Dilemma....Wat vinden jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Dilemma....Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 11:10

De eigenaar van Wal heeft nog een ander paard om mee te jagen. Het beestje is 6 jaar oud, en heeft artrose aan beide voorbenen. Ik had hier wel eens een topic geplaatst over het ongeluk(je) dat ze gehad hadden; na een sloot-sprong landde dat paard met z'n achterhoeven óp z'n voorhoven, waarbij hij beide eggbars eraf trapte en dus met ruiter en al over de kop ging.

De eigenaar had het idee om hem te verkopen, want hij zag het gewoon niet meer zitten met zo'n paard in de jacht te rijden. Het beest springt ook heel rond; waar 'normale' jachtpaarden hun hoeven uitstrekken over een hindernis, dus als het ware eroverheen strekken, dit paard komt er het eerst met z'n knieen overheen (zo ingevouwen en rond springt ie) Dat is met gewone hindernissen niet zo'n punt, maar met vaste hindernissen in de jacht...

Maargoed, toen de eigenaar bij de handelaar was (het paard dat hij op het oog had was niks) heeft die handelaar (die hem dit paard dus heeft verkocht) tegen hem gezegd dat het zonde was van zo'n goed paard om hem weg te doen, en dat alle problemen door de ijzers kwamen omdat die dus rondom zijn en een rubberen binnenstuk hebben, waar hij dus op is gaan staan. Hij raadde aan om naar binnen lopende eggbars te nemen (?)

Dus wat ik denk: Volgens mij zijn die ijzers niet het probleem zelf, maar is het feit dat het paard met zijn achterhoeven op de voorhoeven springt, al niet safe. Dat ie daar de vorige keer de ijzers bij mee heeft genomen, ja banketstaaf, maar dat wil niet zeggen dat er met nieuwe ijzers geen gevaar meer is.... En ik vraag mij af of naar binnen lopende eggbars wel goed zijn, want het beest heeft wel artrose in beide voorbenen.

Zit ik helemaal op de verkeerde lijn te denken nu, of maak ik een probleem dat er niet is? Of zijn jullie het wel met me eens? Zijn er mensen die die naar binnen lopende eggbars kennen?

(niet dat ik enig invloed op de beslissing heb ofzo.... maar vroeg het me gewoon af)

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:49

Moeilijk probleem. Ik ken de naar binnen lopende eggbars niet, vraag me ook af wat dat dan voor ijzers zijn.
Helpt het niet als het paard anders bekapt wordt, zo dat hij voor sneller weg kan komen? Weet niet of dat ook geldt met springen, met dressuur helpt het wel tegen het vangen.
En anders lijkt het me niet dat het aan de ijzers ligt maar meer aan de manier van springen van het paard, lijkt me toch niet echt goed dat hij op zijn voorhoeven springt met zijn achterbenen, *auw*.
Nou ja eigelijk weet ik het ook niet en heb ik mijn gedachtenkronkels even getypt.

Sprakeloos

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:06

Ik ken de ijzers die je beschrijft niet, maar daarover zou ik eens advies vragen aan je hoefsmid. Lijkt mij meer aan de manier van bewegen liggen dat hij zo springt.
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ijzers daarop veel invloed kunnen hebben.
Ik denk dat de eigenaar eens goed moet nadenken of het paardje lichamelijk wel geschikt is voor wat hij van hem vraagt. Als dat niet zo is, is het tegenover het paard niet eerlijk om hem in die richting te blijven rijden. Maar dat is mijn mening.
In dat geval kan hij hem misschien beter wel verkopen aan iemand die er mee wil rijden op een manier die zijn lichaamsgesteldheid wel toelaat.

* To Belg, or not to Belg *

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:15

arthrose en dan toch gaan springen, lijkt mij heel ongewoon. elke extra belasting van de gewrichten is ongewenst. het verhaal van de ijzers doet helemaal niet ter zake.


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 20:45

Tsja, opala, dat ben ik helemaal met je eens. Het was zelfs zo dat er al bekend was dat het paard artrose had toen ie gekocht werd als jachtpaard. Positief is wel dat ze met een jacht niet veel hoeven te springen, maar er zitten wel een aantal hindernissen in. Maargoed, dat terzijde. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens.

Het is gewoon een vervelende situatie. Ik was eigenlijk best opgelucht toen ik hoorde dat het paard misschien wegging (begrijp me niet verkeerd, ik vind hyet een super beest, maar voor de eigenaar en het paard zelf is het gewoon beter dat het beest geen jachten meer loopt) en nu blijven ze aanmodderen. Bne bang dat ie straks niet meer verkocht zal worden aan iemand die hem een toekomst kan geven, maar aan iets anders.. Verdrietig

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 22:09

1e ingeving: Bullshit! Eggbars zijn eggbars, en een handelaar die zo'n ***verhaal ophangt, die spoort niet!

Ik heb zelf mijn paard op eggbars staan, nou en veel smaken zijn er niet. Je hebt eggbars, je hebt eggbars en eventueel kun je balkijzers laten smeden (rechte achterkant).... Ik heb best een goeie smid, die zijn vak echt wel verstaat, maar ik vrees toch dat hij 'naar binnenlopende eggbars' niet kent!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:05

Een eggbar heeft alleen nut als het voldoende ver naar achteren wordt geplaatst, dus 'een naar binnen lopende' eggbar heeft geen zin, kun je er net zo goed geen eggbar onder leggen. Een eggbar ligt goed als je een loodlijn trekt van de hoefballen omlaag en deze komt uit bij de rand van het ijzer. Vooral als het paard platte, ondergeschoven verzenen heeft steekt er dan dus erg veel van het ijzer uit.
Eggbars worden gewoon sneller afgetrapt, dat is een feit, weinig aan te doen. Het enige dat kan helpen is hele grote springschoenen of het intapen van de hoeven.
Wat ook goed kan werken bij een paard met artrose is een normaal ijzer, maar dan i.c.m. een zool, al dan niet gevuld met siliconen, het principe is hetzelfde, drukverdeling en absorptie van de klappen, maar misschien dat het beter blijft zitten.

Wist je trouwens dat er ook speciale jachtijzers bestaan?

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 00:28

Dan zullen ze wel zo'n ijzer eronder doen als jij zegt margreet. Ben wel heel benieuwd eigenlijk, snap uberhaupt niet dat de eigenaar zich zo'n oor laat aannaaien (want volgens mij weet ie in z'n achterhoofd best dat er iets niet helemaal klopt met het plaatje)

Wat zijn speciale jachtijzers dan?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 00:40

Ik heb maar weer eens een boek gekocht, kon het weer niet laten, echt mijn zwakke plek, zal wel eens een keer een lijstje maken van welke ik allemaal heb, echt ziekelijk bijna!

Komt 'ie:

Hoeven & hoefbeslag, Pascal Ebell

Als je een keer een jacht gezien hebt, kun je je voorstellen dat een jachtpaard anders beslagen wordt dan andere paarden. Een jachtpaard gaat namelijk net zo snel door het water en de modder als over vaste hindernissen, en ook voor een stuk verharde weg draait het zijn 'hoef' niet om. Tijdens de jacht zou het paard zichzelf dan ook gemakkelijk kunnen raken. Dat is de reden waarom jachtpaarden kort bekapt worden en met korte intervallen beslagen. Ook ligt een jachtijzer nauw aansluitend om de hoef en heeft het wat kortere takken, zodat het paard niet zo snel zijn ijzers aftrapt.

voor zowel de voor- als de achterhoef van het jachtpaard is er een speciaal hoefijzer. Het voorijzer heeft een rits die over het volledige hoefijzer doorloopt (de rits is de sleuf waar de nagelgaten in zitten). Hierin verzamelt zich zand, zodat het ijzer wat stroever wordt en het paard minder snel kan uitglijden. Het hoefijzer zelf is op de bodemvlakte (de kant van het ijzer die op de bodem rust) smaller dan op het draagvlak (de kant van het ijzer waarmee de hoef in aanraking komt). Ook dit zorgt ervoor dat het paard minder snel uitglijdt. In het voorijzer maakt de hoefsmid een opzet (een ronding naar boven), zodat het paard gemakkelijker zijn voet kan afrollen.

Het achterijzer wordt hetzelfde gesmeed als het voorijzer; het heeft dus ook een doorlopende rits en iets smallere bodemvlakte. Verder is het een zogenaamd klapijzer, wat betekent dat het twee lippen en een recht toongedeelte heeft. Hiermee probeert men te voorkomen dat het ijzer wordt afgetrapt en/of het voorbeen beschadigd wordt.

Het is natuurlijk ook mogelijk om een jachtpaard met gewone ijzers te beslaan en hier kalkoenen in te draaien. Dit kan echter heel gevaarlijk zijn. Er zijn namelijk jachten die een behoorlijk stuk over de harde weg gaan. Ook kan het voorkomen dat men in volle galop over een hek moet springen waarachter na vijf meter de weg hard is. Als het paard dan kalkoenen in de ijzers heeft, kan het zich behoorlijk blesseren. Als je deelneemt aan jachten waarbij dat soort omstandigheden kunnen voorkomen, is het dan ook verstandiger om je paard met echte jachtijzers te laten beslaan.

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 01:02

Thanx...
Heb het meteen even op de mail gezet naar de eigenaar. Ik geloof toch niet dat de jachtijzers erg populair zijn bij jachtruiters, ik had er iig niemand van de KNJV over gehoord (en wij hadden een behoorlijk aantal jachtruiters op stal)

Zo leer je nog eens wat. Ik wordt inderdaad wel steeds nieuwsgieriger naar jouw boeken collectie... de boeken die ik in de boekhandel zie liggen bevatten vnl de normale standaard dingetjes en diepgang zit er niet bij..

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 10:04

Ik zal eens een keer een lijstje maken!
Ben zelf ook wel benieuwd hoe veel het er nou zijn Tong uitsteken

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexios, Freekfuchs, LISA_L, Marcato, Paardennamen, senna21 en 95 bezoekers