Dikke lymfenklieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Dikke lymfenklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 22:58

Vorig jaar had mijn pony aan allebei de kanten dikke lymfenklieren (bij haar keel is dat).
Ik had de dierenarts er bij laten komen, en die zei dat ze waarschijnlijk een stekent insect bij het grazen ingeslikt had.
Er stonden toen ook een paar stomme stekelplantjes in de wei en dat kon het ook zijn geweest.
Ze heeft toen van de dierenarts een prik gekregen dat het minder dik werd.
Maar vandaag, zag ik alweer dat ze een dikke lymfenklier (hoe je het ook schrijft) had! Maar nu aan 1 kant alleen!
Er staan nu helemaal geen stekels in de wei of wat dan ook, ik vind het heel vaag! Ze heeft steeds weer dikke lymfenklieren het komt iedere keer weer terug! Misschien is het ook wel iets anders maar misschien weet iemand hier meer over? Ze lijkt er geen last van te hebben. Misschien dat je het zelf al eens bij je paard hebt gehad?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 00:40

Hier zijn al veel topics over, het kan zijn dat ze aan de dikke kant gestoken is. Of toch een allergie voor iets wat in de wei staat

Bij ons op stal hebben we een "kaal" landje waar bijna niets opstaat, wel veel onkruid. Mijn paard kan daar niet opstaan, binnen een week heeft hij dikke kaken. Hij is volgens de DA allergisch voor iets wat daar groeid, maar wat?
Hij is nu verbannen naar de paddock van zand als de rest daar loopt. Op het ogenblik staan ze op de het goede land en er is niets aan de hand.

Dus misschien is een andere weide een idee?

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:24

Nope geen idee dnek ik Knipoog
de mijne heeft dat sinds hij op de wei (al meer dan 3 verschillende gehad) staat. DA s doen komen en NIEMAND weet de juiste oorzaak.
Raar hé dan is het een kant (op zijn wang), dat gezwollen is dan is het de andere dan zijn het de 2 dan , dan is het weg..echt een raar gedoe hé..
Hij heeft geen pijn eraan en de DA zeiden wel da het niets ergs was. en het is altijd in de zomer tijd.Hij staat winter en zomer op de wei ook.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 12:34

Hm, ja.
Mijn pony heeft het alleen op de wei.
Ze heeft het in 2 verschillende weides gehad.
Op die waar ze nu staat staat alleen gras.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:45

Sinds wanneer staat ze weer op de wei?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:37

Marilyn heeft het ook vaak.
Kleefkruid helpt er tegen, dat spul dat je op iemands rug kan plakken Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:39

dat ze opgezet zijn wil zeggen dat het paard op een of andere manier gifstoffen heeft binnen gekregen !
zolang ze geen koorts hebben en niet hoesten, en verder gewoon fris zijn , zou ik me geen zorgen maken
mijn concordemerrie heeft het ook regelmatig.
ik heb alleen nooit geweten dat kleefkruid hielp!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:45

Wist ik ook niet, weet het pas sinds 2 jaar.
Hoorde het van iemand die allemaal "kruiden en plantjes" wist tegen bepaalde aandoeningen.

Ze zei ook, dat de paarden dat vaak alleen eten, als ze het echt nodig hebben of dat waar is weet ik niet want Marilyn eet alles Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:09

nou dat kan wel goed, katten eten toch ook gras om te kotsen Tong uitsteken

er staat zat van dat rottige spul bij ons !
alleen snap niet dat paarden het vreten
maar ja dat snap ik van hooi of stro ook niet, men dat pikt toch vreselijk Clown

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 20:20

Helpt dat echt die plakplantjes?
IK hoop dat we dezelfde voor ons hebben.
Maar eh... ik ben zelf gigantisch allergisch voor die dingen!
Heb je dát weer!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 20:21

littleroosie schreef:
Sinds wanneer staat ze weer op de wei?


Ik heb eigenlijik geen idee maar ze staat al weer een heel tijdje. En dan meestal dag en nacht.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:38

Een merrie die ik rijd heeft het ook en al heel lang, maar die heeft dus in geen 6 jaar een weiland gezien. Verward Betekent dat dan, dat ik het in haar voer moet zoeken? Gelukkig moet ze morgen sowieso naar de kliniek, ik zal er meteen eens wat over informeren want de merrie heeft er echt last van bij het nageven, dan gaat ze moeilijk ademen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 21:24

hm ja maar gelukkig is het sinds vandaag wel minder bij Dusty.
Ze staat nunet in een nieuw weiland dus het zal wel helemaal wegtrekken (hoop ik)
Haha!

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:52

Wanneer lymfeklieren/knopen zwellen (je vindt ze niet alleen bij de keel), duidt dit meestal op een ontstekingsreactie. Vaak ook voor een dierenarts moeilijk te diagnositseren. Probeer voor jezelf eens een tijdje een dagboekje bij te houden a.h. waarvan je misschien een link tussen het zwellen van de klieren een ander gegeven kunt ontdekken. Kan ook van pas komen als je pony er nog lang mee blijft rondlopen en je besluit er door een arts nog eens naar te laten kijken... ??

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 10:14

Het is nu weg maar ze hoest niet en ze heeft ook geen koorts.
Het eten gaat net zo goed als normaal.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 10:15

En dat was toen ze het had ook zo. Ze had nergens last van, ja wel met aan de teugel rijden.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:06

Dickie schreef:
Een merrie die ik rijd heeft het ook en al heel lang, maar die heeft dus in geen 6 jaar een weiland gezien. Verward Betekent dat dan, dat ik het in haar voer moet zoeken? Gelukkig moet ze morgen sowieso naar de kliniek, ik zal er meteen eens wat over informeren want de merrie heeft er echt last van bij het nageven, dan gaat ze moeilijk ademen.


Ik bedoelde niet dat je het in het voer moet zoeken. Maar ik kende een merrie, wanneer zei na de winter weer het weiland op ging had ze ook gelijk weer dikke klieren. Dit kwam volgens de dierenarts doordat ze niet gewend was om zoveel met haar hoofd naar beneden te staan dat daardoor de lymfe klieren dik werden, er liep vocht richting het hoofd?
Maar ook omdat de kaken in 1 keer flink aan het werk worden gezet.

Dit is de theorie die ik er van heb gehoord, nou vraag ik me dan alleen af waar het vocht dan vandaan moet komen?

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:49

Het paard dat ik heel lang gereden heb had het altijd rond deze tijd van het jaar. Het gras is dan erg vet en daarnaast kwam ze vanuit de paddock de wei in (in de paddock stond geen gras). Doordat ze dan ineens veel meer met haar hoofd naar beneden stond kreeg ze opgezette klieren. Na het rijden was het dan ook altijd weer (bijna) helemaal weg.

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:47

wat raar, is het niet gewoon de speekselklieren die opgezet zijn?
die zitten bij een paard namelijk ook op die plek. met name in een weiland met erg kort gras moet het paard nogal moeite doen om het gras uit de grond te trekken en gaan de speekselklieren opzetten omdat ze overtijd draaien om speeksel aan te maken..

trekt meestal weer weg als je het paard op stal zet..

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:14

ellepel !!!!!!!!!! HOE GOE , geen enkel da heb ik da oren zeggen....wel da het van speeksel kwam ma anie egr was!! DAT zal het zijn!! dank je Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 19:57

Heel vaag allemaal vandaag was de dierenarts er (vanwege inenten) en die had het weer over opgezette luchtzakken, die zitten ook op die plek ofzo. Maar ik kon de helft niet helemaal volgen van 'm want het is nogal een spastisch artsje. Knipoog

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:57

Een beetje aardiger mag ook wel, die DA is er om jouw pony te helpen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 11:37

Haha ja joh ik mag 'm wel maar hij is nogal zenuwachtig.
Hij weet gewoon te veel dan wil die alles tegelijk zeggen! Knipoog
Deze dierenarts heeft al eens in een film ofzo gespeelt over (uiteraard) veeartsen.

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:32

luchtzakken kan idd ook..
let eens op als je je paard op stal zet, trekt het na een aantal uren weg, dan kan je er zeker van zijn dat het de speekselklieren zijn..

zodra ze in wat langer gras staan gaat dit zowiezo over..

mijn pony heeft het ook hoor...
twee van die gekke bulten langs zijn keel precies op de plek waar je de keelriem vastdoet..

zet ik hem op stal is het na een tijdje weer weg..ik smeer het wel eens in met azijn om de zwelling te laten slinken..

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 13:34

Gelukkig staat ze nu in uitgegroeit gras (waar eerst schapen op hebben gestaan). Maar na het rijden is het bijv niet weg.
Maar nu is het wel weg hoor.
Maar het komt heel vaak weer terug.