Wie meenemen met paard kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Wie meenemen met paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 22:05

nou ben ik weer,ik ben inmiddels wel een klein beetje over mn teleurstelling heen.Ik heb weer een paardje waar ik morgen ga kijken.Morgen wil ik alleen kijken of het wat is,en de volgende keer als het wat is op proef kopen.Maar mijn vraag is:moet ik per se een DA meenemen?of kan het ook iemand zijn die er veel verstand van heeft?Degene weaar die staat vertelde mij dat hij pas gekeurd was,en geen gebreken heeft enz.het is nm 2 uur rijden vanaf mijn huis,en ik vraag me ook af of zo n dierenarts helemaal met je meegaat? Cool

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:10

Je kan het beste nu een vertrouwd iemand meenemen (instructrice ofzo) en pas als je besluit dat je het paard wil kopen laten keuren door een DA.
Je spreekt dan af dat je het paard koopt mits het goedgekeurd word, bel een DA in de buurt van die stal (maar niet die van de verkopers!) en laat het paardje klinisch keuren. Is 'ie goed, dan koop je 'm en neem je 'm mee, in 'ie niet goed dan gaat de koop niet door.
Als je een proefperiode afspreekt kan je het ook zo doen dat je het paard in die periode door je eigen DA laat keuren en het dier terugbrengt als 'ie niet goed is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:30

Het handigste is iemand mee te nemen met oog voor dingen.
Iemand die kan zien of een paard correct is. Iemand dus die ook een paard herkend dat niet correct is. Dan heb ik het niet over de dingen die iedereen wel ziet zoals een ziek paard, maar ik heb het over dingen als de beenstand, de verhoudingen en dat soort dingen.
Tevens is dat iemand die jou eerlijk kan vertellen wat voor soort paard er bij jou past of juist niet.
Dat hoeft niet perse een DA te zijn, maar kan ook iemand met veel intresse in paarden of een instructeur zijn.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:11

En aan zo'n paardenpersoon heb je meer als aan een veearts, dikwijls.
Dat is mijn mening.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 07:51

neem in elk geval iemand mee die nuchter blijft kijken, je denkt wel dat je dat makkelijk zelf kan, maar als je helemaal verliefd bent, zie je de slechte kanten echt niet meer.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:01

Ik zou toch wel een vertrouwt persoon met verstand van paarden meenemen. Ik heb mijn pony bij mijn instructrice gekocht, ik vertrouw haar genoeg, en ze is een vertrouwt persoon.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:05

ik zou eerst zelf gaan en kijken wat je ervan vind. ben je er weg van dan zou ik kijken met wat je ermee wilt doen, wil je bijvoorbeeld gaan springen dan zou ik gewoon een goede springtinstructeur meenemen

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:45

laat je eigen gevoel de bovenhand voeren en neem iemand mee die je echt heel erg vertrouwt.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:00

Toen ik Prisca ging proefrijden/kopen heb ik mijn instructrice meegenomen. Dat had ze zelf aangeboden en dat vond ik erg prettig. Zij weet hoe ik rijd en in elkaar zit en zo kon zij meekijken of Prisca bij mij zou passen. Prisca heeft de eerst 2 jaar ook bij haar op stal gestaan. (nu heb ik haar dichter bij huis)

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:43

Iemand die er veel verstand van heeft...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:49

IK nam mijn instructrice altijd mee of in ieder geval iemand die er veel verstand van had, of ik ging alelen met mijn ouders, en dan werd het op genomen, en was het een leuk paard ging ik terug met mijn instructrice

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:27

Natasha schreef:
En aan zo'n paardenpersoon heb je meer als aan een veearts, dikwijls.
Dat is mijn mening.


Daar ben ik het wel mee eens ja, want een dierenarts kijkt toch van uit zijn oogpunt welke vaag over het tecnische gedeelte gaat.
Een ervaren paardenmens, kijkt verder dan dat en kan je ook zeggen of een paard bij jou zou passen, want dat is naast het in orde zijn van een paard toch het belangrijkste.
Het is namelijk niet de bedoeling dat je een spetter in huis haalt die echt hard getraind moet worden, terwijl jij bv recreatie gaat rijden.
Zoiets moet een persoon kunnen zien.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:05

Je kan het beste je instructeur meenemen, die kent jouw rijstijl en weet wat voor dier bij jouw past.
Daarnaast kan je altijd video opnames maken, zodat je die met nog een aantal paardenmensen kunt bespreken.
Ik liet mijn paard keuren door mijn eigen DA toen ze hem bij mij thuis kwamen afleveren, de verkopende partij is erbij gebleven mocht het dier worden afgekeurd dan konden ze hem direct weer meenemen. Nadat het dier was goedgekeurd heb ik hem betaald en zijn de verkopers vertrokken.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:16

Je kan idd het beste een vertrouwd en iemand die er verstand van heeft mee nemen.
Ik heb toen de tijd mijn oom mee genomen die zit in de paarden en weet veel van verkoop af.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:22

Ik ben zelf van plan over niet al te lange tijd een paard te kopen, en ik ben van plan dan iemand mee te nemen die meer van paarden weet dan ik (lees: veel meer). Esme_27 is ook tinkerfan Haha! en ik ga misschien mijn paard bij haar neerzetten, dus wie weet wil zij dan wel mee *hint* Haha!

en anders weet ik nog wel wat mensen die geschikt zijn om kritisch te kijken zonder meteen verliefd te worden op het dier (wat over het algemeen mijn grootste fout is)...