wat is Cornage?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

wat is Cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 18:57

Weet iemand wat dit is?en of het ernstig is?


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:11

Cornage is een aandoenng aan de stembanden, als ik het goed heb komt dit vaker voor bij een grote ruin. Als het paard zich moet inspannen bij bv galoperen, hoor je hem dan echt zwaar ademen en piepen. Hoe ernstig het is hangt er vanaf, als ik het goed heb, heb je er 3 graden in. Bij de lichtste is het geen grote belemmering, heeft het paard zware cornage kan dit wel belemmert zijn voor het rijden Knipoog
*please correct if it's wrong Clown *

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:15

verlamming van een van de stembanden , of van beide stembanden , maar meestal volgensmij van een
daardoor ook dat piep geluid, dat is dat slappe vodje wat aan het meegieren is Knipoog
in de meeste gevallen kan de veearts middels een operatie de stemband inkorten waardoor het beter word
in bijna alle gevallen kan het paard gewoon in de sport lopen , alleen dat piepen is een akelig geluid Knipoog
in hele ernstige gevallen is de dresuursport vrijwel niet mogelijk omdat door de buiging het strottehoofd afgesloten kan worden door de losse stemband(en)
Laatst bijgewerkt door CM_ op 07-06-04 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 19:20

owkee bedankt!had er echt nog noooit van gehoord,Maar kan het ook bij merries voorkomen?want mijn verzorgpaard maakt al maanden zo n sjokkend,brommend geluid,ze piept dan niet ?

Je hebt werkpaarden en luxepaarden....helaas ben ik een WERKPAARD!!!


paars

Berichten: 5545
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:25

Volgens mij is het een verlammimg van één van de stembanden, als ze allebei verlamd zijn kan er geen lucht meer doorheen, dacht ik hoor. Maar omdat de ene dus verlamt is en in de luchtstroom hangt krijg je dat specifieke geluid. Volgens mij maakt het geslacht niet uit, tegenwoordig wordt er bij de dekhengsten wel iets mee gedaan, want het schijnt toch in enige mate erfelijk te zijn. Kwaad kan het niet, maar het is wel een "gebrek".
Laatst bijgewerkt door paars op 07-06-04 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:28

bij grote ruinen komt het het meeste voor ...
beide stembanden kunnen wel degelijk verlamt zijn , paars Knipoog
en geslacht is dus ook enigzins bepalend, het komt bij merries minder voor...
maar het kan dus wel bij merries voorkomen ..

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:31

Ja hoor komt ook bij merries voor. Het kan ook optreden als gevolg van droes

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:49

oh ja idd door droes !

goed van je smurf Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:57

Smurf heeft jaren in de paardenhouderij gewerkt en er nog wel iets van onthouden Cool

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:15

hehe ja ik heb gelukkig nog maar heel weinig droesgevallen meegemaakt !

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:27

ik heel erg veel, maar dat hebje op een paardenmelkerij met heel veel veulens. Overigens is er daar nog nooit een paard doodgegaan aan droes toen ik er werkte

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:00

zozo ja idd met al dat jonge spul

ik heb op de handelsstal waar ik heb gewerkt geen droes meegemaakt... wel ee n heeeele boel andere plagen .. schimmel, virusjes, luizen !!! Boos! yak!
ik gebruikte voor elk paard een apart dekje en eigen borstels enzo... maar helaas deed niet iedereen dat daar....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:12

Ja hoor het kan bij merries optreden. Bijvoorbeeld als gevolg van een luchtzuigerband. Daardoor kan een beschadiging ontstaan aan strottehoofd, of stembanden. Mijn paard heeft zeer lichte cornage aan de rechterstemband a.g.v. zo'n band. Meestal is de linkerstemband verlamd overigens).

Cornage-operaties zijn tegenwoordig strafbaar tenzij het paard er last van heeft (dat wil zeggen de stemband de ademhaling verminderd). Maar meestal beperkt het zich tot een herkenbaar geluid waar de ruiter wel last van heeft en het paard niet. Kortom: niet druk over maken, het kan geen kwaad meestal.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:36

En in 80% van de gevallen is het dmv een operatie te verhelpen. Wat maf dat die operaties strafbaar zijn. Waarom is dat dan?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:32

Omdat het welzijn van het paard niet in het gedrang komt door zo'n operatie. Het is puur het geluid en dat heeft geen effect op de prestaties van het paard, men ervaart het als irritant en daarom willen eigenaren opereren. Pas als de cornage voor ademhalingsproblemen zorgt is een operatie mogelijk: het welzijn van het paard komt in gevaar.

Om die reden zijn ook luchtzuiger-operaties tegenwoordig strafbaar (en terecht!).

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:41

Ik vind ook dat cornage geen probleem hoeft te zijn. Luchtzuigen op zich ook niet, maar wel als het gebit van het paard daardoor kapot gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danseresje, herr_balou, julio111, Lielle, Little_Gift, SentiBot en 115 bezoekers