het paard altijd de schuldige?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

het paard altijd de schuldige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:00

ik merk op mijn manege heel veel mensen die hun paard altijd de schuld geven terwijl ze zelf allerlei dingen mis doen! maar daar kijken ze niet naar! ook als ik zo dingen hoor is het altijd het paard dat onhandelbaar is:

paard springt balk af omdat ruiter niet tegoei mee gaat in de beweging

wie krijgt het op zijn dak? ja natuurlijk het paard! want de ruiter kan er niets aan doen dat die rotknol zijn benen niet op heft!

paard slaat op hol en ruiter valt!

wie is er onhandelbaar? ja juist! het paard! want die gaat zomaar lopen!

paard bokt uit protest, ruiter valt

wie is de schuldige? ja het paard! want die bokte en daardoor viel de ruiter...

en nu even de echte schuldige:

1ste voorbeeld: paard springt balk af omdat ruiter niet tegoei mee gaat in de beweging

de ruiter! wanneer die fetsoenlijk mee gaat in de beweging word het paard niet uit evenwicht gehaalt en is er minder kans dat hij een balk af springt!

2de voorbeeld: paard slaat op hol en ruiter valt!

eigenlijk niemand...de ruiter kan er niet aan doen dat zijn paard schrikt! en het paard is van nature een vluchtdier en weet dus niet beter...

3de voorbeeld: paard bokt uit protest, ruiter valt

de schuldige is meestal de ruiter! als een paard bokt is dat meestal omdat je iets mis doet...als je dan valt is het dus je eigen schuld want jij hebt wat gedaan waardoor je paard bokt!

dan heb ik het niet over jonge paarden die gewoon bokken van angst!
of paarden die gewoon bokken omdat ze weten dat ze dan op stal mogen of een tijdje mogen rond crossen zonder ruiter...

valt het jullie ook niet op dat het paard meestal de schuld krijgt terwijl ie er meestal niets aan kan doen?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie



Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:14

Nou dat valt me niet echt vaak op, zelden eigenlijk.

Ik vind het meestal mijn schuld als er iets mis gaat, dan moet ik maar duidelijker zijn, of geen tegenstrijdige hulpen geven!

Maar soms is het ook wel een keer de schuld van mijn pony. Ik weet precies wanneer ze me in de maling loopt te nemen. Dan snapt ze me wel, maar denkt ze: doe t lekker zelf! Tsja, dan kan ik best een keer boos worden.

Soms gaat t fout door een combinatie van ons beiden. Zoals gisteren met springen. Zij besluit op het laatste moment toch nog heel lollig maar een pasje extra te maken en ik besluit op hetzelfde moment om toch maar een wat ruimere sprong te nemen. Tsja, dan ga ik niet goed mee. Dat is nog wennen aan elkaar, we moeten toch samen leren hoe we het moeten oplossen als we niet uitkomen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:17

ja maar jij weet dat je ook een beetje fout zat! je hebt er dan die hun pony afstraffen want zij deden het goed Lachen tenminste dat denken ze Lachen jij zegt wanneer jij in de fout bent gegaan en wanneer je pony in de fout is gegaan! meestal als pharaon lies of booster wat mis doet (of eender welk paard van de manege) is dat mijn schuld omdat ik de verkeerde hulpen heb gegeven...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:34

Ja, bij mij doet het paard het altijd! Haha!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:37

Bij mij doet altijd mijn instructrice het! vanhaar moet ik over die hindernis springen Haha! Knipoog

Maar nee bij mij is dat verschillend. Ik wordt wel boos als ik 10 x langs een plantje rij en de 11e keer is opeens dat plantje eng. Maar heel veel dingen denk ik erniet eens aan om boos te worden maar denk ik meer hoe kan ik dat nou goed doen...

Maar wil nu niet doen alsof ik nooit onterecht boos wordt want dat is heus wel is zo (en denk dat dat bij de meeste wel is is hoe jammer ook...)

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:40

ja ik ben ook wel eens onterecht boos! maar pharaon heeft daar een remedie op gevonden Boos!
is ie onschuldig en ben ik toch boos vlieg ik zonder pardon keihard tegen de grond Boos!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:45

Zo, dat is nog eens een eigenwijs paard Tong uitsteken
Lig je er vaak vanaf?

Misschien kun je hem leren dat hij je niet meteen eraf gooit als hij gelijk heeft, als hij nu eens gewoon rustig stil blijft staan, of zoiets *LOL*

Mijn paard slaakt een diepe zucht als ze denkt dat ze gelijk heeft, maar doet verder wel wat ik wil Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 08-06-04 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gillian

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:47

ehm het valt nog wel mee Tong uitsteken
maar als ik val gooit ie serieus Tong uitsteken

naja...soms val ik ook wel door mijn eigen schuld...dan draai ik pharaon wat scherp, verlies ik mijn evenwicht en lig ik er langs (rijd zonder zadel op hem)

hoe leer je een eigenwijze knol als hem zo iets Knipoog nu als hij me er om die reden af gooit ben ik niet meer kwaad dan ben ik afgekoeld Knipoog dus misschien maar goed dat ie het doet Tong uitsteken

dan weet ik ook weer even dat ik met een levend wezen te doen heb waar ik met mijn kracht niet tegen kan winnen, dat ik alleen maar kan winnen door respect af te dwingen! en dat krijg je door je paard niet te straffen voor fouten die jij maakt Haha!
tenminste dat denk ik toch...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-04 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:49

De schuldige is voor 90% de ruiter , die paar procenten bestaan uit een gek paard. Het is eigenlijk altijd een rijtechnische fout.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:17

Bij rijtechnische problemen staat een topic gestart door RunningKawa dat ook helemaal over dit onderwerp gaat.

En ja, ik merk het ook en erger me er ook heel erg aan.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 14:19

ow....dat wist ik niet Bloos
ik erger me er ook vreselijk aan!, ik ga altijd eerst bij mezelf zoeken als mijn paard het niet goed doet... en ik denk dat er nog wel meer van die mensen hier op bokt zijn Lachen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:19

En de vraag is zo simpel, wat deed ik dat ik deze reactie van mijn paard kreeg? Jammer dat veel mensen deze vraag niet aan zichzelf durven te stellen.

Overigens is dat niet alleen in de omgang met paarden zo, maar ook in de omgang met mensen. Alleen gelooft niet iedereen dat Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 14:22

ja, meestal heeft iemand anders het altijd gedaan
dat ken ik maar al te goed! op school is het ook altijd hetzelfde liedje

'maar dat was ik niet! hij deed het'
*wijzend op iemand die hij niet kent en iemand die niet weet waar het over gaat* zucht

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:34

voorbeeld 3 ben ik het niet helemaal mee eens..... my way gaat namelijk erg snel in protest, want ja als ik netjes vraag of je alsjeblieft wilt galloperen dan word je moe.... Gaaaap dus dan maar een bok. geloof mij, dit doet hij al als ik het geluidje maak voor de galop (meestal gewoon een kleine ja) dan hoef ik dus nog nix gedaan te hebben....
ik val alleen meestal niet Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:39

Ididit, dan nog ligt de fout bij jezelf. Een paard is van nature lui (de meesten dan). Als jij hem moet schoppen om te laten aangalopperen, dan staat hij dus niet goed aan de hulpen....

Misschien heb ik wel een voorbeeldje waarbij het niet helemaal aan de ruiter lag; afgelopen weekend moest ik dressuren met een heel heet paard. Naast de dressuurring lag aan de ene kant de springring, waar geregeld hindernissen omver werden gesprongen, bel van de jury, omroepers, harde muziek, enz. Aan de andere kant van de ring was het losspringen, en daar vlogen ook steeds hindernissen omver.
Mijn paard reageert op alles in haar omgeving en schrok zich dus steeds als er zoiets gebeurde. Gevolg: een hele gespannen proef.
Ik heb haar lang genoeg losgereden om te laten wennen, maar dat helpt in haar geval niet zoveel. Het lag dit keer voor een groot gedeelte aan het paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 15:02

Scum schreef:
Ididit, dan nog ligt de fout bij jezelf. Een paard is van nature lui (de meesten dan). Als jij hem moet schoppen om te laten aangalopperen, dan staat hij dus niet goed aan de hulpen....

Misschien heb ik wel een voorbeeldje waarbij het niet helemaal aan de ruiter lag; afgelopen weekend moest ik dressuren met een heel heet paard. Naast de dressuurring lag aan de ene kant de springring, waar geregeld hindernissen omver werden gesprongen, bel van de jury, omroepers, harde muziek, enz. Aan de andere kant van de ring was het losspringen, en daar vlogen ook steeds hindernissen omver.
Mijn paard reageert op alles in haar omgeving en schrok zich dus steeds als er zoiets gebeurde. Gevolg: een hele gespannen proef.
Ik heb haar lang genoeg losgereden om te laten wennen, maar dat helpt in haar geval niet zoveel. Het lag dit keer voor een groot gedeelte aan het paard.


dat paard hoort dan bij die 10% van gijsenkim

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:15

Of eigenlijk toch weer aan de ruiter: als de ruiter net wat handiger is had die misschien het schrikkerige en gespannen zijn anders kunnen opvangen en kunnen omzetten in aandacht voor de ruiter.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:18

pharagirlke schreef:
ja ik ben ook wel eens onterecht boos! maar pharaon heeft daar een remedie op gevonden Boos!
is ie onschuldig en ben ik toch boos vlieg ik zonder pardon keihard tegen de grond Boos!


Dat doet Arsen ook, ben je ontrecht boos, nou berg je dan maar. En misschien heeft hij ook wel gelijk. Hij doet zijn best en ik moet eerlijk zijn, toch?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 15:19

inderdaad klien!
en zo koel je ineens ook af ook Knipoog als je eens tegen de grond gevlogen bent heb je weer eens door dat je met een levend wezen bezig bent dat net als jij rechten en gevoelens heeft en het dus niet verdient dat je er onterecht boos op bent Knipoog

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:10

Hoe kan een paard nou iets fout doen. Mensen hebben het hem immers aangeleerd?!

Wij mensen laten paarden altijd van alles doen terwijl ze dat misschien helemaal niet willen. Drie maal raden hoe ze dat uiten... Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 17:16

BOK Tong uitsteken

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:24

Hier is pas ook al een discussie over geweest op VMR.
Mijn standpunt: 99,9% van de fouten zijn de schuld van de ruiter.
Eens in de zoveel tijd wordt er een paard geboren wat echt gewoon vals of onhandelbaar is, maar dat gebeurt bijna nooit.
Als een paard een oefening verkeerd doet, komt dat omdat de ruiter verkeerde hulpen geeft, of omdat hij/zij slecht beleerd is.
Ofwel, het is jouw schuld, en niet die van het paard!
Maar ik denk dat veel mensen het makkelijker vinden om het paard de schuld te geven, dan hoeven ze noet toe te geven dat ze er niks van bakken.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57918
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 17:29

en het paard kan niet tegen spreken natuurlijk

wist dus echt niet dat hier al een discussie over was! nogmaals sorry daarvoor

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

garfieldjuh

Berichten: 1361
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:19

soms merk ik dat wel bij andere ja..
maar ik geef eigenlijk altijd mezelf de schuld Tong uitsteken

» Kitty. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:52

Apple schreef:
Of eigenlijk toch weer aan de ruiter: als de ruiter net wat handiger is had die misschien het schrikkerige en gespannen zijn anders kunnen opvangen en kunnen omzetten in aandacht voor de ruiter.

Precies!
Ik denk dat voor 99,9% van de Bokkers/ruiters [ook voor mezelf] geldt dat de schuld altijd bij de ruiter ligt.
En die 0,1% waar dat niet voor geldt, dat zijn de mensen die echt goed kunnen sturen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BranwenGC, DDD3, Elegance_, Lanoca, Lucia88, MairiMacBran, OmgiliBot, Paardje02 en 151 bezoekers