Hoe groot is de kans op een geslaagde dekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jes29

Berichten: 84
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: leiden

Hoe groot is de kans op een geslaagde dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 19:53

Hallo,

Mijn merrie is per ongeluk gedekt door een net gecastreerde hengst (we weten niet precies hoe lang geleden die hengst gecastreerd is, kan 5 maar ook 7 maanden geleden zijn). Mijn vraag is dan ook hoe groot de kans is dat mijn merrie ook daadwerkelijk drachtig is? Het schijnt (na een vroegere scan van de da) dat mijn merrie erg makkelijk drachtig raakt.

Groetjes van Jessica

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:03

Ja een gecastreerde hengst kan in principe nog 6 maanden na de castratie levende spermacellen voortbrengen, maar dit zal ongetwijfeld verscillen per paard de 1 langer de ander korter.
Er is dus wel degelijk kans dat jouw merrie drachtig is.
Maar de dierenarts kan haar ook spuiten hoor tegen een eventuele drachtigheid net als bij mensen de mornng after pil maar dit moet wel meteen gebeuren.
Verstandig is de merrie met 18 dagen te laten scannen en kijken of er wat zit of niet, meer kun je denk ik nu niet doen.
Zelf denk ik dat de kans niet zo heel erg groot is als de hengst al 7 maanden geleden gecastreerd is maar ja de kans zit er wel in.

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:05

sluit me helemaal bij Nadezda aan!

kimmie261

Berichten: 19206
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:34

6 maanden??????????????????

jee, ik laat hier veel hengsten castreren, mijn veearts zegt altijd 3 weken, daarna is ie onvruchtbaar....

wat ik niet snap dan, is in die ballen worden de zaadjes gemaakt, deze zijn er af, dus waar haalt ie na 5 maanden dan die zaadjes vandaan????

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:00

6 maanden??? Dat lijkt me toch niet. 6 weken dat wel, maar dan ook nog in afnemende kans. Dus de eerste weken na castratie is de kans relatief groot, daarna minder...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:23

6 maanden lijkt mij ook niet, dat zo wel heel lang zijn.
ik heb gehoord van 4 weken ongeveer een maand dus

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:16

Sorry jongens, maar het is wel degelijk tot ca. 6 maanden.
Die zaadjes worden niet meer aangemaakt, maar zijn nog aanwezig in de zaadstreng, duurt ong. 6 maanden tot dit door het lichaam opgelost wordt. Als hij echter 1 x volledig gedekt heeft is het gebeurt en is hij verder onvruchtbaar.
Bij een paard dat al 5 maanden gecastreerd is, is de kans relatief klein, maar als je pech hebt kan het dus inderdaad nog wel.

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:29

ja blijft altijd wel wat zaad hanguh hoor ben het met kitten eens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:10

Verslag op site van een paardenkliniek:

Citaat:
Het is zo dat slechts een paar procent van de hengsten ook echt hengst blijft. De meeste mannelijke paarden worden, om de genoemde reden gecastreerd.
Overigens moet je oppassen! Een gecastreerde hengst is nog dertig dagen na de ingreep vruchtbaar. Er blijft die periode nog vruchtbaar materiaal in de 'pijplijn' zitten.De wond wordt na de operatie niet gehecht. Dat gebeurt bewust. De operatie wordt namelijk in een niet-steriele omgeving uitgevoerd. Je hebt dan kans op infecties. Als je de wond dichtmaakt kan de rommel niet weg. Je moet elke dag de wond wel schoon spuiten.
We voeren, met name in het voorjaar, vrijwel wekelijks castraties uit.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:07

Ik vind hem leuk, maar Dap de Ham hier en voorheen Nunspeet en Emmeloord gaven allemaal 6 maanden als richt lijn. In denk dat de waarheid wel ergens ongeveer in het midden ligt.De kans dat het met 6 maanden nog lukt, zal inderdaad wel te verwaarlozen zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik 4 weken ook erg optimistisch. Ik weet in ieder geval voor vrijwel zeker, dat het friesje van Delphi is geboren uit een gecastreerde hengst van langer als 3 maanden en een moeder van toen 24 die al 4 jaar gust was, dus wie het weet mag het zeggen. Het is wel zo, dat je na 6 maanden in bijna alle gevallen, van het lastige hengstengedrag af bent, tenminste als het een jong paard betreft die nog niet gedekt heeft. Een oude hengst maak je meestal alleen onvruchtbaar, maar het plaatje tussen zijn oren raak je vaak niet meer kwijt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:56

Als de dierenarts haar hengstig spuit verliest ze volgens mij ook het vruchtje...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:22

Geen risico nemen en op een kleine 3 weken even laten scannen,
mocht ze drachtig zijn dan kan het zonder problemen worden afgespoten.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:32

Ik heb mijn paard via de flankmethode laten castreren. Dit betekent dat hij zijn ballen nog heeft maar de zaadleiders zijn doorgeknipt.
Nu heeft hij zich 2 dagen uitgeleefd op een nieuwe merrie die hier staat en eigenlijk hopen we stiekem dat het gelukt is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 01:16

kimmie261 schreef:
6 maanden??????????????????

jee, ik laat hier veel hengsten castreren, mijn veearts zegt altijd 3 weken, daarna is ie onvruchtbaar....

wat ik niet snap dan, is in die ballen worden de zaadjes gemaakt, deze zijn er af, dus waar haalt ie na 5 maanden dan die zaadjes vandaan????



Net als bij de mens komen de zaadcellen van een lozing niet uit de ballen, zoals veel mensen denken, maar uit de prostaat. (als je wil weten waar die zit moet je maar even in je biologieboek kijken Tong uitsteken)
sperma wordt aangemaakt in de ballen maar een voorraad wordt opgeslagen in de prostaat. Anders zouden de ballen ook leeg zijn na een ejaculatie Haha! hihihi dan hangen daar 2 lege zakjes... zie het al voor me Haha!

als een man wordt gesteriliseerd kan hij nog 8 weken kinderen verwekken. Het lijkt me dan ook sterk dat een paard maar 30 dagen nog sperma heeft. Ik denk dat idd dan het meeste sperma dan wel "weg" is, maar er zal echt nog wel wat zitten hoor! Die 6 maanden lijken me wel heeeel lang, maar daarna is het iig ZEKER dat alles weg is.

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:37

Nee hoor, de prostaat voegt alleen 'sappen' toe aan het zaad. De opslag van het sperma vindt plaats in de bijbal. Deze bevindt zich tegen de zaadbal aan en deze worden bij de castratie samen verwijderd.

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:35

Ja, je zal zien: iemand die een veulen wil: dan wil de merrie niet drachtig raken...

Als het een "accidentje" is (en niet volledig gepland/gewenst) dan is het van de eerste keer raak...

Natuurlijke logica! Verward

jes29

Berichten: 84
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: leiden

dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 19:40

Hallo allemaal,

Ik ben heel blij met zoveel reacties en natuurlijk weten we het antwoord op de vraag natuurlijk pas als het veulentje is geboren of als de dierenarts haar gescand heeft. Dan laat ik het jullie allemaal weten. Het is wel erg opvallend dat mijn lieve merrie in ieder geval niet meer hengstig is geweest!!?

Groetjes van Jessica[/b]

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:21

Oeffff...............................

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:09

Ik heb ook altijd gehoord dat een paard nog 6 weken vruchtbaar kan zijn en nog 6 maanden hormonen aanmaakt.
Maarja het bewijs dat een hengst na drie maanden ook nog vruchtbaar kan zijn heb ik in wei lopen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:35

Zonder geluk vaart niemand wel, wat jou Delphi...............