Zwikken door benen door natuurlijk bekappen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Zwikken door benen door natuurlijk bekappen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 23:16

Op dit moment is een van onze paarden behoorlijk ziek en weten we nog niet wat ze heeft (topic: help, mijn paard wordt met de dag slechter).
Sinds een paar weken zwikt ze ook regelmatig door haar voorbenen, en haar vier benen zijn ook ijskoud.
Nu is het zo dat wij haar sinds februari natuurlijk laten bekappen, dat is nu twee keer gebeurt, de laatste keer zo'n twee weken terug.
Kan het zijn dat deze methode gewoon niet werkt voor haar?
Wij vragen ons nu af of ze zo zwikt door haar ziekte (mogelijk E.M.N.D.) of dat we dat toch in het bekappen moeten zoeken.
Ze had sinds oktober 2003 geen ijzers meer onder, dus het kan niet liggen aan de bloten hoeven lijkt mij.

Heeft iemand hier ervaring mee?


snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:13

Ik heb geen ervaring met natuurlijk bekappen, maar kan mij gezien je verhaal niet voorstellen dat het hieraan ligt. Het feit dat haar benen ijskoud aanvoelen, klinkt als een doorbloedingsprobleem. Ik heb niet op de andere topic gekeken, maar ik ga ervan uit dat je er al een DA bij hebt gehad. Maar heb je ook al eens gedacht aan alternatief? Bijvoorbeeld Eric Laarakker in De Bilt of Margriet Cremers van de Silverlinde in Breda?

*******

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:06

Ik dnek dat je toch even de DA moet laten kijken.

Sterkte!

:+:

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:17

Kan me ook niet voorstellen dat het aan het natuurlijk bekappen ligt. Wellicht kan je eens wat dierenartsen bellen om info. in te winnen over haar ziekte en wat de symptonen zijn (bijv. Pijls / Emmeloord hebben gratis telefonisch spreekuur).

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:39

Eh...ik wil echt niet vervelent zijn hoor.....Maar awt is natuurlijk bekappen? Bloos!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:03

Ik denk dat dat zeker wel aan het bekappen kan liggen... Hoe wordt je paard bekapt als ik vragen mag??
Het kan zijn dat je smid hem niet zo goed op zn hoeven heeft gezet waardoor je paard zn hoeven niet meer in een goede stand staan.. Het is dan vrij logisch dat hij gaat struikelen..
Dat ze koud zijn kan ook door bekappen komen.. Als je paard niet goed bekapt is kan het zijn dat het hoefmechanisme niet meer goed functioneerd. Hierdoor wordt de bloedcirculatie te weinig gestimuleerd en dit kan voor koudere benen zorgen..
Toen ik mijn paard voor het eerst liet strasseren viel het mij op hoe warm zn onderbenen en hoeven waren.. Veel warmer dan ik gewend was.. Dit bleek dus juist de verbeterde doorstroming te zijn...

Let op wie je je paard laat bekappen. Het is nogal makkelijk gezegd dat je natuurlijk bekapt... Is jou smid wel zo kundig als hij/zij beweert??

Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn maar ik ken verschillende paarden die problemen kregen door een onkundige smid ik ben daardoor iig erg allert hierop geworden Lachen

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:39

Wat word er bedoelt met 'natuurlijk' bekappen? Haha!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:29



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:40

Er zijn 'hoefsmeden' die onder natuurlijk bekappen verstaan: zoveel mogelijk teen aan de voorkant en de verzenen eraf.

Mocht jij zo'n prakticus hebben getroffen kan je idd rekenen op problemen. Wees zeer kritisch bij alternatieve bekapmethodes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:15

bedankt! *LOL*

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:36

hoi de ijslander waar ik op rijd heeft dat ook en altijd na het bekappen heel veel struikelen en door de benen heen zakken, ik dacht eerst dat het heel ernstig was en heb de dierenarts er naar laten kijken , maar die kon niks vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:17

ik ga een cursus natuurlijk bekappen doen Haha!
"mijn" hoefsmid bekapt mijn paard veel te plat.. het enige wat hij doet is de straal er veel te diep uitsnijden, en soms bekapt hij heel lang de voorkant van de hoef niet, waarna hij ineens een rotstuk van de hoed afhaalt. resultaat: een veel te kort bekapt paard die wekenlang kreuepel loopt. ipv een andere te nemen ga ik nu zelf de cursus Natuurlijk Bekappen doen bij Paard Natuurlijk..


lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:50

Ik bekap zelf volgens de natuurlijke methode.
Er zijn meerdere stromingen in het natuurlijk bekappen.
Word jou paard gedaan door de strasser methode dan kan het goed zijn dat je paard hierdoor struikelt. Omdat deze methode nogal radicaal is.
Ik zelf gebruik de ramey methode en deze methode gaat stapsgewijs en houd je paard nog bruikbaar.
Ergens boven word al een hele goed site genoemd.
Ik zou wat daar staat eens vergelijken met wat jou smid doet en wat niet.
Hopelijk word je dan wat wijzer.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:02

Kun je natuurlijk bekappen ook door iemand laten doen in plaats van zelf een curcus volgen?

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:24

maareh... koude benen zijn beter als warme benen hoor ik wil me er niet mee bemoeien.. ik denk wel dat estragon gelijk heeft dat het wel aan het natuurlijk bekappen kan liggen..

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:36

Dat de benen koud zijn kan inderdaad komen door een slecht hoefmechanisme alleen het kan bijna niet dat het, bij een paard zonder ijzers, komt van verkeerd op de hoeven staan. De hoeven zetten hoe dan ook altijd wel uit. dat de benen koud zijn zou dan mischien komenn door die ziekte dat weet ik niet.
En dat koude benen beter zijn is gewoon niet zo, ijskoud is niet goed.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:44

@ anita_d: wie doet je paard nu bekappen dan??

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:09

Als je paard verder warm is en alleen koude benen heeft, kan het ook zijn dattie koorts heeft!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:10

Als je paard verder warm is en alleen koude benen heeft, kan het ook zijn dattie koorts heeft! Zijn z'n oren ook koud?

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:49

Ik heb ook niet zulke prettige ervaringen met de Strasser-methode. Mijn 2-jarige werd veel te kort gehouden met bijvoorbeeld als gevolg, dat hij ineens heel gevoelig loopt op steentjes. Nooit eerder heeft hij hier last van gehad.

Het andere nadeel vind ik toch ook, dat je het een aantal keer wordt voorgedaan en dat je het verder zelf moet doen. Af en toe maak je een afspraak om even te kijken hoe het gaat en eventuele correcties uit te voeren.
Misschien is dit in de ogen van sommigen "mutserig", maar mijn motto is toch: schoenmaker hou je bij je leest! Ik heb weer andere "talenten" Schijnheilig

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:59

radicalM wie deed jouw paard dan? Dat een paar keer voordoen en af en toe eens controleren is wel een beetje overdreven..
Ik vind dat ze het erg goed voordoet en uitlegt en ook zeer regelmatig langskomt....

Lovers Estragon & Herlando Lovers

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:09

radicalM daarom ben ik ook niet zo voor het strasseren, ikzelf doe de methode van Ramey, dit is ook natuurlijk bekappen maar deze methode houd je paard bruikbaar waardoor je dat met die steentjes niet hebt.
Overigens werd je paard niet te kort gehouden maar heeft hij altijd te lang gestaan.
Strasseren is er op gericht de hoef zo snel mogelijk gezond te maken, ramey word dit stapsgewijs gedaan.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 14:05

Estragon schreef:
@ anita_d: wie doet je paard nu bekappen dan??


Ze wordt bekapt door Fernand van Geene.
Zover ik weet heeft hij veel goede dingen gedaan, wij hebben hem gevraagd om dat hij goed werk zou doen bij pony's die hoefbevangen zijn, of zijn geweest.
Deze pony was dat vorig jaar.
Het zwikken is ongeveer vier weken nadat ze bekapt was voor de eerste keer (door deze smid) en inmiddels is ze twee keer natuurlijk bekapt, met zes weken er tussen.
Voorheen werd ze altijd "normaal" bekapt, wat echter er nooit problemen gaf...
Inmiddels zijn wij vorige week dinsdag weer bij "De Lingehoeve" geweest, en hebben we meteen nagevraagd of het iets met het bekappen te maken kon hebben, ik kan mij zo voorstellen dat het nou eenmaal niet voor elk paard werkt, maar de arts zei dat hij niet dacht dat het met het bekappen te maken had.
Ze stond goed op de voeten, mischien de verzenen iets te kort, maar verder niks aan te zien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, K_nolan, LDRD, NikkiB1991 en 38 bezoekers