Oefeningen vanaf Z dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Oefeningen vanaf Z dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 16:15

Ik weet dat er tussen Z2 en Grand-Prix nog een heleboel zit.
ZZ Licht, ZZ zwaar, Twee Intermediaires (toch?) en Prix st George. Maar wat voor oefeningen moet je hier nog meer voor kunnnen en waarom gaan maar zo weinig mensen verder na de Z2? Kunnen de meeste paarden niet meer dan dat of moet je al echt beroeps zijn oid voor de rest en zijn de inschrijfgelden heel hoog?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:18

www.zzgp.nl --> wedstrijden --> proeven
Daar kun je precies vinden wat ze moeten kunnen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:21

Ik denk dat de voornaamste reden dat het voor veel mensen ophoud bij de Z2 de centjes zijn...
Er zijn nog wel een groep mensen die de overstap maken naar ZZ-licht, maar inderdaad houd het daarna al snel op.

En waar dat aan ligt...?
Ik denk dat het al snel ophoud voor veel combinaties omdat ze niet over de juiste capaciteiten beschikken.
Dit kan zijn niet genoeg talent, maar ook niet genoeg geld of tijd. Voor dat soort wedstrijden moet je echt het hele land door veel mensen met een fulltime baan kunnen dat gewoon niet.

Edit: Van VMR naar WD Lachen

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:40

Het kost best veel om lid te zij van de ZZGP je moet een geldige startkaart hebben en om bij zzgp te starten moet je 60 euro per jaar betalen. Het inschrijfgeld is niet gek veel hoger dan op normale wedstrijden. Een Grandprix proefje kost zo rond de 12 euro.

Veel mensen stoppen bij de Z2 omdat het paard meestal de potentie niet heeft. Er wordt in de ZZ licht en verder toch een stuk meer verzameling gevraagd enz.
Ook krijg je in de ZZGP te maken met de 'betere' ruiters en gaat het er wat proffesioneler aan toe. Dat is ook een reden dat sommige mensen stoppen bij de Z2.

De oefeningen in de ZZlicht zijn wissels (om de zoveel passen) pirouettes.
ZZ zwaar zijn de wissels sneller achter elkaar. In de st. prix george weer sneller achter elkaar. In de st. prix george wordt er weer meer verzameleing gevraag (wat meer naar passage toe) Intermedaire 1 wordt nog geen piaf passage gevraagd en in de intermediare 2 al wel. De meeste mensen rijden maar 1x intermediare 2 en gaan dan metteen door naarde grand prix als ze 60 % hebben gehaald.

Naja ik hoop dat ik t een beetje goed heb uitgelegd. Het is natuurlijk wel globaal maar voor meer kan je beter op de ZZGP site kijken *LOL*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:39

En bij de Z2 is het voor de fokkers ook meestal wel genoeg. Z2 is genoeg voor het sportpredikaat en voor punten voor het prestatiepredikaat voor de moeder...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:25

LuvdaTossa schreef:
En bij de Z2 is het voor de fokkers ook meestal wel genoeg. Z2 is genoeg voor het sportpredikaat en voor punten voor het prestatiepredikaat voor de moeder...


ja mee eens. en zoals inkie als zegt, veel paarden hebben de potentie niet om door te gaan en heel veel ruiters zijn het volgens mij ook vaak een beetje zat in de Z2. ze hebben dan zoiets: dit is een goed moment om me paard te verkopen, Ik denk zelf dat de kosten er niet toe doen dat mensen doorgaan of niet, Lovers

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:25

Een andere reden is dat de meeste wedstrijden ver weg zijn. Vaak moet je een uur of 3 rijden om er te komen. Ik heb al verschillende keren gehoord dat dat de reden is dat men gewoon door blijft rijden in de Z2.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:42

ver weg, kost heel wat meer geld, en je moet het willen het gaat er vaak heel anders aan toe sommige mensen hebben daar de metaliteit niet voor

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:51

marloezzke schreef:
ver weg, kost heel wat meer geld, en je moet het willen het gaat er vaak heel anders aan toe sommige mensen hebben daar de metaliteit niet voor


Ja, dat eerste vooral. Een meisje uit Winsum is Z2+>50 winstpunten. Als zij hogerop wil, moet ze om vier uur `s ochtends vaak al op pad. `s Avonds laat is ze dan thuis. En dat kost handen vol geld, terwijl het voor haar gewoon een hobby is.

Haar paard is te koop, maar zelfs voor zo`n talent willen mensen nog niet het geld betalen wat ze vraagt. Daar zou een promotie niets aan veranderen, waarschijnlijk.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:01

Ik heb mijn toenmalige ZZ-licht paard wel heel leuk kunnen verkopen. Sinds kort is hij weer bij mij terug. Ik heb er heel een paar jaar over gedaan om de overstap te maken naar de ZZGP. Nu ik mijn paard weer terug heb ga ik per januari zeker weer ZZ-licht starten.
Ik heb in de Z2 inmiddels méér dan 130 wp. Uiteraard was er uiteindelijk geen uitdaging meer in de Z2 (ja, boven de 200 punten was ik tevreden).
Er zijn ook veel mensen die regionaal redelijk goed rijden. Die gaan meestal starten op wedstrijden met 2 - 3 'medestanders'. Tja, als je dan vaak eerste wordt (en het ís gewoon zo, je punten zijn dan ook hoger dan op een groot concours) denk je al snel dat je héél goed bent en de overstap wel kunt maken. Tja, als je dan in de ZZ-licht uiteindelijk steeds onder de 60% rijdt valt het vies tegen.

Tuurlijk, een gemiddelde combinatie rijdt niet iedere wedstrijd weer in de 60% maar wees eens blij met de keren dat je wél winst rijdt. Het is mij aardig wat keren gelukt. Ook tijdens de 'grote' wedstrijden en dat ik in de prijzen viel en de 'grote' namen achter me liet. Tja, da's gewoon kicken! En daar geniet ik van en zoiets vergeet je niet meer.

Series wissels zijn er echter nog niet hoor, in het ZZ-licht. De eerste serie komt pas in de ZZ-Z en volgens mij pas om de 4 (sorry ik lig er al 2 jaar 'uit').
Persoonlijk vind ik de proeven van het ZZ-licht veel eenvoudiger dan de Z2 proeven. Het enige 'nieuwe' wat in het ZZ-licht komt kijken zijn de kwart pirouettes.

Wat veel mensen tegenhoudt is ook de (reis)afstand. Je moet gewoon je hele weekend als 'verloren' beschouwen als je gaat starten (inc. voorbereidingstijd dan).

Vergeet ook niet dan het ZZ-licht rijden nóg een leuk voordeel heeft: als je ZZ-licht met winst bent (geweest) mag je je verdere leven elk paard (mits die voldoet aan de leeftijd) in de Z1 uitbrengen en dat biedt natuurlijk hele mooie kansen voor je in de sport!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:47

Mijn vriendin heeft er nu 3 wedstrijden opzitten in het ZZ-licht en inderdaad valt de overgang vanaf het Z2 qua rijden erg mee, als je tenminste je paard heel goed voor elkaar hebt. Zondag was ze in Kootwijk notabene eerste in de 2e proef. Maar wat moet ze er allemaal voor doen en/of laten> 1 nieuwe grote trailer gekocht omdat het paard zolang erop moet staan. 2 nieuwe auto( Nissan nogwat) gekocht omdat de 12 jaar oude Toyota niet zo heel geschikt voor is om zover mee te reizen. 3 ( niet helemaal hierom maar het speelt denk ik wel mee) Haar ponyspan staat te koop omdat de tijd gewoon ontbreekt om die beesten op concours uit te brengen en/of te trainen.( ze is meervoudig nederlands kampioen dressuur en vaardigheid) Verder is ze naast haar volledige baan altijd in de weer voor haar paarden, denk maar niet dat ze tijd heeft om met ons naar de nieuwe Harry Potter te gaan, soms kan ze net de tijd vinden om een DVD te lenen o.i.d. en verder heell zuinig leven.
Haar paard heeft het in zich en ze wil het nu echt heel graag proberen maar je ziet dat er verder heel weinig overblijft. Ik vind het dus niet gek dat veel mensen de overstap gewoon niet willen of kunnen nemen.