Hard in de mond!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Hard in de mond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 23:30

Darwin is ontzettend hard in zijn mond. Zodra je erop gaat zitten gooit hij zijn hoofd in de lucht en is er niets mee te beginnen. Ik probeer het altijd met lichte druk, maar hij valt helemaal uit elkaar en is tegen het been. Hij is altijd hard gereden, zagen om hem nageeflijk te laten lopen. Ik merk aan mezelf dat als hij zo hard in de mond is dat ik zelf ook wat harder in mijn handen wordt. Dit wil ik dus niet. Hoe kan ik dit oplossen???

Aub niet komen met les nemen, want ik les op Igor en Mario op Darwin. Ik ga het ook vragen aan de instructrice, maar ik zou graag alvast willen weten hoe ik dit kan oplossen, aangezien ik hem wat meer dressuurmatig moet gaan rijden van de bazin. Maar zo kan ik er natuurlijk niets mee beginnen...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 08:54

Ik rijd overigens met een bustrensje...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:58

Blijf zelf los in je hand, en hou m achter goed aan het werk, veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen....... maar vooral vriendelijk blijven met je hand. Duurt wel even hoor dit soort problemen, het is vooral te wijten aan de ontspanning

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:02

gijsenkim klopt. Deze dingetjes gaan wel altijd veel tijd kosten

Teamspirit... Je bent een toppertje!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 11:15

Als ik hem van achter naar voren werk, hoe moet ik hem dan voor opvangen als hij niet reageert op lichte druk op de teugels? Gewoon maar stuurloos rond laten rennen?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:20

gaat het alleen om het "naar beneden rijden"? Of ook om bijvoorbeeld sturen of ophoudingen?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 11:24

Ook om die dingen ja...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:45

Ben het met gijsenkim eens. Wat je ook doet, van zijn mond afblijven. Kost veel tijd, maar dan krijg je er ook wel iets voor terug!

-

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:48

inderdaat, teugels los en zelf ontspannen. Ga bv in de bak lopen (rijden Haha! ) en geef hele kleine aanweizingen (met je bene enz, laat de teugels met rust). eerst zal hij niet reageren, maar op een gegeven moment zal hij naar die kleine singnalen gaan luisteren, op dat moment kun je de teugels weer pakken en daar die kleine aanweizingen ook op geven....succes en de tijd nemen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 11:54

Oh ja, om het nog moeilijker te maken zit hij ook nog ramvast rechts Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:08

Beste Griebels. Ik kan me voorstellen dat je wat wanhopig bent en je echt op een tip zit te wachten waardoor alles in een keer goed gaat. Die kan ik helaas niet geven denk ik. Er zijn meer mensen die dat probleem hebben en als een paard eenmaal zo is is het moeilijk om weer naar rust en ontspanning te komen. Eerst moet je de oorzaak vinden. misschien heeft hij wel problemen met zijn rug, gebid, sprieren, je weet maar nooit.
Ik weet niet hoe oud en hoe groot het paard is dus daar kan ik je nu nog geen tips over geven maar wat heel goed is voor zo'n paard is om het hem zelf te laten uitzoeken. ga eens twee weken longeren met bijzet. (als je daar geen ervaring mee hebt vraag dan om raad). Ik zal even kort uitleggen hoe je hem moet bijzetten. Je kan het het beste doen met een slofteugel. bevestig ze onder aan de singel tussen de benen en daarna aan de oogjes die voor aan het zadel zitten. vaak de binnen teugel iets strakker dan de buitenteugel. de longe kan je van buiten naar binnen door de binneste bitring doen en ook aan het binneste oogje van het zadel bevestigen voor extra inwerking. Als het paard heel hoog loopt met zijn hoofd kan je de slof in plaats van aan de oogjes aan de singel bevestigen net onder het zadel/zweetblad. hierdoor wordt hij iets dieper ingesteld. Als je geen slof hebt kan je altijd een zachte lijk gebruiken.
Doordat je het paard soepel maakt in zijn lijf en hem zelf zaat zoeken naar de aanleuning zal jij niet harder worden in je hand en kan je waarschijnlijk een stuk verder komen dan dat je er op zit.
Moscht je het niet helemaal begrijpen dan kan je me natuurlijk even mailen.
Veel succes
Groeten Kirsten


Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:25

tandarts inschakelen is misschien wel een idee... wie weet helpt het, misschien heeft ie gewoon last van haken of pijn in zijn mond!

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:50

misschien heeft ie haken ja of iets anders tandarts is een goeie,
mijn pony is ook hard in de mond en tegen de benen je moet absoluut geen sporen gaan gebruiken.
mijn pony heb ik niet zijn zin gegeven.
maar juist het tegen over gestelde je moet ook proberen zo min mogenlijk zweep gebruiken ik gebruik hem wel omdat mijn pony niet naar been luistert eerst been aanleggen da klein schopje dan wat harder en als ie dan niet wil dan met de zweep dat heb ik ook gedaan en nu het heeft geholpen hij loopt en ik hoef alleen maar he been aan te leggen.
in het begin heb ik hem ook in het weiland gereden want dat vind ie leuk en als je dan been aanlegt dan snapt ie dan hij dan moet lopen dat heeft ook heel veel geholpen bij mijn pony duzzzz.
ik hoop dat ik e daar alvast wat mee geholpen heb.
mijn pony heeft nu een bustrens en dat helpt ik heb eerst aan de tandarts gevraagt en die zei dat het daatdoor kon komen door haken maar die had hij niet en toen zei hij moet je is een bustrens gebruiken en dat hielp ect moet je ook eens proberen. groetjes ellen (lexluxeflex)

ben je gek van paarden en wil je er over kletsen mail dan naar howdoyoudo_yes@hotmail.com zeg ik altijd.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:51

Even voor alle duidelijkheid. De pony is 15jr, 1m48 en heeft M-dressuur gelopen. Heeft geen medische klachten, en ook geen haken o.i.d. Het is puur van het zagen van vroeger dat hij een harde mond heeft.
Nog een vraag.. Wat houdt een harde mond eigenlijk in? Niet WILLEN reageren op hulpen, of iets van eelt in zijn mond??

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:52

Oh ja, en met longeren (met halsverlenger) is hij wel soepeler als onder het zadel...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:45

hard in de mond is volgens mij niet (kunnen) reageren, door het afsluiten van de buitenwereld voor de pijn (van het zagen) (paarden gaAn zich afsluiten als ze pijn hebben en daar niets aan kunnen doen)

dat 'ie rechts vast zit, zou ik me eerst geen zorgen over maken, het gaat er nu om, zijn vertrouwen in jou terug te krijgen (dat je hem geen pijn doet), maak je daar eerst maar druk om

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 20:52

Maar ik heb hem nog nooit pijn gedaan!?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers