stofzuiger voor je paard; iemand ervaring??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

stofzuiger voor je paard; iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 20:26

Het is weliswaar een medisch onderwerp Verward , maar niet direct voor het paard. Ik heb een allergische asthma en ben allergisch voor paarden. Maar ik rijd al jaren en heb 2 paarden.....In de verhaarperiode poets ik meestal met een operatiesmoeltje voor, dat scheelt al een hoop, maar er zijn van die stofzuigers waarmee je je paard kan borstelen en het stof en de haren dus in de stofzuigerzak verdwijnen . Die dingen zijn nogal prijzig, maar als het werkt denk ik dat ik er toch één ga aanschaffen. Je hebt ze met een hele lange slang, dus dan kan het apparaat op een veilige afstand van het paard worden neergezet (i.v.m. risico met stroomdraad). Heeft iemand met dezelfde klachten hier goede (of slechte) ervaringen mee? Maakt het erg veel herrie? Hoe reageerden de paarden erop? Ik lees graag over jullie ervaringen!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:31

ik heb geen ervaring met die stofzuiger maar ik gebruik soms een gewone kleine voor de wagen. Zo eentje die je ook aan je kan hangen. Vind eigenlijk dat het niet zo goed gaat maar soms doe ik het omdat mijn pony (soms) veel last heeft van roos. Is veel goedkoper denk ik toch, koste iets van 30 euro dacht ik en je kan het eens proberen hé

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:34

Ik gebruik gewoon een normale stofzuiger, mijn paard vindt het heerlijk.

Mithras
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:36

Bij ons op stal zijn er twee die een stofzuigertje gebruiken *LOL* . De ene heeft een profesionele, maar de andere heeft zo'n 'dust devil' Cool . Die koop je voor ongeveer 20 euries bij de blokker en werkt net zo goed Knipoog . Ze zijn allebei zeer te spreken over die dingen OK dan!

lummeltje

Berichten: 12
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Zuid Holland onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:45

Een 'paardenstofzuiger' werkt goed. Ik heb er zelf geen een omdat die dingen in de aanschaf inderdaad vrij prijzig zijn dus leen ik het apparaat af en toe van iemand. Maar het is ideaal om je paard schoon te krijgen zonder te wassen na een lekkere rolpartij in een zandbak. Ding maakt niet zoveel herrie. Eerst even aanzetten op afstand van je paard en kijken hoe hij/zij reageert op het geluid. Lou vindt het heerlijk om gestofzuigd te worden en staat echt te genieten.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:59

wel over gehoord maar niet gebruikt.
ik heb ook plezier met een borstel dus ik hou het maar daarbij

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 00:14

Wij hebben een paardenstofzuiger, ik weet alleen geen merk oid. Het is een stofzuiger met roterende borstel in de zuigkop, die dus losse haren en stof etc uit de vacht borstelt en meteen afzuigt. Je kunt de zuigkop er ook afhalen en vervangen door een scheerkop, waar dan ook nog een afzuigend gedeelte aan zit, zodat je als je je paard scheert ook niet zoveel haren op de grond hebt en in je kleren enzo.
Ik vind het een heel fijn ding, witte pony's krijg je echt weer wit ermee en de meeste paarden vinden zo'n massage erg lekker. Alleen moet je wel op passen dat manen/staart niet in de draaiende borstel getrokken worden, daarom doen wij een bandage om de staart en zetten we de manen even vast met een paar elastiekjes.
Ze worden er echt mooi schoon van, zonder dat het huidvet uit de vacht gaat, wel stof en schilfers. Ideaal ding dus.

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 16:43

Bedankt voor jullie reacties OK dan! ! En Marije_jiplover en lummeltje, kunnen jullie er nog achterkomen hoe die stofzuigers waar jullie mee werken heten? Dan ga ik daar eens achteraan. Het lijkt me wel het proberen waard.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:59

Yep.. heb ervaring met de stofzuiger: zo'n dandy-boy wat je om kunt hangen!!
De paarden worden er echt schoon van, en ze krijgen een lekker zachte vacht hiervan!!
Oja.. je kan de stofzuiger ook gebruiken als föhn (duurt alleen wat langer, maar et kan wel)! Haha! Haha!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:21

Marije_jiplover schreef:
zonder dat het huidvet uit de vacht gaat

Is dat echt zo? Ik heb nooit anders gehoord dan dat ze heel handig waren maar desastreus voor het huidvet, daarom heb ik er nooit één overwogen. Als dat meevalt zou het echt een opsteker zijn. Maar ze blijven voor niet-dagelijks gebruik neem ik toch aan, want dan gaat het huidvet er zeker aan lijkt mij?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:40

Ik ga toch ook maar eens zo'n ding aanschaffen,
het lijkt mij echt ideaal!
Mijn paarden hebben toch al geen huidvet meer *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:44

Lijkt mij een ideaal ding. Alleen vinden mijn paarden het heerlijk om lekker gerost te worden, dus dat zou ik nog wel moeten blijven doen. Dat stimuleert trouwens ook de huid en daardoor gaan ze zo glimmen.

Gebruik altijd een ijzeren roskam en een zachte borstel, en ze glimmen als een gek!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:59

Ik ken een manege die het gebruikt Lachen en is ideaal idd... ik heb onder andere een borstel van paardenhaar gaan ze ook mooi van glimmen Tong uitsteken

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 08:32

dat het huidvet minder wordt door erg goed poetsen heb ik ook gehoord, dus of je dat dan mét of zónder stofzuiger doet?? Ik denk dat als je iedere dag die stofzuiger met zo'n roterende borstel gebruikt je dus hetzelfde effect krijgt. Maar als je paard toch al met een deken op staat, bv in de winter, is dat toch geen groot probleem Verward ? En in het voor- en najaar als het nog wat fris is en de dekens er al afgaan, dan idd misschien maar om de dag gebruiken o.i.d.? Wat zullen mijn schimmeltjes wit worden..... Haha! !! En ik hou nog adem over om te trainen Tong uitsteken !

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:58

Dickie schreef:
Is dat echt zo? Ik heb nooit anders gehoord dan dat ze heel handig waren maar desastreus voor het huidvet, daarom heb ik er nooit één overwogen. Als dat meevalt zou het echt een opsteker zijn. Maar ze blijven voor niet-dagelijks gebruik neem ik toch aan, want dan gaat het huidvet er zeker aan lijkt mij?

Die wij hebben, haalt het huidvet er niet echt vanaf, volgens de verkoper, maar ik voel het ook, dat de vacht wel wat vettig blijft.
Ik gebruik hem inderdaad niet dagelijks, vooral in de ruiperiode maakt dat ding overuren, en verder voor wedstrijden etc.

Ons vorige paard, Estor, hield eigenlijk helemaal niet van poetsen, alleen met de roskam op zijn kont vondie wel lekker en die kon ik geen groter plezier doen dan hem met de stofzuiger te poetsen, dat vond hij echt geweldig, juist omdat dit apparaat ook echt voor een masserende werking zorgt door de roterende borstel.
Morgenavond kan ik kijken wel merk en type wij hebben, dan ben ik pas weer op stal, dat laat ik dan vrijdag ofzo nog wel weten.

Blyss
Berichten: 134
Geregistreerd: 02-07-08

Re: stofzuiger voor je paard; iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:26

zijn er ook mensen die ervaring hebben met de verschillende borstels bij de stofzuigers.

ik had gekeken naar een speciale paardenstofzuiger, maar de losse borstels die daar bij zitten zijn verschrikkelijk hard!!

zijn er leveranciers bekend van de "stofzuig" "borstels" die wel zachtere in hun programma hebben?

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: stofzuiger voor je paard; iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:47

Blaast berg stof weg.... Heel oud topic en dus een slotje. Ook geen MD topic overigens.