2 jarige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 08:32

Hoi...ik heb een probleempje

Okeey mijn 2 jarige merrie is sinds een paar dagen al 2 jaar geworden
en ik wou proberen met haar te lopen maar de laatste tijd lukt het niet.
Ik kan haar wel aaien ofzo maar zodra ik haar ga pakken schrikt ze hartstikke en rent hard weg.
Hoe kan ik nou met tips haar nou te pakken krijgen dat ik dan kan lopen?


Groetjes mij

Confide recte agens.



rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:40

gewoon lekker op de wei laten staan met haar vriendjes, en zodra ze 3 is of misschien iets er voor pas beginnen Knipoog

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 08:45

maar anders sta ik in me uppie Verdrietig want derest zit dan met de ponys en ik zit dan te kijken maar ik kan toch ook kleine stapjes maken en dan is het een voordeel voor later toch..?

Confide recte agens.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:04

Ik ga met Rokey mee.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:14

Ik ga mee met Rockey. Maar als je echt persee iets met haar wil doen dan zou ik iemand vragen om je te helpen die er verstand van heeft. Zie dat je pas 13 bent en een 2 jarig paard moet je niet onderschatten....

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:14

je kunt altijd wel is een rondje in de wei/over het erf met haar lopen, en haar een keertje poetsen en hoeven krabben. let dan wel op dat er altijd iemand bij is, als ze wat doet.... gewoon lokken met voer of rare sprongen maken, draai is wat rondjes achter elkaar op een voet, mijn hengst vind dat geweldig en staat dan direct met zn kop bij me, omdat ie zo nieuwsgierig is.. voor de rest kun je misschien wel iemand helpen met zn pony of neem les op de manege, dan rijd je ook op een pony... ik lees net dat je nog twee verzorgpony's hebt, dus wat bedoel je dan met ik zit dan alleen, dan pak je toch een ingereden verzorgpony waarop je meehobbelt...
Laatst bijgewerkt door boeflover op 09-06-04 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:17

Ben het ook met Rockey eens.
Gewoon lekker laten staan op de wei bij haar vriendjes. Dat is het beste voor haar geestelijke (en lichamelijke) ontwikkeling.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 20:46

maar je kan haar toch wel proberen af en toe om haar te pakken?

Confide recte agens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:22

springlady schreef:
maar je kan haar toch wel proberen af en toe om haar te pakken?


tuurlijk kan je dat proberen, maar je zegt zelf dat het nog niet wil lukken.. Ga anders gewoon een paar keer per dag naar de wei loop naar haar toe geef haar een aai en brokje en loop weer weg. Zo kun je steeds stapje voor stapje verdergaan. Lukt dit niet zoek dan iemand die je kan helpen Knipoog

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:32

Tuuurlijk de opfok is het beste.... verder is het niet goed... Ik heb nu ook een 2 jarige ruin, (2 jaar en 1,5 maand) en die staat ook niet in de opfok, en die doet het prima. ik haal hem een aantal keer per week uit de wei om hem te poetsen, en ben nu ook een klein beetje begonnen met het longeertouw... en verder staat ie lekker 24 uur per dag op de wei met zn vriendinnetje (zanouk van liesje4ever). Ik ben inderdaad ook van mening dat het zo ook goed is, zodat ze straks niet alles in 1 keer hoeven te leren. Maar met betrekking op je vraag, zou gewoon eens in de wei gaan zitten, gaan aaien enz, en weer weggaan, volgende keer met halster heen gaan gewoon laten snuffelen en weer weggaan. de keer erna proberen een halster omdoen, en zo steeds een stapje verder... succes *LOL*

groetjes Barbara

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 01:12

Af en toe pakken en een beetje lopen, hoefjes uitkrabben en weer terugzetten is niet zo erg, maar denk dat je het beter niet in je eentje kan doen (omdat je ook pas 13 bent..) Zou er een ervaren iemand bij zoeken en haar proberen met wat brokjes te pakken ofzo Lachen

Obelix is gewoon stoer!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 01:45

boeflover schreef:
gewoon lokken met voer of rare sprongen maken, draai is wat rondjes achter elkaar op een voet, mijn hengst vind dat geweldig en staat dan direct met zn kop bij me, omdat ie zo nieuwsgierig is..


Ik wil niet l*llig doen hoor, maar rare sprongen gaan maken bij een paard wat toch al wat angstig is lijkt me geen strak plan. Het paard van Boeflover vindt dat misschien wel interessant, maar een paard wat alles al een beetje eng vindt kan dan wel eens heel raar reageren en zelf bijvoorbeeld ook een rare sprong maken en van de schrik naar je trappen. En het doet dan ook niet veel goeds voor de keer daarop.

Ik weet niet of het een goed plan is om alleen met dit paard aan het werk te gaan. Je zegt dat je het vervelend vindt dat anderen wel met hun paard of pony bezig kunnen zijn en jij niet. Waarom heb je dan een tweejarige gekocht vraag ik me dan af? Dan had je toch veel beter een ander dier kunnen kopen omdat je daar al veel meer mee kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:00

Amethyst schreef:
Ben het ook met Rockey eens.
Gewoon lekker laten staan op de wei bij haar vriendjes. Dat is het beste voor haar geestelijke (en lichamelijke) ontwikkeling.


Natuurlijk is het voor zo'n jong paard het beste om buiten te lopen. Maar ik vind wel dat je een tweejarige gewoon uit het land moet kunnen halen. Als hij naar de smid moet, of als hij een keer ziek is of geblesseerd moet je hem immers toch ook gewoon kunnen pakken.

Ik denk dat het in dit geval een goed idee is om hulp te vragen van iemand die ervaring heeft met dit soort dingen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:37

Absoluut moet dat dier handelbaar zijn. Jammer, want het was veel handiger geweest als daar al eerder mee was begonnen. Maar om nou zelf ermee aan de slag te gaan is vanaf hier natuurlijk moeilijk te bepalen, wij kunnen niet zien hoe het paard reageert en of het slim is dat je dat doet.

Succes in elk geval. Ben blij dat de jonge paarden bij ons veel in handen komen dan heb je dit namelijk niet.

Succes ermee!

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 17:46

oke in klein gevad Tong uitsteken van jullie reacties :

1.het paard is mijn verzorgpaard
2.ze heeft al een halster om.
3.het was ook alleen met haar af en toe gewoon beetje lopen en poetsen aleen ik kan haar alleen aaien..pakken bij halster lukt niet want dan schrikt ze.
4.ik verzorg daar met 2 andre vriendinnen 1 wie bijna 13 is ander 14.
5.en daarom mag ik niet iemand anders erbij halen.

Confide recte agens.

LouLi
Berichten: 348
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:54

Je zal iemand moete die je helpt,je moet haar gewoon uit de wei kunne pakken maar als ze dat als ze schrikt je haar laat staan gaat ze dit altijd doen want dan word ze ni gepakt. Ze is 2 dus ze probeert spelletjes met je te spelen,je zult haar ff op haar plaats moeten zetten en best is dat je dit niet alleen doet maar met iemand met ie er verstand van heeft. Mijn 2jarige(is ondertss al 6) heeft dit ook gehad op die leeftijd,een beet vroeger denk ik en dat was omdat ze wist dat ze kon profitere.

Volg ons Frans avontuur:
https://www.unjardinvert.com/

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:02

springlady schreef:
maar anders sta ik in me uppie Verdrietig want derest zit dan met de ponys en ik zit dan te kijken maar ik kan toch ook kleine stapjes maken en dan is het een voordeel voor later toch..?


Eerder een nadeel.

Net als kleine kinderen is de jeugd van het paard de tijd waarin het karakter voor een groot deel gevormd wordt.
Doordat de paarden elkaar opvoeden worden ze normaal gesproken eerlijke, vriendelijke paarden (uitzonderingen daargelaten). Een mens is nou eenmaal niet in staat om een paard op te voeden. Kinderen opvoeden is al vreselijk moeilijk, laat staan een dier opvoeden.
Laat dit dan ook over aan paarden. Dat lukt hun veel beter.

Mijn ervaring is dat jonge paarden waar teveel aan gefrutseld is lastige paarden worden.

Je eigen keus, het is maar de vraag wat jij belangrijker vindt.
Nu aan je paard frutsen en meer kapot maken dan wat opbouwen...
óf, de opvoeding overlaten aan wie dat bestemd is (paarden zelf) en geduld nemen en over een jaartje een lief en eerlijk dier daar hebben staan!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:03

springlady schreef:
5.en daarom mag ik niet iemand anders erbij halen.


Misschien de eigenaar zelf?

Maar ook snap ik niet helemaal waarom 3 meiden een paard "verzorgen" als je haar alleen maar kan aaien... Verward

Niet rottig bedoelt hoor, vraag het me gewoon af wat daar dan het nut van is...

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 18:09

carla er staan daar 3 ponies ik verzorg er 1 en mijn 2 andre verzorgen de andre 2 die man is als erg oud.die geeft ze aleen voer en water en af en toe naar de hoefsmid..

Confide recte agens.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 18:10

neej van mijn 2 andre vriendinnen want ze zijn dan bang dat dat meisje dan alleen naar die paarden gaat en ons ontslaat.

Confide recte agens.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:24

Oh okay, dan snap ik het. Als je er niemand bij mag halen en diegene kan het zelf ook niet dan zit je inderdaad in een lastig parket. Ken je niemand die goed is met jonge paarden en die je misschien mag helpen als je het hem lief vraagt? Wat wil hij trouwens met die 2 jarige? Houdt hij haar om later in te rijden of wordt ze bijvoorbeeld groen verkocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:42

Okkie1 schreef:
Net als kleine kinderen is de jeugd van het paard de tijd waarin het karakter voor een groot deel gevormd wordt.
Doordat de paarden elkaar opvoeden worden ze normaal gesproken eerlijke, vriendelijke paarden (uitzonderingen daargelaten). Een mens is nou eenmaal niet in staat om een paard op te voeden. Kinderen opvoeden is al vreselijk moeilijk, laat staan een dier opvoeden.
Laat dit dan ook over aan paarden. Dat lukt hun veel beter.

Mijn ervaring is dat jonge paarden waar teveel aan gefrutseld is lastige paarden worden.

Je eigen keus, het is maar de vraag wat jij belangrijker vindt.
Nu aan je paard frutsen en meer kapot maken dan wat opbouwen...
óf, de opvoeding overlaten aan wie dat bestemd is (paarden zelf) en geduld nemen en over een jaartje een lief en eerlijk dier daar hebben staan!


Ik ben het met je eens dat een jong paard het beste door andere paarden opgevoed kan worden. Ook lijkt het me heel verstandig om niet te veel te gaan 'rotzooien' met een tweejarige.

Ik vind wel dat een tweejarige gewoon handelbaar moet zijn. Dus dat je hem mee kunt nemen aan een halster (en niet voor allerlei onzin, maar gewoon wannner het nodig is). Natuurlijk is het wel belangrijk dat dit vanaf het begin goed gebeurd. Een goed begin is immers het halve werk.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:49

Maar aangezien ze aangeeft dat die man hem wel naar de hoefsmid laat gaan ga ik ervan uit dat het paard het wel kan, maar die meiden niet Knipoog

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:49

CCCCorine schreef:
Een goed begin is immers het halve werk.


Maar dat is hier duidelijk niet gebeurt en daarom vraagt ze nu hulp. Dus als je nog ideeën hebt... Schijnheilig

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:05

rockey schreef:
gewoon lekker op de wei laten staan met haar vriendjes, en zodra ze 3 is of misschien iets er voor pas beginnen Knipoog



Vind dit eigenlijk niet de oplossing! Waarom zou ze het over een jaar wel doen? Juist nu aanleren en zodra het goed gaat weer de wei iin. Anders heeft ze dit trukje al voor elkaar!
Gewoon blijven oefenen!! Zodra het een tijdje goed gaat weer lekker in de wei laten staan.
Ze staat waarschijnlijk al dagen lang in de wei dus dat ene uurtje of half uurtje eruit kan geen kwaad.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 85 bezoekers