Inseminatie cursus (wie wat waar)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Inseminatie cursus (wie wat waar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 20:57

Hoi,

Vorig jaar ben ik eens achter een aantal cursussen aan geweest. Ik kan me nog herinneren dat er een 1 jarige (of een halfjarige) opleiding was die in cominatie werd gegeven met Utrecht.
Maar ondertussen is mijn pc gecrashed en ben ik mijn gegevens kwijt.
Heeft iemand misschien een idee welke dit was, hebben jullie misschien adres gegevens of ervaringen?

Groetjes Chantal


Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:03

Zover ik weet moet je eerst de cursus voortplanting bij Helicon volgen en wanneer je deze theorie hebt afgerond mag je mits je een arbeidsovereenkomt met een hengstenhouder die een dierenarts op zijn station heeft, in Utrecht deelnemen aan de 5 daagse praktijkopleiding waarna een jaar stage volgt, waarin je minstens 25/30 inseminaties moet doen, alvorens je de opleiding afgerond hebt. Haha!

Succes, ik heb het opgegeven om dit in Nederland te doen, ik verhuis volgend jaar en ga eens in België kijken hoe het daar verloopt

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:11

En als je alleen opvoelen wilt leren?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:35

Dan ga ik eens even bij Helicon kijken op de site. Volgens mij is het idd die cursus. Rhea, mag ik weten waarom je het hebt opgegeven?
Thanks voor de info!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:48

In België mag volgens mij enkel een dierenarts, officieel dan, een paard insemineren, dus daar zal niet veel te rapen vallen van cursussen...

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 06:43

Mag in België inderdaad enkel door dierenartsen worden gedaan. Hier zijn geen speciale cursussen voor insemineren.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 12:34


ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:37

Mijn vriend(tije op bokt) heeft die curcus ook gedaan, praktijk was op de Universiteit diergeneeskunde in Utrecht.
Misschien kun je hem ff pben voor wat info!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:39

Citaat:
En als je alleen opvoelen wilt leren?


Opvoelen is veel riscanter dan insemineren, dat laat ik zelfs niet zomaar elke dierenarts doen!!

Ik heb het opgegeven omdat het me te veel romslomp is...een jaar stage en die arbeidsovereenkomst.... Daarnaast kost dat praktijk gedeelte ook al meer dan € 1000.-

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:52

Zannekin schreef:
In België mag volgens mij enkel een dierenarts, officieel dan, een paard insemineren, dus daar zal niet veel te rapen vallen van cursussen...

Toch wel er zijn inseminatiecursussen. Mijn veearts heeft me zelf aangeraden dat te volgen omdat ik zo toch een hoop geld kan sparen.
Ik zal eens informeren waar het kan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:06

Is toch zo.
In Duitsland trouwens ook denk ik, aangezien dekpapieren altijd door een dierenarts getekend moeten worden.


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 21:04

Dank je Ukkie! Ik zal hem gelijk een pbtje sturen!
Alabastro, als je eens zou willen informeren, heel graag. Aangezien België voor mij (meestal) dichterbij is als Boxtel/Deurne of Utrecht.

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:46

Ik heb m bij Helicon in Boxtel gedaan en daarna mag je naar Utrecht.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:04

chantal1 schreef:
Dank je Ukkie! Ik zal hem gelijk een pbtje sturen!
Alabastro, als je eens zou willen informeren, heel graag. Aangezien België voor mij (meestal) dichterbij is als Boxtel/Deurne of Utrecht.

Ik heb net met Mark Dries gesproken en die zegt dat deze cursus inderdaat bestaat. Alle hengstehouders zouden enkele jaren geleden uitgenodigd geweest zijn ivm deze cursus maar hij wist niet meer juist te vertellen waar. Hij zegt van eens te informeren in de universiteit van Gent, die zouden het juist moeten kunnen zeggen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 14:59

Suzanne, heb je er veel aan gehad? Wat kan, heb je dan precies als je het volledige traject hebt afgelegd?

Bedankt voor het navragen Alabastro, ik zal contact opnemen met Gent, heb jij misschien hun telefoonnummer. Gent rij ik in een uur dus het zou fijn zijn als het daar ook gegeven wordt.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:14

Dienst verloskunde en gynecologie +32(0)9 264 75 61
De cursus is verleden jaar nog georganiseerd! Van dit jaar weet ik niks.
Hopelijk kan je hier mee door.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:29

Dank je, hier kan ik ook wat mee!

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:25

Je kan dan sperma vangen, beoordelen, verwerken en insemineren.

Maar: Je hebt dus nul ervaring dan he? Eignelijk moet je dus minimaal 1 dekseizoen op een hengstenhouderij meelopen en ervaring opdoen met dit alles dus het sperma vangen incl. het klaarmaken van de koker en dan daarna het sperma kunnen beoordelen op concentratie en kwaliteit uitgedrukt in TNB waardes en dan kunnen verwerken dus verdunnen, centrifugeren en porties maken. En dan het hele insemineergebeuren.

Erg leuk!! Ik vond het zeer leerzaam! Alleen voor de eerste keer met je arm de merrie in is best raar... Haha!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 20:06

Dank je Alabastro, hier kan ik zeker verder mee!
Mij lijkt het dus ook super interessant en het spookt al een aantal jaren door mijn hoofd en ja, als iets zo lang blijft hangen moet je er eigenlijk wel iets mee doen Haha!
Het beste kan je dus eerst een stage plaats vinden, daar al zo'n 3 maanden zitten en dan aan de cursus en heel het traject beginnen. Ik weet wel al iets van de theorie maar dat is natuurlijk absoluut geen praktijk en het is vrij miniem.
Wat ik me afvraag is hoe het merendeel van de hengstenhouders tegen een stagiaire op dit vlak aankijken. Was het nu ook verplicht dat er een da op het station moet zijn, zoals Rhea zegt?
Ik kan wel begrijpen dat je dat raar vond Suzanne Haha!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:42

Ik heb het van een man van Helicon Opleidingen. Die dierenarts moet garant staan voor jouw begeleiding!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 17:34

Ah, ok, ik heb de info overigens nog niet binnen van Helicon.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:59

Ik weet niet wat je met die opleiding wilt doen.
Maar hier wat info op deze site hoe men in het wereldje denkt afgegrendeld te hebben voor eventuele " buitenstaanders". Haha!



http://www.bvhh.nl/nieuwsapril2004.htm

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 21:13

Daar kom je nog wel achter Tong uitsteken
Bedankt voor de info.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Ubermetrics en 4 bezoekers