Ineens allemaal bulten!! (HELP)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Ineens allemaal bulten!! (HELP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 20:59

Gisteren had ik les op een landje in de polder bij ons. Daar zitten vrij veel insecten. Met uitstappen trapte hij veel naar zijn buik, naar insecten.
Nu kwam ik vandaag (vanavond, 18:30) op stal, en ineens zaten er 20 - 30 grote bulten op z'n buik (aan de onderkant). Ze zijn niet hard en ze zijn niet zacht... En niet wegdrukbaar. Hij lijkt er geen lijst van te hebben, want ik har er gewoon aanzitten. Ik heb de bulten afgespoten met koud water, en tijdens het afspuiten trok hij wel een paar keer een achterbeen een beetje op, ik denk dat het wat zeer deed.
Morgen wil ik een vliegendeken met buikflap enzo gaan halen, want ik weet voor 90% zeker dat het van die insecten komt.
Eiwitbulten kunnen het niet zijn... Hij krijgt een halve kilo bix, en een plak hooi (E-pony, 4-jaar, licht gebouwd, sporttype NRPS).

Heeft iemand dit ook gehad bij zijn paard, en wat heb je eraan gedaan?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:33

Hoeft niet van die insecten te komen. Sommige paarden kunnen niet tegen het warme weer, en krijgen dan allemaal hele grote bulten (mn onder de buik). Beter binnen laten staan waar het koeler is.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 21:36

Ja, maar ik heb 'm al een jaar, en vorig jaar was het ook een heel hete zomer, en issie zelfs mee naar frankrijk geweest (48 graden), en had 'ie er ook geen last van. Dus dat kan het niet zijn, denk ik...[/list]

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:12

ik denk wel dat het insectenbeten zijn. Een oud verzorgpaardje van me was aangevallen door een zwerm en was helemaal bult...

Nizpie95

Berichten: 236
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:17

ik denk inderdaad dat het ook insectenbeten zijn, want in maassluis en hoek van holland staan ook paarden met grote bulten onder hun buik!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:52

Zitten er veel dazen of andere steekvliegen in je omgeving? Die laten vaak enorme bulten achter na een beet, die ook wel een tijdje pijnlijk en gevoelig kunnen blijven.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:55

Ik denk dat het dasen beten zijn, als er ook en beetje bloed bij de bulten zit zijn het dasen beten. Maar het kan van alles zijn!
Ik denk niet dat het heel ernstig is hoor.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:56

moet je ze bij ons op stal eens zien. ze hebben er bijna allemaal last van. dat zijn gewoon de insecten. nix aan gedaan, zolang ze niet gevoelig zijn maakt het toch niet zoveel uit en ze trekken vanzelf weg! gewoon goed insprayen met vliegenspray is denk ik het enige wat je doen kan.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:02

mijn paard krijgt parktisch overal bulten van... nieuwe samenstelling brokken, insecten, warmte... Ik ben het inmiddels wel gewend. Als het van de insecten komt, kun je proberen je paard goed in te smeren en eventueel met een vliegendeken rijden. Verder kan het niet zoveel kwaad, als je maar uitkijkt met bulten onder het zadel/singel. Als je ze doorrijdt ben je natuurlijk wel verder van huis...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:46

Het kan ook een allergische reatie op 1 inzect zijn. Dat heb ik weleens gehad bij die van mij. Ineens zat hij helemaal onder de bulten. De dierenarts heeft hem wat gegeven, maar geen idee meer wat

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 14:13

Ik ga toch maar voor alle zekerheid een vliegenpak halen...
Misschien kan ik er ook mee rijden, dat week ik niet, moet ik proberen.
We gaan verhuizen naar Drenthe, vlak bij het bos, en aaan het water, dus daar zitten nog meer van die beestjes. Daar komt nog bij dat je heel veel ingepakte paarden ziet in die omgeving.. Helaas.
Ik snap 't niet, want Replay heeft ook een tijd op de veluwe gestaan, in WOUDENBERG, manege Groenewoude (wel in de pension-afdeling), en die lag praktisch naast het bos -> geen last...
Maarja, mijn zus heeft ook ineens sinds voorige jaar een soort hooikoorts. Ik weet 't nie meer, hoor... Eerst maar een vliegendek halen.
M'n zus loopt stage bij een Veearts (noem geen naam, ivm mensen die de veearts niet goed ofzo vinden, en mijn topic gaan verpesten Knipoog ), en ze weet voor 99% zeker dat die Veearts er niets tegen heeft...

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:12

Ik heb precies het zelfde met die van mij..!! Was buiten wezen rijden savonds, en de volgende dag zaten er allemaal van die grote bulten..!! Ik denk dat het gewoon van muggen is. geef der nu knoflook, dan vinden ze der bloed iig niet lekker meer..