Springwedstrijd met Pessoa-bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Springwedstrijd met Pessoa-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 17:27

Hoi,

Wat ik me afvroeg. Mag je springwedstrijden rijden met een Pessoa-bit?

Groetjes Linda.


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:31

Ja Haha!
Kan ik heel kort in zijn want ik doe het ook alleen niet eentje op de 2e ring of zo alleen op de eerste ring!

Live,LOve,'ndLaugh

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:31

Ja hoor, dat mag volgens het springreglement.

De verschillende disciplinereglementen vind je trouwens op de KNHS-site: www.knhs.nl

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:44

ja dat mag

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:20

dat mag, helaas...

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:29

SplashIsLief schreef:
dat mag, helaas...


Ben ik gedeeltelijk met je eens, bij de pony's mogen ze het van mij verbieden namelijk. Ik heb laatst op een concours het L-springen voor pony's even gevolgd en ik werd naar van een aantal kinderen die hun pony enorm in de weg zaten en dat met pessoabit.

Nou zullen er genoeg ruitertjes zijn die er wél mee overweg kunnen (wat bij de paarden overigens ook geldt), maar bovengenoemd voorbeeld viel me nogal (negatief) op.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:31

ik vind het niet terecht dat al die kleine kindjes, die niet weten wat ze aan (kunnen) richten, zo met zo'n bit mogen rijden
ik vind dat het in de B en misschien wel L en M verboden moet worden..

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:04

Naz schreef:
Ben ik gedeeltelijk met je eens, bij de pony's mogen ze het van mij verbieden namelijk. Ik heb laatst op een concours het L-springen voor pony's even gevolgd en ik werd naar van een aantal kinderen die hun pony enorm in de weg zaten en dat met pessoabit.

Nou zullen er genoeg ruitertjes zijn die er wél mee overweg kunnen (wat bij de paarden overigens ook geldt), maar bovengenoemd voorbeeld viel me nogal (negatief) op.

Zo denk ik er ook over Lachen

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:43

Bedankt voor de reacties!!
Ben ik het ook mee-eens, je moet wel weten hoe je met het bit om moet gaan. Er zijn echt zoveel mensen die er niet mee overweg kunnen..
Zonde van de paarden..

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:55

Tsja maar dat is tegenwoordig helaas met alles zo dat in de mode komt!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:08

Ik ben me laatst uberhaupt rot geschrokken van de manier waarop sommige kids met hun pony's door het parcours gaan. Op het NRPS-kampioenschap was dat, en nog wel in het Z. Scheuren, schoppen, trekken, voor die hindernissen sleuren... In het Z mag je toch wel verwachten dat ze een basis hebben? Pessoabit of geen pessoabit, het was een en al ruk- en trekwerk. Heb er weinig gezien die op een ontspannen manier dat parcours door wisten te rijden.

Dan zie ik liever iemand in de B of L fatsoenlijk met stille hand door een parcours sturen en dat kan IMO ook heel goed met een pessoabit - mits de ruiter goed op de hoogte is van de werking en het gebruik. Gerichte begeleiding dus. Het is ook niet het bit dat schade aanricht, maar de hand van de ruiter (en daarom rijd ik zo weinig mogelijk met zo'n bit, aangezien ik weet dat mijn hand niet altijd even stil is Knipoog ).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:16

Ik rij zelf ook z, met pessoa, en krijg heel veel commetaar dat ik te hard rij. En tuurlijk komt dat regelmatig niet uit. Mijn pony gooit snel het hoofd in de lucht, waardoor het lijkt dat ik haar helemaal kapot trek. Maar nog nooit, heeft ze haar mond kapot gehad. Ze is gewoon super heet, en zelf mijn spring instructeur heeft moeite met haar. Het gaat nu al wat beter, en rustiger. Maar wat ik wil zeggen, het ziet er vaak heel "l*llig" uit, maar wie weet hoe de pony wel is.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:02

Net als ieder ander bit kun je een pessoa ook misbruiken. Als je hem alleen gebruikt om hem er tegenop te laten lopen heb ik er geen probleem mee. (doe ik zelf ook) Als je eraan gaat lopen zagen en rukken en plukken wordt het een heel ander verhaal maar da's met geen enkel bit fijn voor een paard lijkt me. Ik rijd nu met een dubbelrings happymouth stang. Bevalt me prima, ik kan haar nu tenminste laten wachten tot bij de sprong waardoor ze de sprong veel beter afmaakt en niet gaat vliegen. Overigens spring ik met onderlinge wedstrijden vaak met een hackemore, dat rijdt nog veel rustiger voor zowel paard als ruiter, alleen is die helaas in het M officieel niet toegestaan.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:37

tja een pessoa bit... wat zal ik er van zeggen. Het is nog scherper dan een hackamore en daar mag je niet mee rijden. Heel apart maar het mag dus wel. als je er maar goed mee om kan gaan. het ziet er vaak erger uit dan het is.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:40

Wat bedoel je precies met 'scherp'? In de mond of op een andere manier?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:45

de inwerking op het paard. Als je bijde systemen gebruikt en je gaat er goed mee om dan is er geen probleem. als je ze misbruikt (de meeste mensen doen dat perongeluk) dan kan je met een pessoa bit meer schade aanrichten.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:02

Het lijkt wel of het de laatste paar jaren mode is geworden onder de pony ruitertjes, zo'n bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:06

Ik vind dat eigenlijk wel met heel veel juist beginnende ruiters.
ook hier op bokt.
het een na het andere bitten en hulpteugel topic.

Waarom vraag ik me dan altijd af?
is het omdat het sneller moet?
jaloers op andere die beter rijden?
te veel naar plaatjes kijkend van hoe ze het eruit willen hebben zien?
Is het stoer?
is iedereen meer prestatie gerich in de sport ipv gewoon als hobbie rijden?
En denkt er niemand meer aan de paard/pony?

pessoa bitten zouden van mij pas mogen in de klasse Z
Bij de D-E's misschien M

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:17

Tja, wat zal ik er van zeggen. niet alle pony's zijn even makkelijk te rijden. Als je een bit op de juist manier gebruikt kan het geen kwaad. Als je paard nu heel goed op een pessoabitje loopt. ontspannen rondgalloppeerd in het parcours dan vind ik dat dit heel goed kan. Een pessoa bit moet met hele lichte hulpen de juiste reactie geven. even kan je er wel een goede ophouding op maken maar ht moet niet zo zijn dat je het hele parcours aan de teugels hangt. Dan werkt het dus niet. kan je beter weer iets anders proberen te gebruiken.
Er mag zo veel niet maar dat wil niet zeggen dat elk bit dat anders is dan een water/bustrens niet goed zou zijn voor een paard. onder goede begeleiding en met veel ervaring kan is het echt verstandig om verschillende bitten uit te proberen als het op een gewoon bitje niet gaat. Dit kan echt schelen in het rijden. meer rust en meer plezier vn je paard.
Oordeel daarom niet direct slecht op het moment dat iemand een ander bit heeft dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:20

maar wat hierboven al gezegd is, je ziet vooral de jonge(pony) ruiters hun paarden met elke bit het parcours door sleuren.
Dan heb ik buikpijn bij het kijken ernaar.
ik verwacht (hoop) met de ervaring en misschien de leeftijd dat er beter nagedacht gaat worden over hoe dit soort bitten werken en er op een vriendelijkere manier mee gereden gaat worden.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:22

een taak dus voor ouders en trainers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:26

Zeker weten

maar die snap ik dan vaak ook niet

ook geld hier weer, waarom zo'n bit?
alleen maar te prestatie gericht op de te duur gekochte pony, die nog te sterk is voor het kind ?
Of waar moet ik aan gaan denken als ik die sleur kinderen zie?

Ff bijzeggen dat ik weet dat ze zo niet allemaal zijn hoor Haha!

Wat me oook opvalt en dat geld bij de paarden en ponys, dat wel altijd dezelfde mensen van allerhande apart tuig nodig hebben, maar ook dat altijd dezelfde mensen elk paard met een simpel trensje rijden.
En dat kan geen toeval zijn lijkt me Lachen

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:31

oosterhoff schreef:
Een pessoa bit moet met hele lichte hulpen de juiste reactie geven.


Dat geldt IMO voor ieder 'afwijkend' bit. Heel lichte druk moet al voldoende zijn. Gebruik je bij zo'n bit de hoeveelheid druk die je bij een gewone trens gebruikt, dan is dat al snel te veel. Dan verpest je IMO idd meer dan dat je ermee oplost.

Ik denk trouwens dat het niet specifiek leeftijd- en klassegebonden is. Niet alle kids van 13 zijn per definitie ongeschikt om met een 'afwijkend' bit te rijden. En het was juist het Z waar ik met afgrijzen naar stond te kijken. Juist daar mag je verwachten dat er een bepaalde basis aanwezig is. Als iemand dan zijn pony op een pessoabitje relaxed zo'n parcours rond weet te rijden, dan heb ik daar meer respect voor dan voor ruk-en-plukwerk met welk bit dan ook.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:37

Citaat:
Als iemand dan zijn pony op een pessoabitje relaxed zo'n parcours rond weet te rijden, dan heb ik daar meer respect voor dan voor ruk-en-plukwerk met welk bit dan ook


helemaal mee eens
Alleen als ik dan moet kiezen uit 2 plukkende ruiters, 1 met gewoon bit ander met een afwijkend bit, kies ik toch het gewone bit.


Al zou ik ze nog liever het paard afsleuren


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:43

Vroeger bestonden die bitjes niet, en toen reden er niet minder ponyruitertjes goed rond dan nu.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 4 bezoekers