Met hoofd slaan voor de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Met hoofd slaan voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:55

Nog niet zo lang rijd ik voor een kennis van me een D-pony (voor de geïnteresseerden, het is een Candy Surprice uit een Mufaq ox-merrie).

Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt, nu denk ik ongeveer een half jaartje geleden, ze was toen 10 jaar, en inmiddels bijna 11.
Merrie is altijd voor de fok gebruikt, en nu door goede prestaties van haar nakomelingen, zal ze zelf ook aan haar sportcarrière moeten beginnen.

Merrie is superbraaf, maar hartstikke druk en nerveus.
Dressuurmatig is ze op zich nog wel aardig te rijden, laten we het zo stellen, er wordt aan gewerkt en het gaat steeds beter.
Toch zal het nooit een echt dressuurcrack worden omdat ze gewoon veel te druk is.

Nu het probleem:

Met springen trekt ze super op het hout, het probleem is alleen dat ze niet met haar eigen enthousiasme om kan gaan.
Ze wil keihard naar de sprong toe, waarop ik haar iets sluit, dan komt ze wel terug, maar gooit ze haar hoofd eruit, waardoor ze dus niets meer kan zien en keer op keer een dikke fout maakt.
Als ik haar echter niet sluit, gaat ze zo hard, dat ze met haar hoofd harder gaat dan ze met haar benen mee kan komen, waardoor ze dus óók een dikke fout maakt.

Iemand tips hoe ik hierop een beetje kan trainen?

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:06

Rij je zonder of met martingaal?

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:54

Beste Mariek.
Ik weet niet of je al wedstrijden hebt gedaan of dat je alleen nog maar thuis wat losse hindernissen hebt geprobeerd.
Wees maar blij dat je pony het zo leuk vind dan kan ie nog ver komen. Er zijn meer paarden met dat probleem dus je bent niet de enige. op het moment dat de pony een lijntje of een dubbel moet springen zal ze beter op moeten letten. je moet het haar gewoon wat moeilijker maken. Spring bijvoorbeeld eens wat in uitjes. eerst twee achter elkaar en dan naar een stuk of 4 a 5 opbouwen. Hoeft dus niet hoog te zijn. de tussenmaten zijn ongeveer 2.80 maar daar kan je natuurlijk mee experimenteren. Ze zal misschien een fout maken maar daar leert ze van. Eerst maar eens uit de draf anders neemt ze er misschien twee tegelijk.
Ze moet atent worden op de sprong. laat haar maar eens de fout in gaan. Het heeft geen zin om haar voor de sprong te veel op te vangen. daardoor raakt ze verward. Laat haar zelf maar prutsen. veel oefenen en dan zal het echt wel lukken. Hoe meer hindernissen hoe meer ze moet opletten. ze zal dan vanzelf terugkomen. En nogmaals,wees blij dat ze er zoveel plezier in heeft en zorg dat dat zo blijft.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:06

Begin laag, met een balkje op de grond.
maak voltes over de hindernis, zonder zelf heel erg bezig te zijn met de sprong. je zal zien dat ze rustiger word. Ze heeft zo nl. geen kans om zich recht en sterk te maken, je moet natuurlijk wel zacht met je hand blijven.
Verder, natuurlijk dressuurmatig je pony voor elkaar hebben. dat is het allerbelangrijkste! maak veel overgangen en tempowisselingen om je pony gehoorzaam te maken aan de hulpen.
veel succes! Lachen

Bendith

Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:49

Ey
Mischien is het handig dat je na de sprong haar stil zet tegen het hek en de zelfde hindernis nog een keertje neemt maar dan van de andere kant. Je moet haar leren dat hard gaan niet goed is omdat ze dan niet de volgend hindernis kan nemen ik heb dit zelf ook ondergaan het klinkt mischien raar maar als ze gaat inzien dat ze na de hindernis niet hard kan gaat ze als ze naar de hindernis toe rijd ook rustiger doen

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:59

als ze dit voor de sprong doet meteen wegtrekken op de volte en zo doorgaan totdat ze het wel goed doet?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:03

BrittKitt schreef:
als ze dit voor de sprong doet meteen wegtrekken op de volte en zo doorgaan totdat ze het wel goed doet?



niet doen! je moet ze niet leren weigeren. je moet ze blij houden...

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 14:11

oosterhoff"]
Beste Mariek.
Ik weet niet of je al wedstrijden hebt gedaan of dat je alleen nog maar thuis wat losse hindernissen hebt geprobeerd.
Wees maar blij dat je pony het zo leuk vind dan kan ie nog ver komen. Er zijn meer paarden met dat probleem dus je bent niet de enige. op het moment dat de pony een lijntje of een dubbel moet springen zal ze beter op moeten letten. je moet het haar gewoon wat moeilijker maken. Spring bijvoorbeeld eens wat in uitjes. eerst twee achter elkaar en dan naar een stuk of 4 a 5 opbouwen. Hoeft dus niet hoog te zijn. de tussenmaten zijn ongeveer 2.80 maar daar kan je natuurlijk mee experimenteren. Ze zal misschien een fout maken maar daar leert ze van. Eerst maar eens uit de draf anders neemt ze er misschien twee tegelijk.
Ze moet atent worden op de sprong. laat haar maar eens de fout in gaan. Het heeft geen zin om haar voor de sprong te veel op te vangen. daardoor raakt ze verward. Laat haar zelf maar prutsen. veel oefenen en dan zal het echt wel lukken. Hoe meer hindernissen hoe meer ze moet opletten. ze zal dan vanzelf terugkomen. En nogmaals,wees blij dat ze er zoveel plezier in heeft en zorg dat dat zo blijft.
[/quote]

Ik kan haar niet in een in uitje rijden, ben er mee bezig geweest, maar de eerste springt ze eraf, en de tweede en derde neemt ze in een keer...

[quote="andrea16"]
Rij je zonder of met martingaal?
[/quote]

Ik rijd momenteel met martingaal, zonder lukt het helemaal niet Haha!

[quote="Bendith schreef:
Ey
Mischien is het handig dat je na de sprong haar stil zet tegen het hek en de zelfde hindernis nog een keertje neemt maar dan van de andere kant. Je moet haar leren dat hard gaan niet goed is omdat ze dan niet de volgend hindernis kan nemen ik heb dit zelf ook ondergaan het klinkt mischien raar maar als ze gaat inzien dat ze na de hindernis niet hard kan gaat ze als ze naar de hindernis toe rijd ook rustiger doen


Ik kan haar niet stilzetten naar de sprong, ze is zo zenuwachtig dat streng doorkomen na de sprong alleen maar tot meer zenuwen leidt, en daar wordt ze niet makkelijker van.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:24

als ze de inuitjes in een keer neemt dan moet je ze verder uit elkaar zetten en dan steeds verder naar elkaar toe zetten het moet gewoon lukken dat kan niet anders. dat ze de balken er af knikkert is geen probleem. misschien moet je ze zelfs wel wat hoger doen zodat ze zichzelf een keer tegenkomt. Wat ik al eerder zei. in darf aankomen dan kan ze niet zo ruim inspringen. desnoods kom je in stap aan. maak een dubbel (twee kruisjes bv) met een twee of drie galopsprongen er tussen. en zet haar tussen die hindernissen stil. als dat niet lukt heb je haar dressuurmatig nog niet voldoende voorelkaar. daar zal je dan aan moeten werken. je moet haar op elk willekeurig moment stil kunnen zetten. dat is heel belangrijk. Onder geen voorwaarde mag ze er van tussen gaan. streng wezen dus. Tip: zet een rijtje van 6 inuitjes dan kan ze echtn iet blijven rennen. drie is net te weinig.
Als je wilt zou ik je zelfs wel een keer kunnen komen helpen.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 14:42

Bedankt voor de tip, ik zal het eens gaan proberen...

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:26

Lachen Hoi,
Wat een vervelend probleem, hé! Ik heb er zelf ook last van gehad vroeger met mijn pony. Die was ook overenthousiast en maakte daardoor veel fouten...
Ik heb met mijn instructrice heel lang er aan gewerkt en we hebben heel veel uitgeprobeert, maar dit werkte het best.
Begin met balkjes lopen, 6 achter elkaar op een volte, daar stap je rustig over heen, daarna een keer in draf, maar heel langzaam!!
Vervolgens bouw je een kruisje ( laag ) op 3 stappen na de laatste balk. De balkjes kun je op de volte laten liggen, maar in het begin is het makkelijker rechtuit. Je stapt net als eerst heel rustig over de balkjes en in het tussen stuk voor de hindernis doe je je handen naar voren. Als ze van springen houdt springt ze toch wel! Zo blijf je het oefenen en je haalt steeds een grond balkje weg. En hou altijd het dressuurtechnische vast ook tijdens het springen, als ze dat eenmaal door hebben worden ze iets makkelijker en gaan ze niet meer zo hard. Succes ermee!!!