[ar] wel of geen borst- en schoftbeschermers...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

[ar] wel of geen borst- en schoftbeschermers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 09:04

Sinds kort is mijn karrestje helemaal klaar (heb opgeknapt) en nu wil ik weer gaan mennen met mijn paard. een vriend van mij adviseerde me om een borst- en een schoftbeschermer te gebruiken. ik zal vooral op de verhalrde weg rijden en mijn paard is een "bikkel" ze heeft namelijk bij de vorige eigenaar (stalhouderij) altijd zonder borst- en schoftbeschermer gelopen. nu vraag ik me af. zou het echt nodig zijn, en wie gebruikt er een borst- en schoftbeschermer en waarom, wat zijn dus de voor- en nadelen?

skinky

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:25

Wij gebruiken een borst- en schoftbeschermer om 2 redenen. Ten eerste wordt de druk door de borst- en schoftbeschermer (doordat deze breder zijn dan je tuig) over een groter oppervlak verdeeld, zodat de druk op de borst lager wordt.
Daarnaast is het grote voordeel dat als je paard gezweten heeft, je de borstbeschermer er af haalt, in een emmer water gooit, laat drogen, weer aan je tuig maakt en klaar is kees. Met andere woorden, het scheelt aanmerkelijk in het poetsen van je tuig!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 10:28

zo had ik er nog niet oevr nagedacht skinky!!!! dankjewel!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:21

Idd wat skinky zegt, het is makkelijker schoonhouden.
Het is zeker aan te raden om een borstbeschermer te gebruiken als je borsttuig zelf niet zo breed is, dit voorkomt doorrijden.
Over de schoftbeschermer ben ik nog niet helemaal uit. Lachen Als het schofttuig goed ligt, ligt het goed, ik vraag me af of zo'n beschermer dan echt wat toevoegd aan de ligging of het misschien juist minder goed maakt.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:30

Ik had enkel een schoft beschermer idd vooral voor het schoonmaken. Ook omdat zonder dat ding het schoftje bij een van de pony's niet paste(ook niet met extra gaatjes), maar dat was niet de hoofdzaak. Dennis heeft eerst 2 jaar zonder gelopen, ging ook prima. Het hoeft dus niet.

Binnenkort ga ik weer een nieuwe borst en schoft beschermer kopen. Vooral voor het schoonhouden dus.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:33

Ik heb de schoftbeschermer van Cis overgekocht, met mennen gebruik ik hem wel, maar net zo vaak gebruik ik alleen een handdoek

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 12:53

Ik gebruik alleen een schoftbeschermer, mede ook om de reden die skinky zegt Lachen Het is zo makkelijk schoon te houden. Borstbeschermer gebruik ik niet, borsttuig is best goed zo, anders wordt het er niet mooier op. Met dressuur/vaardigheidwedstrijden haal ik de schoftbeschermer er altijd af.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:53

Wij gebruiken alleen een borstbeschermer.
Deze alleen tijdens marathon en in het voorjaar als ze geschoiren zijn, en dus een dunne huid hebben.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:30

Ik gebruik enkel een schoftbeschermer.
De borstbeschermer gebruik ik niet omdat mijn borststuk al erg breed is dus de druk al verspreid genoeg is.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 17:00

mijn borststuk is ook heel erg breed... het tuig past verder perfect en ze heeft geen extreem gevoelige huid. maar het blijft moeilijk...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:13

Gewoon zonder en als je merkt dat het niet gaat toch een beschermer halen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:16

Sjonniej schreef:
Gewoon zonder en als je merkt dat het niet gaat toch een beschermer halen.


Idd. Ik heb je foto's bekeken en het tuig ziet er gewoon goed uit.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:47

Wij gebruiken een leren BR Fullmarathontuig met een hele brede borst. Geen enkel probleem dus. Schoonmaken, tja, dat is ff wat werk, maar omd aar nou speciaal onder die brede borst nog een extra beschermer te leggen?

In het bos en in de modder gebruiken we een kunststof tuig, goede kwaliteit. Dan is schoonmaken geen enkel probleem meer. Onze Janssen rijden we niet door, dus gebruiken we niets. We hebben wel voor de zekerheid bij het kunststof beschermers gekocht, je weet maar nooit ...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:15

Ik heb beiden ook alleen vanwege het gemak met schoonmaken. Mijn paardje zweet altijd enorm met mennen en die beschermers prop je gewoon in de wasmachine. Scheelt en hoop gepoets.