Diagnose bloedarmoede

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-08 22:50

Hi

Heb vandaag ijzerpillen gehad omdat ik bloedarmoede heb. Hebben meer bokkers dit?

Ik vind het wel raar dat ik nu in eens bloedarmoede heb, ben al vanaf mei dit jaar aan het sukkelen met me gezondheid. Steeds heel moe en allerlei vage klachten. Onderzoek gehad aan mijn schildklier omdat ik een gezwel ter groote van een ping pong bal heb in mijn nek(sinds juni/juli) daar kwam niks uit. Nu een tijdje later weer onderzoek gehad bezinking was te hoog, hb te laag. 2 weken later weer bloed laten prikken hb nog steeds te laag dus sinds vandaag aan de ijzer.

Hoe kan je zo maar bloedarmoede krijgen? Ik las dat het kan door veel bloedverlies tijdens de menstruatie of door zwangerschap maar ik ben niet zwanger en al meer dan een jaar niet ongesteld(heb een spiraaltje).

Zijn er bokkers met ervaring met ijzerpillen slikken? Had het snel effect? ik ben het nu wel zat om elke dag bekaf te zijn, steeds meer haar uitval te hebben en ook veel last van puistjes te hebben.

Ben zelf bang dat ik iets anders heb dan bloedarmoede(heb het nog nooit gehad) maar dat het misschien over het hoofd word gezien zeker als straks mijn hb weer normaal is.


Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:13

Ik heb ook bloedarmoede, eigenlijk chronisch maar slik er niks meer voor.
Kan niet tegen ijzerpillen, kan dan niet meer naar de wc en wordt er misselijk van.
Toen mijn hb een tijdlang echt veel en veel te laag was heb ik elke week een ijzerinfuus gehad, maar dat is ook niet alles.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:22

ik heb ook bloedarmoede gehad.
ik was idd beroerd, moe en gewoon bleh zeg maar.
voor ik naar de dok kon moest ik nog naar school, ik heb me toen overal aan vast gehouden, opdat ik niet onderuit zou gaan.
toen met de bus naar de dokter, en daar moest ik nog een half uur wachten. en wat voelde ik me ...
toen ik in de spreekkamer zat ging hij een prik doen in mijn vinger, het bloed was niet mooi rood meer, diagnose acute bloedarmoed. direct ijzerpillen mee, maar moest eerst nog langs het huisartsenlab, daar ging ik dan bijna echt onderuit, ik was zo moe. ik moes tofficieel nog een half uur wachten, maar ik mocht voor omdatik er zo elendig aan toe was.
het had geen tiende lager moeten zijn, dan had ik een bloed transfusie moeten hebben.

nu terug op die ijzerpillen, ik was binne 3 weken genezen verklaren, normaal staat er ongeveer 6 weken voor. het ligt er ook aan wat je gaat eten, als je vaak ijzerhoudende groentes eet, dan ben je er sneller weer boven op.
en je moet niet schrikken, je ontlasting wordt wel pikzwart.

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

phaser

Berichten: 487
Geregistreerd: 30-06-07
Woonplaats: Diepenbeek

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:30

De ontlasting wordt inderdaad git-zwart door ijzerpillen.
Daar verschieten de meeste mensen van.

Bloedarmoede kan veel oorzaken hebben hoor, maar meestal is een simpele ijzer-kuur genoeg.

Het ergste zou zijn mocht je niet genoeg rode bloedcellen aanmaken, dan zou het eventueel kunnen liggen aan je beenmerg. Maar zo ver is het gelukkig nog niet.

Afwachten en kijken hoe je het doet door je ijzer.

*Paardenmiddel: het gedeelte tussen voor- en achterpaard.*

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-08 10:44

Ok dank jullie wel voor de reacties, ik voel me al iets meer op mijn gemak.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:21

Enne, biefstukken en filet americain! Het nuttige verenigen met het aangename Haha!

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:41

Bloedarmoede kan inderdaad door heel veel oorzaken komen.
Als het blijvend is of de klachten gaan niet weg, dan kun je beter wel meer onderzoeken laten doen om te kijken waar het door kan komen.
IK zelf heb ook bloedarmoede gehad en ik was, heel moe, slap, kreeg zwarte aanslag op mijn tanden en dat was een heel raar gezicht en is ook niet weg te poetsen. Alleen bij ernstige bloedarmoede komt dat voor, wat ik toen had.
Ook voelde ik me soms vrezelijk duizelig en nergens geen fut voor het leek heel vaak dat mijn lichaam met opstaan of lopen niet mee wou.
Heb toen ijzerpillen gekregen die ik 6 weken moest slikken en Rosevicee Ferro gedronken. En op de voeding gaan letten waar veel ijzer in zit zoals spinazie, broccolli en rundvlees. Bepaalde notensoorten bevatten ook veel ijzer.
Wel kreeg ik last van mijn darmen van die ijzerpillen en dat vond ik minder fijn maar heb ze zo goed mogelijk blijven slikken, want ik wilde wel van die nare gevoel af.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:45

volgens mij is bloedarmoede iets wat ontzettend veel voorkomt!
heb het zelf ook vaak gehad, maar ben nu aan de pil en sindsdien is het bij mij heel wat beter geworden.
opzich is lichte bloedarmoede redelijk onschuldig, alleen het is voor jezelf zo vervelend.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

mausjeh
Berichten: 119
Geregistreerd: 07-11-08

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:51

als je bloedarmoede hebt, heb je vaak een tekort aan vitamine B12. Vitamine B12 zit in vlees, vis en zuivelprodukten Foliumzuur zit in lever, aspergers, spinazie, volkoren produkten en peulvruchten. Dit houd allemaal verband met de bloedarmoede. Als je te weinig vitamine B12, ijzer of foliumzuur binnen krijgt heb je kans op bloedarmoede. misschien hebben jullie hier iets aan! beterschap Ach gut Ach gut

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:43

Je kan zomaar bloedarmoede krijgen, maar meestal komt het door teveel bloedverlies via menstruatie of verkeerd eten. Ik heb in april bloedarmoede gehad (zwaar tekort aan vit-B12, ijzertekort en te langzaam werkende schildklier). Ik moest meteen aan de B12 bilprikken (auw), ijzer vonden ze niet alarmerend genoeg om te gaan prikken. Voor de schildklier moest ik Spirulina slikken. Na twee maanden was alles weer goed, maar was in de tussentijd Supradyn Energy gaan slikken (hier zit 100% ijzer in), en hier was m'n ijzer sterk van gestegen.

@ Meys: ijzerinfuus? Ieh, deed dat niet erg pijn?

Ever tried, ever failed. Try again. Fail again. Fail better ~ Samuel Becket

Brnc

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:42

Ik heb het ook gehad.
Dat kwam omdat ik te weinig ijzer binnen kreeg, omdat k vegetariƫr was. 5 jaar lang
Tong uitsteken
Maar omdat mijn buik die ijzerpillen niet goed verdraagden, en steeds dikke buikpijn kreeg heb k mijn vegetariƫr schap opgegeven voor mn gezondheid. Ook steeds duizelig, zwart voor me ogen, bijna flauwvallen , moe.. klachtjes van pijn etc etc.
Duss, nu grotendeels de klachten over en na de zomervakantie had ik diagnose gehad Lachen

        Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean.

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:18

Myour schreef:
.

@ Meys: ijzerinfuus? Ieh, deed dat niet erg pijn?

Nee hoor, het is zelfs niet eens dikke vloeistof...het ziet er alleen een beetje smerig uit...zo'n donkerbruin/zwart zakje.

_Jorien_

Berichten: 2901
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:29


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:22

troi schreef:
Enne, biefstukken en filet americain! Het nuttige verenigen met het aangename Haha!

Lekker Haha!

Vroeger had ik met regelmaat bloedarmoede, kreeg dan vooral brood met appelstroop te eten en varkenslever ( Misselijk ).

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-08 14:45

Vitamine B12 was goed bij mij. Ze hadden ook naar mijn leukocyten gekeken maar ze zeiden niet of dat goed was.

Ik eet altijd al veel vlees, ik ben het type wat vleeswaren zo als rosbief koopt en het dan in een keer allemaal op eet zonder brood. En ongesteld word ik niet vanwege spiraaltje.

Ik ben nu braaf mijn pilletjes aan het slikken(wil absoluut voorkomen dat ik straks een ijzerinfuus moet ben nogal een mietje met naalden enz.), heb gelukkig geen last van bijwerkingen, ben wel nog heel moe, hadden jullie ook last van spierpijn toen jullie bloedarmoede hadden?


silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-08 14:49

Ik las net over aanslag op tanden, dat heb ik dus ook gehad aan het begin van de zomer, was niet te verwijderen dus moest tot 3 keer aan toe door de tandarts gedaan worden(hoge rekening van gehad ook nog) zou dus best kunnen dat ik toen al bloed armoede had.

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:22

Mijn hele lijf deed zeer! Het gevoel ook van dat het niet mee wilde zoals opstaan en trap lopen etc etc en dus ook spierpijn.
Als je bloedbezinking laag is dat betekent toch ook dat je ergens een onsteking of een infectie heb?

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Diagnose bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-08 20:20

@serena Bezinking te hoog betekend dat, dat had ik eerst ook. Volgens mij was dat nu wel weer gezakt. Inderdaad trap lopen voelt af en toe of ik het niet red, zo moeie benen en lichaam.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers