Een vriend van mij is een valsemunter!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Een vriend van mij is een valsemunter!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 15:58

Jajajaja het was weer raak zaterdagavond. Als ik met een bepaalde groep vrienden de stad in ga maken we altijd wat mafs mee.
Afijn, we stonden in de kroeg en ineens ging de roddel dat Roland opgepakt was door de politie. Dus wij naar buiten en daar stond hij (met handboeien om) met twee agenten te praten.

Wat was er nou gebeurd? Hij had een beetje gedronken dus was heel melig en had voor de grap in de kroeg betaald met een biljet van 100 euro. Vals.
Nou zou je zeggen, dan is het logisch dat hij opgepakt is, maar dan zal ik even uitleggen hoe het biljet eruit zag.
Kant 1: blanco, leeg, wit, niets op te zien.
Kant 2: 100 euro met een joekel van een naakte vrouw erop.
Zo nep als wat dus en als geintje bedoeld.

Maar nee, meneer moest mee naar het bureau waar hij 7 uren gezeten heeft. Toen kwam hij ons weer opzoeken in de shoarmatent en had zijn verklaring meegekregen waar de volgende diepzinnige tekst van hem op stond:
"grapje, grapje, grapje, grapje, grapje, grapje, grapje" enz.
De agenten vonden het kennelijk geen grapje want hij moet in februari voorkomen en er is 160 uur dienstverlening tegen hem geeist.
Zo sneu, die jongen doet geen vlieg kwaad, wordt als een crimineel afgevoerd en krijgt een dikke taakstraf opgelegd.

Die meid in de kroeg had toch ook kunnen zeggen toen hij het geld gaf van 'ja haha grappig maar nu even normaal' in plaats van 112 te bellen, want dat heeft ze gedaan namelijk Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:06

een soortgelijk verhaal als beneden van die bekeuring. Ernstige delicten laten ze lopen, maar zulke dingen daar vallen ze over. Dit is het land van andersom.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:07

Allemachtig..... Dat ZIE je toch dat dat als grapje is bedoeld?? Wat een prutsers. Frusty

Was dit ook in Groningen? Dan hebben ze echt niks beters te doen hier. Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:07

Kan zo'n grap ook niet waarderen hoor. En de vrouw achter de bar zal misschien wel vaker met dit zoort gevallen te maken hebben gehad, en misschien ooit wel eens een goed gemaakte vervalsing hebben geaccepteerd. Dat geld krijg je niet meer terug hoor, en dat ligt het er maar aan hoe je baas erover denkt. Sommigen trekken dat namelijk van JOUW salaris af! Duur geintje...

De vraag is namelijk: waar leg je de grens tussen een grap en een serieuze poging om valsgeld onder de mensen te brengen. Zelfs al zou je een biljet op een schilderdoek 3 x zo groot na tekenen, desnoods andere kleuren gebruiken zodat iedereen al zou zien dat dit niet echt is, zelfs dan mag het niet.

Het is jammer dat hij zijn kop gestoten heeft, misschien leert hij ervan.
Geintjes en practical jokes uithalen met mensen (mits smaakvol en ongevaarlijk) is leuk. Op het namaken van biljetten staat echter een serieuze straf. Het stond op de oude guldenbiljetten duidelijk vermeld, op de Eurobiljetten niet meer. Misschien dat hij nog tegen de straf in hoger beroep kan gaan, maar dan ben je geloof ik meer geld kwijt aan uurloon voor de advocaten dan de hele 160 uur dienstverlening waard is.
Hij mag nog van geluk spreken met zijn 160 uur dienstverlening. Ik ben geen advocaat, maar ik geloof dat de minimumstraf voor valsmunterij 2 jaar is?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 16:10

Ja voor een valsemunter ja...pffff maar dat is hij niet.
Het was op gewoon papier geprint dus het zag er niet uit. *LOL*
Laatst bijgewerkt door Cody op 30-01-02 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:11

Wat een stom verhaal....
Je leest wel van die hele rare dingen tegenwoordig over 'de sterke arm'..... Wat denken ze wel niet onder zo'n blauwe pet....

Als het er echt op aan komt, dan zijn ze te laf voor woorden, maar dit soort overduidelijke lolligheden van een dronken jongen, tssss moet je als polietieagent je daar druk om maken? Wat een onzin.....

Trouwens, wat is dat tegenwoordig toch in Drenthe?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:12

*LOL* *LOL* Ik kan d'r wel om lachen... *LOL* *LOL*

Wat het echte (nou ja..) valsemunten betreft.. dat is hier in Drachten toch wel veel gebeurd. Mensen die een 50 euro biljet inscannen en dubbelzijdig uitprinten. *LOL* *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:22

Cody schreef:
Ja voor een valsemunter ja...pffff maar dat is hij niet.
Het was op gewoon papier geprint dus het zag er niet uit. *LOL*


nogmaals, waar leg je de grens.

Het is makkelijker te zeggen: het kan helemaal niet, dan ergens een vage grens te moeten trekken.

Zul je in je leven nog wel leren...op zijn laatst als je kinderen hebt...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 17:23

De grens leg je denk ik bij wat wel en niet voor vals aangezien zou kunnen worden. Dit was duidelijk niet als echte poging bedoeld.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:28

Ja ik kan me de reactie van die vrouw achter de bar wel enigszins voorstellen. Een briefje van 100 euro is toch 220 gulden...als je dat van je salaris in moet leveren om JIJ het valse briefje hebt aangepakt voel je je toch knap banketstaaf. Maar als ze het meteen zag, wat dus blijkbaar zo is, had ze ook aan hem kunnen vragen of hij een ander briefje had.
Maargoed...ze zal misschien eerder een vals briefje hebben gehad waarna ze het van haar eigen salaris in heeft moeten leveren.
Toch gek eigenlijk...160 uur dienstverlening voor een dom grapje...en vrijuit gaan met een recuutje als je 14 kilo cocaïne probeert binnen te smokkelen...

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Een vriend van mij is een valsemunter!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:29

Cody schreef:

De agenten vonden het kennelijk geen grapje want hij moet in februari voorkomen en er is 160 uur dienstverlening tegen hem geeist.
Zo sneu, die jongen doet geen vlieg kwaad, wordt als een crimineel afgevoerd en krijgt een dikke taakstraf opgelegd.

Die meid in de kroeg had toch ook kunnen zeggen toen hij het geld gaf van 'ja haha grappig maar nu even normaal' in plaats van 112 te bellen, want dat heeft ze gedaan namelijk Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty


Hm, zie het eerdere topic ook over de justitie in Nederland Lips are sealed

Misschien had hij die barmeid moeten bedreigen met een geweer...was hij er beter vanaf gekomen.. Of nee, bolletjes slikken!!!! Dan had ie op zeker binnen een uur weer buiten gestaan ! Drugssmokkel is minder ernstig dan een bloot wijf op een stukje papier... Slapen Had ie misschien ook nog wat verdient in plaats dat ie moet betalen.... Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:37

Ja maar Cer, dat mag je niet zeggen he. JE mag geen negatieve dingen zeggen, ook niet als ze de waarheid zijn. Dat is in Nederland Not done. Maar de politie wordt natuurlijk wel steeds minder serieus genomen en gerespecteerd op deze wijze.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 17:51

naa, dit vind ik nergens op slaan
die barmensen moeten eerst ff leren met geld om te gaan
nu krijgt waarschijnlijk die jongen een strafblad!
en daar ben je niet blij mee!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 20:29

he hallo
zo'n geintje moet kunnen dat biljet was zo vals, het is toch wat anders als het heel erg goed is nagemaakt?
maar ach de politie pakt liever een grappemaker dan een,(echte) crimineel
groetjes

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:34


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:38

dat zal hem zijn,
ik had hem ook al langs zien komen in mijn mailbox..

Toen vond ik um niet leuk, maar deze grap vind ik fantastisch! *LOL*
Jammer dat we niet allemaal dezelfde humor hebben! Frusty

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 00:28

ach zo een geintje moet kunnen vind ik. Politie zelf is verre van heilig. Ik kan het weten. Ben eens een keer een dag meegegaan met de amsterdamse politie. Was echt helemaal te gek. Op de terug weg in mijn golfje (welke veel sneller was als die geknepen tdi's van de politie); die agent wil rijden. Hij trekt hem helemaal open en reden 195 over de A1 waar je 100 mag. Hij zei zelf dat hij van hard rijden houdt, maar ook dat hij er bekeuringen voor uitschrijft! Vind ik niet erg verder, maar ik wil zeggen; het zijn ook maar mensen die zich aan de wet moeten houden.

In bovenstaande hebben ze dat denk ik wel gedaan, aan de wet houden. Ondanks dat het voor hem een grap was. Alles zal wel aflopen met een sisser, waarbij die straf voorwaardelijk wordt.
Laatst bijgewerkt door Prima op 01-02-02 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 09:01

Hee, hee, wat lees ik nou? Jullie willen toch allemaal zwaardere straffen? Kan niet, hoor, het Nederlandse systeem onderuit halen met onzedige valuta? Schijnheilig

Als hij serieus aan het betalen was met dat briefje (en niet meteen heel duidelijk een grapje ervan maakte en met echte valuta betaalde, dan had de bardame echt niet de politie gebeld.

O ja, en het feit dat hij bezopen was is al helemaal een slecht ekskuus. In Finland kan je daar alleen al voor gearresteerd worden (en ook in Nederland is openbare dronkenschap toch strafbaar?). Kan je je voorstellen: maar agent: ik zag dat stoplicht niet omdat ik bezopen was, daar heeft u toch vast wel begrip voor? NOT. Frusty

Dit soort grapjes en acceptatie door groot publiek ondermijnt de maatschappij. Sociale controle is beter dan politie. Ik denk ook niet dat hij zwaarder gestraft wordt dan een bolletjes slikker, dan hebben jullie het dus helemaal verkeerd begrepen.

Overigens is Nederland op een interessant pad, als criminelen al tentoongesteld gaan worden in een kooi op Schiphol.. Goedzo, gelijk terug naar de middeleeuwen.. Spaanse Inquisitie weer terug, radbraken, vierendelen.. wow, waarom werd Nederland ook weer onafhankelijk?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 09:02

Het is idd zoals Cassidy schrijft; waar trek je de grens van valsemunterij!??

Maar als het briefje van 100 er idd zo uit zag als de link van Death_Sqad, nou sorry hoor, wat een tr*t die dame achter de bar! Dat ze daar 112 voor gaat bellen! Zelfs een blinde kip snapt nog dat ie niet is nagemaakt met de bedoeling om op een echte te lijken!
Aan de andere kant, misschien was die vriend van jou wel de zoveelste lolbroek die avond en was ze het zat!?

En idd de politie komt steeds minder geloofwaardig over op deze manier. 7 Uur vasthouden en dan ook nog 160 uur dienstverlening eisen!
Ha, als je een kind hebt verkracht wordt je nog niet eens opgepakt! En dat laatste mag en kan dus allemaal wel in dit k-land?!Maar een geintje is strafbaar??????????

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 10:47

Ik vind dit echt nergens op slaan van de politie, het is overduidelijk dat het een grapje was en die vrouw achter de bar had het briefje ook kunnen teruggeven. Laat de politie eens achter echt criminelen aan gaan! Frusty

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 11:10

Jura schreef:
Laat de politie eens achter echt criminelen aan gaan!


Daar is alweer een probleem in de maatschappij: mensen gaan met twee maten meten. Oh, ik ben niet de echte crimineel, die ander wel.. Ik denk dat de politie heus wel achter echte criminelen aanzit. In veel gevallen is bewijslast een probleem. Hier dus niet. Moet je zo'n crimineel dan laten lopen? Het wetboek is heel duidelijk over valsemunterij. Als je zelfs monopolygeld wil gebruiken voor echt geld, dan ben je fout vanwege de intentie. In zo'n geval moet je van te voren aankondigen dat je niet echt verwacht dat het papiertje in je hand ook geldige valuta is.

Als Nederlander wordt je geacht de Nederlandse wet te kennen. banketstaaf, maar waar. De politie heeft als taak overtreders aan te pakken, of dat nou seriemoordenaars zijn of foutparkeerders. Wetten worden niet gemaakt om aan je laars te lappen.

Verder geloof ik wel dat dit weer met een sisser gaat aflopen. Niemand wil daar verder teveel woorden aan vuil maken. Die vent heeft wel wat schrik verdiend. Hij zal er uiteindelijk wel met een waarschuwing vanaf komen. Als hij straf krijgt: fijn, dat heeft hij ook verdient. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren gaan zitten.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 18:33

joostvangestel schreef:
Als hij serieus aan het betalen was met dat briefje (en niet meteen heel duidelijk een grapje ervan maakte en met echte valuta betaalde, dan had de bardame echt niet de politie gebeld.
O ja, en het feit dat hij bezopen was is al helemaal een slecht ekskuus. In Finland kan je daar alleen al voor gearresteerd worden (en ook in Nederland is openbare dronkenschap toch strafbaar?). Kan je je voorstellen: maar agent: ik zag dat stoplicht niet omdat ik bezopen was, daar heeft u toch vast wel begrip voor? NOT. Frusty

Ten eerste was hij niet serieus aan het betalen met dat briefje, hij had namelijk in zijn andere hand al echt briefgeld. Dat vertelde hij ook aan die meid achter de bar maar ja die zal haar dag wel niet hebben gehad ofzo. En dat hij gedronken had en dat het dus openbare dronkenschap was...sjah dan kun je op zaterdagavond toch wel overal de kroegen leeghalen of niet?
Er zijn ook agenten die super met lui omgaan die een slokje ophebben, gewoon een geintje mee maken en daardoor blijft de sfeer goed.
Ik vond het gewoon superoverdreven hoe hij afgevoerd werd.
Over dat biljet van die link hierboven: zoiets was het, alleen had het biljet van hem bijna geen achtergrond, het was zo'n beetje alleen 100 en een joekel van een blote vrouw met een beetje groene inkt aan de rechterkant voor de rest was het briefje wit en de onderkant van het biljet was dus helemaal niet bedrukt.
En nee, die jongen haalt heus nooit weer zo'n geintje uit, die baalt er ontiegelijk van. Nog nooit vastgezeten of in aanraking met de politie geweest (zelfs niet voor zonder licht fietsen vertelde hij nog, zoals criminele bokker Naz wel doet Tong uitsteken ) en dan voor zoiets onbenulligs een strafblad krijgen. Misselijk

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:59

Buitenzorg schreef:
Aan de andere kant, misschien was die vriend van jou wel de zoveelste lolbroek die avond en was ze het zat!?




Het lijkt me toch, dat als je in een bar werkt, dat je weet dat je met dronken lolbroeken te maken hebt/krijgt. En als zo'n griet daar niet tegen kan, dan kan ze beter niet in een bar werken.
Ik moest trouwens wel lachen om dat grapje *LOL* Het is alleen jammer dat die agenten daar de humor niet van inzagen. Ze hadden die jongen natuurlijk ook met een waarschuwing kunnen laten gaan.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 20:02

Dat van dat openbaar dronkenschap is inderdaad een beetje overdone *LOL* Dan zullen ze het voortaan wel druk krijgen in het weekend...Haha!

En van dat briefje, ik had erom kunnen lachen...Maar blijkbaar niet iedereen Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 20:40

Wat een ontzettend bezopen verhaal zeg!!! Maar ik moet er wel erg om lachen. Arme Roland.... Haha!