'gezonde' pony laten afmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

'gezonde' pony laten afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 21:35

hoi,

Ik zit een beetje met een raar dilemma.Ik heb Lotje nu al zo'n 10 jaar en ze is echt mn alles!Ik hou gewoon ontzettend van haar.Ze is nu te klein om op te rijden maar ze heeft ondanks haar leeftijd(ongeveer 25 jaar) nog genoeg pit.Als ik soms een nichtje ofzo op haar zet,laat ze die nog alle hoeken van de bak zien Schijnheilig !(gewoon in stap hoor,ik vraag niks meer van haar,ze geniet gewoon van haar pensioentje).Vorige winter is ze heel erg ziek geweest,ze heeft bijna geen kiezen meer en haar darmen waren daardoor erg 'raar' geworden.Ze heeft een week echt op het randje van de dood geleeft,en de reden waarom ze nog leeft is haar vechtlust.Ik heb toen getwijfeld of ik haar in wilde laten slapen,maar de uurtjes dat ze zich iets beter voelde,was ze helemaal vrolijk en nog vol levenzin.Mijn doel was daarom eigenlijk haar nog een 'laatste' zomer te geven,een beetje met het idee dat ze een leuke afsluiting van haar leven heeft.Nu loopt ze dus dag en nacht in het land.En ze doet het weer super zeg maar,nu weet ik dus niet meer zo goed wat ik moet doen.Aan de ene kant denk ik van,straks word ze weer ziek(ze heeft immers geen kiezen meer)aan de andere kant het gaat nu zo lekker met haar!Ik heb bij ons op stal ook al discussies gehad.Sommigen vinden dat ik eerlijk tegen over haar moet zijn en haar in moet slapen,anderen zeggen dat als ik gewoon optijd begin met bijvoorbeeld slobber voeren dat ze dan nog een leuk leven kan leiden.Ik zelf heb een kleine voorkeur voor het laten inslapen,omdat ik haar niet nog een keer een lijdensweg wil geven maar ik weet het niet zeker dus : MENING GEVRAAGD Knipoog !In mijn profiel staat trouwens een foto van haar,die is vorige zomer gemaakt.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:39

mmm, moeilijke keus
zou ze in de winter stalpaard komen?
dan zou ik kiezen voor afmaken,
maar als ze bv van de winter buiten kan, met een vriendje, en ev. een deken om, en je kunt haar goed in leven houden op slobber, zou ik het nog een winter proberen
heb je daar de mogelijkheid niet toe, dan zou ik haar deze zomer laten genieten, beetje knuffelen, misschien een laatste buitenritje, en dan laten afmaken

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:46

Ik denk dat je gewoon moet wachten totdat ze het zelf echt aangeeft dat ze niet meer wil. Nu kan ze nog vrolijk in de wei etc.. Zou haar nu zeker weten nog een leuke zomer geven zolang dat goed gaat.

Maar als straks de winter komt dat stalpaard dat zou ik inderdaad ook niet voor kiezen tenzij je in de gelegenheid bent dat ze minimaal 3 uur per dag uit haar box is. Maar als ze heel mager, sloom, pitloos etc wordt dan zou ik denk ik kiezen voor het inslapen als er echt geen anderre mogelijkheden meer zijn...

pff moeilijk besluit dit zeg..

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:47

ik heb voor een soort zelfde keuze gestaan...mn pony was oud,op maar o zo vrolijk...toch had ik besloten haar te laten gaan,en ze was me dankbaar!ze was binnen korte tijd al helemaal uit haar lichaam verdwenen,ze is naar mn jonge maatje gegaan...
als ik jou verhaal zo lees,zou ik haar deze zomer gunnen,en dan stoppen...het wordt van de winter alleen maar slechter,en als ik lees dat ze geen kiezen heeft,kan ze van de winter ook niet goed op het hooi knabbelen,wat ze toch heel erg nodig heeft!
het word pappen en nat houden,maar de beslissing word steeds moeilijker,hoe meer je voor je pony moet gaan zorgen,hoe meer ze aan jou gaat hangen en hoe zwaarder de beslissing word...
het is aan jou,jij kunt er voor zorgen dat ze een fijn leven heeft en heeft gehad,of niet....

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:57

ik zou wachten tot je pony zelf aangeeft dat ze niet meer wil. bij ons op stal stond een oudje die ging iedere dag nog vrolijk wandelen en ineens wilde hij het erf niet meer af. hij heeft toen nog een laatste mooi weekend op het land gehad en is toen gweggebracht. ik zou dus echt wachten....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:11

Ik zal haar pas laten afmaken/inslapen als ze idd niet meer kan. Wat ik wel zal laten doen is haar laten onderzoeken door tandarts op evt rottende kiezen enz. Een pony van mijn vriendin is afgemaakt omdat al haar kiezen weggerot bleken te wezen en ook al een stuk van haar hoofdbot begon weg te rotten. Ze heeft nooit laten zien dat ze pijn had, wou alleen niet meer aan de teugel, ze was zo ontettend sterk. Daarom zal ik jou shet wel laten onderzoeken, is er sprake van rottingen stoppen. Is ze gezond dan nog haar een mooi leven gunnen.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:59

GRaast jouw pony nog alsie in het land staat? Wij hebben op stal ook een oude pony (ruim 30+ volgens de tandarts) die ook nog amper kiezen heeft (in iedere kaak nog 1, maar niet echt aansluitend). Als hij in het gras staat, probeert hij niet eens meer te grazen, omdat hij weet datie het toch niet meer weg krijgt. Hij krijgt zijn biks geweekt met water als dikke pap en ipv kuilgras of hooi krijgt hij lucerne en dat krijgt hij zelfs nog amper weg. Maar hij heeft levenslust zat, dus afmaken denken we voorlopig nog niet aan. Hij loopt in de manegelessen (1 uurtje per dag) en als we hem een keertje een dagje vrij geven en alleen maar lekker los in de bak laten hobeelen voor een poos, is hij beledigt en kun je er donder op zeggen dat hij er de volgende dag alles aan doet om te laten zien datie nog jong en bruisend is (hij kan echt nog bokken als een veulen). De tandarts heeft hem vorig jaar behandeld en gezegd dat het wel een keer op zou houden, dit jaar heeft hij weer gekeken en hij kon niks meer doen aan het gebit, maar hij vond hem er nog verbazend goed uitzien voor zo'n ouwe tandenloze pony. Kortom, zolang het beestje nog zin in het leven heeft, mag hij blijven leven, als de fut eruit is, is het eerlijker om het weg te brengen, denk ik, want hij hoeft ook niet langzaam te verhongeren omdatie geen eten meer kan kauwen.

Sorry, het is een beetje een lang verhaal geworden. Succes met je pony, veel plezier nog.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:07

Ik kan maar 1 ding zeggen - laat het niet zo ver komen dat het een leidensweg word. Dat is geen mooie afsluiting van een paardenleven. Ik zou het denk ik ook aan het einde van de zomer mooi geweest vinden. Een paard door de lange wintermaanden slepen omdat jij of anderen het zielig vinden om het te laten gaan... dat is niet mijn manier.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:08

Wij hebbe een oude shet die ook nog erg weinig in z'n bekkie heeft. Nu zomers doet hij het nog op alleen gras, 's winters voeren we hem slobber bij, met gehakte voederbieten en gesneden wortels, appels en wat er maar is er doorheen. Die slobber bestaat uit geweekte grasbrok en die kant-enklaar slobber/mash van Pavo.
verder krijgt hij nog wel wat hooi weg, en hij knabbelt ook 's winters het gras wat er staat. Hij heeft de hele dag de tijd en een shet heeft niet veel nodig....en hij is nog vrolijk zat.

Sterkte met je beslissing!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 07:54

Lotje eet nog wel gras.Ze krijgt het alleen bijna niet naar binnnen,ik denk dat van de 100 grasprieten die ze pakt er maar 25 binnen komen.(Het komt er gewoon als vieze smurrie weer uit zeg maar).In de winter loopt ze zowiezo al 3 uur per dag op houtsnippers(alle paarden bij ons op stal),en ik denk dat ze eventueel ook wel een uurtje naar buiten zou kunnen.Maar het gaat mij vooral om het feit dat ze dan dus niet meer dag en nacht loopt en dan dus NOG minder gras binnen krijgt.Hooi en Kuil krijgt ze zowiezo niet naar binnen,dus mijn probleem lijkt dan dat je haar wel slobber kan voeren maar dat je geen ruwvoer binnen krijgt zeg maar?Ik weet niet of iemand daar suggesties voor heeft?Ze zou eventueel wel dag en nacht kunnen maar ik weet niet of ik nog iemand kan vinden die zijn paard dat 'aan wil doen'.En een solitair leven lijkt me ook niks?Dit zijn alle tegens,maar als ik dan naar haar vrolijke koppie kijk denk ik : tjah

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:00

Is luzerne geen optie?

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:45

Ik vind persoonlijk dat je haar moet laten "leven" !!
Zn pony moet gewoon nog lekker kunnen genieten op een landje.
Ze heeft geen pijn begreep ik,Dus waarom zou je haar moeten inslapen ? Dat is hardstikke rot voor een beessie!!
Bij dat inslapen,Zakt het paard door zn benen en krijg thij een "spijtje" om te overlijden. Maar dat laat dus alle dingen stoppen*hard enzo) En STIKT het paard..

Ik zou haar lekker laten Genieten..!!

-xx- Madieke

:+:

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:27

missdonna,dat inslapen is echt niet zo erg als jij beschrijft...ik heb het meegemaakt,en mn pony leek heel tevreden,ze was super relaxt en heel dr koppie werd weer jong toen ze merkte dat dit het einde bleek te zijn....mijn pony is gelukkig geworden door mn beslissing.
een oude pony nog door de koude winter slepen met allemaal "pappen en nat houden middeltjes"is geen paard waardig bestaan....

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:24

... een kunstgebit!
nee hoor maar ik zou luzerne geven dat werkt vaak heel goed, omdat je ook beschrijft dat ze nog wel wát gras eet!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 11:25

Om alvast iets duidelijk te maken,mocht ze weg gaan dan gaat ze gewoon naar de slacht.Ik heb genoeg topics over bokt gelezen over voordelen slachten/inslapen en ik ga dus duidelijk voor slachten.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:28

hna oke....
Ik zou t niet doen maar ach... dat is jou keuze

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:08

Je zou andere mnaieren van voeren kunnen proberen, zodat ze toch alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik denk hierbij een beetje aan vloeibare voeding bij bv oudere mensen...
Kun je niet eens met je DA overleggen wat allemaal mogelijk is? Of een paardendrogist?
veel succes met deze moeilijke keuze!

Faber quisque fortunae suae


Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:10

Je kan natuurlijk ook slobber met allerlei kruiden enzv erdoor heen doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:15

Ik zou het nog even aankijken en wachten tot ze aangeeft niet meer te willen. Als je problemen voorziet met de hooi of kuil, kun je ook grasbrok voeren. Zo krijgt ze toch de vezels binnen, maar hoeft niet te kauwen.

Je suis Charlie.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:10

Zolang de pony nog plezier heeft in het leven zou ik niet degene willen zijn die besliste over de dood. Met Havens slobber kunnen oudere paarden en pony´s echt nog goed vooruit. Als het mogelijk is ´s winters overdag ook weidegang te bieden met een lekker dekje op dan is het toch goed? Zodra de pony ziek zou worden en geen vechtlust meer heeft zou ik het laten gaan. Je mag nooit egoistisch zijn maar een eind maken aan een tevreden leventje is in mijn ogen ook niet nodig!

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:01

Ik ken de pony, het is een superpony en ruitje en ik hebben het er al vaker over gehad. In het land gaat het prima, op stal is het niet best voor haar . Mijn keus ken je; het is mooi geweest, deze zomer lekker nog uit en niet weer zo'n moeilijke winter.

heel veel sterkte met het nemen van een beslissing Ach gut

Extremely rare and Beyond Compare

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:19

ik ga nu mee met promptertje...

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:51

Ja ik eigenlijk ook wel...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:55

Ik zou haar laten inslapen op het moment dat ze aangeeft dat het genoeg is. En dat hoeft heus niet in een lijdensweg te zijn. Als ze nog vrolijk is en rondloopt dan vind ik niet dat je een gezond dier een leven kan afnemen.

'Paint' it 'Black'

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:00

Zolang het nog goed met haar gaat , en ze zelf aangeeft dat ze zich ook daadwerkelijk goed voelt , dan zou ik haar niet laten inslapen , veranderd de situatie , dan zou ik haar veel ellende besparen en haar lekker laten inslapen...

    S p o t.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Poldermenner en 47 bezoekers