Inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 06:28

Ik ben mijn haflinger merrie van net 5 jaar aan het inrijden.
Of nou ja, inrijden is niet het goede woord; ze is al zadelmak en bij de vorige eigenaar werd er 1x per week op gereden door kinderen en die deden maar wat. Ze moet dus nog heel veel leren, maar is al enigszins (fout) ingereden.
Nou is mijn probleem; ik vind het de laatste tijd eng om te rijden. Omdat ik haar niet altijd onder controle heb en de ene keer schrikt ze van alles en springt steeds weg en de andere keer gaat ze steeds is galop terug naar de uitgang van de bak rennen. En ik ben erg onzeker over mijn kunnen, dus vind ik het rijden steeds minder leuk.
Het verzorgen daarentegen vind ik geweldig! En het grondwerk ook!
Nu heb ik een vraag; ik heb nu 1 á 2 keer per week priveles. Maar ik wil dit opvoeren naar 3 keer per week -> toch ook omdat ze moet worden ingereden (ik 2x en mijn moeder 1x). En dan verder (bijna) niet alleen rijden (zonder les)... is 3x te weinig?
De andere dagen doe ik dan grondwerk en ga ik oefenen met longeren (dit kan ik nog niet helemaal... heb wel al een les gehad)... en ga ik gewoon knuffelen; band opbouwen.....
Maar vinden jullie 3 á 4 keer per week te weinig?????
Ze staat gewoon dag en nacht op het weiland; kan dus rennen en staat in een kudde met zo'n 24 andere paarden.
En volgens mij vindt ze rijden (nog) niet zo geweldig, dus zij zal het wel lekker vinden...


janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 06:34

Ik denk dat je beter 3x goed kan rijden, onder begeleiding, dan vaker, en dan de andere keren hem er vandoor te laten gaan, en naar de uitgang te laten rennen en zo. Daar worden ze niets wijzer van, eerder te slim!
Kun je anders niet iemand anders vragen of die er een tijdje mee wil rijden, totdat hij wat makkelijker is voor je?

-

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 06:39

Dat wil ik juist niet... dan heb ik er nog niets aan; dan ben ik nog steeds onzeker en het gaat er juist om dat ík haar goed leer rijden. Een ander zal het vast wel beter kunnen, maar dan heb ik er nog niets aan...

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 06:52

ja maar dan weet je pony het wel goed. want hoe banger jij wordt hoe klieriger je pony gaat doen.
wij hebben ook een haflinger en daar wou het ook totaal niet mee totdat er een paar keer iemand anders op gereden heeft en zij had hem goed aangepakt toen was ie in een keer veel braver.

.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 07:04

Ja, ok..... maar het gaat mij er om dat ik er weer vertrouwen in krijg. En dat ík er leer mee om te gaan. Misschien dat ik mijn instructrice vraag er eens op te rijden, maar uiteindelijk moet ík het leren.... en ik weet zeker dat mijn instructrice zo weg rijd, maar ík moet het kunnen. En het stomme is; tijdens mijn lessen gaat het altijd goed. Dan voel ik me ook zeker, maar zodra ik alleen ben, word ik soms een beetje bang...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:13

misschien kan je tijdelijk vaker lessen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:18

ik zou 3x goed rijden en de rest grondwerk, als je het gevoel hebt dat het beter gaat zou ik thuis weer eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:46

Wat wij nu doen, ben ook een bange schijterd! Is eerst mijn instructrice erop laten rijden zodat hij weer braaf wordt en daarna ik..beetje stappen en draven.. Dan heeft zij hem voor mij al helemaal braaf gerden enzovoorts en dit kunnen we dan zo steeds gaan minderen..

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 11:57

gijsenkim schreef:
misschien kan je tijdelijk vaker lessen.


Dat schreef ik al; ik ga ipv 1 a 2 keer per week 3 keer lessen.... tijdelijk; tot ze is ingereden....
Maar is dit niet te weinig?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:04

das prima zo echt waar....... sorrie had ik overheengelezen Haha!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:05

nee ik vind dit niet te weinig..
3 x in de week is zat, en dan verder gewoon lekker met haar bezig zijn, en elkaar vertrouwen

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..


Ir111

Berichten: 11920
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:11

3x in de week lijkt me ook genoeg. Beter 3x goed, dan vaker en 'slecht'! Om te wennen aan alleen rijden zou je misschien kunnen beginnen met zelf 5 minuten te gaan rijden voor je instructrice komt, zij kan je dan verder helpen. Dan bouw je de tijd dat je zelf rijd steeds verder uit, tot je bijvoorbeeld een half uur losrijdt en dan een half uur les hebt. Zo wen je jezelf er ook aan om alleen te rijden en als het mis gaat komt je instructrice en kunnen jullie samen het probleem oplossen.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 12:13

gijsenkim schreef:
das prima zo echt waar....... sorrie had ik overheengelezen Haha!


Hahahaha, geeft niets joh Knipoog

En DaniEnVlieg : dan ga ik gewoon 3x per week rijden, want zoals het nu gaat, gaat het niet Haha!
En ze moet gewoon ingereden worden!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:15

Tijdelijk wat vaker les en daarna als je je wat zekerder van je zaak gaat voelen langzaam aan minderen is gewoon een goed plan. Als je goede begeleiding hebt en er hard aan werkt komt het vast goed! Lachen

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 12:16

Ir111: das een heel goed idee! Laatst vond ze namelijk alles eng ineens en rende ze er steeds vandoor, maar toen ben ik afgestapt... en daarna op het land gezet... maar als mijn instructrice er is kan ze zeggen wat ik fout deed.... want het zal ook heus wel aan mij liggen hoor Haha!

Dickie : thanx en jij ook Amethyst Haha!
Laatst bijgewerkt door Cindyt op 08-06-04 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:17

Dit is inderdaad niet weinig.
Beter 3 of 4 keer goed, dan 3 of 4 keer slecht. En op de dagen waarop je geen les hebt kan je indd grondwerk gaan doen, of gewoon wat met haar 'omprutsen'. Lachen
Succes ermee!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 18:00

Het grondwerk ging erg goed vandaag! Ik ben nu ook weer wat zekerder.... maar ik ga nog steeds 3x per week les nemen.
Hoe lang duurt het gemiddeld om een paardje in te rijden??? Dus met 3x per week een half uur les....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:02

Typ inrijden/beleren maar eens in in de zoekmachine. Vind je ook genoeg!
3 x per week les...... zou ik niet doen. Eerst maar 1 keer en maar aan wennen en conditie krijgen, je moet niet te veel vragen van dit soort paarden! Wij hebben de paarden met een drie week los lopen in stap, draf en galop. Maar voordat ik ga lessen moet het paard wel stuurbaar zijn Haha! Meestal na zo'n 1,5 maand.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 18:22

Maar ik rijd al een tijdje 1x per week (en soms 2x per week) .... en we doen niets erg inspannends.... galop doen we heeeeel weinig....
En naast de lessen rijd ik dan helemaal niet. Het gaat gewoon niet; ik ben onzeker.... Dus dat zou betekenen dat ik dan maar 1 a 2 keer per week rijd.... dan leert ze het helemaal nooit....

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:24

Klinkt goed hoor. Les hoeft niet zwaar te zijn: als je je instructrice erbij hebt om jou vertrouwen te geven. Dus gewoon goed met je paardje bezig zijn onder begeleiding. Wel opletten dat je niet teveel doet, maar dat weet je instructrice wel. Een half uurtje is vaak ook lang genoeg. Je kan beter een paar keer in de week rijden onder begeleiding zodat het goed gaat dan vaker als het fout gaat! Over een tijdje heb je dan zelf meer vertrouwen en wil je dan wel weer eens alleen rijden (langzaam afbouwen bijv. eerst met iemand anders erbij die in de bak staat).

Ineke2

Berichten: 33025
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:03

Ik ben mijn pony (4 jaar) nu ook aan het inrijden...heb nu 3x per week een half uur les. Dat nu al zo'n 1,5 maand...en afgelopen zondag ben ik er pas voor het eerst eens opgegaan zonder instructrice erbij. Enkelt gestapt, maar toch Tong uitsteken

Deze pony kende niets trouwens...maar dat maakt niks uit. Ik vind 3x per week een half uurtje gaan lessen juist erg slim van jezelf Zo word ze in elk geval goed gereden en gaan de foute dingen er (als het goed is) veel sneller uit waardoor jij weer meer vertrouwen krijgt

Na een paar weken kun je als het goed gaat er eens zonder instructrice opstappen...al stap je maar 5 minuten wat rond...je doet het dan toch alleen! Dat bouw je zo een beetje uit, totdat je genoeg vertrouwen hebt. Begin er niet te vroeg mee, anders gebeurd er misschien weer iets en kun je opnieuw beginnen (voor je zelf dan, vertrouwen moet namelijk echt groeien)...

Spreek uit ervaring Knipoog

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:06

3x per week is juist genoeg voor een paard dat net onder het zadel is (vind ik). Zo'n paard zou ik zowiezo niet 5-6 keer per week rijden.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:21

kan prima hoor...zou alleen nog als tip mee willen geven (als je daar zelf niet aan gedacht hebt) de drie keer zo goed mogelijk over de week te verdelen!!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 06:57

Ja, idd..... dat er iig 1 dag tussen zit...
Bedankt voor jullie mening!
Ik ga het zeker doen!
Het punt is met mijn paardje dat ze wel heel lief is; ze zal niet bokken ofzo... ze snapt veel gewoon nog niet. En er is veel verkeerd aangeleerd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 06:58

ma, wo, vrij is meestal mijn schema


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77 en 8 bezoekers