Wie houdt me tegen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Wie houdt me tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:53

Niemand waarschijnlijk, want ik ben nou eenmaal stronteigenwijs! Haha! Haha!

Ik ga dit weekend Tjalko zijn manen (plm. 1 meter lang, prachtig dik en glanzend) om zeep helpen…

Ik ben het zo zat om zijn manen altijd maar in van die lelijke lange vlechten te hebben. Als ik ze los laat hangen staat hij erop, schuurt hij ze af en zijn ze elke dag compleet verklit en kost het me een bus equi en een half uur om er weer iets moois van te maken. In een hengstenvlecht kan ik ze niet laten zitten omdat hij dan helemaal gaat schuren.

Mijn plan is nu dus om ze van het weekend nog 1 keer helemaal mooi te maken, veel foto;s te schieten en ze vervolgens toto handbreedte te trekken. Lekker makkelijk met wedstrijden en ik denk dat dikke knotten zijn hals nog beter uit laten komen!

Ik zie alleen erg op tegen het commentaar van alle friezenfans die het zonde vinden. Ik scheer nu al elke herfst zijn sokken af tegen de mok en dan is het commentaar al niet van de lucht. Wat vinden jullie? Gewoon dikke sh*t aan hebben en doen?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:55

ik zou zeggen: "het is toch jouw paard?" Misschien is handbreedte wel heel kort, maar verder...

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:56

Ik vind t eigenlijk zonde, want van die mooie lange manen horen nu eenmaal bij een fries.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je t niet handig vindt.
Dus afknippen, hoe zonde t ook is.

Hazna

Berichten: 142
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:59

Het verschil tussen 1 meter en handbreedte is wel heel groot. Kun je niet iets er tussenin doen. Ik vind het wel zonde hoor, maar het is wel jouw paard natuurlijk, dus ik hou je niet tegen!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:00

gewoon knippen joh, tis toch jou paard? als het niks is laat je ze toch gewoon weer groeien? van commentaar zou ik me niets aantrekken, het zijn maar manen, is niet het einde van de wereld! een paard voelt zich niet voor gek lopen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:01

Ik denk dat als de manen korter zijn het ook lekkeredr is voor jouw paard en het is misschien wel zonde maar je paard staat voorop..! Ik vind het veel erger als een paard zijn manen helemaal eraf schuurt dan dat het wat lekker kort is..

_Lola_

Berichten: 2950
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:01

AHHHHHHH wat zonde!!! waarom maakje ze niet zo lang als de anderkantvan de nek zeg maar?? je moet ze echtniet op handbreedte doen.. (nja is jou paard natuurlijk) ik zal der als ik jou was nog even goed over nadenken!!!!!

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:04

Ja wat er al eerder is gezegd: het is jouw paard, dus jouw beslissing. Persoonlijk zou ik het zonde vinden, maar ik kan me al te goed de nadelen indenken! We willen natuurlijk wel voor, en na foto;s zien he!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:10

je moet doen wat je zelf wilt. maar ik zou ze niet knippen. maar trekken.

lotje82
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:11

het hoort natuurlijk wel bij een fries, maar ik kan me heel goed indenken dat het niet handig is....
maar handbreedte is wel HEEEEL kort
ik zou er nog even over na denken, ander skrijg je misschien mega spijt

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:13

Trekken heeft ook bij mij de voorkeur, maar das wel een klus bij zo'n bos haar. Ik ben nou eenmaal een wedstrijdmiep en ik zie een paard het liefst met manen op handbreedte. Hoewel, bij een fries zou ik er toch aan moeten wennen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:15

Trekken zou ik niet doen, want dan krijg je dus van die ielepetieterige knotjes.
ik zou ze afknippen, dan ietsje trekken en de uiteindes met de efileerschaar bewerken, dan houdt hij toch een volle bos ondanks dat je het inkort.

Enne,
ga ervoor hoor!
Hair grows dus als je het geen pan vind kan je het gewoon weer laten groeien, volgend jaar rond deze tijd heeft hij dan al weer een heel aardige bos

Wel voor en na foto's maken hoor! Cool

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:18

ja doen Haha!
kort staat ook lekker vlot!
en ik zou het idd zo doen als sjuimpje zegt!

ben benieuwd naar de voor en na foto's!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:19

Je zegt dat je handbreedte wilt voor de knotjes, maar als ik op handbreedte trek, blijft er niet veel vlecht over om een knotje van te kunnen maken. Bij mijn paard blijven de manen dan zelfs gewoon overeind staan... Ik zou ze dus wel iets langer doen dan dat...

Het eerste grootste stuk knippen lijkt me inderdaad wel een goed idee, zoals Sjuimpje ook al schrijft.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:25

Je moet doen wat je zeld wilt met je paard en mooi vind.
Bij ons op stal staat ook een Fries met korte getrokken manen en sokloos.
Lijkt op een stevig gewoon rijpaard. Ik zelf zou het niet doen, behalve als t echt in het belang van het paard is dan, omdat ik het gewoon weg niet mooi vind.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:29

PriscaZ schreef:
Je zegt dat je handbreedte wilt voor de knotjes, maar als ik op handbreedte trek, blijft er niet veel vlecht over om een knotje van te kunnen maken. Bij mijn paard blijven de manen dan zelfs gewoon overeind staan... Ik zou ze dus wel iets langer doen dan dat...

Het eerste grootste stuk knippen lijkt me inderdaad wel een goed idee, zoals Sjuimpje ook al schrijft.


Die van mij heeft ook getrokken manen op handbreedte, maar ik kan prima vlechten zo, ik vlecht altijd roosjes. Haar manen hangen gewoon slap. Vooral bij een Fries denk ik dat het door trekken niet snel te dun wordt. Bij knippen krijgen ze dan volgens mij net zo'n fjordenkam.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:42

mijn eerste haflinger had eens zijn manen lelijk lopen schuren tegen de schuurdeur en toe heb ik ze ook handbreedte getrokken en dat vond ik zo stoer staan dat ik het zo gehouden had.

tuurlijk had ik weleens commentaar,1 x dachten ze zelf dat hij een kruising fjord was door de manen.
maar schijt aan hebben!
doe waar je zin in heb.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:49

Ik vind het ook zonde, maar zoals al gezegd word het is jou paard dus als je dat wil doen moet je het gewoon doen.
wel jammer.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:49

Het is jouw paard, dus wat let je.
Als hij de manen stuk schuurt en jij je eigen er groen en geel aan ergert. hup eraf met die haren.
Maar waarom handbreedte ??
Wat dacht je van stekels zoals bij een fjord, dat lijkt mij heel stoer.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 12:50

Ik ga ze eerst knippen tot halverwege de hals en van daaruit voorzichtig kijken wat het effect van knippen/trekken/efileren is. Ik vind wel dat ik ze of lang en natuurlijk moet houden (zoals nu dus) of gewoon een KWPN-moddelletje moet maken. Alles daar tussenin vind ik net niets, geen vis en geen vlees, zeg maar. Daarbij kan je manen van 20 cm. land niet vlechten en starten met losse manen vind ik echt not done!

Ik krijg nu al regelmatig de vraag of er soms wat Fries bloed in mijn paard zit (ook van vee-artsen). Met korte manen is hij waarschijnlijk een aparte KPNR-er om te zien, maar dan met het koele karakter van een Fries. Ideaal dus!

Ik zal een uitgebreide fotoshoot houden, daar wordt het sowieso wel eens tijd voor.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:53

Brrr, zou ik niet doen...

Mijn Haf heeft ook onwijs lange manen en het vlechten, uitpluizen en het lang bezig zijn neem ik voor lief. Ben vooral erg trots op z'n manen en krijg ook regelmatig leuke opmerkingen.

Maar uiteraard is het jouw paard en moet jij doen wat je wilt. Maar ik denk dat je er spijt van gaat krijgen... Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:54

Tja, als jij alles tussen handbreed en 1 Meter niets vindt, dan zou ik er niet aan beginnen om ze te trekken/knippen/efileren Lips are sealed. Mocht je het korte geen gezicht vinden moet je namelijk weer door die geen vlees-geen vis fase heen Haha!

Voor de rest met die sokken: ik zou daar minder moeite mee hebben dan met de manen. En ik weet niet hoe je paard er uit ziet, maar met korte manen en zonder sokken blijft een Fries het uiterlijk en de bouw van eeen Fries hebben hoor!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:56

Ik heb geen friezenfan of friesaholic maar ik verklaar je compleet voor gek wat je nu wilt gaan doen.
Koop dan geen fries, je wist waar je aan begon toen je hem kocht.
Vinnet dan net zo'n wanabee KWPNer worden zonder sokken en manen.
Nee echt..... je moet het zelf weten maar ik vinnet doodzonde..

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 12:58

Cassidy schreef:
Voor de rest met die sokken: ik zou daar minder moeite mee hebben dan met de manen. En ik weet niet hoe je paard er uit ziet, maar met korte manen en zonder sokken blijft een Fries het uiterlijk en de bouw van eeen Fries hebben hoor!


Zie de foto's in mijn profiel.... Tjalko heeft niet echt de bouw van een Fries. Hij staat veel hoger op de benen en is veel slanker en wat langer in de rug. Ik heb hem bij de aankoop laten keuren door Meursing en die wist echt niet wat voor paard ik bij me had, hij zag niet dat het een Fries was. Laatst was ik bij een andere vee-arts voor een kreupelheidsonderzoek en die vroeg me ook of hij iets Fries in zich had...

Ik ga het risico nemen, ik ben niet zo snel bang! Gelukkig groeien zijn manen als onkruid. Als ik het niets vind, zijn ze in 3 jaar weer net zo lang als nu.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:58

Ook ik vind het doodzonde.

Je wilt ze dus eigenlijk vooral kort hebben omdat je de vlechten lelijk vind Verward