DePennyBitch consult Morrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

DePennyBitch consult Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 17:04

Omdat ik met bepaalde vragen zat en nieuwsgierig was naar sommige dingen heb ik DePennyBitch gevraagd om een consult te doen met Morrie:

Consult paard “Moritz”




Datum 03-06-2004


Karakter

EIGENWIJS. Dat is eigenlijk het eerste wat in mij opkomt. Een stoere beer, die lekker nonchalant over kan komen, maar van het type ruwe bolster, blanke pit. Moritz is absoluut een lief paard, maar één die zijn eigen kracht niet kent. Hij snapt niet dat hij anderen soms pijn doet met zijn wat lompe en onbehouwen manier van doen, dat typeert eigenlijk ook weer de liefheid van zijn karakter. Hij lijkt soms onverschillig over te komen, maar dat is ook min of meer een houding. Diegenen die hem écht goed kennen, weten de verschillende kanten van zijn karakter te belichten en daarbij kan Moritz ook verbazingwekkend uit de hoek komen. Denk je hem te kennen, verrast hij je weer met een tot dan toe ongekende kant van hem. Moritz is een harde werker, die graag bergen verzet. Bij hem moet je oppassen dat je zijn grenzen bewaakt, omdat hij er door zijn houding en looplust misschien iets te snel overheen gaat.


Vragen

1.) Is Moritz gelukkig waar hij nu is?

Jazeker wel! Moritz hecht niet zo aan plaatsen, vandaar dat hij Oostenrijk niet zo erg mist, ook al is hij daar opgegroeid. De mensen om hem heen zijn voor Moritz des te belangrijker. Ook al zou je dat van zijn manier van doen misschien niet snel zeggen. Hij kan namelijk nogal wat onverschillig, schouderophalend, overkomen. Dat is meer een farce, als je hem goed kent, komt er een heel andere kant van Moritz naar boven.

2.) Heeft Moritz ergens pijn of last van?

Het blijft hier behoorlijk stil wanneer ik hierna vraag. Ik vang op dat hij het rijden onder de man eerst niet zo prettig ervaren heeft, maar dat dit ook wennen was voor hem. Met zijn boomloze zadel ervaart hij het rijden als veel
prettiger en meer natuurlijk. Hierover meer in de specifieke vraag over het zadel.

3.) Vindt Moritz het werk onder het zadel wel leuk?

Verwijzend naar de vraag hierboven; Moritz vond het eerst niet zó geweldig, het zadel waarmee hij getuigd was, was voor hem absoluut niet geschikt. Het is niet zo dat dit voor hem een dusdanige traumatische ervaring is geweest dat hij het rijden onder het zadel helemaal niet meer fijn vindt, maar zijn mening en houding hierover is wel gevormd door het begin, waarin hij nog met een “normaal” zadel moest lopen. Belemmeringen in zijn beweging ervaart Moritz als hinderlijk.

4.) Wat doet Moritz het liefste (behalve eten)?

(Het eten kwam wel even naar boven, wat wel grappig was)
Werken! Dat krijg ik direct door, Moritz is een stoere knaap die graag de schouders er onder wil zetten. Dat kan in allerlei gebieden zijn, hij geniet gewoon van bezig zijn, en of dit nu voor de kar of onder de man is, maakt hem dan op dat moment weinig uit. Boomstam slepen vindt Moritz erg leuk omdat hij dan de krachtpatser die hij toch wel is, kan uithangen. Daarbij is bewondering door anderen heel belangrijk voor hem. Als je goed oplet, zul je zien dat hij letterlijk en figuurlijk “groeit” onder aandacht en bewondering. Dan wordt Moritz erg trots.

5.) Waarom is Moritz zo schrikachtig?

Moritz heeft een beetje het imago van een stoere bink, eentje die nergens voor terugdeinst. Toch heeft Moritz maar een klein hartje, en een karakter dat ondanks zijn uiterlijk erg sensibel is. Hij kan dingen oprecht eng vinden, dat merk je gelijk, of hij iets écht eng vindt, of de draak met je steekt omdat hij gewoon geen zin heeft. In het eerste geval zie ik hem letterlijk beven als een rietje, hij is dan oprecht bang. Zolang je zelf rustig blijft en vertrouwen aan Moritz schenkt, zal hij na verloop van tijd blind op jou varen en erg stoer worden, niet alleen qua uiterlijk, maar zeker ook qua innerlijk.

6.) Waarom wil Moritz de trailer niet in?

Ik krijg direct te horen: die reis naar Nederland. Die heeft Moritz benauwd en angstig gemaakt voor trailers, hij vond de reis niet prettig. Het gekke is dat ik tijdens deze vraag ineens erg misselijk werd; dat kan duiden op het gevoel dat Moritz had tijdens de reis. Paarden kunnen weliswaar niet overgeven, gevoel van misselijkheid kennen ze wel degelijk en mijn vermoeden is dat Moritz een enorm vervelende reis heeft gehad naar Nederland.
Heeft hij altijd zo moeilijk gedaan met trailers, of is dit pas gekomen na zijn komst naar Nederland?

7. Mist Moritz het gezelschap van andere Norikers?

Nee, eigenlijk niet, Moritz is een vrij gemakkelijk paard, dat zich goed aan kan passen aan andere omgevingen en mensen/dieren. Hij maakt vrij snel vrienden, dus sociaal is hij genoeg.

8.) Waarom wil Moritz sinds half maart geen voeten meer geven?

Ha ha, hier komt de ondeugendheid van Moritz om de hoek kijken! Moritz heeft het trucje, ofwel, het geen voetjes geven is geen gepruts aan mijn hoeven, eigenlijk goed door. Hij heeft een hekel aan de hoefsmid, niet vanwege pijn, maar gewoon… hij vindt het niet leuk en wil ook helemaal niet zo lang stilstaan en al dat gefriemel aan zijn hoeven ondergaan. Het niet-geven van een voetje belemmert en vertraagt dat allemaal. Zich laten vallen hoort daar ook bij. Ik bemerk eigenlijk geen lichamelijke klachten hieromtrent, maar bij twijfel zou ik je willen adviseren om een dierenarts te raadplegen. Mijn inschatting is echter: gewoon kliergedrag.

9.) Wil Moritz verder gaan in vrijheidsdressuur of heeft hij er nu wel genoeg van?

Moritz vindt het geloof in allemaal wel grappig, want toen ik deze vraag stelde, maakte hij in gedachte een compliment naar mij terug. Een positieve benadering dus. Overigens erg knap om vrijheidsdressuur met zo’n bonk te kunnen, maar dat terzijde. Moritz werkt uit vrije wil mee voor zover ik kan opvangen, dus lekker doorgaan.

10. Galop… Moritz aan het woord

Ik zie Moritz een vies gezicht trekken; het valt dan ook niet mee om dat hele grote lichaam in de galop te krijgen. Gaat hij eenmaal in galop, dan is het vooral HARD en ONGECONTROLEERD. Een andere benaming daarvoor is dus: Onwenselijk. Galop heeft niet de voorkeur van Moritz, dat is duidelijk



11.) Is Moritz liever in Oostenrijk of in Nederland?

Ik heb het al eerder vermeld; Moritz hecht zich niet aan plaatsen, aan mensen echter des te meer. Home is where my heart is, krijg ik duidelijk door.

12.) Hoe staat Moritz tegenover een andere box?

Het zal wennen zijn, maar ach, zolang zijn vriend niet helemaal uit zicht is, kan Moritz er mee leven. Vooral als de merrie in kwestie een knapperd is, ja… Moritz is en blijft een macho!

13.) Vindt Moritz het “op de plaat staan” in de winter net zo erg als zijn baas?

Hier krijg ik geen goed antwoord op. Moritz houdt van buiten staan. Mogelijk is deze vraag beter te beantwoorden als ik een beeld heb van hoe de plaat er uit ziet, omdat ik nu niets kan visualiseren, krijg ik ook niet echt een goed antwoord van Moritz terug.

14.) Loopt Moritz het liefste met of zonder ijzers?

Maakt mij niet uit, maar geen gefrut onder mijn voeten, geeft Moritz zelf aan.
Zijn hoeven, daar moet je niet aankomen krijg ik sterk de indruk. Heb je misschien sinds kort een andere hoefsmid? Ik kom er namelijk niet achter waarom het probleem ineens ontstaan is.

15.) Waarom trapt Moritz zijn voorijzers er altijd af en waarom trapt hij de hoefballen van zijn voeten kapot?

Lompigheid. Moritz kent zijn eigen krachten niet en hij heeft een enorme ruime stap, waardoor die ijzers er vroeg of laat onder uit gaan. Datzelfde geldt voor de hoefballen, gewoon lomp gedrag dat zich zo uit. Je zou kunnen overwegen springschoenen aan te doen. Ook al passen die niet zoals ze moeten, de bal van de hoef wordt zo wel afgeschermd en misschien is het nét voldoende om te zorgen dat die ijzers er niet afgaan.

16.) Voelt Moritz eigenlijk wel pijn?

Weinig. Hij heeft een enorme grote pijngrens en gaat snel over zijn kunnen als zijn grenzen niet bewaakt worden. Stoere mannen voelen geen pijn, krijg ik hierbij duidelijk door. Dus opletten geblazen, zulke paarden lopen zich liever dood dan dat ze opgeven. Bewaak zijn grenzen meer.


17.) Wat vindt Moritz van zijn boomloze zadel?

Helemaal lyrisch is hij hiervan! Qua anatomie, comfort en vriendelijkheid springt dit zadel er enorm boven uit! Niet meer wegdoen dus! Moritz is enorm blij dat je dit voor hem doet, en gekozen hebt voor zijn comfort en bescherming.

18.) Wat vindt Moritz leuker om te doen: onder het zadel, boomslepen, of voor de kar/slee lopen?

Hij kan niet kiezen, alle vormen van aandacht zijn heerlijk. Boomslepen is wel zijn specialiteit, al zegt hij het zelf. Dit voert hem terug tot het oergevoel, dit herkent én kent hij als geen ander. Zijn kracht laten tellen vindt Moritz soms toch “best wel” leuk.

19.) Wat heeft Moritz zelf te vertellen?

Moritz vindt het leuk dat je met hem in contact wilt komen. Hij weet dat hij je soms tot absolute wanhoop kan drijven, maar stiekem zie je hem dan lachen, hij pest je graag. Zijn hart is van goud en zit op de juiste plaats, maar Moritz is eigenlijk in vele opzichten een klein kind, dat soms een pesterijtje of grapje op zijn tijd nodig heeft. Kwade inborst is het zeker niet. Moritz wil graag dat je hem in zijn waarde laat, maar heeft daar tot nu toe niet over te klagen. Ik vang letterlijk van hem op: die vrijheidsdressuur is leuk om te doen, maar vraag of ik alsjeblieft niet van die rare dingen met haar op mijn rug hoef te doen, want dan schaam ik mij. Het lijkt dus dat Moritz geen leven als dresuurknollie beschoren is. Zolang jullie plezier met elkaar maken, vindt Moritz het wel best. Moritz wil graag het gevoel hebben de touwtjes volledig in handen te hebben en houden. En ach, als je hem dat gevoel zo af en toe geeft….

Algemeen

Raar dat tijdens eerdere pogingen het niet gelukt is om contact met Moritz te leggen, ik had er weinig tot geen moeite mee. Ik merkte wel enige terughoudendheid, maar zolang je tegen Moritz respectvol en rustig blijft, is hij bereid tot meewerken. Ik heb dan ook geen enkele dwang bij hem opgelegd. Dat werkte goed. Moritz is een vrolijke jongen en ik ben blij dat ik in de gelegenheid was, eens op deze manier kennis met hem te maken. Moritz bedankt je voor je geduld, en vertrouwen. Hij vond het leuk te horen dat ik dit in jouw opdracht deed, zoals eigenlijk de meeste dieren dat leuk vinden.
Kleuren die tijdens het consult voorbij kwamen en de betekenis

Groen
Vertrouwen, rust

Blauw
Helderheid, vriendschap

Rood
Liefde

Geel
Energie, vrolijkheid

Bruin
Aardse kleur, vertrouwen, rust, beide benen op de grond.

Moritz straalt rust en vriendelijkheid uit. Ook liefde, voor jou, zijn omgeving en het leven op zich.




Ik kan alles wel in Morrie terugvinden, over het staan op de plaat heb ik nog een vraag gesteld en er een foto van gestuurd.

Morrie die aangeeft dat ie wil werken Haha! zal ie nog spijt van krijgen.... Clown

Ik vind het geweldig Barbara!!!!
OK dan!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:18

Wat leuk!
Ik had het laatst met Tess ook gedaan en daar kwamen ook hele leuke dingen uit Haha!.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:32

mijn reactie had je al via pb Knipoog

maar echt tof !

leuk dat het zo klopt!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:48

De consulten van DPB zijn vaak heel erg treffend Lachen.

Tsja, dat wordt dus met Morrie boomslepen Lachen. Zo wordt het nog een echt boswerkpaard Lachen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 17:49

Citaat:
Tsja, dat wordt dus met Morrie boomslepen . Zo wordt het nog een echt boswerkpaard .


dat kan alleen als ie de trailer in gaat Schijnheilig Tong uitsteken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48346
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:54

duidelijke en uitgebreide antwoorden... Lachen Zeker wel fijn om dit alles te horen te krijgen? Lachen

Ben benieuwd... als het goed is, krijgen Banjer en Nikita ook binnen 10 dagen een consult... Nagelbijten / Gniffelen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 17:59

Citaat:
Zeker wel fijn om dit alles te horen te krijgen?


Het bevestigt bij mij dat ik veel meer op mijn gevoel af kan gaan wat paarden betreft.

Met rijden ben ik nu veel relaxter, ik weet dat hij het wel leuk vindt en dat zijn "schrikpartijen" pesterijtjes zijn, ik heb vandaag ook ontdekt dat hij altijd "schrikt" als het geen kwaad kan in het verkeer, maar wel op plaatsenwaar hij wat publiek heeft, als ik alleen met hem in het bos ben, doet ie het niet Clown

Ik heb 2 keer meegemaakt dat hij echt bang was en inderdaad stond te beven als een rietje, dat was wel heel angstig....maar ik heb toen instinctief juist gehandeld en we zijn heelhuids thuisgekomen

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:17

gewoon lekker op je gevoel afgaan, Smurf, dan komt het helemaal goed !

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:13

Je weet nu wat Smurf,ga er lekker mee aan de gang.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:51

Gaaf joh, dat je dat nu allemaal weet.

Ik wacht in spanning de resultaten van mijn consult(en) af....

Toos paardloos

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:15


leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:24

Geweldig paard Haha!
Zo'n grote bink en dan zo'n klein hartje Haha! Daar hou ik van Haha!

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:46

Haha, wat grappig!
Zou ik dit ook met een van mijn pony's kunnen laten doen? Hoe, en kost het nog iets? Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 13:48


MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:49

Wat een hoop vragen!
Leuk hoor Smurf.
Heb je nu meer duidelijkheid voor jezelf?

Jaike, wat ben je toch een topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:19

leuk om al die consulten hier terug te lezen

En vooral leuk als je het herkent Lachen

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:25

Leuk! De PennyBitch heeft het er maar druk mee Knipoog

-* Nightwish here I come... *-

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:52

Jeetje op de een of andere manier krijg ik er tranen bij in mijn ogen. Wil dit binnenkort ook bij Ewald doen maar ben toch wel bang om iets anders te horen dan ik eigenlijks wil...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:59

Ik stuur binnenkort nog een foto met een lijst vragen naar Barbara toe Haha! Ben er nog niet aan toe gekomen Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 19:09

Als je dit voor je paard wilt doen, geeft dat al blijk van grote liefde voor hem, dat voelt hij heus wel en hij zal het ook waarderen in je!
Je zal zien dat de antwoorden je alles mee gaan vallen!

Plaats je het consult hier ook (als het meevalt dan)?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:30

Anna-Jelly schreef:
Jeetje op de een of andere manier krijg ik er tranen bij in mijn ogen. Wil dit binnenkort ook bij Ewald doen maar ben toch wel bang om iets anders te horen dan ik eigenlijks wil...

het zal vast meevallen hoor, ik heb vorig jaar september iemand bij dolly laten komen en natuurlijk kunnen er dingen bijzitten die je liever niet had willen horen, maar daar kan je voortaan rekening mee houden. zo gaf dolly aan absoluut niet drachtig te zijn en geen veulen te willen, terwijl ze dus sinds eind april drachtig was..sja dat vond ze niet leuk om te horen Tong uitsteken
maar als je een goede band met je paard hebt, houdt hij of zij waarschijnlijk net zo veel of misschien zelfs meer van jou dan jij van hem/haar Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:45

Echt leuk om te lezen, zo'n verslag.
Er zit ook veel herkenbaars in OK dan!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, Lugea, mooney, Myrthe_bz, tienus63 en 104 bezoekers