scheve staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
libertysnowy
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: delft

scheve staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 09:47

hallo paardengekken!! Haha!
ik heb een vraagje ik heb een NRPSer van net 4 jaar maar ik heb hem al vanaf 4 maanden oud en al die tijd draagt hij afentoe zijn staart scheef. Maar niet altijd maar meestal wel op de keuring of met een wedstrijd zou het nervositeit kunnen zijn of tog medisch. Hij heeft geen last van zijn rug ofzo dus daar kan het gelukkig ook niet aan liggen wie heeft er een idee van hoe het komt.
graag hoor ik het

alvast bedankt
doeg gr mer Lachen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:17

Toch ligt het dikwijls aan een probleem in de rug. Bij hem zal het minimaal zijn en heeft hij er enkel last van als hij zich opjaagt en waarschijnlijk een beetje zijn rug wegdrukt. Voor hij echt moet beginnen werken is het misschien niet slecht om zijn rug eens te laten scannen, dan weet je waar je aan toe bent en als het dan een probleem is, kan je er misschien nog wel iets aan doen.

libertysnowy
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 10:22

ja ik kan hem voor de zekerheid wel laten scannen, maar tog weet ik bijna zeker dat zijn rug het probleem niet is hij loopt super heb al 3 keer gestart met hem en ben gelijk 2x2e geworden met winst. geeft goed na wil graag lopen hinnikend als ik met het zadel aankom. ontspant zn rug goed. gebruikt zn achterhand goed. en ik kan ook over zn rug heen gaan met mn vinger zonder dat hij verkrimp ofzo. helemaal niet hij reageerd niet eens

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:31

Dat zal het misschien net zijn, zolang hij zijn rug lang maakt, voelt hij niets maar drukt hij hem weg dan gaat hij zijn staart schuin dragen.
Laat liever even scannen want als het een arthrose is kan het erger worden, ook bij zo jonge dieren. Dikwijls hebben zo jonge hengsten iets meegemaakt; gevallen met gek doen, een dominante leeftijdsgenoot achter op zijn kruis getrapt, ... Dat letsel komt dan later pas uit onder de vorm van arthrose, wobbler, ataxie,... en in vele gevallen is er op jonge leeftijd nog iets aan te doen. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik zou hem zo snel mogelijk laten onderzoeken. Ik weet dat bv Marien Tom in Lummen (Belgie) nu zo een speciale scanner heeft en dat hij zeer diep kan gaan. Ook is hij de enige in Europa die ataxie opereert.

libertysnowy
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 10:33

uhh ja jeetje ik schrik ervan ik had niet zoiets erg verw8 ben ff de weg kwijt hoor. Ataxia is tog iets van kruisverlamming???

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:37

kan door bovenstaande traumas opgelopen worden maar is niet altijd zo erg als gedacht wordt. Het is een beschadiging van de zenuwbanen en afhankelijk van de plaats en de manier waarop kan dat behandeld worden met, afhankelijk van de ernst, zeer goede resultaten.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:39

Ik denk dat je misschien eens even naar Tom Marien moet bellen, misschien zegt hij ook dat er niks aan de hand is. Ik ben tenslotte geen veearts en spreek enkel uit eigen ervaring en wat ik bij jou gelezen heb.
Ik heb enkel het nummer van zijn broer bij de hand doordat hij verhuisd is, maar dat zal ik je alvast doorsturen met een PB

libertysnowy
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 10:43

ja dat is mischien het beste ...

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:22

Veel paarden krijgen te snel het etiket ataxie opgeplakt, écht ataxie komt relatief weinig voor hoor!

Het scheefdragen van de staart duidt vaak op het scheef-zijn van een paard zelf, alle paarden zijn van nature scheef, en het is belangrijk dat jij als ruiter je paard goed rechtricht.
Het kan dus idd zo zijn dat hij dit meer doet op wedstrijd of keuring, als er meer spanning achter zit.
Je kunt hem even laten nakijken, je kunt ook eerst proberen het probleem bij het rijden te zoeken.

libertysnowy
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:26

bedankt voor je tip