Dominantie merrie vs. ruin? Hoe aan te pakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Dominantie merrie vs. ruin? Hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 15:08

Hoi,

Ff een vraagje. Ik denk dat ik het nu wel goed aanpak, maar ben benieuwd wat jullie mening is.
Mijn merrie (5 jaar) is dominant over mijn ruin (14 jr). Dit gedrag is alleen op het land of in de paddock het duidelijkst zichtbaar. Op stal vertoont ze geen zeer opvallend dominant gedrag jegens mijn ruin.
Momenteel pak ik het zo aan: als ik aangelopen kom bij het land begroet ik eerst de merrie en daarna de ruin. Als ik aan het werk ga met beiden, pak ik eerst de merrie en daarna de ruin.

Dit met de achterliggende gedachte dat mocht mijn ruin als eerste steeds de aandacht krijgen ik denk dat mijn merrie best eens jaloers zou kunnen worden en dan vreselijk dominant gedrag jegens mijn ruin én misschien wel mij gaat vertonen?

Ter verduidelijking: het is geen drama dus er wordt niet gevochten en dergelijke, maar ik kan aan het gedrag op het land tussen die twee zien dat de merrie 'de baas' is.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:24

Ik denk dat je dat heel goed aanpakt. Dominantie is niet fout, het is een gegeven. Paarden in de groep respecteren dat ook van elkaar. Het dominante paard zal de plek bij het hek opeisen, of eerst water willen drinken. En zolang er geen langdurige ruzie ontstaan zijn ze beiden gelukkig met de huidige status quo.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:31

Bij ons in de kudde kan je dat ook heel mooi zien.
Als je de wei in loopt, komt eerst de hengst naar je toe. Hij moet tenslotte de kudde beschermen.
Daarna komen de merries met hun veulens en dan loopt de hengst weer weg.
De hoogste in rang komt het eerst met haar veulen en daarna de anderen. De hengst komt uiteindelijk als laatste nog even een aai halen, hij mag de boel beschermen maar staat wel het laagst in rang.
Mooi om te zien is dat de veulens onderling tot het afspenen precies op volgorde van hun moeders zijn. Na het afspenen kan dat wel wat veranderen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131996
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:21

Ik denk dat je het zo prima aanpakt !

Mijn paard is ook nogal dominant tegenover zijn weidemaatje.
In het begin vond ik dat een beetje vervelend, mijn paard is nl. te gast bij een particulier en begon meteen de baas te spelen over hun paard.
Ik schaamde me er een beetje voor dat ie zo binnen kwam vallen en alles meteen naar z'n hand zette.
Maar eigenlijk is dat natuurlijk kletskoek, paarden weten prima onderling de rangorde te bepalen en wij hebben daar niks over te zeggen (gelukkig vond de stalhouder dat ook Knipoog).

Ik probeer de onderlinge rangorde te respecteren door mijn paard bijv. als eerste te voeren, voorop te laten lopen naar de wei etc.

En zolang hij niet vergeet dat hij koning is maar ik de keizer ben (baas boven baas !), vind ik het allemaal prima *LOL*
Ze zoeken het samen maar lekker uit Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:26

Op die manier werkt het vaak het beste! Zo respecteer je idd de leider en ga je niet rommelen in de rangorde. Puur natuur dus; voorkomt problemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, miamivice, Veldbloem, VogeltjeM en 94 bezoekers