10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-08 10:20

Pffff ik vind het lastig hoor, ze mag geen koemelk, tarwe,soya,chocola,geitenmelk.Dat kreeg ik te horen net voor het heerlijk avondje,ik ben bij Albert heijn geweest maar ik zie door de bomen het bos niet meer.Ik heb wel maisbrood want dat mag ze wel, maar verder????????


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:45

Klinkt als een allergische reactie, en dat moet je serieus nemen. Heeft ze coeliakie? Is er op het internet niets te vinden qua voedingsadvies?

Je suis Charlie.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-08 10:46

Ik ga vanmiddag kijken bij een reform winkel en hoop dat ze daar wat hebben.Ze raakt verstopt en krijgt loop oren en schimmels en zo in haar oren.dat is haar reactie.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:49

Als het goed is heeft elke Albert Heijn een map met daarin voor alle producten welke allergenen er in zitten en ook een lijst met producten waar juist níet die dingen in zitten. Dus dan moet je daar even naar vragen. Bij 'mijn' AH ligt die bij de broodafdeling, maar dat kan elders anders zijn.

Eefste

Berichten: 905
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:52

Hoi hoi,
Van wie heb je te horen gekregen waar ze allemaal allergisch voor is?
Ik ben zelf allergisch (intolerantie) voor tarwe en dierlijke eiwitten (dus kaas, vlees, melk, ei)
Ik mag wel geiten en schapen kaas/melk.
Verder ben ik dodelijk allergisch voor noten/pindas (als ik dat eet, is het binnen 10 min afgelopen met me.. ook als dat ergens in verwerkt zit -sporen van....)

In maisbrood zit vaak ook gewoon tarwe.
Wat je wel kan bestellen, en wat nog heel goed te eten is ook, is speltbrood. Dat is een soort oertarwe, en smaakt bijna t zelfde als gewoon brood. Je kan het bij de plusmarkt gewoon bestellen, dan maken ze t voor je. (het heet korenlander spelt)
Verder heb je in de natuurwinkel veel koekjes (ook hele lekkere), maccaroni, spaghetti enz van spelt.
Mocht je nog vragen hebben, pb maar Knipoog

Lieve Maan en Grote Beer ... wat een enorm gemis

Anoniem

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:53

Marleen_usar: Is er al een bioptie gedaan? Of is het geen coeliakie?
Als er wel wordt gedacht aan coeliakie maar nog geen biopt moet je juist niet nu al beginnen met het dieet.

Ik weet niet hoe het met de overige is, ik ken alleen het leven zonder tarwe Knipoog

Hermelijn: Is toch niet nodih. Je ziet toch zelf op de ingredientenlijst waar wat inzit?

Eeftste: Als je coeliakie hebt (inotlerantie voor gluten dus) mag je ook geen spelt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:56

Ik ben geen arts, maar bij mijn weten zijn de symptomen van Coeliakie geen verstoppingen, maar juist chronische diarrhee.

Waar is de diagnose gesteld dat ze geen melk/chocolade en tarweproducten mag?

Je suis Charlie.

Noukie
Berichten: 10926
Geregistreerd: 27-12-01

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:57

Op de maisbrood zak zit geen ingredientenlijst bijvoorbeeld... Wat dubieus is, want er zit idd wel degelijk tarwe in, maar in veel mindere mate. Aantal supermarkten hebben een glutenvrije afdeling met beperkt bijv pasta, koeken, cakemeel enz enz. Anders een reformzaak proberen, hebben ze ook veel. het is wel even zoeken wat ze lekker vind en wat niet. Ik vind niet alles een aanrader (rijstbrood hoef ik écht niet, speltbrood hangt ervan af hoe het gebakken is)
Succes! tis niet makkelijk, vrij prijzig allemaal helaas, maar als je eenmaal een beetje weet wat je waar kan halen is het wel goed te doen...

(overigens, mijn allergische reactie op tarwe waren pfeiffer achtige verschijnselen.. duurde maar 6 jaar voor ze dat gevonden hadden, omdat het volgens de normale huisartsen geen gangbare reactie is op voedselallergie... )

Anoniem

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:59

Cassidy: lastige van Coeliakie is dat er veel verschillende symptomen zijn.
Ik heb zelf coeliakie maar ik had bijv als enige klacht dat ik niet groeide.

Ben trouwens ook wel benieuwd waar deze diagnose is gesteld.

Noukie: Als je coeliakie hebt maak je al anti-stoffen aan tegen 1 broodkruimel dus het maakt niet uit of ergens veel of weinig gluten inzitten. Speltbrood mag dus ook niet.

Ik weet alleen niet of het hier gaat om Coeliakie/gluten-intolerantie of gluten allergie.

gamblerlover
Berichten: 443
Geregistreerd: 08-01-06

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:02

De typische klachten bij coeliakie zijn idd geen verstoppingen maar juist diarree. Ook andere klachten als groestoornissen, depressies e.d. kunnen voorkomen.

Het gebeurt wel eens dat als iemand last heeft van de symptomen die de ts beschrijft ze al deze producten "verbieden" mocht er verbetering optreden dan kun je er vanuitgaan dat het door een van deze middelen komt. Je kunt dan door een voor een de producten wel weer te nemen uitsluiten welke het is. Een andere manier is door de middelen juist wel te blijven eten en ze een voor een uit te sluiten. Het probleem daarmee is dat je vaak veel langer met klachten door blijft lopen.

@ ts: google eens op sorgente. Een online dieetwinkel die producten verkopen die aan al deze eisen voldoen. Bij de reform winkel kunnen ze je vaak ook goed helpen. Succes!

Noukie
Berichten: 10926
Geregistreerd: 27-12-01

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:05

nielsd schreef:
Noukie: Als je coeliakie hebt maak je al anti-stoffen aan tegen 1 broodkruimel dus het maakt niet uit of ergens veel of weinig gluten inzitten. Speltbrood mag dus ook niet.

Ik weet alleen niet of het hier gaat om Coeliakie/gluten-intolerantie of gluten allergie.

Daarom, ik heb godzijdank alleen intolerantie.
En wat ik zei over speltbrood was eigenlijk vooral reactie op wat eerder gezegd werd erover: dat er geen smaak verschil is met gewoon brood... Dat vind ik zelf nogal tegenvallen, tenmisnte, ik vind speltbrood vaker niet dan wel lekker.

Eefste

Berichten: 905
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:11

@nielsd. Ik heb ook geen coeliakie.. Mag geen tarwe, dat is wel een verschil met gluten natuurlijk. (tarwe is minder lastig te ontwijken zeg maar) En in het speltbrood wat ik eet zit helemaal geen tarwe.

Lieve Maan en Grote Beer ... wat een enorm gemis

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-08 12:12

Het is een arts en die doet acupunctuur en andere dingen,zij heet het vast gsteld.Maandag moeten we ook ontlasting opsturen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:30

bij de AH is er ook tarwe/gluten vrij brood
moet je even naar vragen bij de broodafdeling
bewaren ze namelijk in de vriezer daar

de coop heeft een redelijk tarwe/gluten vrij assortiment

de Jumbo heeft ook vaak een redelijk assortiment tarwe/glutenvrij

er zijn ook veel winkels die bak mixen en bloem verkopen die tarwe/gluten vrij zijn

de meeste natuurvoedings/reform winkels hebben een uitgebreid tarwe/glutenvrij assortiment

http://www.glutenvrij.nl is een goeie site voor info en links en ga zo maar door

chocolade zijn ook vervangers voor te vinden bij de Reform/natuurvoedings winkel
denk aan carob etc , ook voor broodbeleg zijn er opties etc etc

maak voor het boodschappen doen een lijstje van de stoffen die ze niet mag en hoe deze omschreven kunnen staan op de etiketten
zodat je een handig ruggesteuntje hebt om voor jezelf de boel een beetje duidelijk te houden zodat je snel kunt zienaan etiketten of iets wel of niet geschikt is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:34

marleen_usar schreef:
Het is een arts en die doet acupunctuur en andere dingen,zij heet het vast gsteld.Maandag moeten we ook ontlasting opsturen.

Zou eerst maar eens met m'n dochter naar een reguliere arts gaan voor ik haar dingen zou gaan ontzeggen, dan doe je je kind groot onrecht aan.

Anoniem

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:34

marleen_usar schreef:
Het is een arts en die doet acupunctuur en andere dingen,zij heet het vast gsteld.Maandag moeten we ook ontlasting opsturen.


Oh, ik zou dan wel bij het ziekenhuis onderzoek laten doen Ja

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:39

Quellian schreef:
marleen_usar schreef:
Het is een arts en die doet acupunctuur en andere dingen,zij heet het vast gsteld.Maandag moeten we ook ontlasting opsturen.

Zou eerst maar eens met m'n dochter naar een reguliere arts gaan voor ik haar dingen zou gaan ontzeggen, dan doe je je kind groot onrecht aan.


Precies, helemaal mee eens!!

Anoniem

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:42

Quellian idd, ik weet hoe lastig het is om glutenvrij te leven (ook met vakantie en uit eten is het veel gedoe). Ik zou het mijn ouders altijd kwalijk nemen als ik erachter zou komen dat het voor niks was omdat mijn ouders in zo´n natuurlijke neuzelaar geloven.

Dus ik zou het toch even laten onderzoeken in een echt ziekenhuis.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:47

Is dit de dochter die ook gepest wordt op school en waarvan haar gehoor achteruit ging? Zo ja, dan zou ik toch (weer) aandringen op een zorgvuldig totaal onderzoek door deskundigen en zorgvuldige en totale begeleiding ipv weer een halfslachtig alternatief 'iets' uit de kast te trekken.
Dit blijft een beetje hapsnapwerk en volgens mij is je dochter daar niet bij gebaat. In tegendeel. Door haar nu weer allerlei voedingsmiddelen te ontzeggen plaats je haar nog meer buiten de groep, maak je haar nog aparter, en ik zou dat dus alleen maar doen als er zorgvuldig is uitgezocht hoe dat zit. Daarna kun je een doorverwijzing vragen naar een dietiste die je vast adviezen kan geven over wat kan en niet kan en hoe je bepaalde dingen op kunt lossen.

Maar zorg eerst dat het goed en zorgvuldig is onderzocht.

orion_

Berichten: 1169
Geregistreerd: 19-09-06

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:51

Als het een allergie/intolerantie voor de bovenstaande producten is, zou je het misschien ook eens via het alternatieve circuit kunnen proberen.
Met behulp van accenpunctuur ben ik bijvoorbeeld van mn melkintolerantie afgekomen.
Het is vaak wel een langere weg, maar je kunt daarna wel vaak weer alles eten zonder het slikken van vele medicijnen.


pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:58

Ga nou niet uitgerekend op Sinterklaas avond ineens alles ontzeggen. Vond de tip over dietiste wel een goede. Eerst info verzamelen, gedegen onderzoek, dan pas handelen.

Weet niet wat voor klachten ze heeft maar een schriftje bijhouden van wat ze eet en welke klachten ze krijgt, kan je zelf ook een beeld scheppen.

Anoniem

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:13

orion_ schreef:
Als het een allergie/intolerantie voor de bovenstaande producten is, zou je het misschien ook eens via het alternatieve circuit kunnen proberen.
Met behulp van accenpunctuur ben ik bijvoorbeeld van mn melkintolerantie afgekomen.
Het is vaak wel een langere weg, maar je kunt daarna wel vaak weer alles eten zonder het slikken van vele medicijnen.



Sorry, dat is echt onmogelijk...
Hoogstens het placebo-effect. Als je denkt dat het helpt helpt het vaak ook.

orion_

Berichten: 1169
Geregistreerd: 19-09-06

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:17

nielsd schreef:
orion_ schreef:
Als het een allergie/intolerantie voor de bovenstaande producten is, zou je het misschien ook eens via het alternatieve circuit kunnen proberen.
Met behulp van accenpunctuur ben ik bijvoorbeeld van mn melkintolerantie afgekomen.
Het is vaak wel een langere weg, maar je kunt daarna wel vaak weer alles eten zonder het slikken van vele medicijnen.



Sorry, dat is echt onmogelijk...
Hoogstens het placebo-effect. Als je denkt dat het helpt helpt het vaak ook.


En waarom ben jij van mening dat het onmogelijk is?
Zelf ben ik namelijk van mening dat zo iets wél mogelijk is door accenpunctuur.
Misschien is het een stukje ''geloof'' maar ik denk zeker dat wanneer je energiebanen niet correct functioneren, dit problemen in je lichaam kan veroorzaken in de zin van hooikoorts, intolerantie oid.

Anoniem

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:20

Ach, met wat naaldjes zetten lukt het niet.
Zou het echt werken zou de hele geneeskunde er wel mee werken...

orion_

Berichten: 1169
Geregistreerd: 19-09-06

Re: 10 jaar oud en mag geen tarwe en nog meer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:26

nielsd schreef:
Ach, met wat naaldjes zetten lukt het niet.
Zou het echt werken zou de hele geneeskunde er wel mee werken...


Ik denk eerder dat de reguliere geneeskunde niet mee wilt werken omdat anders de hele geneesmiddelensector op zn kop ligt.
En aangezien die branche een aardige vinger in de pap van het medicijn gebruik heeft zullen reguliere artsen niet zomaar de alternatieve manier gaan promoten...

Maar even weer ontopic: ik denk zelf dat bijv accenpunctuur hier goed bij kan helpen.
Het is iig het proberen waard, een leven lang medicijnen voor iets slikken of een verbod hebben op bepaalde producten is niet fun...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers