vocht; gallen dus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

vocht; gallen dus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 22:58

Mijn pony heeft wat vocht in de beentjes zitten. Daarmee bedoel ik ze allevier, met in de achtervoeten wat meer...Ze had eerst weleens een dik voetje linksachter, maar dat ging weer weg en ze had er geen last van. Nu voelde ik vandaag dat er aardig wat vocht achter zat. Ze heeft er geen pijn van, heeft er geen last van met rijden etc.etc. Dit zijn toch gallen?? Je ziet geen bulten op de benen, maar je voelt het vocht wel zitten. Kan het kwaad? ik spuit vanaf nu elke dag haar beentjes af, dat helpt denk ik goed. Ik heb gelezen dat gallen bij jonge paarden (die van mij is jong) kunnen komen door o.a vroos beenwerk, verwaarlosing etc.
Maar geen van allen is het geval...
zal dit altijd zo blijven, is het dus haar aanleg? of kan het kwaad en moet ik er meer mee gaan doen (behandelen)?

groot verhaal Haha! maar ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen WAT IK NOG NIET WEET (even zodat er geen mensen dubbele dingen gaan zeggen die ik zelf al zeg)


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:07

Overbelasting?
Zeker bij jonge paarden hoort nog geen vocht in de benen zitten! Overvraag je je paard niet?

Nulla tenaci invia est via


susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 23:10

ik heb les van een goede instructeur. hij geeft voor mij aan wat ik van haar kan vragen. En dat is zeker niet teveel, want het is alleen de basis die ik van haar vraag, en dan ook de basis-basis Knipoog . Mijn instructeur zou het zeggen als ik tevel van mijn pony vroeg en ten slotte geeft hij mij advies de dingen te doen die ik nu doe dussss...nee overbelasting ligt het niet aan

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:15

Maar jouw instructeur is er niet 7 dagen in de week bij neem ik aan!
En wat doe je dan op de dagen dat je geen les hebt?

Niet bedoeld als kritiek hoor, ik probeer gewoon met je mee te denken over een oorzaak!

Staat je paard de hele dag op stal en komt hij er alleen uit om te rijden, of staat hij in een weiland/paddock.
Heb je een stapmolen?

Nulla tenaci invia est via

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 23:31

de dagen dat ik geen les heb, doe ik de oefeningen die ik gekregen heb in de les, en soms als we er allebei geen zin aan hebben doen we wat anders, maar dat is dan altijd lichter werk dan de lesoefeningen. en de lesoefeningen.

We hebben 3 kleine weidjes, geen paddocks en een buitenbak. maar de weiden zijn ronduit bagger kan ik wel zeggen dus in de wei vind ik een beetje gevaarlijk. ze komt er voornamelijk uit om te rijden, poetsen en soms dus even in de wei. Er is geen stapmolen helaas..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:35

Dus je rijdt er iedere dag op? Ik weet niet hoe jong je pony is, maar ik vind dat persoonlijk best veel! Ook voor een echt volwasssen paard eigenlijk.
Dus ik denk nog steeds aan overbelasting. Daar moet je niet gelijk het ergste van denken hoor, het zal wel meevallen, maar goed is het niet en je pony moet nog minstens 20 jaar mee toch?!

Onbelast bewegen in een weiland, paddock, stapmolen etc. is altijd goed, zeker als je pony dikke benen heeft. Ook voor het geestelijk welzijn, komt 'ie er nog eens uit!

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, YandexBot en 83 bezoekers