Buiten rijden in Belgie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Buiten rijden in Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 19:36

Binnenkort kan ik mijn pony mee nemen op vakantie naar de Ardennen. Iemand vertelde mij dat je in Belgie niet zo maar in de bossen mag rijden, ook al is het je eigen pony. Je zou een diploma o.i.d. moeten halen. Wie weet of dit klopt??

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:43

ik kom uit belgië en ik rij toch gewoon in de bossen hoor, ja waar het mag. Het mag niet overal. Als er een bord staat dat je er niet in mag en je krijgt iets aan de hand dan zit je serieus met de gebakken peren.
Ik zou niet weten of je een diploma moet hebben of niet Verward

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 06:10

Volgens mij heb je idd geen ruitebewijs oid nodig (zoals wel in NL, dacht ik?). Veel manèges eisen wel dat je het A-brevet van Bloso hebt voor ze een manègepaard uitlenen om mee op buitenrit te gaan... Maar bij een eigen pony?? Niet voor zover ik weet!

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moet wel 14 zijn (of 12 als je een begeleider van 21 of ouder mee hebt) en bekwaam om je paard onder controle te houden...

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:09

nog nooit gehoord hoor.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:02

Foeifoei Belgjes!! Weten jullie dan niet dat het wettelijk verplicht is een A-brevet te hebben als je op straat rijdt met je paard of pony?

Ik ben er nog nooit op gecontroleerd, en heb het ook niet bij, maar het is wèl verplicht Haha!

Maar Emeraldo, ga maar gerust zonder, de kans dat ze je tegenhouden, en al zeker in de Ardennen is 0,01 %

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:05

ben ook nog nooit tegengehouden. Niet in België, en niet in Nederland. heb trouwens mijn A en B brevet, maar heb dat ook nooit mee als ik ga wandelen. meestal alleen mijn gsm.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:22

dat wist ik dus niet.
Ik heb dat eens gehaald toen ik (denk ik) 12 was maar waar dat is???? Dat weet ik niet meer hoor Verward
Kan je dat terug aanvragen?
Ik denk niet dat ze bij mij op de manege (western) allemaal hun A-brevet hebben hoor Knipoog Haha! en toch gaan wij wandelen.
Nog nooit iets van gehoord.
Waar staat dat dan dat dat verplicht is????

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:49

silleke schreef:
dat wist ik dus niet.
Ik heb dat eens gehaald toen ik (denk ik) 12 was maar waar dat is???? Dat weet ik niet meer hoor Verward
Kan je dat terug aanvragen?
Ik denk niet dat ze bij mij op de manege (western) allemaal hun A-brevet hebben hoor Knipoog Haha! en toch gaan wij wandelen.
Nog nooit iets van gehoord.
Waar staat dat dan dat dat verplicht is????


goeie vraag. Ik ben die van mij waarschijnlijk kwijt. Heb ooit eens een blauwe maandag de theorie behaald van het A-brevet maar of ik helemaal geslaagd was ben ik nooit teweten gekomen. Veel ruiters hier in België hebben het niet.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:52

Citaat:
Foeifoei Belgjes!! Weten jullie dan niet dat het wettelijk verplicht is een A-brevet te hebben als je op straat rijdt met je paard of pony?

Ben je daar zeker van? ik weet wel dat ze het wilde doen maar dacht dat er toen zoveel protest op was dat ze het niet hebben doorgevoerd. Onderandere omdat oude mensen het niet meer zagen zitten om hun A brevet op een manega af te leggen als ze al 50 jaar door de bossen crosten. Tja ik ken zo een geval een man van 73 die nog daagelijks gaat rijden die heeft in geen 50 jaar meer de binnekant van een manege gezien die vond dat voorstel dus ook maar niks. Maar ik heb er nadien niks meer van gehoord. Dan moet ikmijn A-brevet eens gaan zoeken of mijn B ik zou niet weten waar die dingen ergens liggen. Schijnheilig

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:00

Het enige wat ik weet is dat het bij mijn weten wettelijk verplicht is om met cap op de straat op te gaan. Maar 100% zeker ben ik dat ook niet want ik bedenk net dat Western ruiters eigenlijk een stetson dragen of iets dergelijks.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:09

Volgens mij is het in België nog steeds niet wettelijk verplicht om je A-brevet oftewel je wandelbrevet te hebben als je gaat wandelen. Er is een jaar of 8 geleden wel sprake van geweest dat ze dat in wilden gaan voeren, maar het is er nooit doorgekomen.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 12:20

En als je een Nederlands ruiterbewijs haalt, is het dan ook goed? Of moet het per se een Belgisch bewijs zijn?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:11

Emeraldo schreef:
En als je een Nederlands ruiterbewijs haalt, is het dan ook goed? Of moet het per se een Belgisch bewijs zijn?

Als je die hebt zou ik die gewoon meenemen. Maar maak je er niet te druk over hoor, er wordt hier toch niet gecontroleerd Lachen

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:20

Hoi, veel reacties van Belgen maar blijkbaar weet niemand hoe het precies zit. Daarom even gegoogled.

Citaat:
Hoe oud moet je zijn om op de openbare weg te rijden?
Als ruiter-bestuurder of bewaker van een rijdier op de openbare weg moet je tenminste 14 jaar oud zijn. Dit geldt zowel bij het rijden, begeleiden als drijven van paarden, veulens en pony's. Deze minimumleeftijd is niet van toepassing voor andere plaatsen zoals maneges en oefenterreinen. Belangrijke uitzondering: kinderen vanaf 12 jaar mogen op de openbare weg rijden als zij begeleid worden door een ruiter van minstens 21 jaar oud. Als het dier aan de hand wordt geleid door een persoon van minstens 14 jaar, heeft de leeftijd van de persoon die op het dier zit geen belang. De begeleider wordt dan als bestuurder beschouwd.

Aan welke andere vereisten moet een ruiter op de openbare weg voldoen?
Een ruiter-bestuurder van een rijdier moet:
- het betrokken rijdier kunnen besturen;
- de nodige kennis en vaardigheid bezitten om dat rijdier te besturen;
- de vereiste lichaamsgeschiktheid bezitten om dat rijdier te besturen;
- voortdurend in staat zijn met het rijdier alle nodige rijbewegingen uit te voeren;
- zijn rijdier voortdurend goed in handen hebben.
Een woordje uitleg. Als bestuurder - ruiter, begeleider of drijver- moet je je dier(en) in normale verkeersomstandigheden kunnen doen stoppen, vertrekken, versnellen, vertragen, omkeren, enz. Opgelet! Het lawaai van een betonmolen, een voorbijrijdende auto, tractor, vrachtwagen, trein en zelfs van een laagvliegend vliegtuig wordt beschouwd als normale verkeersomstandigheid. Je moet voldoende ervaring hebben om de gewone schrikreacties van je paard te voorzien en er doeltreffend op te reageren.
Je moet fysiek en psychisch in staat zijn om je dier te besturen. Dit legt beperkingen op aan mensen met lichamelijke en mentale problemen. als je echter plotseling onwel wordt door bijvoorbeeld de hitte wordt dat als overmacht beschouwd. Hoewel over de realtie ouderdom en lichaamsgeschiktheid niets expliciet in het verkeersreglement staat, is het toch duidelijk dat te jonge of te oude ruiter-bestuurders soms niet (meer) in staat zijn hun rijdier op een correcte manier te besturen. Zij zijn dan ook in overtreding als zij zich op de openbare weg begeven.


Dit komt vanop http://home2.scarlet.be/nelevh/pag14.htm, ik zou je aanraden om alles eens te lezen, kan nuttig zijn denk ik.

Ik heb ook ergens teruggevonden dat het A-brevet van Bloso beschouwd wordt als een wandelbrevet, maar of dat nu echt verplicht is?? Ik heb dat ook behaald toen ik een jaar of 13 was en heb geen idee waar ik dat papiertje gelaten heb.

Besluit, zelfs na wat zoekwerk kan ik je eigenlijk niks met zekerheid zeggen Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:25

Jongens, ze spreken er al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren van om het A-brevet (wandelbrevet) als officieel verplicht om buiten te mogen rijden, in te voeren, maar daar is nog steeds NIETS van in huis gekomen.

Het enige wat geldt, is wat Eilandje hierboven gequote heeft: de leeftijdsregels en fysiek en psychisch in staat zijn om uw paard in alle normale omstandigheden onder controle te houden of gepast op zijn angst te reageren.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:29

Dat zeiden we al Haha!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:13

petraaken schreef:
Het enige wat ik weet is dat het bij mijn weten wettelijk verplicht is om met cap op de straat op te gaan. Maar 100% zeker ben ik dat ook niet want ik bedenk net dat Western ruiters eigenlijk een stetson dragen of iets dergelijks.


dit klopt niet, volgens mij is het verplicht voor de verzekering, maar niet wettelijk

Jola, ik wilde je alleen maar bijtreden hoor, gezien de verwarring Knipoog

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:32

Heb je verder nog toegangs-kaarten of iets dergelijks nodig , pasjes om in een bepaald gebied te mogen rijden ? Lachen

Hier in Oostvoorne moet je á 35 euro per jaar een duinkaart kopen Rolleyes

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:46

pmarena schreef:
Heb je verder nog toegangs-kaarten of iets dergelijks nodig , pasjes om in een bepaald gebied te mogen rijden ? Lachen

Hier in Oostvoorne moet je á 35 euro per jaar een duinkaart kopen Rolleyes


Naar mijn weten niet.
Of je mag er in, of je mag er niet in Haha! .
Toegangskaarten heb je dus niet nodig.

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:54

probleem is alleen dat dat vaak wat onduidelijk is...

Ik redeneer als volgt: als er niet staat dat het niet mag, dan mag het, maar of dat juist is? In elk geval, er zijn bossen waar het netjes aangegeven staat waar een ruiterpad is en waar niet, en in de wijde omgeving waar ik rijd, is er zo NIETS. Dus als we er door kunnen, dan gaan we Haha!

(op al die jaren maar één keer "problemen" gekregen, toen bleken we in een privé bos te zitten, wat we zelf niet doorhadden, netjes verontschuldigd en de kortste weg er uit gevraagd)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:16

normaal gezien moet je een soort van brevet hebben (a of b weet ik niet precies)
en natuurlijk moet je kijken of je er mag rijden!, ik ga pas in september voor mijn brevetten en ben altijd vrolijk blijven buitenrijden (wel met een volwassen iemand op een rustig paard langs me) en heb nog nooit problemen gehad!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:35

Het is idd zo dat er nergens een wet of iets dergelijks bestaat dat je verplicht een cap op te zetten. Dat is nu eenmaal jou risico. Ben je verzekerd, en je valt zonder cap, dan kan de verzekering zich wel terugtrekken, en moet je alles zelf betalen. (qua ziekenhuiskosten of dokterskosten of iets dergelijks)
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 07:12

Zo dat weet ik dan ook weer. Alleen de theorie van de wetgeving is niet altijd uit te voeren in de praktijk. Vaak moet je gewoon geluk hebben dat je wat menselijke en paardvriendelijke agenten of zo tegenkomt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:47

Jola schreef:
Volgens mij is het in België nog steeds niet wettelijk verplicht om je A-brevet oftewel je wandelbrevet te hebben als je gaat wandelen. Er is een jaar of 8 geleden wel sprake van geweest dat ze dat in wilden gaan voeren, maar het is er nooit doorgekomen.


Okee, shame on me dan maar Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:12

Inderdaad je moet gewoon de bordjes volgen. Dus niet rijden als er aan het begin van de weg een bord ziet met een paard met een streep door staat. Als je dat niet ziet (dus als het er niet is), ga je er maar gewoon in. Blijkt het een weg te zijn waar je niet mag komen, dan kon jij dat onmogelijk weten. Zo! Lachen

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 27 bezoekers