De 10 geboden bij dressuur rijden (uit 1966)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-01 17:50

1. Schot naar voren, rust en zuivere gangen.
2. wanneer nodig straffen en belonen, vooral het laatste en steeds op het juiste ogenblik
3. Nooit slap zijn, maar energiek en zonder ruwheid of drift; nooit toegeven, anneer men wet dat men in z'n recht staat
4. De hulpen moeten afgemeten worden naar de gevoeligheid van het paard:reageert het niet of onvoldoende dan is de hulp te zwak geweest..of het paard kent misschien de hulp niet eens....
5. Voor een goede zit is een goede houding een vereiste en vervolegsn weer een is een goede zit weer nodig voor een goede inwerking op het paard
6. Voor elke beweging...moet het paard in de juiste en correcte uitgangshouding worden gebracht
7. wanneer het paard een fout maakt moet men eerst nagaan of de oorzaak mischien bij de ruiter ligt(wat meestal het geval is)
8. Voor de africhting van een paard is geduld nodig, zeer veel geduld. iets met geweld trachten te bereiken zal zich later weer wreken.
9. Vanaf het eerste ogenblik dat de ruiter de teugels in handen krijgt, moet hem bijgebracht worde de mond van het paard als uiters gevoelig te beschouwen: een harde of ongevoelige mond is het gevolg van een harde en ongevoelige hand!
10. Leer het paard eerst stilstaat, lang stilstaan, zonder een vin te veroeren. dat behoort tot de grondslagen van de africhting van een goed gereden paard.

Deze tien geboden moet men eigenlijk uit het hoofd leren. Bij nauwkeurige naleving zal men weinig grove fouten meer maken. En al leven we dan nog zo snel tegenwoordig, er is toch altij wel even gelegendheid om deze toen geboden na te lezen!

(uit Prisma paarden boek van Wouter slob) staan trouwens heel erg leuke dingen in. Als ik tijd heb tik ik nog wel eens wat in!...En als er intresse is natuurlijk

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-01 18:43

Ik vind het wel wat al is die 10de een beetje onzin vind ik...
en dat nooit toegeven als men in zijn recht staat.. hoevaak denk je wel niet dat je in je recht staat maar sta je dat wel niet een paard kan ook niet praten...
groetjes

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 09:49

leuk Heike! ik vind (in tegenstellin tot Kim, sorry Kim!) die laatste juist wel leuk! Doe ik met Tender ook heel vaak, gewoon stilstaan! Juist omdat ik aan Woody een paard heb wat liever geen seconde stilstaat, heb ik elk ander paard dat ik (aan-)gereden heb, in het bijzondergeleerd stil te staan zo lang ik het "wil". Het heeft als lichamelijke oefening misschien weinig zin (hoewel ik wel altijd probeer om ook vierkant halt te houden), maar geestelijk heeft het zeker zin, je leert hem/haar, dat zolang jij nix zegt of doet, hij/zij nix hoeft te doen, alleen maar jou vertrouwen en stil blijven staan! watn vergeet niet dat een paard een vluchtdier is dat graag zijn omgeving in de gaten houdt! als wij hem/haar dwingen stil te staan, dan kunnen ze niet meer de omgeving "scannen" en ook niet reageren, oftewel "levensgevaarlijk" volgens hen! Als ze het dan toch opbrengen om ons te vertrouwen, dan is dat een grote pluim waard!

Tender deed het in het begin heel graag, stilstaan (grinnik!). Maar nu ik wat vaker rijd en hij wat meer eigen initiatief toont (waar ik overigens heel blij mee ben!), wil hij wel eens gaan drammen tijdens het rijden. Ik kan dan twee dingen doen: boos worden en terugdrammen, of even tot rust komen door stil te gaan staan en van hem te verlangen dat hij naar me luistert!
zoiets is uiteraard ieder voor zich, want je eigen karakter en die van je paard spelen een belangrijke rol, maar voor ons werkt het dus heel goed om op zo'n moment even stil te gaan staan!

pff wat weer een banketstaaf-verhaal, maar ik hoop dat ik iets uit heb kunnen leggen van wat het nut is van die oefening....

Kus, T

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 10:38

ik denk dat t heel erg aan je paard ligt of op commando stilstaan goed is. tuurlijk een paard moet op jou commando stilstaan, denk der maar aan als je ergens overwil steken en er kot een mooie grote vrachtwagen langs en je paard staat niet stil. Maar hoelang je stilstaat is per paard verschillend. jermy (manegetinker waar ik bijna altijd op rij) staat het liefste stil. als ik zou willen kan ik zou op mn kop gaan staan en hij blijft gewoon staan. hem kan je beter voorwaarts rijden en veel overgangen rijden (tempowisselingen)9om te testen of ie nog wel oplet) terwijl Darby (privepaard waar ik zo afentoe op mag rijden) juist niet graag stilstaat en je daar ook veel oeite voor moet doen iets te lang en ze gaat al drammen. daar moet je juist eventjes mee staan weer weg rijden en steeds verder opbouwen. zij is is al veel feller op benen geven en hoef je niet te kijken of ze oplet. zij heeft juist die rust weer nodig van het stilstaan, maar dat wil ze juist niet. volgens mij ligt het dus erg aan je paard of stilstaan nu goed of fout is. maar een paard moet wel stilstaan als jij t wil.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 14:13

Nee halthouden is goed hoor maar om 'm nou echt stil te zetten en te zeggen zo nu mag je geen vin veroeren niets voor niets is het altijd maar enkele seconden halthouden in de proeven...
kijk als ik aan het banketstaaf ben staat lot ook braaf stil en wacht ie die 5 min op mij maar bij dit zinnetje kwam er in mij op: in de krul 4-kant stilstaan en blijven staan.
ik geef lot nog geen 5 min dan gaat die kop de lucht in of zakt ie op rustvoet zo van gaan we nog wat doen haha

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 15:03

nee, ok, dan begrijpen wij elkaar wel!
haha nee joh! Ten staat dan ook gewoon met een los teugeltje hoor! die laat ik echt geen 5 minuten in de krul geparkeerd staan! ben je gek! inderdaad gewoon even met iemand praten of (ik train vaak alleen) gewoon tegen hem aan banketstaaf! puur een geduld-oefenng, meer niet!

Liefs, T


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 19:55

Is toch wel heel belangrijk.
Berber is heel ongeduldig, en das lastig. Bv. met iemand een praatje maken, is al onmogelijk. Inspannen was een hele klus, want dat paard stond niet stil. Je moest dus, zodra alles vast zat, de leidsels grijpen en met een sprong op de bok belanden. Anders kon je er achteraan rennen!!
Nu is dat veranderd, ze kan nu wel redelijk stilstaan. Tenzij zij vind dat we ergens met haast naar toe moeten, maar ja!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 21:53

Zo heb ik altijd les gehad..

Maar die laatste vidn ik errug maf!
zou ik niet zo snel doen..

Marije_
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-05

Re: De 10 geboden bij dressuur rijden (uit 1966)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:06

wat leuk! ik vind die nummer 10 ook wel goed,, aangezien mijn paardje ook weleens zoiets heeft van: hou op met praten ik ben weg..! Wat wel opvalt is dat er eigenlijk niet veel verandert is tussden1996 en 2006 !

uiterlijk is het eerste wat mensen aantrekt, uitstraling is het gene wat een mens interessant maakt en het innerlijke is het gene waar een mens verliefd op wordt.

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: De 10 geboden bij dressuur rijden (uit 1966)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:29

Marije_ schreef:
wat leuk! ik vind die nummer 10 ook wel goed,, aangezien mijn paardje ook weleens zoiets heeft van: hou op met praten ik ben weg..! Wat wel opvalt is dat er eigenlijk niet veel verandert is tussden1996 en 2006 !


nee idd, niet veel veranderd
ik vind ze wel handig, maar om ze nu vanbuiten te leren...
Het zijn dingen die je zowieso weet he

Ik heb een Juweeltje in mijn hart... en een engeltje dat over me waakt <3

Y;(

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:14

oud topic, ik heb inmiddels getem'd

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: De 10 geboden bij dressuur rijden (uit 1966)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:16

Wat leuk
Die geboden zijn erg handig, ja en over dat stilstaan zullen we het maar even niet hebben. Dat wilt zowel Romeo als Pukkie niet.
Hoezo eigenlijk dat van oud topic, er reageren toch nog mensen ?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:16

Dit topic is 5 jaar oud (van 2001) en is dus naar mijn mening wel degelijk oud. Vandaar een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Janyne, nien81, Sjors050, Vagabondo en 169 bezoekers