Heel hard galoperen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Heel hard galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 07:54

Mijn nieuwe verzorgpony galopeert heel hard. En ze wil ook niet rustig. Als je haar met je benen in galop zet gaat ze er als een speer vandoor. En als je het met je stem doet gaat ze eerst snel draven en daarna in galop. Dan kan ik haar wel inhouden maar dan word het een heel getrek in haar mond (lijkt me ook niet echt fijn voor haar) En een kleine volte galoperen helpt ook niet want ze gaat gewoon net zo hard door. En dit is dan alleen nog maar in de bak. Dus hoe ze buiten is Verward Maarja, ik denk zelf dat het komt omdat ze teveel energie heeft. Haar eigenaar reed haar 2x per week. En overdag en 'snachts staat ze op de wei. Kan het dat ze teveel energie heeft? En weet iemand hoe ik haar rustig kan laten galoperen?

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:43

Daar had mijn oude verzorgpony ook last van. Probeer haar zo verzameld mogelijk in de draf te rijden, maak veel scheinovergangetjes naar de stap. Dus draf zo zacht mogelijk maar wel actief met het been. Rij zo een paar oefeningetjes en probeer haar ook zo aan te galopperen in de rustige draf, dit blijven oefenen. probeer wel zo min mogelijk druk op je teugels te hebben, anders gaan ze terugtrekken. suc-6 ermee

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:46

Ik verplaats je topic even naar Rijtechnisch !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:06

Zodra Zazou heel hard gaat galoperen, moet ik haar loslaten. Niet terug trekken! Zodra ik haar loslaat gaat ze nog wel een rondje door, maar daarna gaat ze langzamer.

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:44

TeamSpirit schreef:
Daar had mijn oude verzorgpony ook last van. Probeer haar zo verzameld mogelijk in de draf te rijden, maak veel scheinovergangetjes naar de stap. Dus draf zo zacht mogelijk maar wel actief met het been. Rij zo een paar oefeningetjes en probeer haar ook zo aan te galopperen in de rustige draf, dit blijven oefenen. probeer wel zo min mogelijk druk op je teugels te hebben, anders gaan ze terugtrekken. suc-6 ermee


Je kunt ook veel overgangen rijden van galop naar draf.. Of krijg je haar niet meer trug naar de draf als je eemaal in galop zit??
Ook kun je in galop ophoudingen maken(kneepjes in de teugels) zodra ze langzamer gaat geef je haar weer ruimtje, als ze dan weer harder gaan maakt je weer een ophouding.

kerstmuts wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:47

een paard op manege doet/deed dat ook, maar ze is toch mijn lieveling Haha! Als ze keihard ging liet ik haar wat losser, dan wou ze ook soms wel langzamer gaan, en als we moesten stoppen, losser en toch stoppen Lachen maar de fijne weet ik neit omdat je toch op manege niet veel kan leren Boos!

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:38

Hoe oud is de pony? Voor jonge ponies/paarden is het moeilijk om langzaam te galopperen dus misschiend dat dat ook meespeelt. Wat gebeurt er als je de pony in de bak gewoon een paar rondjes door laat galopperen?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:54

Zoals Monday zegt is het zwaar voor je pony om te galoperen en dan is hard makkelijker.
Maak hem sterker door veel schijnovergangen in de draf (die wel beter controleerbaar is, neem ik aan?) en met veel korte stukjes galoperen, zoals ook al werd voorgesteld. Niet eindeloos blijven galoperen, dan krijgt ie er nog een hekel aan (want het is zwaar!).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 18:05

De pony is 11. Dus niet echt jong. Heel rustig draven en dan aangaloperen helpt niet. Heb ik ook al geprobeert. Ik ga morgen kijken wat ze doet als ik haar een paar rondjes 'laat gaan'.

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:03

Dit probleem heb ik ook. Wat ik er aan doe is idd hem soms ff laten gaan en dan zelf extra 'bijgassen' zodat hij nog meer aan het werk word gezet. Lachen Volgende optie:>>zet hem aan het werk in de galop dus ga volte openen/sluiten hoe harder ze gaat hoe kleiner je de volte weer maakt...dan kan ze niet hard.Verder kun je wijken in de galop zodat ze haar hoofd niet heeft bij het tempo maar bij voorwaarts/zijwaarts.En als je dat lukt dan zou je inderdaad veel overgangen kunnen rijden van galop terug naar draf en weer naar galop.

suc6!! OK dan!

groetjes mij

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:05

Heb je les?

verder is het een kwestie van losblijven aan de voorkant en been eraan houden. Kijk maar eens in de topics van sily... kom je het ook tegen en ook hoe zij het opgelost heeft

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 07:45

Jacobientjuh schreef:
Dit probleem heb ik ook. Wat ik er aan doe is idd hem soms ff laten gaan en dan zelf extra 'bijgassen' zodat hij nog meer aan het werk word gezet. Lachen Volgende optie:>>zet hem aan het werk in de galop dus ga volte openen/sluiten hoe harder ze gaat hoe kleiner je de volte weer maakt...dan kan ze niet hard.Verder kun je wijken in de galop zodat ze haar hoofd niet heeft bij het tempo maar bij voorwaarts/zijwaarts.En als je dat lukt dan zou je inderdaad veel overgangen kunnen rijden van galop terug naar draf en weer naar galop.

suc6!! OK dan!

Wijken heeft ze nooit geleerd, en als ik haar de hulpen geef om te wijken gaat ze alleen maar harder..

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:49

maaruh heb je les?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:01

ten eerste is het belangrijk dit met instructie op te lossen, zoals gijsenkim ook al zegt, ten tweede zou ik het afraden om je pony "te laten gaan".
Het positieve daarvan is dat je niet aan de teugels blijft trekken, maar negatief is dat de pony nog steeds zal scheuren en imo dit ook niet afleert. Ik zou hem eerst goed aan de hulpen maken, zowel aan stem-been als teugelhulpen, voordat je weer gaat proberen te galloperen, dus voor mij part ga je enkele weken alleen in stap en draf je hulpen verfijnen.
ALs je het dan weer gaat proberen moet 'ie op de eerste beenhulp meteen NETJES aanspringen. Doet 'ie dat niet: terugnemen.
En zo heel consequent zijn: hulp = reactie, te hard gaan = terug naar draf!

Als je pony zo graag in galop wil, legt ze vanzelf wel de conclusie dat ze er met dat gescheur niet gaat komen.

Maar in dit geval is een lesgever toch echt aan te raden (in alle gevallen eigenlijk wel Haha! )

[edit]
bedenk me ineens dat je ook even moet kijken wat je pony doet met de stelling: met namen omdat je ook zegt dat hjet niet uitmaakt of je haar op een volte zet of niet: imo kunnen ze alleen maar hard scheuren op een volte als ze hun hoofd naar buiten richten (= dus geen stelling!).

Dus extra tip: probeer voordat je gaat aanspringen de stelling 100% voor elkaar te krijgen, desnoods wat overdreven, en behoudt die stelling in de galop!
[/edit]

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:45

Met het meeste van Tender ben ik het eens.
Niet met:
Tender schreef:
Als je pony zo graag in galop wil, legt ze vanzelf wel de conclusie dat ze er met dat gescheur niet gaat komen.

Denk namelijk niet dat ie zo graag wil galoperen, maar dat het erg zwaar is en ie zich uit evenwicht gehaalt voelt. Oplossing is dan maar heel hard gaan. Ook terugkomen zal ie moeilijk vinden en terug naar een rustige draf zal dan ook nog niet lukken.
Achterhand sterker maken dus zoals ik al voorstelde door overgangen binnen de draf te rijden. Werk aan z'n galop liever aan de longe, totdat ie daar de overgangen en het tempo goed kan controleren. Als het dan onder het zadel weer helemaal niet lukt, ligt het bij het evenwicht van de ruiter.
Les lijkt ook mij hier hoe dan ook meer dan nuttig!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:08

QQQQ"]
Met het meeste van Tender ben ik het eens.
Niet met:

[quote="Tender schreef:
Als je pony zo graag in galop wil, legt ze vanzelf wel de conclusie dat ze er met dat gescheur niet gaat komen.


Denk namelijk niet dat ie zo graag wil galoperen, maar dat het erg zwaar is en ie zich uit evenwicht gehaalt voelt. Oplossing is dan maar heel hard gaan. Ook terugkomen zal ie moeilijk vinden en terug naar een rustige draf zal dan ook nog niet lukken.
[/quote]

als dat idd de reden is QQQQ, dan heb je gelijk, dan dacht ik even te simplistisch! Haha!
Bedankt voor de correctie!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:39

Emmz schreef:
Dan kan ik haar wel inhouden maar dan word het een heel getrek in haar mond (lijkt me ook niet echt fijn voor haar)

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:00

Ik heb ook een verzorgpony die ook altijd hard wil. Hij is erg dik en nou niet bepaald getalenteerd, dus ik begrijp wel waarom hij hard wil, dan is dat makkelijker ivm de balans (ga zelf maar hard rennen en daarna zacht rennen, dat laatste kost veel meer moeite, ook om in balans te blijven)
Met die pony galoppeer ik nog niet eens, want hij is ook veel te sterk (ik kan hem niet eens fatsoenlijk naar draf krijgen. Ik zorg eerst dat ik de draf fatsoenlijk (=gecontroleerd, in mijn tempo) kan rijden. Dan is zijn balans en gehoorzaamheid verbeterd, daarna ga ik pas de galop proberen. Ook mijn verzorgPAARD ging altijd hard en is ook veel te sterk, maar die gaat nu in de draf ook beter, al blijf ik bezig met steeds attent aan de hand houden zodat hij er niet doorheen trekt. Met dat paard denk ik ook nog niet eens aan de galop, eerst wil ik de draf goed bevestigd hebben.

Ik weet natuurlijk niet hoe je haar in draf kan rijden (gaat ze dan JOUW tempo, of gaat ze daar ook te hard??)
Ik ga er even van uit dat de draf controleerbaar is.

Emmz schreef:
Dan kan ik haar wel inhouden maar dan word het een heel getrek in haar mond (lijkt me ook niet echt fijn voor haar)


Dat is dan toch juist de bedoeling? Ze mag niet hard, dus moet jij haar vertellen wat ze wel moet doen. ALS ZIJ DAAR DAN DOORHEEN TREKT, DAN IS DAT TOCH HAAR PROBLEEM?? Als ze het zo vervelend vind, moet ze maar zachter gaan. EN OP DAT MOMENT MOET JIJ LOSLATEN!! Zo leert ze dat langzaam galopperen de bedoeling is, als zij langzaam gaat is het fijner voor haar (want dan hang jij niet aan haar kop).
Tender schreef dat je haar terug moet nemen naar DRAF als ze harder gaat. Dat lijkt mij beter dan haar uit te laten rennen, maar ik denk toch dat het beter is om haar terug te nemen naar een LANGZAME GALOP (en dan te ontspannen): dan weet je pony wat ze moet doen en dan is dat op dat moment fijner voor haar.

Dus (als je de draf al gecontroleerd hebt, anders moet je die eerst goed voor elkaar krijgen voordat je ook maar aan de galop gaat denken!!): gewoon terugnemen! Ze zal dan best sterk zijn, maar gewoon schrap zetten en sleuren. Je pony kan dan kiezen: of doorrennen en die druk houden (niet loslaten als je moe wordt!), of luisteren en dan heeft ze geen druk meer. JIJ MOET DAN METEEN ONTSPANNEN ALS ZE LANGZAAM GENOEG GAAT! En dan gaat ze geheid weer harder als jij ontspant, dan herhaal je gewoon weer hezelfde, keer op keer. Op een gegeven moment bedenkt ze heus wel dat het fijner voor haarzelf is als ze luistert en langzaam gaat.
Het zal niet makkelijk zijn en best wat bloed, zweet en tranen kosten (vooral zweet, en ook spierpijn, ik weet er alles van!), maar de aanhouder wint, geloof me!


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:17

Terugkomen moet het paard leren op voornamelijk zit en zo min mogelijk hand.
Trekken doet trekken en plaatst het paard nog meer op de voorhand: Rede één voor het hard rennen. Terugkomen moet ie op z'n achterbenen doen.
De slimste moet als eerste nageven: Da's (als het goed is Clown) niet het paard!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:34

Idd zitten en, min of meer, loslaten. Dat paard wordt alleen maar gestresster van al dat gehang in z´n mond. Straks leert ie zichzelf aan om z´n kop in de lucht te steken en dan heb je niet veel meer aan die teugels...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:57

QQQQ schreef:
Terugkomen moet het paard leren op voornamelijk zit en zo min mogelijk hand.
Trekken doet trekken en plaatst het paard nog meer op de voorhand: Rede één voor het hard rennen. Terugkomen moet ie op z'n achterbenen doen.
De slimste moet als eerste nageven: Da's (als het goed is Clown) niet het paard!


Ik weet niet of jij (en anderen met een zelfde soort reactie) wel eens op een keihard galopperend paard (lees: tank) hebt gezeten die absoluut niet wil terugkomen, maar volgens mij niet, zo te horen.
Ten eerste: je kunt niet eens fatsoenlijk blijven zitten! Laat staan met je zit inwerken.
Ten tweede: een paard dat gewoon niet luistert (niet eens naar teugelhulpen) gaat echt niet op je zit terugkomen hoor!!

Een paard moet gewoon leren niet door de hand te trekken. Dat leer je hem door terug te nemen en als ie terugkomt, dan meteen te ontspannen. Dan leert hij dat ie niet door de hand moet trekken (zover ben ik dus bij mijn verzorgpaard in draf. Bij de verzorgpony heb ik m nog niet in draf, maar ben wel op weg) En dan, ja dan pas, luistert je paard dermate naar je dat ie misschien ook wel op je zit terug wil komen.

Natuurlijk, veel hand is niet goed (ik ben ook niet achterlijk) Maar je moet ook redelijk zijn dan sommige paarden (nog) niet luisteren en dat de meeste mensen ook maar amateurs zijn. Je moet er natuurlijk wel naar streven om goed te kunnen rijden zonder (al teveel) hand, maar soms zijn paarden ook wel eens sterk en zie een paar honderd kilo denderend, ongehoorzaam paard maar eens te stoppen op je zit! Want het klinkt wel heel leuk om heel profetisch te roepen 'dat je niet mag trekken en op je zit moet rijden', maar bij sterke paarden die hard gaan werkt dat ECHT NIET zo makkelijk. Bij een beter luisterend en enigzins correct gaand paard moet je wel je zit gebruiken, dat staat buiten kijf, maar daar KAN dat ook! Bij mijn verzorgpaarden (en ik denk ook bij die van de topicstarter) kan dat gewoon echt nog niet, moraalriddertjes!!

Ik zal wel weer boze mailtjes van alle moraalridders terugkrijgen waarin staat dat ze geen moraalriddders zijn, maar dat ze gelijk hebben en dat ik een lompe koe ben omdat ik wel eens wat harder trek. Tuurlijk, ik weet ook precies wat er in de boekjes staat en dat je niet met veel hand moet rijden, maar ik ben wel realistisch: ik heb er ervaring mee en ik ben erachter gekomen dat perfect rijden niet altijd werkt (niet altijd = bij niet zo talentvolle paarden die nog niet perfect luisteren en die ook nog te dik zijn waardoor je er nog meer moeite mee hebben). Maar alle moraalridders mogen langskomen bij mijn verzorgpony. Dat is maar 1.37 m hoog, veel te vet denderend paard, maar geloof me, die krijg je zelfs al niet terug mét hand, dus al HELEMAAL. NIET. TERUG. OP. JE. PERFECTE. ZIT.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:21

annemiekie schreef:
die krijg je zelfs al niet terug mét hand, dus al HELEMAAL. NIET. TERUG. OP. JE. PERFECTE. ZIT.


DAAROM moet je dus ook eerst de reactie op je hulpen verbeteren voordat je weer gaat galloperen! Haha! Cool

Als een paard mij besodemietert trek ik ook wel eens, IK ben de baas, punt uit. Maar als ik weet dat 'ie naar en bepaald iets niet luistert, ga ik dat punt niet steeds weer opzoeken, ik probeer dan eerst het probleem bij de wortel op te lossen!

Maar goed, Emmz heeft hier om advies gevraagd, ze heeft verschillende soorten advies gekregen, ik zou zeggen: het is aan haar om te beslissen wat ze doet!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:25

Citaat:
Ik weet niet of jij (en anderen met een zelfde soort reactie) wel eens op een keihard galopperend paard (lees: tank) hebt gezeten die absoluut niet wil terugkomen, maar volgens mij niet, zo te horen.

Een shiretje van boven de 1.75m krijg je niet met je hand terug hoor: Dat hoofd kan je niet eens meer dan een tel omhooghouden.
Terug komen op je zit MOET JE JE PAARD LEREN!!!
Dat kan je pas ALS JE DAT ZELF HEBT GELEERD!
Daar begin je mee van halt naar stap, niet in de racende galop.

Stemhulpen die het paard al wel begrijpt van het longeren mag je gerust gebruiken om hem de nieuwe hulpen aan te leren.

Als jij gaat trekken, zal het paard zich op je hand leggen en nog makkelijker kunnen racen (fijn in z'n mond zal dat niet zijn en als je grof genoeg bent zullen de meeste (maar ZEKER niet ALLE!) wel terugkomen, uiteindelijk, maar dat doen ze ook met een kogel door de kop )

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:27

Maar de draf moet eerst wel voor elkaar zijn: rustig, gecontroleerd tempo, in balans. Als dat al niet zo is, dan kan ie in galop al helemaal niet rustig gaan.
Ik rijd de pony nu bijna een jaar en het paard driekwart jaar, met het paard heb ik 1 keer gegaloppeerd en het aantal keer galopperen op de pony kan ik op 1 hand tellen. De draf is nu bijna bevestigd, dus binnenkort ga ik de galop weer eens proberen. Ga voor jezelf eens na of je de draf ECHT voor elkaar hebt (gesloten, in balans, houd jezelf niet voor de gek!), anders galoppeer niet eens totdat het pas weer kan. Dat heeft dan toch geen enkele zin en is alleen maar vervelend voor je pony en jou.
En les nemen is natuurlijk altijd verstandig (ik weet niet of je al les hebt??)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:29

Nee niet ieder paard luistert naar je zit, maar alsof ieder paard naar een ruk in z'n bek luistert?? Als ik dat doe krijg ik er 5 rondjes bij...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers