Bit vastpakken en teugels uit handen trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Bit vastpakken en teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 15:39

Ik zit met een klein probleem.

Mijn paard pakt tijdens het rijden het bit vast.
Ik heb eerst een tijd met een gewoon bit gereden en heb sinds 2 weken een fluitjesbit gekocht.
Deze pakt zij nog steeds vast. Ze is er ook vandoor gegaan met en dan is er echt geen land meer mee te bezeilen.

Ook trekt zij de teugels tijdens het rijden uit mijn handen en dat is heel erg vervelend.

Wat zou ik hier aan kunned doen?
Ik wordt er nu best een beetje simpel van kan nik zeggen.

En heeft er iemand ervaring met een correctiebit?
Zou dan missschien kunnen helpen?

Wie kan mij helpen?

Groeten Kim

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:06

er zijn een aantal mogelijkheden, een scherper bit, een andere neusriem die meer inpakt heeft, een springzweepje in je hand zodat je een tikje of pets op zn schouder kunt geven op het moment dat hij begint, les nemen, opzij trekken aan 1 teugel zodat hij uit balans raakt en wel vaart moet minderen. Dat zijn alvast een paar dingen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:12

Heb je les, zo nee wordt het tijd. Zo ja dan moet je dit met je instructeur overleggen.

Een paard kan alleen vastpakken wat jij m aanbied, een scherper bit is dus NIET de oplossing. Je rijtechniek veranderen lost het wel op

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:14

hahahaha, mooi dat je zo fel reageert op mijn bit suggestie! Ik ben er zelf namelijk ook geen voorstander van, van hulpteugels en dergelijke! ik wilde gewoon een paar opties aanbieden en ik ben het helemaal met je eens, Gijsenkim!!! Les is het beste!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:17

Vriendjes zijn? sorrie Haha! Haha!

de eerste regel die ik al getypt had maar weer gewist was........

of hang er een slof aan..........
Haha! Haha!

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:18

ik ben het met gijsenkim eens, een scherper bit gaat niet werken, wordt hij alleen maar sterker van,
ik heb ook zo'n lastpak die de teugels uit je handen trekt

leuke site trouwens gijsenkim , heb je geen productenlijst?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:20

Of een bitloos hoofdstel, heeft hij geen bit om vast te pakken Knipoog

kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 16:22

Les heb ik heel lang gehad en daar ben ik tijdelijk mee gestopt omdat het te zwaar is voor mijn rug.
Ik zit op therapie voor mijn rugpijn dus kan ook nog niet zo lang en intensief rijden helaas Boos!
Maar het probleem is dat ze het buiten dus ook doet.
In de bak is het afgezet en kan ze nergens heen maar buiten.....

En een scherper bit dat zie ik zelf ook niet zitten ik wil eerst kijken of ik hert zo op kan lossen.

Maar in elk geval vast bednakt voor deze tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:25

helemaal met kim eens (voor de verandering Haha! )
De truuc is loslaten.
Een paard kan alleen vastpakken als hij iets vast te pakken heeft.
ga jij maar eens touwtrekken zonder tegenstander Lachen
Ben je vlug klaar niet? Haha!

Kun je ook niet bv 1x in de 2 weken een halfuurtje les halen?
Dan kun je het misschien net volhouden met je rug en dan leer je het tenminste goed aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:27

Als je paard het bit vasthoudt, eenzijdige ophouding geven.

Als het echt rennen wordt met bit tussen de kiezen, op de cirkel zetten.

En voor de rest: neem les...!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:27

Loslaten is niet altijd de oplossing. Bij mijn paard hielp het net om vast te houden (niet trekken, gewoon tegenhouden) en dan gewoon te drijven (ook al zat je dan in rengalop) zodat je hem naar zijn bit toe rijdt, en dan liet hij automatisch los. Bij hem was het dan ook een uitprobeer truukje. Als ik dan had losgelaten, had hij zijn zin gekregen, want dàt is net wat hij wou.

Maar goed, les nemen is idd dè boodschap Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:48

Ik heb inmiddels ook al alles geprobeerd: véél bitten (bustrens, watertrens, dubbelgebroken, rubberen stang, passoa, appel, rollentrens) en ben overgegaan op hackamore. Dat gaat goed, want dat kunnen ze niet vastpakken, maar ik vind dat een paard ook op een gewoon bit moet lopen (ben inmiddels ook gestart met hem, dus MOET wel met een bit rijden). Mijn meneer 'valt dood' in zijn mond zodra je de teugels aanneemt. Heb vanmorgen de DA gesproken en waarschijnlijk gaan zijn 4 hengstentanden getrokken worden. Anders weet ik het ook niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:54

Idra schreef:
Loslaten is niet altijd de oplossing. Bij mijn paard hielp het net om vast te houden (niet trekken, gewoon tegenhouden) en dan gewoon te drijven (ook al zat je dan in rengalop) zodat je hem naar zijn bit toe rijdt, en dan liet hij automatisch los. Bij hem was het dan ook een uitprobeer truukje. Als ik dan had losgelaten, had hij zijn zin gekregen, want dàt is net wat hij wou.

Maar goed, les nemen is idd dè boodschap Haha!

Loslaten betekend niet dat je er met een lange teugel moet gaan rijden.
Maar loslaten op momenten dat het moet en weer vastpakken op momenten dat het moet.
maar leg dat maar eens uit via I-net Haha!
daarom, zie onderschrift Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:03

runningkawa schreef:
Loslaten betekend niet dat je er met een lange teugel moet gaan rijden.
Maar loslaten op momenten dat het moet en weer vastpakken op momenten dat het moet.


Idd, dan zijn we het met elkaar eens Knipoog

Ik sluit me volledig aan bij je onderschrift! Anders moeten we een sekte oprichten Schijnheilig

poepie1
Berichten: 35
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:46

streng blijven en consequent, idd ietsje loslaten en een schop en weer oppakken

kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 22:45

bedankt voor alle tips.
Ik heb een hele tijd les gehad en zelf toen ging het niet, nou af en toe dan.
Ik heb haar nu drie jaar en nog steeds houd ze vast.

Marloes ( marloes-joy ) rijdt ook wel eens op haar en die kan dan ook precies vertellen hoe ze is.

En weer les nemen ja het zou misschien goed zijn, maar ik had altijd een half uur les en zelfs dan lukt het niet met mijn rug.
Ik ben ook meer een plezier ruiter maar wil niet de hele tijd vechten met haar.
Ik wil gewoon relaxt kunnen rijden.
Soms gaat dat ook wel maar niet altijd.

Ik ga gewoon weer verder en ga een aantal van jullie tips zeker opvolgen.
Nogmaals heel erg bedankt.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:13

kimmegie schreef:
Ik zit met een klein probleem.

Mijn paard pakt tijdens het rijden het bit vast.
Ik heb eerst een tijd met een gewoon bit gereden en heb sinds 2 weken een fluitjesbit gekocht.
Deze pakt zij nog steeds vast. Ze is er ook vandoor gegaan met en dan is er echt geen land meer mee te bezeilen.

Ook trekt zij de teugels tijdens het rijden uit mijn handen en dat is heel erg vervelend.

Wat zou ik hier aan kunned doen?
Ik wordt er nu best een beetje simpel van kan nik zeggen.

En heeft er iemand ervaring met een correctiebit?

hoi..... neegeen ervaring met een corectie bit....
Onze hackney deed dit ook.....had een stang bit en deze hab ik vervangen door een gebroken bit....was al wat minder maar toch nog steeds dat trekken.....
Het uiteindelijke succes?????
Ik heb de TANDARTS langs laten komen...veel haken en an die tijd....probleem opgelost.....moet er wel bijzeggen dat ik bijna altijd nu met een touwtje rijd en een stalhalster....
Zeker het proberen waard.........
PS als je boven de grote rivieren woont weet ik ook nog wel een zeer paardvriendelijke tandarts....
Groetjes Nick

Wie kan mij helpen?

Groeten Kim

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:07

Ik heb even je profiel bekeken. Als ik het goed heb is het de eerste tinker op de onderste foto.

Wat mij opvalt hieraan, dat ze haar hals gestrekt houd. Daarom denk ik ook dat er iets niet lekker zit in haar hals rug (bovenlijn) Heeft er al is iemand naar gekeken.
Kijk of het zadel goed past, heeft ze last van haar rug, is ze stijf en harkerig, Rij is met halster en touw om de hals. Hoe loopt ze dan. Is ze dan wel te stoppen.

Wat ik eerst zou doen is er iemand bij halen die kan zien wat er fout zit.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:26

Ik geloof zelf niet meer zo in een fluitbitje, heb ooit een nog al maffe ruin voor iemand gereden en die pakte ook al regelmatig het bit vast en vond het dan nodig om als een rodeostier door de bak te vliegen... Schijnheilig

Fluitbitje geprobeerd maar heeft me niks geholpen. Toen heb ik een het bitje waar hij normaal mee gereden werd (gewoon enkel gebroken bitje) vervangen voor een zwaarder maar vriendelijk bit. Toen pakte hij het bit niet meer vast, maar ging wel erg aan m'n handen hangen ondanks dat ik hem veel voorwaarts reed. Toen een vriendelijk dubbelgebroken bitje geprobeerd en dat was de oplossing! Het is denk ik ook een beetje het 'speelse' is van sommige paarden, dat idee kreeg ik wel van de ruin iig.

Dit is dus niet echt een advies, maar ik wil hier eigenlijk mee aangeven dat het van alles kan zijn en dat er meerdere oplossingen zijn.
Heel veel succes ermee, hoop dat het beter gaat worden!!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:57

Idd ik stap nog weleens op keely, ze doet dit dus vooral bij vreemden en het komt ook meestal uit het niets.
Ik vind haar nog redelijk terug te krijgen, maar buiten zal dat wat moeilijker zijn.
Meestal probeert ze het wel, maar merk als je haar op haar plek zet ze wel terugkomt en goed te rijden is.
Het is jammer dat je zo'n last van je rug hebt want je zou keely anders eerst in de bak goed aan het werk moeten zetten en pas dan naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:42

Ik heb ook een tijdje zoites gehad
overigens nu soms nog wel,
mijn instructeur zei me dat ik goed mijn benen eraan moest houden.
Niet terugtrekken,eerst voorwaarst zetten.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:33

heb al verschilende paarden gereden die ook dat probleem hadden. Heel erg vervelen maar uiteindelijk ging het bij alle paarden goed. Zaak is dat je hem goed voorwaarts houd. ook als ie een sprint trekt schop je hem maar vooruit. Als hij zo nodig hard moet dan moet hij dat maar eens laten zien. Dus voorwaarts en dan op de volte trekken als je hem echtniet meer kan houden. Als je een buitenrit maakt dan is dat natuurlijk wat lastig maar dan zul je toch eerst het probleem moeten oplossen in de bak. Je zegt dat je een probleem hebt met je rug. ik kan me voorstellen dat dat door dit probleem alleen maar erger wordt. ik weet natuurlijk niet precies waar je last van hebt maar als je nog geen half uurtje les kan nemen zou ik eens aan een ander vragen of hij/zij het probleem wilt aanpakken. misschien kan je je paard een tijdje naar een africhtingsstal brengen.(vond ik ook niet leuk toen ik dat heb gedaan omdat ik vond dat ik het zelf wel kom maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb.) Fluitjes bitten werken bij het ene paard beter dan bij het andere. wat misschien wel een goed idee is is om een keer een hele dunne neusriem om te doen. je hebt nu een hele brede en op het moment dat hij begint te rennen voeld hij dat niet genoeg. Dit verhelpt het vastpakken van het bit waarschijnllijk niet maar hierdoor kan je hem wel makkelijker terug paken als je er vandoor gaat. Maar zoals al eerder mensen zeiden. laat het paard eens goed nakijken voordat je van alles gaat proberen wie weet heeft het paard wel ergens last van. hoewel het vastpakken echt een ondeugt blijkt te zijn.