Ingescheurde hoeven wat kan ik er aan doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Ingescheurde hoeven wat kan ik er aan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 10:40

Hoi Bokkers,

Maybe (mijn verzorgpaard) heeft diepe scheuren in haar hoeven. Vorige week is ze sinds lange tijd bekapt, maar wel erg kort met als gevolg dat ze nu loopt te strompelen als de ondergrond hard is. De scheuren zijn zoveel mogelijk weggewerkt, maar er zitten er nog wel een paar nu redelijk kleine in. Ik ben bang dat ze steeds verder gaan scheuren.

Wat kan ik hier aan doen? Verward

Ik vet haar hoeven iedere keer als ik er ben in. Hoefijzers vind de eigenaar niet nodig en ik kan zeggen wat ik wil als ze nodig bekapt moet worden de eigenaar belt de hoefsmid pas als het hem uitkomt, hij is niet gemeen hoor, maar zo is hij nu eenmaal. Heeft hier iemand ervaring mee? en wat heb je toen gedaan om het op te lossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:50

Mijn paard heeft er ook last van. Ik spuit haar hoeven elke dag af. En 2 keer in de week vet ik ze na het afspuiten in. Invetten zonder van te voren nat maken heeft denk ik niet zoveel zin.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:50

Op bokt heb ik juist wel eens gelezen dat van invetten hoeven juist droog worden. Het inscheuren komt waarschijnlijk doordat je verzorgpony te droge hoeven heeft. Je kan hoefvocht opsmeren, dit kan je bij de paardendrogist kopen (www.paardendrogist.nl), het dringt naar binnen en zorgt dat de hoef minder droog word. Wat ook goed is is biotine voeren, het resultaat hiervan zie je allen pas na zo'n 6 maanden. Biotine is poeder wat je door het voer kan doen. Hier krijgen ze sterke hoeven van. Het is wel vrij prijzig, wij hebben laatst een soort mix gekocht met biotine erin, dat was 15 euro, maar pure biotine is nog wel een stukkie duurder.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:53

Alle troepjes die je koopt zijn allemaal niet nodig.

Remedie 1: regelmatig naar de smid, dan kunnen zulke scenario's voorkomen worden.

Remedie 2: de hoeven van je paard regelmatig natmaken (van tevoren goed afborstelen en daarna invetten zodat het water in de hoeven blijft. Wat ook helpt is je paard op een stukje nat zand zetten. Als je paard op een weiland staat, laat de waterbak overlopen zodat het gedeelte rond de waterbak nat is, zo halen ze regelmatig natte voeten als ze water gaan drinken.

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 11:05

Ik zal haar hoeven nu iedere keer natmaken! Op tijd naar de smid is wel een probleem... de boer wil haar gewoon niet vaker laten bekappen dan echt echt nodig is. Soms knipt hij de randen zelf af. Maybe's hoeven zijn inderdaad heel erg hard. Ik dacht dat je ze door ze nat te maken meer uit zou drogen (netzoiets als je droge lippen hebt ze nat maakt dan drogen ze nog harder uit) maar dat is dus niet het geval. Ik ga jullie tips (hoeven natmaken, nat zand, waterbak overlaten lopen meteen invoeren. Ik wacht nog even met de dure middeltjes door het eten.

Bedankt voor jullie reacties!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:11

Gossie moet altijd ijzers onder, het hele jaar door, hij heeft zulke slechte hoeven. Vorig jaar hadden we ze er tijdens de weidegang eraf gehaald en het was een grote ellende, brokkelhoeven en ze konden daardoor niet beslagen worden.
Wij hebben heel concequent uitgekrapt, afgespoten en dan een doe het zelf mengseltje erop gesmeerd, binnen anderhalve week zag je al goed resultaat.
Hier komt ie:
* 1 pond gesneden uien
* 1 pond suiker
* n grote kom of slabak wat je niet meer gebruikt
* je doet de uien in het water zodat ze ondergedrenkt zijn, gooit daar het pond suiker bij en roert heel goed, zo het prutje 3 a 4 dagen laten staan en elke dag ff goed roeren.
* De uien afgieten en prutje in afsluitbaar bakje doen(let op trekt enrom vliegen aan en meurt gigantisch)
* nu de hoeven er goed mee insmeren, liever teveel als te weinig en dat ook het liefst 2 keer per dag zo mogelijk.
* en voila, zn hoefjes zijn weer aan het groeien en het brokkelen gaat het tegen.

Maargoed, ons heeft het goed geholpen en ook 2 andere paarden bij ons op stal, dus wie weet ook voor je verzorgpony, succes!

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:29

Één van mijn paarden had ook slechte hoeven. Natmaken en invetten heeft deels geholpen. Het paard is op een gegeven moment overgestapt op ander voer. Voer met een hoog biotine gehalte.
Wij hebben het aangekeken voor een periode van 6 maanden om te kijken of er biotine extra bijgevoerd moest worden. Dat was niet het geval.
Het paard heeft nu weer keurige hoeven. Ondanks de biotine wel blijven onderhouden, natmaken en invetten, en de hoefsmid er regelmatig bijhalen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:29

ik denk dat de hoeven van jouw paard te lang zijn. Als hij op de hoefwand loopt i.p.v. op de zool kan die eerste (ook wel draagrand genoemd) gaan scheuren. Als jouw paard verder gezonde hoeven heeft en je de hoeven dus op natuurlijke manier zou kunnen (laten) bekappen heb je minder last, denk ik en ben je de eerder genoemde huismiddeltjes niet echt nodig. Op deze pagina's http://paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm van de paardnatuurlijk site staat er ook het een en ander

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:32

Met de water bakken vullen kan je een stukje van het land ook een beetje onder laten lopen, zo worden de hoeven goed nat en trekt het er goed in (bron: mijn hoefsmid)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:08

je kan ze wel vochtig maken maar zou ze niet invetten met hoefvet . ik heb rainmaker en dat werkt goed, je hebt ook een goedkopere versie ik weet alleeen niet hoe die heet. Je kan ook biotine gaan voeren.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:25

Mijn hoefsmid heeft me aangeraden om eerst de hoeven een paar minuten nat te spuiten en dan invetten met zonnebloemolie.
Heel goedkoop en het werkt goed.
Dit kan je zovaak doen als je wil.
En door zand drogen de hoeven ook heel erg uit dus als je bv in de bak hebt gereden spuit de hoeven daarna goed af en vet ze in met zonnebloemolie.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:30

paard zo veel mogelijk in de modder laten staan ( stukje land nat maken).
Al die middeltjes helpen naar mijn idee niet zo goed als ouderwetse modder.

unique

Berichten: 212
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: Lienden (gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:38

Mijn paard had een tijdje geleden ook ingescheurde hoeven, de hoefsmid ook laten komen en die heeft een soort van kruizen in de hoeven gemaakt. En nu scheuren ze dus gelukkig niet verder!:)