[algem.] Het moderne paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

[algem.] Het moderne paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 16:34

Het moderne paard moet: (uitgaand van de boeken en verhalen hier)

- braaf zijn, niet protesteren
- lief zijn (paarden met een eigen karakter worden meestal verkocht of als stom bestempeld)
- geen eigen mening hebben (want dan geef je hem zijn zin en dat mag niet)
- accepteren om op stal te staan ('s nachts, of 24 uur per dag, straks breekt 'ie zijn been nog)
- in een bepaalde houding lopen (die hem niet helpt zijn evenwicht te vinden, de zogenaamde aanleuning/aan de teugel)
- alle onkunde van de ruiter accepteren (en vooral de ruiter niet waarschuwen door te protesteren)
- pijn accepteren (er zijn heel veel paarden die psychisch en/of lichaamelijk lijden, paarden lijden alleen in stilte en mensen willen vaak niet luisteren)


Nu is dit misschien iets aan de overdreven kant, de meeste van jullie zullen er tussen zitten of helemaal niets van deze punten van hun paard eisen, maar iik schrik toch echt regelmatig van wat ik zie en hoor...

mocht een punt niet helemaal duidelijik zijn; Ik leg het graag uit!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:47

Ik denk dat je het een beetje overdrijft.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:50

Kortom: de mensen van tegenwoordig willen een fiets!

Ik merk het ook bij kopers van onze pony's. Bijvoorbeeld dat als de pony een keer met zijn / haar hoofd schud het meteen te wild is Clown
Ze soms met vragen komen of hun achtertuin groot genoeg is en of de pony daar wel alleen kan staan.
Mensen denken inderdaad dat paarden wel genoeg hebben aan 's ochtends een half uurtje stapmolen en 's middags / 's avonds een uurtje rijden. Helaas, maar waar....in de optiek van sommige mensen krijgt het paard dan al "veel" beweging.

Gelukkig zie ik de verschijnselen die je opnoemt juist minder vaak....

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:07

volgens mij is dat niet zo want ik heb een modern paardje en die houd zich daar allemaal niet aan en ik denk dat uuuuh meer mensen ook een modern paardje heeft want mijn paardje is best braaf maar protesteerd wellis en dat vind ik nog goed ook als je zon modern paardje hebt zoals jij zegt dan is het wel iets overdreven en vast heel saai nou doei deooi Haha! niet boos zijn hoor

ben je gek van paarden en wil je er over kletsen mail dan naar howdoyoudo_yes@hotmail.com zeg ik altijd.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:26

Westernfreak schreef:
Kortom: de mensen van tegenwoordig willen een fiets!


Vandaar ANKY op een GAZELLE!! Haha! Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:08

Westernfreak"]
Kortom: de mensen van tegenwoordig willen een fiets!

Gelukkig zie ik de verschijnselen die je opnoemt juist minder vaak....
[/quote]

- dat denk ik ook!

- welke verschijnselen zou jij graag willen noemen? Zet ze erbij, zo krijgen we een mooi beeld van de mensen met paarden tegenwoordig!

[quote="tessebes schreef:
Ik denk dat je het een beetje overdrijft.


Leg uit! (alle paarden staan 24 uur per dag in de wei, mensen zien ze noiet als dingen, mensen accepteren en erkennen hun NATUURLIJKE behoeftes, ze geven ze geestelijke veiligheid, enz....Daar denk ik dus heel anders over. Alsof een paard vrolijk word van roze zadeldekjes en bandage's met het liefst nog een roze halster en een roze touw. Want de mode is belangerijker dan het paard zelf!...)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:20

Nu mag je niet zeggen dat het moderne paard er zo uitziet. Want bij de serieuze ruiters/menners kom je dit niet allemaal tegen.
Ook op manege's zie je dit al meer, mensen steken elkaar aan. Hier hebben heel veel een eigen paard in eigen tuin, maar hier kom ik jouw punten ook (bijna) niet tegen...

Dus een beetje overdreven is het wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:23

HAHAHAHAHA nou dan is mijn verzorgpaard heeeeeeelemaal uit de mode!!!

-is enorm koppig
-heeft dus een ijzersterke eigen wil
-staat altijd buiten
-moet drie kwartier inspannen om hem 2 sec. aan de teugel te laten lopen
-gaat stilstaan als een ruiter iets niet goed doet en soms agteruit lopen
-en als je hem een tik geeft slaat hij net zo hard trug denk ik (ik heb et nooit geprobeert)

Maar je heb wel gelijk, tenminste bij ons in de buurt op de maneges kom je veel mensen tegen die het liefst niet willen werken op/met een paard, zonde hoor. Door dit soort gasten vond ik er nix meer aan op de manege, op een gegeven moment had ik alleen nog maar medelijden met de paardjes...
Ik denk dat veel van dat soort mensen idd er beter van af zijn met een fiets. hahahaha *LOL*

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:27

Sjonniej schreef:
Nu mag je niet zeggen dat het moderne paard er zo uitziet. Want bij de serieuze ruiters/menners kom je dit niet allemaal tegen.
Ook op manege's zie je dit al meer, mensen steken elkaar aan. Hier hebben heel veel een eigen paard in eigen tuin, maar hier kom ik jouw punten ook (bijna) niet tegen...

Dus een beetje overdreven is het wel...


staat er ook onder maar ik vind het wel wat om over na te denken..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:49

Verplaatst naar Paardenpraat, dit heeft weinig met longeren, vd, nh, clickertraining of aangespannen rijden te maken...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:53

Ja het is wat om over na te denken. Dit zou je eens op manege's moeten hangen...Daar heb je de meeste mensen die dit soort fiets-paard willen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:54

en dan nog iets (was gebeurd bij ons op stal)

het paard 2 maanden niet berijden en dan erop gaan rijden en boos worden omdat hij zo fris is!

Dus het moderne paard moet ook nog eens heel rustig en braaf zijn..ALTIJD...!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:56

of 1 keer in de maand rijden en de rest stapmolen-wandels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:58

Sjonniej schreef:
of 1 keer in de maand rijden en de rest stapmolen-wandels


bijvoorbeeld..!

en het paard mag ook nooit rollen ofzo in de wei en vooral baasjes nieuwe kleding niet vuil maken..!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:59

Al word ik zelf soms ook wel gek als Sem weer eens met zijn grote vieze modderneus me een 'kusje' komt geven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:01

Sjonniej schreef:
Al word ik zelf soms ook wel gek als Sem weer eens met zijn grote vieze modderneus me een 'kusje' komt geven Knipoog


maar dat is soms ..

Iris82

Berichten: 39830
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:05

Ik kom er hier op het forum eigenlijk achter dat er veel mensen met paarden omgaan, op een heel andere manier dan dat ik het aangeleerd heb. Ik kom uit een durp uit broabant, waar we helemaal geen hulpteugels, bescherming, muesli en carrotsticks hadden.

Ponies werden gekocht zo rond de 3 jaar, of soms een oudere van iemand anders van de ponyclub. Met wedstrijden reden we met een oude veewagen met een tractor ervoor. Daar pasten alle wedstrijdponies op. Verder was er nog een familie met een eigen veewagen waar hun 8 ponies op stonden.

Ik heb me regelmatig vermaakt, en zeker veel geleerd van alle diverse meningen en handelswijzen hier op bokt.

Nee geef mij maar een paard met kloten! (Niet letterlijk hoor Knipoog )
Zodra je er van die geestelijk vormloze dieren van maakt, gaat er voor mij ook de lol af. Mijn vroegere pony had ook de neiging om mensen van haar rug te verwijderen die te ruw waren naar haar zin. (Niet goed lichtreden oid) Schitterd zo'n peerd toch? *LOL*

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:17

Iris82 schreef:
Nee geef mij maar een paard met stinkmoddern! (Niet letterlijk hoor Knipoog )
Zodra je er van die geestelijk vormloze dieren van maakt, gaat er voor mij ook de lol af. Mijn vroegere pony had ook de neiging om mensen van haar rug te verwijderen die te ruw waren naar haar zin. (Niet goed lichtreden oid) Schitterd zo'n peerd toch? *LOL*



Helemaal mee eens, die van mij voelt zich ook het gelukkigst als "boerenpeerd" (en blijft er ook het gezondst bij) OK dan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:30

Duncan schreef:
- braaf zijn, niet protesteren
- lief zijn (paarden met een eigen karakter worden meestal verkocht of als stom bestempeld)
- geen eigen mening hebben (want dan geef je hem zijn zin en dat mag niet)
- accepteren om op stal te staan ('s nachts, of 24 uur per dag, straks breekt 'ie zijn been nog)
- in een bepaalde houding lopen (die hem niet helpt zijn evenwicht te vinden, de zogenaamde aanleuning/aan de teugel)
- alle onkunde van de ruiter accepteren (en vooral de ruiter niet waarschuwen door te protesteren)
- pijn accepteren (er zijn heel veel paarden die psychisch en/of lichaamelijk lijden, paarden lijden alleen in stilte en mensen willen vaak niet luisteren)




Tsja sommige dingen kom je idd weleens tegen, maar meestal verdeeld bij mensen Knipoog
Ik ben er nog geen 1 tegen gekomen die alle dingen tegelijkertijd wou.

Ik ben zelf heel erg blij met mijn pony, maar afentoe heb ik weleens was je maar neit zo eigenwijs gedachte Haha!
Uiteindelijk maakt dat haar hele karakter, dus zou het neit weg willen hebben, maar op sommige momenten.
Kan het me dus best voorstellen.

Dingen als pijn negeren en in een houding lopen vind ik onzin....kan me ook neit voorstellen dat iemand dat echt zou willen.

Ach iedereen heeft zo zijn dingen, ik vind altijd wel dat als ze van mij de hele dag mag luieren en eten op het land ze ook wel 30 minuten naar mij mag luisteren als we aan het werk zijn Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:33

jeetje het wordt tijd dat ik buddy eens ga inruilen, want als ik jou punten lees is buddy wel heel erg uit de mode Haha!

iemand interesse in een fjord die uit de mode is Tong uitsteken

Dag lieve mama...

Iris82

Berichten: 39830
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:39

Ow hahah, ik had weer eens geen rekening gehouden met de geweldige Knipoog Bokt-censuur. Tong uitsteken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:21

Als je dit soort dingen regelmatig ziet en tegenkomt, moet je je toch eens afvragen in wat voor 'kringen' jij je bevindt Lachen
Ik kom dit soort dingen gelukkig maar heel zelden tegen.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:45

Komt me ook helemaal niet bekend voor.......
En nog wel in Thesinge (of mag ik dat niet zeggen Knipoog )
Daar huist toch nog wel wat 'boerenverstand'?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:05

Mijn reactie:
- braaf zijn, niet protesteren
protesteren mag, wel binnen redelijke grenzen
- lief zijn (paarden met een eigen karakter worden meestal verkocht of als stom bestempeld)
lief zijn sluit een eigen karakter niet uit Haha!
- geen eigen mening hebben (want dan geef je hem zijn zin en dat mag niet)
mening mag wel, initiatief mag ook maar binnen redelijke grenzen
- accepteren om op stal te staan ('s nachts, of 24 uur per dag, straks breekt 'ie zijn been nog)
flauwekul
- in een bepaalde houding lopen (die hem niet helpt zijn evenwicht te vinden, de zogenaamde aanleuning/aan de teugel)
NIET in een bepaalde houding lopen, WEL zijn lichaam goed gebruiken zodat hij over 20 jaar nog steeds kan lopen dollen op de wei we hebben er een van 27 die dat dus nog steeds doet Haha!
- alle onkunde van de ruiter accepteren (en vooral de ruiter niet waarschuwen door te protesteren)
[i]flauwekul

- pijn accepteren (er zijn heel veel paarden die psychisch en/of lichaamelijk lijden, paarden lijden alleen in stilte en mensen willen vaak niet luisteren)
flauwekul


[/i]

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:16

Duncan schreef:
- accepteren om op stal te staan ('s nachts, of 24 uur per dag, straks breekt 'ie zijn been nog)


Hierop wil ik heel graag even reageren.

Ik heb hier al vaker berichten van mensen gelezen waarin praktisch word gezegd dat mensen die hun paard niet elke dag op de wei hebben staan niet goed bij hun hoofd zijn, een dierenbeul zijn of iets in die geest.

Staat men er ook wel eens bij stil dat niet iedereen zijn paard op het platteland heeft staan? Dat het punt één zeldzaam is dat er in de stad een manege of pensionstal is waar dagelijkse weidegang een optie is, en dat punt twee dat een godsvermogen kost?

Mijn paard staat elke dag in een box van 3 bij 3 ja... Ik zou het ook liever anders zien, maar dat is nou eenmaal niet mogelijk. Wij hebben (zoals de meeste mensen) geen geldboom in de tuin staan, maar willen toch onze hobby kunnen blijven uitoefenen. Weidegang is nou eenmaal iets wat mijn paard helaas moet missen, maar dat maakt mijn liefde voor mijn paarden toch niet minder? Ik heb daar gewoon absoluut de mogelijkheid niet toe, en dan word ik af en toe zo moe en geïrriteerd van mensen die dan zeggen dat ik niet goed genoeg voor mijn paard ben, want daar komt het wel op neer.

Ik ben blij voor de mensen (en paarden) die wel weidegang tot hun beschikking hebben, maar denk wel even na voordat je iets zegt dat niet zo aardig kan overkomen op mensen die daar dus niet de mogelijkheid toe hebben. Want geloof mij, die mensen zouden hun paard ook liever vers gras op de wei zien eten dan een pluk hooi in hun box.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frutsel05, Olikea, SemrushBot, xdesix en 18 bezoekers