Wat ligt onder jouw boomloos (barefoot) zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Wat ligt onder jouw boomloos (barefoot) zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 10:11

Wat voor shabrak hebben jullie onder je barefoot zadel liggen?

Ik heb al diverse normale shabrakken gebruikt en die bevielen eigenlijk wel, maar nu heb ik er eentje met een ruggegraat-vrijheid.
Helaas nog niet op het paard geprobeerd, maar hier zijn alvast 2 fotootjes ervan:

De bovenkant: mooi rood is niet lelijk Lachen
Afbeelding

De onderkant: hier lijkt het alsof de inlages bij de schoft tegen elkaar komen, maar dat is dus niet zo. Ze zitten overal ongeveer 6 cm (4 vingers breed) uit elkaar
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd of het fijn rijdt. Vanavond voor het eerst testen.

Verder heb ik nog een namaak-polypad en een zelfgemaakt shabrakje wat ik heb doorgeknipt en insteekhoesjes voor neopreen inlages op heb gemaakt.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:33

ik heb standaard Grandeur pad en een oud model grandeur pad, ze bevallen me beide prima.

Ik heb in het begin een equitex pad gehad en een westernpad, omdat ik wilde bezuinigen, maar dat werkte voor geen meter.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:53

Ik 1 Christ en 2 Grandeurdekjes. Christ is top. De Grandeurs geven toch schuurplekken op de vacht. Ben nieuwsgierig naar de verschillende merken en ervaringen.

De zon schijnt voor iedereen!!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:31

Wat is die Christ voor een soort pad? Heb je misschien een foto en (niet onbelangrijk) wat kosten ze ongeveer??

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:43

Afbeelding Lamsvel onderzijde en dik vilten inlages. Zie http://www.wayoutwest.de. Schijnt warm te zijn in de winter, koel in de zomer. 130 Euro excl. verzendkosten. In het begin had ik het gevoel echt centimeters hoger te zitten door dat vilt.

Qua zit-/beenhouding vind ik de grandeur met moosgummi en gaten t.p.v. de rug het lekkerst rijden.

De zon schijnt voor iedereen!!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:10

Hoi,

En Callippo, hoe reed het met je nieuwe sjabrak ??
Ik ben erg benieuwd ! Ga waarschijnlijk binnenkort een barefoot kopen, maar wil dan wel gelijk een goede pad eronder. En als die Grandeur toch niet helemaal goed bevalt......dan koop ik liever gelijk een andere !

Groetjes,

Maris

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:24

Callippo, ik heb dus hetzelfde pad als jij maar dan in het blauw. Ik vindt het een mooi pad maar de onderkant is best snel qwa beschadegingen.
Ook heb ik het gevoel dat ik op een "normaal" zadel zit en niet op een boomloos zadel. Ook schroof mijn zadel heel erg omdat het "memory faom" pas indrukt als je gaat zitten en kan je dus minder strak aansingelen, aansingelen als ik erop zit gaat jammer genoeg niet

Ik heb nu een grandeur pas met moosgummi met van die gaten bij de ruggegraat (met dank aan Smurf) en die is gewoon veel beter
Ruggegraad vrij en gekoeld (door de gaten kan de warmte beter weg) goed pasvorm onder een maat 1 (minder onder een maat 2 dan is hij eigenlijk te klein) lusjes op de goede plek. in een woord OK dan!

Eerst reed ik met een gewoon dekje maar mijn pony heeft een ruggegraad die een beetje uitsteekt en dat is dan gewoon niet prettig voor mij en de pony Toen heb ik een tijdje met een roundskirt westernpad gereden met schoftuitsparing maar dat is het ook niet want dan komt de onderkant van het zadel niet tegen het paard :/ en "tocht"het daar en gaat het zadel weer schuiven Huilen Toen heb ik zelf een dekje gemaakt met ruggegraadsvrijheid en een schaapje als onderkant en een vulling bestaand uit een oud vilt dekje (heerlijk spul dat vilt maar niet erg goed aan te komen), hij voldeed prima maar ik had hem jammer genoeg te kort gemaakt en ging hij schuren Boos!

Nu rij ik dus met een grandeur pad met moosgummi en ik ben helemaal blij en mijn pony ook Knipoog


callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 14:24

He Maris, het is nog geen avond hoor Tong uitsteken
Afgelopen weekend heb ik het zadel weer bij iemand gepast die al 5 zadels van Zadelmarkt (belgië) had geprobeerd, maar die lagen allemaal niet goed. De barefoot lag zowel op het ronde paardje als de pony met ingezakte ruggengraat erg goed en vrij van de schoft! En dat was enkel met mijn simpele opengeknipte shabrak.

Die Christ ziet er wel sjiek uit, is dat precies het juiste model voor de barefoot?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:38

Ik heb een gewoon heel dun Harry horse dekje eronder liggen. Daaronder ligt echter een dunne wollen onderlegger met rugvrijhouders. Deze waren vorig jaar nog bij decathlon te koop.

Het is een onderlegger van ongeveer 30cm per kant en in het midden een stuk vrij van 5 cm. De hele onderlegger heeft een dikte van 3 cm. Kosten van de onderlegger 7 euro. Kosten van een goedkoop HH dekje 15 euro.

En hoelang ik ook rijdt Connors ruggengraat blijft droog. Maar ik moet zeggen dat bij mijn zadel zonder onderlegger hij ook aardig droog blijft bij zijn ruggengraat. Het lijkt erop dat de Tuend zadels iets meer vrijheid bij de rug hebben dan een Barefoot.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:54

Hè fijn, een nieuwe boomloze topic, waar ik ook weer men zegje op kan doen Lachen

Pmarena jij schreef:

Levade : ik moet zeggen...nu ik die veiligheidshaken eraan gezet heb bij Rena haar Barefootje , voel ik aan de linkerkant ineens die ophanghaak zitten inderdaad
Bij de dichte ringen voelde ik niks

Nu vroeg ik mij af of hoe het dan nu met het 'egaal zweten' is? Heb jij nu ook een stukje dat droger blijft zo ter hoogte van de ophanghaken? Want dan zou het gewoon aan het type haken kunnen liggen... (Ben dus nog steeds niet over het zweetprobleem uit Verward )

Verder blijf ik gewoon heel gelukkig met dit fijne zadeltje! Enne, nu ik gezien heb dat calippo hier meebabbelt: nog eens heel erg bedankt dat je me je zadel geshowd hebt he!! Haha! anders had ik nu misschien nog zitten twijfelen hihi.

Het paard is de spiegel van de ziel

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:41

Citaat:
Nu vroeg ik mij af of hoe het dan nu met het 'egaal zweten' is? Heb jij nu ook een stukje dat droger blijft zo ter hoogte van de ophanghaken? Want dan zou het gewoon aan het type haken kunnen liggen... (Ben dus nog steeds niet over het zweetprobleem uit )


dit heb ik elders verklaard zien worden, maar dat waren allemaal tegenstanders van boomloze zadels..... Scheve mond

Heb jij het Grandeur pad met het tussenstuk met luchtsleuven of de nieuwe versie, met de doorlopende "bont" onderkant?

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:23

smurf schreef:
dit heb ik elders verklaard zien worden, maar dat waren allemaal tegenstanders van boomloze zadels..... Scheve mond

Heb jij het Grandeur pad met het tussenstuk met luchtsleuven of de nieuwe versie, met de doorlopende "bont" onderkant?


Oei dat klinkt niet zo positief Scheve mond Weet je ook wat voor verklaring deze tegenstanders hadden?
Ik heb een grandeur pad met bont aan de onderkant.

Het paard is de spiegel van de ziel

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:53

Citaat:
Oei dat klinkt niet zo positief Weet je ook wat voor verklaring deze tegenstanders hadden?


dat vind ik zo'n onzinverhaal, dat krijg ik niet uit m'n toetsenbord Clown ik zal straks delink ff voor je opzoeken, nu eerst douchen......

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:00

De verklaring ervoor zou zijn : een boomloos zadel heeft door het ontbreken van de boom een slechtere drukverdeling over de rug van het paard. De ophanging van de stijgbeugels loopt over een relatief smal deel van de rug heen , waar dan al het ruitergewicht op komt. De ruggegraat krijgt dus teveel druk op een klein deel.

Met een standaard Grandeur zou je dit niet moeten kunnen hebben omdat de "band" tussen de stijgbeugels het paard helemaal niet raakt !

De inlages links en rechts naast de ruggegraat vangen de druk op en verdelen die , de ruggegraat blijft vrij.

Het rare is dan ook dat jij met je minieme gewicht last zou hebben van deze druk : dat KAN bijna niet terwijl veel zwaardere ruiters helemaal blij zijn met de drukverdeling en mooie zweetplek Verward

Er wordt overigens al een tijdje gewerkt aan Nederlandse pads die een verbetering zijn t.o.v. de bestaande Grandeur. We zijn bezig hierin alle pluspunten van de Grandeur op te nemen met een handvol verbeteringen.

Die standaard Grandeur is dan wel de beste pad die er op dit moment te krijgen is voor een boomloos zadel (vind ik) , maar er zijn imo nog wel wat punten van verbetering.... zeker nu er de laatste weken steeds meer klachten boven komen druppelen.

Momenteel zijn we nog aan het uitdenken en experimenteren dus de pads zijn nog niet verkijgbaar , preciese uitvoering en prijs is nog niet bekend , en ik wilde het eigenlijk pas bekend maken als we ze echt productie-klaar hadden om te voorkomen dat mensen er erg lang op moeten wachten.

Maar nu dit topic er toch is : tsja er wordt dus aan een verbeterde pad gewerkt en details zullen volgen zodra we eruit zijn wat het precies gaat worden Lachen

Misschien duurt het nog wel een tijdje hoor voordat ze leverbaar zijn , als de uiteindelijke pad naar onze zin is moet hij ook nog getest worden op slijtvastheid enzo...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:26

Ik zou een equitex pad onder mijn toekomstige zadel gaan gebruiken... Omdat deze niet leverbaar is in de kleur die ik wil ben ik nu nog aan het twijfelen wat voor een pad ik neem....
Ik vind die van Crist erg mooi maar ook zeker erg duur... De granduer is qua drukverdeling waarschijnlijk ideaal maar ik houd absoluut niet van synthetisch bont op mn paard zn rug. Hij heeft het heel erg snel warm en synthetisch is vaak een stuk warmer dan echt bont...
Ik heb op een duitse site een merino wollen pad met blauwe overstof gezien.. als die nog lever baar is wordt het die..
Anders ben ik er nog niet helemaal uit... Het liefst zou ik meteen 2 pads kopen maar dat laat mn portomonne even niet toe Haha!

Lovers Estragon & Herlando Lovers

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 19:44

He, nieuwe dekjes in ontwikkeling? spannend Lachen
Is dat op jouw initiatief, pmarena?

Ik ga zometeen mn dekje testen bij zowel Shafaï als bij Misty. vrees dat ik op shaffie niet kan rijden, na 3 weken niets doen...
Als er wat foto's lukken zal ik die vanavond plaatsen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:27

Hoop voor je dat het goed werkt Eveline , mooi kleurtje ook

Ja , de ontwikkeling van een eigen pad komt van mij uit ,
Barefoot heeft er eigenlijk niks mee te maken en heeft er ook niet echt behoefte aan , ze hebben het al druk zat Lachen

Volgens mij weet ik bij wie je met je zadel langs ben geweest ,
ik kreeg een week of wat geleden een mailtje dat je daar langs zou gaan om te passen. Heb sindsdien niks meer gehoord dus ik denk dat het zadel OF niet beviel , of ze wil hem niet bij mij bestellen Lachen

O , Estragon : welke kleur had je willen hebben van die Equitex eigenlijk ?

Ik heb een beige , nog geen 5x gebruikt dat onding , echt zonde Scheve mond

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:45

Ik wilde (natuurlijk) een koningsblauwe.... Haha!
Maarja dat bestaat dus niet.. Ik denk dat ik wat kleur betrefd iets minder veeleisend moet gaan worden Haha! Ga jij de nieuwe pads wel in koningsblauw maken ???
Hoezo vind je het eigenlijk een onding?? Ik heb ermee gereden en ik vond het eigenlijk wel een heel oké ding.. Ik zag na het rijden ook duidelijk dat de ruggeraat nog droog was dus die ligt ook mooi vrij...

Lovers Estragon & Herlando Lovers

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:02

Ja hoor..knonigsblauw , ik WIST het ! Haha!

Misschien dat ze hem dan hebben verbeterd , die Equitex...

Bij mij was hij 1 ritje wel okee maar toen voelde ik al dat die ruggegraatvrijheid totaal niet werkte , "kussens" ernaast waren van veels te dun en inzakken materiaal waardoor je met dis ongevulde streep in het midden juist direct op de ruggegraat zat... EN dan nog zonder zacht materiaal ertussen zoals bij een Merinopad ofzo. Ik voelde die ruggegraat-spieren van Rena gewoon verkrampen en dat deed ik ook door het vervelende gevoel... heb het nog een paar keer geprobeerd sindsdien maar elke keer *brrrr* .

Hij is wel lekker koel en luchtig vergeleken met andere pads , dat wel ! OK dan! Maarja het comfort is net voldoende voor een rustig stapritje hebben Reen en ik besloten Clown

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:12

Het ligt misschien ook wel aan de vorm van je paard.. Die van mij is erg rond.. Als ik zonder zadel zit voel ik de ruggegraat niet eens Haha!
Ze hebben tegenwoordig 3 soorten equitex pads (als ik het goed begrepen heb) 1 gewone 1 doe wat langer is voor de grotere maten zadels en 1 waarbij de vullingen anders en dikker van vorm zijn.. Zit een soort anatomische vorm in..
Maar volgens mij heb ik de gewone gebruikt... Die merino wollen zijn ook wat anders dan eerst volgens mij.. Eerst waren die toch helemaal van wol? Nu hebben ze een soort luchtdoorlatende/ademende overstof (weet niet zeker of dat altijd al was) die zijn dus ook een stuk luchtiger geworden Lachen

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:04

Hoi,

Wacht even...... een nieuw dekje van Grandeur met een wollen onderkant ? Ik heb wat gemist geloof ik.
Heeft dit dekje ook de ruggegraadvrijheid ?

En Pmarena _ dat dekje dat jij aan het ontwikkelen bent... hoe lang duurt dat nog ? Je was natuurlijk al bang voor deze vraag, sorry.
Maarre, omdat ik heel waarschijnlijk de barefoot ga kopen ( na het testen ) wil ik natuurlijk wel het beste dekje ( zeker omdat de prijzen nogal hoog zijn koop je niet zomaar 2 dekjes ).
Dus...... wanneer (ongeveer ) ?

Groetjes,

Maris

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:23

callippo schreef:
Die Christ ziet er wel sjiek uit, is dat precies het juiste model voor de barefoot?

Het zadel past er keurig op, alleen zijn de klittebandjes aan de voorzijde aan de lange kant, maar dat is makkelijk op te lossen. De singelstoten gewoon los langs het zadel laten vallen, de band om de singelstoten door te leiden is net te smal om het onderste gedeelte van het zadel waar de stoten beginnen ruimte te geven.

De zon schijnt voor iedereen!!

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:35

Maris schreef:
En Pmarena _ dat dekje dat jij aan het ontwikkelen bent... hoe lang duurt dat nog ? Je was natuurlijk al bang voor deze vraag, sorry.


Ja , inderdaad ... Clown

Ik heb van het weekend het eerste proefmodel getest met Rena , hier moet nog wat aan gesleuteld worden , wat andere vorm , andere vulling wellicht.... beste manier van in elkaar zetten... ik hoop eind van de maand een vrij definitieve proefpad te kunnen testen.
Ga er even vanuit dat het eind juli wordt dat er echt duidelijkheid is over de mogelijkheden en hoe & wat.

Nu zijn we er volop nog mee bezig Knipoog

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 23:10

Fotootje van mn nieuwe shabrakje onder het zadel:
Afbeelding

Het reed heerlijk, de hele ruggengraat is vrij gebleven, en droog. Ook de schoft lag mooi vrij (wat met de polypad niet altijd zo is)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:13

Oeh , past mooi EN staat mooi zeg , keurig hoor ! OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sintara en 85 bezoekers