LWDaisy, manubres, micksage, Mrskiwi, Muronia, mvdende, Petra_O, Plus_en_Min, Sanniejtjuh, Saranghea, Sica, wonanda, xPabloBokt, YandexBot en 90 bezoekers