Bloedneus vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Bloedneus vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 06:40

hey ik was gisteren me paardje aan het longeren,en toen bedacht ik me inene dat ze als ze tegen de wind in lopen nog wel is een bloedneus kunnen krijgen! hebben jullie paarden dit al is gehad ? en nog belangrijker was moet je er tegen doen? bedakt groetjes sandra! Party!!

keep calm, I'm engaged!!! <3


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 07:32

Nog nooit van gehoord dat als ze tegen de wind in lopen een bloedneus krijgen. Dan zou mijnes toch ondertusen wel doodgebloed moeten zijn Haha! .
Tsja mocht het voorkomen, meteen op rust zetten denk ik. Ik heb alleen ervaringen met longbloedingen, ziet er ook uit als een bloedneus maar dan komt het uit nog meer gaten van het hoofd.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 09:30

Mijn paard had laatst ook een bloedneus, niet heel erg, waarschijnlijk gewoon een adertje gesprongen en kan geen kwaad. Was de volgende dag ook weer helemaal over.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 10:07

Vippie schreef:
Nog nooit van gehoord dat als ze tegen de wind in lopen een bloedneus krijgen. Dan zou mijnes toch ondertusen wel doodgebloed moeten zijn Haha! .
Tsja mocht het voorkomen, meteen op rust zetten denk ik. Ik heb alleen ervaringen met longbloedingen, ziet er ook uit als een bloedneus maar dan komt het uit nog meer gaten van het hoofd.
Viv


Een bloedneus van tegen de wind inlopen? Heb ik ook nog nooit van gehoord.
Maar bij een longbloeding hoeven ze niet perse aan de buitenkant te bloeden, zoals jij zegt. Mijn paardje is gestorven aan een longbloeding en ik heb geen druppel bloed gezien!

Wat een reden van een bloedneus kan zijn (behalve de reeds genoemde) is een gevolg van slechte longen. De longblaasjes kunnen de arbeid niet meer aan en klappen en verzoorzaken zo een bloedneus. Wij hadden er op de draverij eentje lopen die om de haverklap een bloedneus had.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:10

Ik ben momenteel een EHBO cursus voor paarden aan het volgen en agfgelopen week hebben we het over bloedneuzen gehad!!

Het is niet erg als een paard een bloedneus heeft, mits het niet zeer regelmatig gebeurt (zeg meer dan 2x per maand). Een paard heeft heel veel adertjes in zijn neus lopen dus daar kan makkelijk iets kapot gaan of een adertje knappen. Hoef je verder niets aan te doen. Het stolt vanzelf weer vrij snel. Als het regelmatig gebeurt moet je je da er eens naar laten kijken want dan kan er iets mis zijn. Waar wel opgelet moet worden is bloed dat door neus komt, maar wat dus uit de longen komt. Dan gelijk de da erbij. dit kan nl wel gevaarlijk zijn.

En nog even iets, bij een bloedneus heb je het idee dat je paard nu toch wel doodgebloed moet zijn, maar dat valt ontzettend mee. Een paard heeft heel erg veel bloed, dus doodbloeden aan een bloedneus vergeet het maar!! (gelukkig Haha! )

Zet hem alleen niet in een stal met een witte muur, want dat wordt schrobben!!!

Huisje, boompje, beestje...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:14

Ik heb wel eens gehoord dat het kan ontstaan door hard tegen de wind in te galopperen. Dan heeft het paard zijn neus wijdopen en schijnen die adertjes sneller te kunnen klappen. Gebeurde af en toe bij volbloeden op de renbaan. Maar het zal net zo zijn als met mensen, de een heeft om de haverklap een bloedneus en de ander nooit.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:32

Buitenzorg schreef:
Wij hadden er op de draverij eentje lopen die om de haverklap een bloedneus had.


de meeste dravers die vande baan komen met een bloedneus , zien de baan nooit meer! Als ie het een keer heeft gehad kun je er op rekenen dat ie er weer een krijgt!
Maar door tegen de wind in lopen krijgt een paard geen bloedneus.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:44

hoi, het kan idd geen kwaad mits het niet te vaak gebeurd.

Flair heeft het ook heel soms, maar dan alleen als ik op het strand ben geweest en met tegenwind heb gegaloppeerd.
Ik schrok me rot toen ze het voor de eerste keer had, ik heb nog nagevraagd of het kwaad kon en dat was gelukkig niet het geval. De veearts zei dat het vaak gebeurd bij paarden die hoog in het bloed staan.

volgens mij is er niks tegen te doen, maar als je het bloed afveegt is het weg ook en komt het niet terug (dat is bij flair het geval)

en whoekoe (ofzo) het kan wel degelijk door de wind komen, ik heb het echt alleen als ik met tegenwind gegaloppeerd heb dat valt me echt op, meestal galoppeer ik niet op de terugweg (bijna altijd tegenwind) omdat flair dan niet meer te houden is. Als de wind een keer tegen staat op de heenweg dan galoppeer ik wel tegen de wind in en dat zijn dan ook de keren dat Flair weleens een bloedneus heeft.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:40

wkoekoek"]
[quote="Buitenzorg schreef:
Wij hadden er op de draverij eentje lopen die om de haverklap een bloedneus had.


de meeste dravers die vande baan komen met een bloedneus , zien de baan nooit meer! Als ie het een keer heeft gehad kun je er op rekenen dat ie er weer een krijgt!
[/quote]

Lijkt mij ook het logische vervolg van een bloedneus door klappende longblaasjes. Helaas dachten destijds die eigenaren maar zo!!! Die brachten koers op koers hun paard uit en de keren dat ie zonder bloedneus liep won hij alles! Verward

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 18:47

Percy schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat het kan ontstaan door hard tegen de wind in te galopperen. Dan heeft het paard zijn neus wijdopen en schijnen die adertjes sneller te kunnen klappen.


ja zoiets heb ik dus ook gehoord maar was benieuwd of dat nu zo was ja of nee? maar in ieder geval bedankt voor de reacties enne andere reacties zijn welkom Haha! gelukkig heeft mijn paard dit nog nooit gehad... maar je kunt er dus op het moment zelf niks aan doen? groetjes sandra! Party!!

keep calm, I'm engaged!!! <3


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:59

Het is inderdaad zo. Een paard kan (kan dus) een bloedneus krijgen van tegen de wind in lopen. Niet gewoon wandelen, maar wel als je recht tegen de harde wind in galopeert ofzo.
Ik race dus ook nooit tegen hele harde wind in op het strand.
Met een ander paard heb ik dat wel eens gehad. We vlogen er vandoor op het strand, ging kneiterhard en het waaide ook nog eens ontzettend. Dat paard had een bloedneus.
Maar het ging ook heel snel weer over, dus we hebben er niets aangedaan.
Maar ik denk wel dat je paard er misshcien iets gevoeliger voor moet zijn en de wind ook hard moet zijn.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 07:12

Buitenzorg schreef:

Maar bij een longbloeding hoeven ze niet perse aan de buitenkant te bloeden, zoals jij zegt. Mijn paardje is gestorven aan een longbloeding en ik heb geen druppel bloed gezien!



Ze bloeden ook niet aan de buitenkant, maar t kwam in mijn geval wel naar buiten (neus en mond) en niet zo'n beetje ook. Gewoon tijdens een rustig stapritje (ze was al 28) begon ze ineens te hoesten, opzich ook nog niet vreemd.
Toen ik naar beneden keek zag ik een grote plas bloed liggen, nou kan ik veel hebben, maar toen begon ik toch een beetje weke knietjes te krijgen. Vooral omdat we enkele kilometers van stal waren.
Uiteindelijk is ze aan een inwendige bloeding (we vermoeden weer een longbloeding) dood gegaan, toen was er idd geen bloed te bekennen.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, NinaZ, Paardengek81 en 9 bezoekers