Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:34

Ik heb nooit anders geweten dan dat bij Röntgenologisch keuren
bij goedkeuring de koper betaald en
bij afkeuring de verkoper.

maar is dat nu een Brabantse aangelegenheid of zo?
Ik heb nu al naar een paar paarden geinformeert, maar ik krijg steeds te horen, kosten koper, wat de uitslag ook is.

Hoe zit dat bij jullie?


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:44

Zou het niet een beetje aan de prijs van een paard liggen? Ik weet niet of je een heel duur paard koopt.
Vaak bij de wat goedkopere vinden de eigenaars rontgenlogisch maar onzin, en kost het hun een hele hoop geld als het dier afgekeurd wordt, terwijl het nog een prima recreatiepaard kan zijn.
Dus ik kan me best voorstellen dat kosten voor rontgenlogisch keuren altijd door de kopende partij betaald moet worden.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:44

normaalgesproken is dat ook zo.
maar sommige handelaren betalen de keuring altijd zelf.
ik zou persoonlijk een paard niet kopen als ik de keuring altijd zelf zou moeten betalen. zou een heel duur grapje kunnen worden!

en het is voor de verkoper met een afgekeurd paard zo wel heel erg makkelijk: gewoon net zo lang wachten tot een DA hem wel goedkeurt!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:46

nou bij ons is het altijd.
kosten van de koper behalve als die niet goedgekeurd wordt

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:46

Juist, dat is mijn gedachte dus ook schoentje.
Als je weet dat je een slecht beest hebt, wacht je maar tot er mensen zijn die genoegen nemen met alleen klinisch.
Ik heb dus geen zin om dat risico te lopen, kan ik beter zou mijn 500 euro weg flikkeren.
Dus haak dan ook elke keer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:48

Ik was dat vanuit Brabant ook altijd gewend RK, maar toen we 4 jaar geleden op zoek gingen naar wat later Leonardo zou worden Haha! bleken ze elders die ongeschreven regel inderdaad niet te kennen...

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:48

slim bekeken, ik hou er ook niet zo van.
succes met zoeken!!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

WestBestJarig
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:49

Heb het ook altijd gedaan zoals je zegt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:52

Ik ken het niet anders dan zoals jij omschrijft Runningkawa, maar inderdaad hoor je regelmatig dat de verkoper het anders wil. Prima.......maar dan mogen ze bij mij het paard houden! Ik begin daar niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:53

Blij te horen dat ik toch niet gek geworden ben (of iig niet gekker dan ik al was Lachen )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:56

Het is maar net hoe je de afspraak maakt,
over het algemeen is het gebruikelijk dat de verkoper de keuringskosten bij afkeuring betaald, hiermee geeft hij gelijk aan veel vertrouwen te hebben in zijn paard.

Ik heb er echter ook wel eens eentje verkocht waarbij ik niet akkoord ging met die afspraak, het ging hier om een 12 jarige zonder papieren die in de 4 jaar dat ik hem had nooit ook maar 1 pas onregelmatig heeft gelopen. Het gebeurt maar zelden dat een 12 jarige nog een feilloos rapport heeft (Op mijn merrie die ik afgelopen winter als 13 jarige op de foto heb laten zetten Schijnheilig ). Stel dat het dier afgekeurt zou worden door een da die niet verder kijkt dan het röntgenologische beeld, dan blijf ik mooi met een paard zitten waarbij ik verplicht hoor te melden dat hier dier niet goed is op foto's.
(Gelukkig was het dier wel top dus is dat nooit aan de orde gekomen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:58

Ik kan je zeggen dat ik alleen nog maar op redelijk jonge paarden met papier heb gereageerd, dus dat zou nog goed moeten zijn Lachen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:03

Bij Klinische keuring vind ik het niet meer dan normaal dat bij goedkeuring de koper betaald en bij afkeuring de verkoper.
Maar Röntgenologisch keuren vind ik toch een ander verhaal aangezien dat toch weer wat meer kost, is naar mijn idee dus sterk afhankelijk van de prijs van het paard.
Indien het dus een paard is met een goed kostenplaatje mag je best verwachten dat hij helemaal goed is en vind ik dat de gehele keuring betaald moeten worden door de verkoper indien er iets niet goed is.
Is het een "goedkoper" paard kan je niet van de verkoper verwachten zo'n keuring te betalen, vind ik Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:07

Cinzano schreef:
Bij Klinische keuring vind ik het niet meer dan normaal dat bij goedkeuring de koper betaald en bij afkeuring de verkoper.
Maar Röntgenologisch keuren vind ik toch een ander verhaal aangezien dat toch weer wat meer kost, is naar mijn idee dus sterk afhankelijk van de prijs van het paard.
Indien het dus een paard is met een goed kostenplaatje mag je best verwachten dat hij helemaal goed is en vind ik dat de gehele keuring betaald moeten worden door de verkoper indien er iets niet goed is.
Is het een "goedkoper" paard kan je niet van de verkoper verwachten zo'n keuring te betalen, vind ik Haha! Knipoog


En wat denk je dat er dan gebeurd:

Duurder paard word verkocht en is rontgenologisch niet goed en mag dus weer mee naar huis.
Paard word wederom te koop gezet maar dan voor weinig geld, en die mensen keuren toch niet................dan zit je mooi met de gebakken peren! ( Al moet ik zeggen dat maar bar weinig paarden kreupel worden op botproblemen)

Juist die goedkopere paarden zou ik ook rontgenologisch keuren.

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:13

en vanaf welke prijs is een röntgenologische keuring gebruikelijk? Naar wat ik gehoord heb beginnen ze daar niet aan als het paard onder de €3000 is...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:15

Pipo schreef:
Duurder paard word verkocht en is rontgenologisch niet goed en mag dus weer mee naar huis.
Paard word wederom te koop gezet maar dan voor weinig geld, en die mensen keuren toch niet................dan zit je mooi met de gebakken peren! ( Al moet ik zeggen dat maar bar weinig paarden kreupel worden op botproblemen)

Juist die goedkopere paarden zou ik ook rontgenologisch keuren.


Ik zou dus niet een paard goedkoper dan 4000 euro rontgenologisch laten keuren, dat vind ik zelf gewoon niet nodig, klinisch vind ik dan voldoende.

Daarboven wel.... tuurlijk als een paard niet te verkopen is omdat hij rontgenologisch wordt afgekeurd heb je best kans dat hij goedkoper te koop wordt aangeboden in de hoop iemand anders tegen te komen die hem niet wilt laten keuren, maarja zoveel eerlijke mensen zijn er nou eenmaal nietmeer in paardenland.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:16

Elan schreef:
en vanaf welke prijs is een röntgenologische keuring gebruikelijk? Naar wat ik gehoord heb beginnen ze daar niet aan als het paard onder de €3000 is...

Geloof dat het bij een paard vanaf 4000 euro verplicht is als je hem wilt laten verzekeren.

(weet het niet zeker maar dacht zoiets gehoord te hebben, kan ook per verzekering verschillen hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:19

Cinzano schreef:
Ik zou dus niet een paard goedkoper dan 4000 euro rontgenologisch laten keuren, dat vind ik zelf gewoon niet nodig, klinisch vind ik dan voldoende.

Daarboven wel.... tuurlijk als een paard niet te verkopen is omdat hij rontgenologisch wordt afgekeurd heb je best kans dat hij goedkoper te koop wordt aangeboden in de hoop iemand anders tegen te komen die hem niet wilt laten keuren, maarja zoveel eerlijke mensen zijn er nou eenmaal nietmeer in paardenland.


Handig om te weten............Maar het gebeurd vaker dan jij wil denken dus ik zou toch een beetje uitkijken.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:22

Pipo schreef:
Handig om te weten............Maar het gebeurd vaker dan jij wil denken dus ik zou toch een beetje uitkijken.



Zoals ik al schreef: zoveel eerlijke mensen zijn er nou eenmaal nietmeer in paardenland.

Dus uitkijken moet je altijd! (spreek uit ervaring)

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:23

Dat gebeurt idd erg vaak.
"Goh, ik heb nu zo'n buitenkansje kunnen kopen" hoor je dan maar die zijn (bijna) nooit goed op de foto.

Bij duurdere paarden vind ik standaard dat de eigenaar moet betalen als hij niet goed is. Bij een goedkoper paard wil ik soms wel eens wat water bij de wijn doen en 50/50 voorstellen. Als mensen weten dat een beest niet goed is dan haken ze daar ook meestal op af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:28

Cinzano schreef:
Zoals ik al schreef: zoveel eerlijke mensen zijn er nou eenmaal nietmeer in paardenland.

Dus uitkijken moet je altijd! (spreek uit ervaring)



En hoe wil jij dan uitkijken als je niet rontenologisch keurt Verward Zie jij het aan de neus van de verkoper? Of heb je zelf een rontgenologisch oog Verward

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:31

Pipo schreef:
En hoe wil jij dan uitkijken als je niet rontenologisch keurt Verward Zie jij het aan de neus van de verkoper? Of heb je zelf een rontgenologisch oog Verward

Niet alle problemen zijn te voorzien als je rontgenologisch keurt.

Vind dus dat je dan ook andere afspraken kan maken... bijv. een paard op proef, een eerlijke verkoper zal dat geen probleem vinden.

Ieder zijn idee hierover maar ik vind nu eenmaal, koop je een paard onder de 4000 euro en hij blijkt achteraf niet goed te zijn... jammer dan, pech gehad.
Daarboven vind ik het bedrag en risico te groot en zou hem dan wel rontgonologisch laten keuren... maarja dan nog kan er van alles is gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:33

Cinzano schreef:
Niet alle problemen zijn te voorzien als je rontgenologisch keurt.

Vind dus dat je dan ook andere afspraken kan maken... bijv. een paard op proef, een eerlijke verkoper zal dat geen probleem vinden.

Ieder zijn idee hierover maar ik vind nu eenmaal, koop je een paard onder de 4000 euro en hij blijkt achteraf niet goed te zijn... jammer dan, pech gehad.
Daarboven vind ik het bedrag en risico te groot en zou hem dan wel rontgonologisch laten keuren... maarja dan nog kan er van alles is gaan.


4000 euro is NEGEN duizend gulden. Ik heb dat niet wekelijks op de tafel liggen, en met mij velen niet.

Paarden op proef is eigenlijk onmogelijk, ik geef nooit een paard mee op proef en ken veel mensen in de handel, die doen dat ook niet. Heeft niets met eerlijkheid te maken, maar meer met de kans dat je het dier uitgeprobeerd ( op de verkeerde manier) terug krijgt.

Dan nog.............een paar weken op proef komen dat soort problemen er niet snel uit.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:34

nee, een glaze bol!!! haha Lachen

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:37

schoentje schreef:
nee, een glaze bol!!! haha Lachen


Mag ik die eens lenen Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Fudge, Indy75 en 35 bezoekers