Longeren versus rijden.... tegenstrijdigheid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Longeren versus rijden.... tegenstrijdigheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 20:30

Ik loop tegen een klein dingetje op wat ik niet snap.

Ik heb dus altijd verkeerd gereden. In stelling had ik mijn gewicht op de binnenhand, en haalde ik mijn hand terug, ipv naar de knie meegeven. Ik probeer dat nu te corrigeren, maar het gaat heel moeilijk omdat Iwaldo zelf ook mn binnenhand vastpakt, oftewel: stelling is binnenhand vast, zodra ik die naar voren breng gaat Waldo stug rechtuit. Erg lastig.

Maargoed, nu waar ik op doel met de titel van mijn topic. Als je longeert, zet je je paard zo bij, dat de binnenhand-bijzet iets korter is dan de buitenste. Dat wil dus zeggen dat de binnenhand starkker staat dan de buitenste. Dan krijg je toch juist hetzelfde effect dan wat ik probeer af te leren, nl het vastpakken van binnen?
Zelfde punt bij het longeren met de longeerlijn door binnenbitring-naar de singel 'om extra stelling te vragen'. Weer trek je hier als het ware aan de binnenhand, net als dat je met rijden te veel gewicht hebt op je binnenhand.

Toch? Of begrijp ik het nu weer allemaal verkeerd?? Verward Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:39

Dat vraag ik me dus ook weleens af! Iedereen roept altijd binnenhand ontspannen houden en met longeren zet je de binnenbijzet strakker Verward
Ik ben benieuwd naar de antwoorden...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 22:50

Je kunt het ook andersom zien, niet de binnenkant is korter, maar de buitenkant is langer (ja, nogal wiedes, maar ik hoop dat overkomt wat ik bedoel).

Ik vraag met rijden ook geen stelling door mijn binnenhand "terug te halen", maar juist door de buitenkant mee te geven en mijn binnenbeen aan te leggen, niet de voorhand naar binnen, maar dat middenstuk naar buiten zeg maar.
De longe door de bitringen naar de singel doe ik dus ook nooit!

Nulla tenaci invia est via

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:47

Yep, m.i. heb je helemaal gelijk. Ik zet dan ook meestal nagenoeg 'recht' bij en laterale buiging vraag ik dmv zweep en hand (het midden van het paard van je af drijven met de zweep) en door haar over balken te laten gaan (rondgelegd, natuurlijk).....anders gaan ze alleen maar over de buitenschouder weg.
Longe naar de singel kan, maar dan moet je gewoon de buitenkant zo bijzetten dat hij niet over de buitenschouder kan, Dan kun je er fijn mee werken.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 01:03

en als je doorvraagt om stelling aan de longe, is het even stevig inkomen (als het nodig is) en dan los laten. Kijkt hij weer naar buiten, herhalen. Tot je een ons weegt dus....... Haha! maar dan loopt hij dus (uiteindelijk) recht op twee handen en wel gesteld

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 15:15

Zoals jullie het uitleggen is het wel hetzelfde als met rijden. Mij werd altijd verteld dat je je paard los moest laten draven met alle twee de bijzets op de goede maat. Daarna de binnenbijzet twee/drie gaatjes kortere gespen en verder gaan Verward
Daar ben ik trouwens altijd tegengeweest en ik vraag de stelling altijd zelf net zoals Rieja zegt *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabienne_Z en 76 bezoekers